blavatskys källa VEDANTA
http://www.yeatsvision.com/vedanta.html
Men förkasta inte blavatsky , vedantan är dom äldsta skrifterna med den eviga sanningen. Det finns många bra böcker som man kan läsa för att bli inspirerad.

Blavatskys källa var tre mästare som mer eller mindre dikterade vad hon skulle skriva i Isis Unveild och Den Hemliga Läran..Sedan Att t.ex Dzyans sånger är ugamla vedantiska skrifter är en en sak. Blavatskys tolkningar av dessa texter sker med hjälp av dessa mästare Morya, Koot Hoomi och Rakoczi.
Satyat Nasti Paro Dharmah
Sajtvärd på Existens och Filosofi.
Jag upptäcker ofta en tendens till att vilja dela upp, studera skillnader mellan läror, texter och skrifter istället för att se det som förenar dem…
Och ja, även att diskutera någots ursprung eller vad som är den äldsta skriften kan vara att syna i sömmarna och dela upp, anser jag. "Min lära, min andliga tradition är bättre/äldre/sannare än din, blähä!"
Det verkar också finnas en tro att man inte kan förena olika traditioner och skrifter. Eller är det bara jag som upplever denna tro lite överallt?
Varför kan vi inte fokusera på det som är gemensamt och som är kärnan i budskapen istället? Vi har väl alltför länge nu delat upp allt i svart och vitt? Har vi inte lärt oss någonting av de dogmatiska religionernas sätt att verka genom att hålla fram sin lära som "den äldsta, den enda sanna som allting härstammar från"?
Att studera skillnader och jämföra vad som är det äldsta (mao; sanna, rätta??) i förhållande till något som är "nyare" är lite som att plocka upp ett litet sandkorn i en oändlig öken och säga; detta är det äldsta och sannaste sandkornet! Alla andra sandkorn har lärt sig av detta bara så ni vet! Vad vill man uppnå med det?
Okej, vem vet, det kanske är det äldsta och bär sanningen inom sig…men alla de andra kornen då? Är inte de precis lika gudomliga och sanna de?
Det må vara hänt att Vedaskrifterna är de äldsta nedtecknade och att olika människor genom tiderna inspirerats av dem, vilket är underbart, men det började ju inte där.
Upplevelsen av det sanna inom oss, av Enheten, fanns ju långt innan och nedtecknades säkert på andra sätt då. Genom symboler målade på grottväggar t ex. Orden vi läser idag är som jag ser det också symboler, som pekar i riktning inåt.
Så kom igen nu…är det vad orden pekar mot som är det väsentliga, eller är det skärskådandet av orden och deras möjliga upphovskvinna/man? Går man bortom orden, till de de pekar mot så är det ju ändå samma Källa…
Namaste.

Visst studerar vi vad som förenar mänskligheten, "din" tendens får ju stå för dig..Jag/vi min grupp är intresserad av vad likheterna..
Ofta för mig så är det nyare som inte vill höra talas om att ursprunget är från det gamla.

#2 håller med.Esoteriken ÄR ju just detta…att se att olika rötter växer ut från samma träd - trädet är sanningen som vi bär inom oss, men som vi ser lite olika på beroende på var vi står.
Kloka Dalai Lama har sagt att det enda sättet att få fred på jorden och frid i våra sinnen är att se till det vi har GEMENSAMT i stället för våra olikheter.Och det handlar inte om att " de där ute som krigar" ska ta till sig detta, utan varje enskild människa i varje möte med andra!

Det står i vedanta skrifterna att vi alla är människor är ett stort unviversellt broderskap
Dogmatiska religionerna sätter skräck i folk , du kommer till helvetet om du ej gör så etc, samt att man ska ha blind tro.
Gör man ett misstag räcker det att man att inte gör om det enligt vedantan, enligt religionerna ska man be om förlåtelse etc bikter tex är en sjuk sak att göra skit sen be om förlåtelse och tro att man är förlåten, karman då?
Vedan har sanningen , så tunridan man kan säga vvad man vill men sanningen finns skriven i vedantan så vvarför ska man ta sanning ifrån olika håll (finns bara en sanning) . I vedantan står det att man ska ifrågasätta alla religioner eller skrifter och valuera dom och sen tillämpa dom om dom gynnar just dig. Det står väl inte så i någon annan skrift rätta mig gärna om jag har fel.
Sen om blavatsky har vedan som sin källa får man fråga sig hur mycket ändrat det är för det blir lätt så. 150 år är ungt vedan har funnits i flera tusen år och den har överlevt och kommer att överleva , blavavtskys kanske överlever eller ej det vet man ej.
inget som jag refererar til just blavatsky utan just hur religionerna har blivit delade i grupper kommer nu härunder.
