Jag mediterar varje dag.
Jag mediterar varje dag morgon och kväll.
Yes morgon och kväll - ibland lunchtid

Jag mediterar mitt "Medicinrum" på morgonen innan frukost, underbar start på dagen, sedan blir det 1-3 gånger till, andra övningar under dagen.
Namaste

morgon och kväll, sedan gärna en stund på en sten vid vattnet vid promenaden med hunden varje dag.
#2 HEEJ,vad jag blir glad att se dig igen! Var det bra i Japan, för visst var det väl dit du åkte
?
Jag mediterar i de stunder jag vilar, ibland på mitt arbete, ibland hemma.Varje dag, flera gånger om dagen, de stunder som finns tillgängliga.
Minst en gång i veckan blir det en kraftigare meditation med healing och Chakra Dhyana, (som är en stark ljudande meditation).
Yodhe
Hur länge brukar ni meditera morgon samt kväll?
Det låter underbart, jag försöker meditera morgon och kväll. fast ibland blir det ingen riktigt meditation i den benämning att man kommer till 4de steget bortom sömn. Kanske för att man bor i lgh o störande ljud från grannar ibland även om det är nattetid kan man höra nån liten duns ibland ovanifrån har hänt flera gånger.Kanske måste börja meditera i vardagsrummet igen så att inga sovande grannar ligger ovanpå för då slipper man ju dom ljuden.
det har bara hänt en gång sen jag kom hem att jag fått en riktigt djup mediaiton och mediterad över 1 timme. annars blir det 30 min men om man är trött i ryggen blir det mindre ibland,
Hej Yogflame!
Som sagt, jag utför det när det finns tid och utrymme, sen är inte tiden viktig i den aspekten beroende på vad du vill uppnå med din meditation, det finns ju olika syften i det också.
5 min, kan ge ett lugnt tillstånd för att bara samla tankarna inför något.
Om man vill uppnå ett högre andligt tillstånd, krävs det ett större engagemang av tiden. Upp åt en 1 timme för mig, för att komma så långt jag vill.
I det tillståndet kan jag finna insikter och få andlig vägledning fullt ut. Jag når då det sk. Nirvana..jag använder då här ett ord som många känner till för att förstå nivån jag befinner mig på.
Sen kan man ju också meditera för att enbart släppa gamla olösta problem inom sig, och då finns det ju en mängd olika former att ta till.
Ett tips, om du har svårt att fokusera ifrån ljud är att lyssna på något du tycker om i hörlurar för att skärma av.
Det finns egentligen inget krav på hur du måste befinna dig för att meditera, hur du sitter ex.
Gör bara det som känns rätt för dig för att uppnå resultat, för i slutänden är det bara det som räknas.
Mvh Yodhe
Nja musik är inget för mig då resan går inåt vill jag ej lyssna utåt , jag har precis börjat meditera i ett av mina sovrum som ingen använder och det är då jag börjat höra ljuden så jag flyttar nog tillbakatill vardagsrummet.
Hur lång tid tog det för dig att bli upplyst från det att du började meditera moksha = nirvana som uppnås genom god realisation.
Det tog några år att komma dit, men med mycket koncentration går det att nå dit.
Och framförallt regelbundet mediterande i början så att man får in en vana.
Tillslut vet hjärnan automatiskt när du sätter dig i position att det är dags att gå in i meditativt tillstånd.
Lycka till
Mvh Yodhe
Så det betyder att varje gång blir 1 timmes meditation även om det är störande saker runt i kring? nu försöker jag om det är störande omgivning men det blir ej samadhi då , det måste nu vara tyst för att uppnå det. du menar alltså att när det händer så uppnår man samadhi även fast man har buller i omgivnigen ?
Precis, tillslut hör du inte omgivningen alls.
Jag kom precis på det jag skrev till dig privat … förklarar ju , han blundar bara o har direktkontakt. ibland är man lite seg i huvet.. eller så är det att man kommer på vad man skrivit för snabbt.
Har tappat en del. Från att i prinsip mediterat 20-30 minuter varje dag till igenting nu på 2 veckor.
Men hade bestämt i eftermiddag att ikväll ska det bli av. Slutade röka för 2 och en halv vecka sedan och det har gått bra… kanske det orsakar bristen på motivation att meditera? Har någon timmes jobb framför mig sedan blir det meditation. 
Jag är glad. Är du?
Nej, jag mediterar inte varje dag. Utövar ingen regelrätt meditation alls.