Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2966 ggr
busnissan
0

Meditations råd önskas

Jag har tänkt att  jag ska lära mig meditera. Har köpt en lär dig meditera skiva. Har försökt men kan ändå inte koncentrera mig tankarna flyger runt åt alla håll. Tänker på flera olika saker samtidigt plus att jag lyssnar på ljuden runt omkring mig. Har jätte svårt att slappna av. Vill ju så gärna utveckas men inser att medialt kan jag nog inte utvecklas på rätt sätt om jag inte kan lära mig öppna och stänga mig. Så vill jag ju veta mer om mina förmågor osv. Någon som kan komma med några bra tips och vad man ska tänka på.

lenjon1
0

Hej

Jag har köpt Iris Halls meditationsskiva The secret garden som hjälper dig att öppna dina chakra det första du gör. Lär dig var du har dessa chakra sen är det bara att följa Iris instruktioner. Hon talar lugnt och sansat och även om du känner dig osäker på engelska är det inga problem att följa med.

När tankarna flyger iväg så låt varje tanke som inte ska vara där flyga iväg på ett moln. Se hur tanken försvinner bort och gör så tills alla tankar är borta. Det funkar på mig.

Om du tycker det är jobbigt med alla ljud runtomkring så försök ha hörlurar på dig när du mediterar.

Viktigt att du hittar ditt rum där du trivs när du ska meditera. Vill du sitta eller ligga? Bestäm själv bara det passar dig. Försök byt rum om du känner att där du försökt inte ger dig ro.

Hoppas mina råd kan vara till lite användning.

Lycka till

Kram Lena

Lionadh
0

#0 Mitt råd till dig är att hitta en meditationslärare som kan hjälpa dig den första tiden.

Jag försökte också själv men insåg att jag behövde en mer kunnig hjälp,

Meditationslärare finns runt om i landet. Jag själv gick en kurs på Meditationsgården i Rättvik 1986. Den finns ännu.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

lenjon1
0

Hej igen

Det är kanske inte så dumt att gå en kurs om du känner att det är svårt att hitta lugnet och ron i dig själv.

Du får prova dig fram till det som passar dig bäst. Biblioteken har en hel del böcker om meditation som kanske passar dig.

Det finns ju massor av underbar musik som du kan meditera till men för din del är det kanske bäst om den är handledd. Så dina tankar inte stör dig.

Bli inte förtvivlad om det inte går bra de första gångerna - du lär dig. Viktigt att hitta musik som passar din själ. Så är det för mig. Viss meditationsmusik gör min själv oerhört stressad och jag kan inte fokusera.

Lycka till

Kram Lena/

solarcarl
0

Mitt tips är att du kanske först går en promenad och sedan sätter dig i lugn o ro. Börja med väldigt enkel meditation, t ex att se på ett tänt ljus. Se på ljuslågan och när du känner efter ett tag att du börjar slappna av, kan du se ljuslågan i ditt hjärta, i bröstkorgen.

du låter tankarna bara gå. De kommer hela tiden. försök inte undvika dem. Låt dem vara.Om du tappar koncentrationen så öppna ögonen o se ljuslågan igen med dina öppna ögon.

Sedan på sikt kan du se detta ljus direkt i hjärtat. Du behöver bara meditera några minuter varje gång. Sitt hellre ofta o kort tid än mer sällan o längre tid

Om du vill o känenr det är rätt för dig, kan du sedan låta ljuset växa lite och börja strömma i dig, i kroppen. Låt det fylla dig, läka, värma. Det är en enkel form av grundläggande ljusmeditation som är bra överlag, sominkoppling, healing och att stärka sig. 

jag tror du redan är "medial", frågan är som jag ser det är vad du ska använda det till? Att "vara medial" leder inte alltid till "högre andlighet", tror jag.

Meditation är en väg att utvecklas, att öka sin utveckling o kontakt med livet. Genom att på sikt skapa kontaktmed ditt inre jag/sanna jag/själen (vad du vill kalla det för) kommer du få mer kunskap och insikt om dig själv, vem du är, dina mål o dina behov, din väg.  Glad

[Mariann]
0

Jätte fina tips och råd du fått här.Glad

För mig och de lärare jag haft i meditation ligger inte fokuset på att "tömma sinnet och tankarna". Fokus ligger på att meditera från hjärtat, att öppna för själen genom hjärtat.