Om jag idag startar en grupp som heter tex yogflame som grundar sig på dharman kommer folk sen att se mig som deras ledare/profet etc och sedan dyrka mig , vilket är fel man ska inte dyrka folk man blir ej upplyst utav det. Man ska leva enligt dharman så blir man upplyst ,inte av att dyrka folk eller göra ritualer.
Jag ville bara upplysa folk om dharma den eviga sanningen , aldebar har ju dharma i sitt namn.
Så om ni vill ha källan till sanningen läs vedantan, jag har studerat den genom att läsa böcker där dom förklarar den och det är skärmmande vad den är korrekt. Ingen religion har den korrektheten kolla bara bibeln den är då dom pratar som en saga ibland.
läs gärna spirituality -swami rama Den är väldigt inspirerande jag läser den nu. kan även låna ut den om ni inte skulle hitta den.
#2 Precis! 
och sedan blir väl alla upplysta till slut, och hur det ska gå till är nog lite olika, för vägarna är många. Lite som alla vägar bär till Rom.

Precis, vägarna är olika krokiga för olika personer beroende på våran karma… Men målet är detsamma för alla av oss, att komma hem..
Ja det är den det jag ville var bara att upplysa om vedantan och om bra böcker , kanske det är meningen att ni ska läsa dom för att vidga eran redan nådda kunskap.
Först tänkte jag ej skriva det, men sen kom en tanke till mig som sa att det är mörka tider och det är dags att alla vet om vedantan. Så att dom som vill kan vidga sina vyer.

Det finns ju lättare böcker litteratur att läsa än den tunga och ibland obegripliga Vedantan, Hemliga Lran etc etc…Tror att majoritetan av oss är medvetna om detta, men att vårna karma i många avseenede inte ännu på långa vägar är ordentligt genom och utarbetad..Vi har nog lite för bråttom när det gäller våran andliga utveckling, och vi tror nog att vi är längre komna än vad vi i själva verket är…
Hej ang vedantan läster jag böcker där dom förklarar vad som står i vedantan. Om man läser vedantan kommer man nog ej förstå så bra .
vissa Sanskritord går dessutom inte att översätta direkt till engelska. men det går att förklara på engelska så att man förstår sammanhanget.
Jag har lärt mig mycket och fått svar på många frågor i dessa böcker.
om man har bråttom och inte har tålamod så kan det vara farligt det finns ingen genväg om man tar genvägar kan det bli farligt, då pratar jag om yogans övningar. Det är som att börja med mattekurs 10 för att man har gått i skolan i 10 år. men man har ju glömt mycket så det är bättre att börja från ett och sen gå upp till 10 om du förstår sammanhanget.
Men det är väl som du säger karman spelar också in. om man tror att man är långt kommen då är man nog längre bak bak än vad man tror för man lär sig alltid
Känner du honom?
Marishi vem menar du , känner inte honom
Yogflame, jag menade dig. Jag bara undrade om du känner honom eftersom han är en känd vedanta-mästare.
Det visste jag inget om kollade på hans sida , vet ej hur jag ska tolka detta . nobody who could be enlightened or not enlightened.
Han skrev också att han gagv upp allt och att bara that var kvar.
menar han att upplyst bara är ett påhitt?
Jag uppfattar det så att ingen person och inget ego kan vara upplyst. Att personligheten bara består av koncept, åsikter och föreställningar, men har i verkligheten aldrig existerat. Det som blir kvar när egot och personligheten är borta är "that". Det är det som är upplyst.
Då förstår jag din tolkning är bättre än min jag förstod ej riktigt kanske min engelska.
Det står så i vedantan att denna värld är inte riktig.
men senare får man lära sig att så är det inte. i vedantan står många saker som kan tyckas vara motsägande men det står först en sak sen när medvetandet ökat står en annan sak eftersom man då förstår mer.
Swami rama säger att
the absoulut truth .endowed with all powers and knowledge is god . For an ignorant person, this universe is seen as different from god and therefore is considdered to be ilussory and unreal. For a wise person, however , this world is not different from god since there exists nothing but god . for such a person, all the porwers and forces , even the material objects from the world emanate from god . dwell in god and function through god. even the great divine forces known as kala ,time., and vidya , knowledge whiich control and maintain the entire universe emanate from and function under the guidance of god
han var en av dom största och fick också högsta spirituella posten i indien på 300 år ,, han lämnade dock denna världen 96.
han kunde med viljekraften stanna hjärtat i 17 sek och göra en temperaturskillnad på handflatan på 2 olika ställen med 10 grader.
