Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4296 ggr
[Ambrosia]
0

Hör gud ens tankar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om Gud hör när man ber till honom/henne via tankarna. Dvs ej att man talar ut bönen, utan att man tänker den?

Må så gott! Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

Choklad
0

Ja..han finns alltid närvarande, och han hör dig ser dig och känner dig, han vet precis vem du är.SkrattandeBe din bön….

U R us

lenjon1
0

Jajamen Ambriosa. Klart att Gud hör även om du ber i tankarna. Du kan vara helt lugn

Kram Lena

[Mariann]
0

Absolut, respons kommer på både outalade och talade böner. Glad fast inte alltid den respons vi (personligheten) vill. Flört

sannixan
1

ja det kan jag skriva under på o han sätter bra käppar i hjulen för mej.saken är den att jag är nykter alkoholist sen ett tag.jag haqr jobbat mycket med min andlighet genom att meditera och att vandra i naturen.idag hade jag ett sug mitt på dan och tänkte tanken att det hade vart gott med en öl borta på puben,jag höll i ett askfat samtidigt,tappade det så det gick i tusen bitar o massa aska ut över golvet,så det blev att ta fram dammsugaren o sen var suget borta.snacka om att han hjälpte mej.ja det kan även vara en hon,ja en högre makt finns det.

[Mariann]
0

Gud är ett enormt kosmiskt väsen och innehar både femenina och maskulina vibrationer så…. Närmsta Gud för oss är ju vår sol, vilken är den fysiska manifestationen av Guds hjärta…..

stillness
0

Mariann , det där du sade guds hjärta är solen hur menar du då?

lite intressant för jag har hört att kristendom egentligen handlar om dyrka solen lika så de gammla egyptierna gjorde samt det med astrologin stjärnorna planeterna etc

/Andreas

[Ambrosia]
0

Tack för era svar. Det känns bra att Gud hör ens tankar.

Må så gott!

Med Vänlig Hälsning / Ambrosia

[Mariann]
0

#6 man har genom tiderna intuitivt vetat att solen är = Gud därför alla dessa solreligioner/dyrkan.

inom esoteriken säger man att solen är Gud för oss i solsystemet, sedan finns det ju Gudar utanför dvs ännu större väsen som omsluter vårt solsystem, exemplevis galaxväsendet som ju är Gud för galaxen vintergatan osv…

Så vår sol är den fysiska manifestationen av vår sollogos hjärtcenter.

Precis som våra hjärtan med tiden blir små solar…. utstrålande liv till allt och alla….

stillness
0

jaha okej då förstår jag :)

Men hehe nu blev ja lite djupt tänkande här flera gudar hmm?

så det är inte EN gud som skapat allt iofs det får vi nog aldrig veta.

Finns ju bla de gammla Summerierna deras ca 7000år gammla sten ruiner pratar ju på att MÄN från Ovan kom ner från himmelen och skapade människan lite likt som det står i biblen det med Jättar hur dekom till om jag inte är helt fel ute nu…

Jag vet inte men med mig själv så är jag på mitt andliga arbete en mer harmonisk människa i mig själv släppa EGOT etc och allt detta känns väldigt sanningsenligt Gudomligt om det är en del av GUD :D?

Hoppas jag inte rörde till det nu för dig!

[Mariann]
0

Joo… det är det nog det finns väl den ultimata guden, dvs hela universum…

men visst veta går ju inte… man kan ju bara veta för sig själv så att säga.

Att det kom från folk från skyarna förvånar mig inte, folk ser UFOs än idag så ;)

Choklad
2

Gud hör oss därför att h*n finns inom oss..och runtomkring och överallt i alla energier..inte så konstigt alls egentligenGlad

U R us

MissGreen
0

men om jag fattat rätt så hjälper bara gud och "änglarna" om man ber om hjälp. annars går dom mot den fria viljan . ber man inte om ett ingripande så kan dom bara handfallna se på när vi agerar som dumstrutar…vilket vi ofta gör =)…(eller jag ialla fall).

visserligen kan skyddsänglarna gripa in om man är i riktig kris…

ber man om kraft och hjälp finns det alltid någon där ute i världsaltet som hör en…även om man inte tror det.

yogflame
0

#8  yogierna dyrkar den inre solen = gud alltså  inte den yttre solen. Fast många tror det då man gör solhälsningen.