Hjärtat är nämligen dörren till själens rike.

Utveckling (som du önskar), når man bäst genom att fokusera på att integrera själen, söka själen, det skapar den bästa oxh snabbaste utvecklingen. Glad

Det finns en bra meditation (bla många andra) som du hittar här på sajten och den heter hjärtemeditation/ljusmeditation, se om den kan vara något att provaObestämd. Under i den tråden finns många tips också, just om detta med tankar mm….

Lycka till!

[Hukanson]
0

Allt är precis som det ska vara , låt tankarna flyga omkring ! var nyfiken - se vart de tar vägen ! Koncentrera dig på det du ska göra den tid du ska göra det . Det tar den tid det tar för ditt sinne att stilla sig och komma till ro . Men tro på att din kropp litar på dig att du sitter kvar tills du har fått den ro du söker . Ihärdighet . Uthållighet . Tålamod . När belöningen kommer växer alla goda gåvor .

busnissan
0

Vilka underbart goda och bra råd jag fått nu. Tack så jätte mycke. Glad

busnissan
0

Måste bara skriva och tacka igen era råd har verkligen gått rätt in i hjärtat =0)

Detta ska jag klara Glad

solarcarl
0

# 7, 8  Allt gott! Glad

lenjon1
0

Busnissan

Berätta gärna sedan hur det har gått! Vi är lite nyfikna, i alla fall jag. För det är en lyckokänsla när man "klarar" det!

Jag hade en kanonmeditation igår morse och den lever i mig än.

Lycka till

Kram Lena

evrekaw
0

Jag tycker att det är enklast att fokusera, om man känner sig ofokuserad och har svårt att stänga av tankarna…

Om man använder sig av sk. mantra meditation… Oum-ljudet är lättast att börja med…

Man säger helt enkelt med Alt-stämma Auooooommmm och låter magen gå in på utandning och låter ljudet passera genom näsan med stängd mun.

Munnen öppnas bara för att säga de första stavleserna (auooooo)stäng munnen (mmmmm) Ny luft genom näsan, fyll den i magen - inga axlar upp…

Upprepa detta gång på gång och känn hur du kan hålla ut allt längre med ditt ljudande…

Detta funkar för mig när jag är som mest stressad, splittrad och ofokuserad… Flört

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

[Hukanson]
0

Lita på Dalai Lama : Om mani padme hum .  (muntligt)

Tro på Shiva :  Om nama Shivaya .  (muntligt)

Rena sig inför meditation :  hög röst 1 el 3 ggr.

JAG ÄR den violetta flamman som verkar i mig här!
JAG ÄR den violetta flamman som är mig ständigt kär!
JAG ÄR den violetta flamman som renar och förtär!
JAG ÄR den violetta flamman som kosmisk kraft beskär!
JAG ÄR den violetta flamman som kropp och ande när!

I AM a being of violett fire I AM the purity God desires !!

Många tänder ljus , rökelse , doftlampa med bilder på andliga ledare etc men det är ju valfritt .

Rosan
0

En enkel meditation som leder djupt: Ljuset i hjärtat

[Mariann]
0

#13 Glad

eftersom hjärtat är dörren! Glad

Endla
0

Hejsan!

Jag köpte Jörgen Gustavssons skiva "Genom dalen" och den fungerade riktigt bra. Enkel men man flummade inte iväg förrän man skulle. Testa den.

[Hukanson]
0

För den mer sofistikerade:

MEDITATIONSBLOGGEN

eller gå in på youtube och sök i havet av olika typer av meditationer . Exempelvis är ju en yogi som bara sitter och pratar en meditation i sig . Fina vibrationer som man mår bra av .

Ajnstajn
0

tips 1. Släpp kraven av att du måste göra på ett visst sätt, d v s att tänka och lyssna på ljud o s v är helt ok. När du väl släppt kraven, kommer du märka att du automatiskt kommer in i det.