I början som en aspirant i spiritualiteten är det viktigt att behandla denna värld som inte riktig för att kunna ta bort sitt ego m,m
man måste discilplinera sig och inte springa efter sina lustar bl.a Men sedan när man kommit så långt att man klarar av det då kan man sedan ta nästa budskap eftersom detta budskap inte gör så att man kommer att springa efter lustarna eftersom man redan är disciplinerad.
därav säger man att den värld inte är riktig men eftersom gud skapat allt och gud är allt kan man ju inte säga att gud inte är riktig då motsäger man ju sig själv.
vart det krångligt nu?
Och så här säger Osho: (passar bra in på ämnet)
"The real can be known only through the false, so the ego is a must. One has to pass through it. It is a discipline. The real can be known only through the illusion. You cannot know the truth directly. First you have to know that which is not true. First you have to encounter the untrue. Through that encounter you become capable of knowing the truth. If you know the false as the false, truth will dawn upon you"
För att bli upplyst måste man ju behanndla världen som ej riktig annars hur ska man kunna avstå från sina lustar , är man en slav till sina lustar är man ett djur.inga njutningar på jorden kan göra oss upplysta eller lyckliga , ju mer man gör dom ju mera vill man ha och man blir aldrig nöjd det är som en ond cirkel.
Vi människor har 3 kvaliteter divine , human, animal.
är man slav till sina lustar är man djur. kan man kontrollera dom och är dicsiplinerad är man human och då kommer divine av sig självt till slut.
Du yogar också antar jag eller?
För att bli upplyst i man in värld måste man vända sig mot världen och vara i den men inte av den. Tjäna världen osv.
Dert är inte personligheten som blir upplyst utan personligheten når en sammansmältning med själen som går upp i monaden/anden och det är alltså anden som når upplysningen.
Bra förklarat det är första steget sen krävs det meditation för utan meditation blir ingen upplyst såvida det inte är guds vilja då krävs inget arbete.
eftersom vi inte är kroppen så är det självklart atman som blir upplyst dom skriver att det är när atman och brahman blir förenade som man blir upplyst (individuella själen och universella själen) brahman kallas heliga anden inom kristendomen holy spirit.
Hur få jag tag på Vedantan? Finns den som bok? Att beställa någonstans?
Det finns att beställa men jag skulle rekommendera dig att köpa en bok som beskriver vedantan för att bara läsa en text om man inte är lärd inom detta område kan vara svårtolkat. jag har läst The Bhagavad Gita den anses som en helig skrift med krishna och arjuna men det är svårt man förstår en del men inte allt sen är det ju på engelska kanske därför det ibland bllir svårt då dom använder sådana ord man ej lärde sig i skolan.
Yoga darshan av bihar är en bok som är baserad på upanishad finns på svenska bokhandeln i sthlm den är dessutom inte så dyr.
Det finns några böcker av swami rama en som förklarar många saker inte bara vedantan är BOKEN spirituality,.,, den skulle jag rekommendera stort där skriver han mycket om vad som står i vedantan och jämför tex med var religionerna säger etc. läste klart den precis nu.
sen har du swami ramas - om the eternal witness- Secrets of the Mandukya Upanishad som är en del av vedantan.
(The Upanishads are called shruti, revelations. Mandukya Upanishad, though the shortest of all Upanishads, is a most revered, profound Upanishad that teaches us how to know four states of consciousness: the waking, dreaming and sleeping states, and turiya, the fourth state, beyond the first three. In this Upanishad, there is a unique combination of psychology and profound philosophy; a clear exposition and understanding of the four states of consciousness.)
Tillägg av mig , fjärde steget turiya är där man hamnar i djupmeditation
Nu har jag inte alla mina böcker med mig är i thailand så kan ej kolla vilka böcker som är just av vedantan. Jag har läst många olika böcker men tycker att det är just SWAMI RAMA som förklar bäst så att man förstår vad det är han säger. Vissa andra är krångliga och man fattar ingenting.
jag tror det var i yoga darshan men är ej hundra nu…att dom tar bara fakta från olika håll och sätter ihop en bok visst man lär sig nåt medans swami rama har själv erfarenhet som sin källa han fick högsta spirituella posten i indien "schankaracharya" ingen har haft den posten på över 300år då kan man ju bara säga att man är så pass spirituell för att kunna få en sådan post., och reformerade indien så att alla sammhällsklasser kunde gå och be i tempel tog bort verkningslösa ritualer etc.
Man kan kolla föredrag han har hållt på youtube. skriv bara swami rama.