Den solen som också lyser upp en då man blir upplyst.

Det är det som är gud inom oss.

Om esotoriken tror att det är yttre solen  vet jag ej men då blavatsky fick mycket ifrån just indien o vedantan verkar det konstigt att det gått förbi henne att det handlar om den inre solen. eller så är det den som tolkat  hennes verk som missat det?

[Mariann]
0

#13 jag pratar om den inre solen också, den fysiska manifestationen av sollogos hjärtcenter är vår fysiska sol, den andliga inre solen ligger "bakom"…. precis som vårt fysiska hjärta ligger nära vårt hjärtchakra/center.

Vårt hjärta ger liv till den fysiska kroppen, dvs pumpar  runt blodet och solens strålar ger liv till den fysiska jorden. Utan det ljus som solen ger inget liv, så för solsystemet och jorden är solen hjärtat, livgivaren.

jag tror du läser och tolkar lite fel….

yogflame
0

#14 det är mycket möjligt att jag tolkade fel , jag fick bara för mig att vi pratade om den yttre , men jag är inte ensam för jag vet många som gör yoga som tror att solhälsningen är en hälsning mot den yttre solen. Det trodde jag även själv första gången jag började med yoga.

aangeleyes
0

Jag är lite skeptisk till om Gud verkligen existerar, det var ju knappast han som skapade jorden, människorna, djuren osv. Och på tal om alla ovissheter, svält, krig det finns i världen då borde ju han ha hjälpt folk för länge sedan. Nej det var inte gud som skapade världen utan big bang .eetc

Jag är troende när det gäller ande världen man har sett, hört själv och det är väl lättare och tro på något när man har sett det med egna ögon, för mina böner har han då aldrig hört !!!!

Men jag respekterar er allas tro ville bara få min röst hörd:)

yogflame
0

Gud gav oss ett ego och vi måste ta ansvar för våra handlingar. Om jag dödar någon ska jag då be gud om förlåtelse och slippa mitt straff? För när man säger att folk svälter etc och att gud ska ingripa men han gav oss ett fritt val och man måste sköra det man sår = karma. alltså kan han inte ingripa.

Och sen beror det ju vad du ber om , ber du för egen vinnings skull kommer du inte att få någonting. Är man självisk har man ett stort ego och således långt ifrån gud. Sen om du ber gud om någonting utan att själv jobba för saken händer ju ingenting heller.

[Mariann]
0

#16 Låter som om du  drar = mellan Gud och den dogmatiska Guden som kristendomen har predikat om….

Obestämd

aangeleyes
0

# 17 Gud har väl inte gett oss karman det är ju hinduism/buddishm tro och har ingenting med kristendomen att göra !! Om man ber generellt sett som inte har något och göra med ens egen vinning, har inte funkat ändå. Så har väldigt svårt och tro på det .

#18 Hehe vet inte riktigt vad jag ska säga jag är inte direkt troende och jag har väldigt svårt och tro på att han verkligen existerar. Men alla har sin tro och åsikter alla är vi olika =)

[Mariann]
0

#19 när jag gör den tolkningen i #18 så är det just för att du nämner Gud som en han och när du nämner att Gud inte kan existera pågrund av krig, svält mm… då har man i grunden en "tro" (eller ska man kalla det en föreställning) om Gud som den Guden kristendomen predikar om.

När vi esoteriker tänker Gud, så är det ett stort kosmiskt väsen, exemplevis galaxväsendet är ju "Gud" för hela galaxen. Eller vårt solväsen i vårt solsystem är ju Gud för vår planet.

Gud betyder liv för mig och det som är förutsättningen för att liv överhuvudtaget kan existera. Liv på alla plan dvs ofysiskt och fysiskt. Utan Gud inget liv…. precis som vi är Gud för de mikroorganismer som lever i oss… utan oss inget liv i oss…

Gud är inte en "gubbe uppe i himlen", utan stora kosmiska väsen och lägg gärna märke till att jag skriver i flertal. Det finns många gudar Flört och varje Gud har både en maskulin och en feminin energi.