Alltså, försök inte för mycket =)

yogflame
0

Om man vill meditera ska man sitta ner eftersom steget till meditation händer mellan vakenhet och sömn, om man ligger ner är det stor risk att man somnar. Om du är osäker på om du mediterat på riktigt eller ej . Så kan jag berätta att vid meditation sover kroppen man känner den ej ,men man är själv är vaken och när man kommer tillbaka till kroppen känns det som om ett flygplan landar. och det finns 3 olika steg på landningen. En sak till är att man ej uppfattar tiden när man mediterar det kan gå en timme men känns som 10 min

Att ligga ner och lyssna på musik eller tex yoganidra är endast  förberedelse till meditation

yogflame
0

Hej övning ger färdighet.

Använd ej musik utan ha bara tysthet annars är det lätt att du inte slappnar av och lyssnar på musiken istället. Alla är olika vissa kanske gillar musik bättre så pröva dig fram

Om jag vore dig skulle jag börja med att ligga ned och försöka slappna av kommer tankarna slå inte bort dom för då kan dom komma tillbaka med 10gångers mera intensitet utan låt dom komma men bli ej involverad i dom. tex om du haft ett problem försök inte lösa problemet i huvudet då….. låt tanken komma , sen kanske nästa tanke kommer osv. Det kan ta flera veckor beroende på hur du är som person men jag lovar dig du kommer att märka resultat efter ett tag. I början kanske du får 1000tankar efter nån vecka bara 100. Skriv en dagbok så du ser hur utveklingen går.

Målet är sedan att försöka rensa huvudet från alla tankar , sedan när man ska meditera ska man sitta med rak rygg. Men av egen erfarenhet är det lättare att bli involverad i tankarna då man sitter upp. Vet ej om det gäller alla men det är inte lika lätt när man ligger att se sig själv stå upp, men då man sitter är det lättare eftersom man är i samma läge. Sen beror det ju på vilken tanke man har , om man ser sig själv i något praktiskt sammahang stående eller om man har tankar om andra saker.

Så börja med att ligga ner. tala gärna om hur det går sedan.

[Mariann]
0

Det finns en mängd sätt att meditera på och det behöver inte alls ske i tystnad, det beror också på vad man vill uppnå med sin meditation nämligen.

Målet med din form (österländska sättet) är att tömma huvudet, men i min syn ger det ingen utveckling, utan endast ett sätt att slappna av i sinnet, vilket väl kan behövas ibland för vissa.

I min form av meditation så går syftet ut på att öppna sig för de högre världarna och isynnerhet min egen själ och att dels vara öppen för ljuset och inspirationen därifrån.

Stänger man då av sinnet och huvudet så kan man helller inte motta högre tankeformer. För mig handlar också meditation om att vara en genomströmmare.

Ditt sätt är österlandets form av meditation och det som jag gör och flera med mig är kanske mer ett västerländskt sätt och ligger mer i linje med Den nya värlsdinpulsens sätt att samarbeta med ljusets världar och Planen för Jorden och att få den manifesterad på jorden.

Då funkar det inte om man hela tiden ska tömma sig… inte för mig i alla fall.

yogflame
0

Hej

För att uppnå riktig meditation måste man rensa huvudet från alla tankar när man väl kommer till det som kallas meditation så blir man i kontakt med själen och kan då se bilder etc.

men om man blundar och börar tänka på massa tankar kan man ej uppå meditation det är därför man rensar huvudet från tankar.

Stänger man av huvudet eller försvinner till tomhet är det inte meditation eftersom man då inte kommer ihåg nånting. Detta kallas tomhet och är inget att sträva efter. meningen är att kroppen somnar och att man kopplar bort  alla sinnen men att man är medveten vad som händer.

Hur gör mariann för att försvinna bortom sömnen för att uppnå meditation. vore kul att höra lite olika ideer?

[Mariann]
0

Du hittar några former av meditationer som jag brukar göra i samma grupp som detta inlägg befinner sig.

yogflame
0

ok tack för infon.

[Hukanson]
0

Meditation är ett mycket ärofullt och gammalt begrepp som egentligen skulle äras med en egen sajt . Då skulle vi kanske kunna hålla en konsekvent kompetens aktuell för olika varianter och aspekter på fenomenet som ju i våra dagar har blivit en avancerad medicinsk och psykiatrisk forskning .

Att nå bortom sömnen - att sova väckt till medvetande . Att uppnå djupa thetavågor och allt vad däri finnes av upplevelser . Det borde man nog ändå förankra i en relation till någon som kan ge råd när det behövs.

Marishi
0

För att utföra dom österländska meditationsteknikerna riktigt behöver man en viss andlig mognad. Annars blir det verkligen bara en avslappning av det och ingen utveckling. Bara om man kan tysta ner tankarna och tömma huvudet är man öppen för något högre. Varje form av tankar kommer från förståndet och även om man uppfattar det som högre tankeformer, så är det bara förståndet som man blir lurad av, för därifrån kan inget högre komma. De som har lyckats tysta ner förståndet vet vad jag talar om. Det som Mariann beskriver kan man kalla vad som helst, men det har inget att göra med meditation.

Tride
0

Jag tror att man bör ha en lärare till hands att resonera med när det gäller meditation. Därför är jag skeptisk mot att lära sig från någon skiva om man är nybörjare, CDn kan därmot tjäna som påminnelse och stöd, efter det man fått läraren anvisningar.

Själv har jag sedan länge mediterat enligt olika buddhistiska skolor. till att börja med hade jag hjälp av lärare som visade vägen, nu har jag själv lett grupper i meditation. Jag har inte alls någon uppfattning om att det skulle handla om att "tömma huvudet", tvärtom. Det handlar om att var uppmärksam på vad som sker och följa de inre rörelserna mot allt djupare medvetenhet. Jag ser alltså meditation som en medvetenhetsprocess, där också hjärtat är med, inte minst genom relationen till läraren och till övriga medlemmar i gruppen.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

yogflame
0

Hej tride

jag tror det blivit någon slags missuppfattning på vad som sker eller vad man ska göra.. för man ska inte bli involverad i tankarna för då kan man inte frigöra sig. Sen när man väl kommer till det som är meditation så ska man vara uppmärksam på vad som händer på denna djupare medvetenhet.

Nu är inte jag något proffs men om man förklarar såhär du sitter stilla och rensar huvudet på tankar , får du upp tankar blir du ej involverad i dom(börjar du tänka på vad du ska säga på arbetet imorn, kommer du knappast att komma in i meditationen) Sen när du känner att kroppen försvinner var bara medveten vid nuet och försök att ej försvinna in i tomhet. När du hamnar i meditationen var uppmärksam eller var uppmärksam/medveten hela tiden så att du ej försvinner in i tomheten.

Håller du inte med att om man får massa tankar kommer man ej att kunna meditera? eftersom man då inte kan slappna av.

Därav uttrycket tömma huvudet på tankarna , men man får ej försvinna in i tomhet utan måste hela tiden vara i nuet. För tomheten man kommer till är just vad det heter tomhet och är inte givande på något sätt.

Så det är bara vippasana du håller på med , eller är det andra olika sorter också?

MVh yogflame.

[Mariann]
0

Eftersom det finns ett otal sätt att meditera på och somliga säger sig äga rätten till den äkta formen och säger sig veta vad som är meditation och inte. Sådant köper inte jag, för mig finns det ett flertal sätt.

För mig är syftet med meditaiton att öppna för och integrera min själ, att öppna för det buddhiska planet och det högre mentala planet. Hur man gör det är nog individuellt och behövs ingen fast form av meditation. Visst handlar det om andlig mognad, men det hindrar inte att den som just börjat sin bana söker själen via meditation tvärtom skulle jag säga.

För mig är det så att meditationen har skapat kanalen till själen och den är öppen jämt, dvs 24 timmar i dygent, behöver inte meditera för att jag ska märka själens vibrationer och inspriationer. Jag upplever mig som en konstant genomströmmare för de högre världarna och det är det som är syftet med min inkarnation andra har andra syften och som då kanske uppnås genom den österländska formen eller andra.

Men att då prata som om det enda sanna är just av sådan form som yogflame och Marishi förordar blir fel eftersom vi alla har olika sätt att approacha det gudomliga.

(Tips: Om man mer väljer att skriva "för mig är det så här" och "jag upplever det så här", blir inte uppfattnig för andra läsare att "här är en som säger sig sitta inne med det enda sanna för alla och envar".)