[Mariann]
0

läs gärna här den esoteriska förklaringen om Gud

MissGreen
0

#17.

ganska intressant ändå beträffande människans fria vilja och guds ingripande…

bönen kanske bara kan "slå in" om den överensstämmer med personens livsplan och inte stör balansen i den fria viljan.

be bort krig går ju inte för det är ju vi människor som är orsaken till krigen och därför är det bara vi som kan få bort dem.

ja, menar…om gud/gudarna nu "trollar bort" krigen så kommer dem ju med största sannolikhet att uppstå igen inom en snar framtid därför att vårat medvetande inte "höjts" samtidigt som "trolleriet". därför skulle nog en stor del av befolkningen inte vara lyckliga och tacksamma för detta ingripande tror jag.

allt strul här på planeten som vi upplever är vi ju orsaken till själva. varför skulle gud/gudarna då ingripa och ställa allt till rätta? det är ju inte kärlek….det är ju att tycka att vi är enfaldiga, inget fattar och inget klarar. det är även att tycka att det som är nu inte alls är meningen att vara utan bara fel….

egentligen är vi ju även, mer eller mindre, orsaken till våra personliga lidanden också.

tror inte gud/gudarna ingriper där heller.

däremot har vi ju alla en guide (tror jag) som vi möjligen skulle börja lyssna lite mera på och följa dess råd. guiden är ju faktiskt en "gåva" från gud/gudarna.

om vi är här för att utvecklas så har gud/gudarna gett människa världen att härska i. det är vårat ansvar hur det blir här.

däremot kan man säkert samarbeta med andliga väsen mot samma mål, men det bygger ändå på att människan gör ett aktivt val och höjer sig över sin låga medvetande nivå som är idag.

nu upprepar jag ju en del som du skrev =)…men det gjorde jag för att bena ut det hela och fatta en smula bättre va jag tänker i frågan.

om jag fattat rätt och så tycker jag att det du skriver verkar vettigt.

men det är klart…det är ju skillnad på att höra och att ingripa…

jag tror att alla böne ingripanden som skett som folk vittnar om..det är våran egen förmåga att kunna attrahera till sig det vi önskar….

för…det är ju egentligen inte alls snällt av en gud/gudar att välja ut några som ska få sina böner förverkligade…medans andra aldrig får det…kan man tycka =)

nu har jag visst gått igång ordenligt..blev ett långt inlägg.

[Mariann]
0

Jag tror ni har rätt i saken här, bönen kan aldrig gå i uppfyllelse om man inte har rätt till uppfyllelsen, dvs karman är utarbetad.

Sedan är det ju just så att krig, svält mm är vi själva orsaken till inte Gud…

Monky
0

#0 Gud (kärlek) är allt som finns. Du är gud och skapar som gud. Bönen skapar det du väljer att skapa.

Tvivla inte på din skapandekraft, tvivla bara på dina begränsningar!

szirius
0

bönen kanske bara kan "slå in" om den överensstämmer med personens livsplan och inte stör balansen i den fria viljan.

be bort krig går ju inte för det är ju vi människor som är orsaken till krigen och därför är det bara vi som kan få bort dem.

ja, menar…om gud/gudarna nu "trollar bort" krigen så kommer dem ju med största sannolikhet att uppstå igen inom en snar framtid därför att vårat medvetande inte "höjts" samtidigt som "trolleriet". därför skulle nog en stor del av befolkningen inte vara lyckliga och tacksamma för detta ingripande tror jag.

allt strul här på planeten som vi upplever är vi ju orsaken till själva. varför skulle gud/gudarna då ingripa och ställa allt till rätta? det är ju inte kärlek….det är ju att tycka att vi är enfaldiga, inget fattar och inget klarar. det är även att tycka att det som är nu inte alls är meningen att vara utan bara fel….

Väldigt bra och lättförståeligt beskrivet!

Det är många som ifrågasätter Guds existens med alla krig och svältande barn som finns på jorden - men här ligger även en kärna  -människans fria vilja och ANSVAR att göra gott.Detta har vi människor själva skapat och det är också vår uppgift att ordna.Ingen skulle behöva svälta om vi alla delade med oss - så att lägga det på Gud är ju så underligtObestämd..likväl hör jag denna åsikt rätt ofta.Förvånad