Så funkar nämligen inte utvecklingen i min syn och världsbild, för mig går utvecklingen genom cykler där vi tränar i olika former av dels meditation i olika religioner, vi tränar också i ateism och att  verka i olika politiska rörelser mm mm… dvs, vi tränas genom hela livets alla spektran via ett otal liv, både i väst och öst…

Det enda sanna är att man gör det som ligger i ens egen dharma…
Sedan får man gärna kalla det icke meditation det andra gör, det gör inget. Glad

Tride
0

yogflame: Jag uppfattar att om du får en massa tankar i huvudet visar det bara att du faktiskt mediterar, dvs är medveten om din egen process. Tankarna hör dit. Så småningom kan  tankarna förändras  eller försvinna i själva processen och du upplever djupare stadier eller försjunkenheter.

Det handlar ju om personliga upplevelser, som ingen annan egentligen kan kontrollera men, förhoppningsvis, stödja, enligt Marianns nyttiga påminnelse.

Jag mediterar också på andra sätt än vipassana.

Tride.

yogflame
0

Mariann  jag skrev aldrig att mitt råd var det enda sanna , jag skrev bl.a att man ej ska ligga o lyssna på musik. Då jag skrev det inlägget tänkte jag på skum musik som jag laddat ner på internet.(kom sen på att det finns naturljud) Jag kanske ska skriva att sitta och lyssna på en bäck är bra då jag själv hade en av mina bästa meditationer ute i naturen vid en bäck …..

så att ha sådana ljud kan rekommenderas men sittandes som sagt.

Man får säga vad man vill men österländska läran är flera tusen år gammal. Och vippasana kommer från indien eller man kanske inte ska säga indien bara för att det heter så nu…..

vippacyana heter det på sanskrit för övrigt.  och med den österländska läran menar jag dom gamla vediska skrifterna yoga tex är uppfunnet för att bli ett med själen som är flera tusen år gammal där man bl.a har meditation. Och buddhismen lära härstammar därifrån.

Sen om man kollar rent historiskt så har indoasien området mer upplysta än vad tex väst hade då menar jag upplysta personer i den grad av tex jesus , mohammed m.fl.  och det säger väl en hel del om deras metoder samt att det är mer accepterat i öst för om en profet kommer i väst vid detta årtusende  skulle den personen förmodligen avfärdas som mentalsjuk. Det sägs även att jesus var till indien för att lära sig att meditera.

Visst finns det många olika sätt att meditera på men i öst  har man utövat i flera tusen år så hur kan dom inte veta mest om meditation.

Det finns en bok patanjali yog sutra där han beskriver dom olika stegen i bland annat meditation vad som händer och vilka olika slags steg som finns i meditationen-samadhi.

Såvitt jag vet finns ingen i väst som beskrivit dessa saker,  vid den tidpunkten ca 150 b.c.

Meditation handlar om att bli ett med själen som du själv skriver. Sen har du ju RÄTT man kan meditera hur man vill så länge man inte somnar för då kommer man aldrig till steget bortom sömnen, som är meditation och det är som sömn fast själen är vaken och man är medveten om  allt som händer , dock inte vad som händer omkring dig eftersom man kopplar bort alla sinnen.

Sen har du nog rätt man ska inte säga till andra att dom inte gör  meditation  för då kan dom bli ledsna så det är kanske bättre att dom tror att dom mediterar, det ligger nåt i det. man ska ju inte såra andra det har du så rätt i. mvh yogflame.

yogflame
0

En sak till bara mycket på den här sidan Andlig utveckling är kunskap från gamla indien….. som… tex chakra astralresor meditation m,m dessa har rishierna vetat om i årtusenden  och även beskrivit i gamla skrifter.

så att prata om österländska formen eller inte behövs ej eftersom grunden är det österländskt och i väst modifierat.

Tex mycket som jesus sade grundar sig på yogisk filosofi. bara att läsa lite böcker från indien och bli uppdaterade.

[Mariann]
0

Den esoteriska läran som ju här förmedlas eller som vi försöker fördjupa oss i ligger oerhört nära vedan. Glad

I kategorin ordförklaringar hittar du ord som Veda osv… Flört

Sedan att säga att den är österländsk i sitt ursprung går nog inte riktigt heller för i grunden ÄR den bara, och att sedan ursanningen (flikar, större eller mindre) har manifesterats här och där på jorden i olika omgångar och tidsepoker, betyder inte att ursprunget är ett visst fysiskt ställe på Jorden, ursprunget är djupast sett Gud- alltet- det enda livet osv…. och det väsendet går inte att placera varken i öst eller väst.

Det som är viktigt att kanske känna till är om de två större lärorna och vilket arbete vi var och en måste gör för att nå fram och då är mitt tips att läsa denna artikel

Buddhas och Kristus

[Mariann]
0

#31 Jag tycker nog jag känner mig ganska bra uppdaterad, genom att jag läser esoterik dels genom Bailey och Blavatsky och framförallt genom moderna nu levande esoteriker och teosofer.

Eller menar du att jag och andra behöver läsa gammal indisk filosofi för att uppdatera oss?

Tänk om det är tvärtom? Tänk om uppdateringen sker genom att vara öppen för nytänkande och det nya esoteriska som förmedlas?
Med tanke på att mänksligheten faktiskt går framåt ( med stormsteg) så kan ju ny kunskap förmedlas eftersom vi förstår mer idag, fler är på högre invigningar (=möjlighet att förstå mer esoteriska delar)  än förut, och nu kan kunskap förmedlas mer öppet och i klartext…

yogflame
0

Ja du har rätt man kan inte säga att den är österländsk bara för att dom har haft kunskapen i flera tusen år eftersom det är gud som skapat det så. så kanske man ska säga gudskunskapen eller nåt i den stilen.. men det är i öst som dom har kunskapen eftersom dom bevarat den. Jag menar kristnendomen är destruktiv dom förstör all kunskap för att alla skulle bli kristna. I indien försvann många skrifter men inte allt. Hade engelsmännen lyckats hade vi nog inte haft den här diskussionen på samma sätt som idag.

Kristendomen sätter folk i skräck så folk går runt och är rädda , rishierna och dom upplysta har tex sagt om det finns ett helvete kan man inte stanna där för evigt som dom kristna tror…. kristendomen tror ej på reinkarnation. Även om man kan tolka texter från gamla testamentet så, så finns det ej i det nya. Döper man ej sitt barn säger dom att djävulen kan ta själen , jesus var ej populär eftersom han sa att man inte behöver gå till speciella badhus och betala dyra pengar för att gå och be i kyrkan. Så kristendomens budbärare och präster har tjänat stora pengar och vältrat sig i lyx för att folk tror att dom måste göra som dom säger annars kan dom hamna i helvetet.

2 fel buddha gjorde var 1 han lämnade sin fru och barn utan att ta farväl när att han skulle gå o munka. 2 han pratade ej om gud.

Marishi
0

Jag ser inte att någon här säger sig ha det enda sanna sättet att meditera på, men man ska kalla sakerna för det som de är. T.ex är en stol en stol och inget bord. Meditationsövningarna som Mariann länkade till i den här debatten är klassiska energiövningar, visualiseringsövningar och böner. Det finns hundratals cd:n att köpa som går åt det hållet. Bara för att de som producerar och säljer cd-skivor kallar det för meditationsskivor behöver man ju inte ta över deras okunskap.

Här citerar jag Mariann: "Men att då prata som om det enda sanna är just av sådan form som yogflame och Marishi förordar blir fel eftersom vi alla har olika sätt att approacha det gudomliga."

Visst, det gudomliga kan man approacha på olika sätt, den ena med meditation och den andra med energiövningar, men man ska kalla sakerna för det som de är. Annars är risken stor att man diskuterar två helt skilda ämnen.

Här skriver en om meditation som vet vad meditation är. http://www.yogastudion.se/meditation.htm http://higherbalance.wordpress.com/2009/04/23/what-is-meditation-osho/

[Mariann]
0

#34 visst är kristendomen mycket förvrängd, den religion som är minst förvrängd är nog Buddhismen, alltså finns det även förvrängningar där.

Att så många av oss har ett horn i sidan till kristendomen är därför inte alls konstigt, men att välja att inte se bakom den och vad den faktiskt kan hjälpa oss med är synd.

Så jag skulle vilja säga mer så här att kristendomen i sig är inte felet det är människorna som utövar den. När människor i en visst stadie i sin utveckling dras till en religion så tar sig religionen den form av just den "höjd" "djup" av själskontakt i varje människa och i synnerhet de som då väljer att bli präster inom den.

Så att lasta själva religionen blir också lite fel, det är utövarna som tolkar budskapen efter sitt eget syfte, precis så som man gör inom Islam också. Buddhismen har haft den "turen" att de inte har haft den typ av budskap att leva efter som har gjort att människor har tagit upp kamp mot varandra. Den har inte det syftet den har andra syften.

Den religionen individualiserar inte människor vilket ju var det som Jesus/Kristus= kristendomens arbete var bla. och om man  bemödar sig att läsa länken i #32 så bör man kunna förstå varför det blev som det blev. Kanske även denna länk kan läsas för djupare förståelser omkring just detta: Den Nya Kristusimpulsen, om man nu verkligen vill lyfta på sina egna slöjor omkring sitt motstånd på Kristendomen förstås. Tyst

cillaj
0

Jag har ett bra tips,

tänk "inget" lyssna bara till dina andetag.

ställ inga krav,

när man är i början föräntar man sig mycket, gör inte det…

allt i meditation handlar om "koncentration"

att "fokusera", sen vad du fokuserar på är upp till dig.

ju enklare meditation deston bättre verkan.

En bra början, sen kan du utveckla det till vad du vill beroende på vad du vill uppnå med meditationen.

Delfinen
0

hmmmmm jag trodde inte det fanns rätt eller fel sätt att meditera på. Eller att bara för att ett sätt har funnits längst används mest så är andra sätt fel.

Trodde inte att det fanns något som hette tro/inbilla sig att man mediterade. Att man inte gör det på riktigt.

Jag trodde att så länge man själv får ut något av det, känner ett välbefinnande och att det ger en något själv så är det rätt.

Jag trodde att jag var på väg att lära mig men skall förlita mig på en del av inlägge här så har jag varit helt ute och cyklat och bara trott och inbillat mig att jag var på god väg.

Jag har inte råd att gå några kurser så jag har bara mitt eget sätt att förlita mig till. Och då jag nu förstår att jag bara lurat mig själv har jag inget annat val än att lägga på hyllan att kunna lära mig detta.

[yodhe]
0

Hej Delfinen!

Jag tycker inte du ska sluta meditera bara för att andra säger så, det finns inget rätt eller fel, det finns bara Du, Du är unik och vad du upplever är din sak.

I slutändan är det resultatet av din meditation som räknas, vad Du uppnår.

Hur andra gör eller inte är inte viktigt, fortsätt istället och pröva dig fram till det som känns rätt för dig.

Mvh Yodhe.

[Mariann]
0

#38 Då gör du helt rätt för dig! Glad

Bara att fortsätta alltså.

Tride
0

#38 Håller med Mariann. Du är på rätt väg! Lägg det för all del inte på hyllan. Vad har det där att göra? Själv har jag mediterat länge, och började faktiskt med väldigt avancerade lärare och "rätt" väg. Egen erfarnhet har lärt mig att ingen väg är "rätt" och ingen väg är fel! Det enda fel du kan göra nu är att tro att du gör fel. Jag önskar dig all lycka i fortsättningen.

Tride.

Delfinen
0

Tack alla.

Kom på en sak nu. När jag försöker få svar på frågor, få till mig saker och ting gör jag på samma sätt som när jag försöker meditera.

Har inte förstått att det är försöka meditera jag har gjort vid båda tillfällena fören nu. Har alltid fått för mig att meditera handlar om att gå in i sig själv, för att få energi, avslappning etc. Har inte förstått varför jag ofta får bilder till mig inte fören nu har jag förstått varför att man via meditation även kan få budskap/bilder till sig.

Har nu inte mediterat på väldigt länge. Har inte haft den ron så jag har kunnat koncentrara mig. Har väldigt svårt att slappna av tillräckligt när jag har mycket omkring mig.

[Mariann]
0

#42 Skrattande