Yogflame: Om lustar och begär säger Osho bland annat så här:
"Buddha says a real man of understanding does not even hanker for enlightenment. Because even to desire enlightenment is to desire, and desire is misery. Whether you desire money or you desire satori, whether you desire some person or you desire enlightenment, whether you desire prestige, power, respectability, or you desire dhyana, samadhi, meditation, enlightenment, desire as such is the same; the nature of desire is the same. Desire means desire, and desire brings misery. What you desire is irrelevant -- you desire, that's enough to make you miserable."
"Buddha says the man of understanding is not even hampered by the thought of the way, because he is not going anywhere, so there is no point of any way. He is simply here. When you are going somewhere you need a way. When you understand, you simply enjoy being here. This moment is enough. There is nowhere to go, so what is the point of a way, a path, means? There is no end, no goal, nowhere to go."
http://www.oshoworld.com/onlinemag/may07/htm/non_duality.asp
Nu vet jag inte om det stod just här, men någonstans säger Osho ungefär så här; att man inte ska avstå från sina lustar och begär med disciplin bara för att man tycker att det inte passar till ett andligt liv, utan att man bara ska iakta dem och acceptera dem.
du syftar på mitt inlägg högre upp om att ej vara slav till sina lustar.
om du blir jättekåt och bara iaktar dina lustar hur ska du då låta bli dom. det krävs discilplin om begären är starka man kan inte bara iakta dom och acceptera dom.Men har man så starka begär så passar inte heller den spirituella vägen eftersom du ej klarar av att träda den.
Men nu skrev du ju att du inte kommer ihåg exakt vad du läste. Man kan väl säga såhär du ska kontrollera dina lustar och inte dom dig.
jag antar att det stod nåt i stilen med att man inte ska avstå från sina lustar i helhet. och det stämmer när dom säger renounce betyder det inte att man ska avstå från sex och allt och bli munk Man kan göra sin lustar men inte så att dom kontrollerar ditt liv.
nu är min förklaring inte heller bra men har du läst mycket böcker så vet du vad jag pratar om. För där förklarar dom detta mycket bra.
Och för mycket sex dränerar ens energi både mentalt och fysiskt och yogan handlar om att samla energi, därav kan du förstå om man har sex varje dag så stannar energin i rotchakrat och går ej upp till lotuschakrat.
Sen läser du bara saker från osho det verkar så, du läser inte andra saker? läser du inte gamla skrifterna eller patanjali yoga sutra?
Om det är du som kontrollerar lustarna eller lustarna som kontrollerar dig spelar ingen roll. Det handlar ju inte om vad du gör med dina lustar eller vad du inte gör med dem, utan om att man har lustar och hur man kan bli kvitt dem. Att kontrollera sina lustar betyder ju inte att man har blivit av med dem. Så här säger Osho: **"Osho says:
If you accept your desire, a moment of desirelessness is created. Accept your desire as it is. Now there is nothing to desire; desiring is not there. Accept everything as it is, even your desires.
(The Psychology of the Esoteric - Jan 1971)
**
You cannot "kill" your desires, as little as you can "kill" darkness. Accept every desire that appears in your mind - good or bad - all of it! And that YES functions as light. It will dispel the desires. Desires exist only out of ignorance, only out of believing that you are separate and that there is a shortage."
http://www.sannyasnews.com/Articles/Rabia.html
Där kan du läsa hur Osho bland annat utrycker det. Osho brukar jag ofta läsa för att han är en vis man som vet vad han talar om. Annars läser jag inte så värst mycket böcker, utan det som jag skriver och citerar har jag själv erfarit. Om du har gjort egna erfarenheter så vet du vad jag pratar om.
I vilka böcker har du läst att energin stannar i rotchakrat om man har för mycket sex. Vad är "för mycker? Varje dag, en gång om dagen är nog inte för mycket, utan det är ett helt vanligt sexualliv. I alla fall är det inte så mycket att man kan säga att sex kontrollerar ens liv.
Men nu tillbaka till chakrorna. Det stämmer nog att där som man är med sin uppmärksamhet, där är man också med sin energi, men lusten ökar nog om man avstår från det som man har lust på. Sen aktiveras ju inte bara rotchakrat om man har sex. Lustkänslor och nöje, framför allt den sexuella lusten stimuleras av sakralchakrat. Om du älskar personen som du har sex med är även hjärtchakrat aktivt och hos vissa personer som gillar tex. rollspel (vill dominera eller domineras) kan även solarplexuschakrat vara mycket aktivt. Om du kontrollerar och förtränger din lust, blockerar du ditt sakralchakra och det leder snarare till att energin stannar i rotchakrat. Det finns tantraritual (sexualritual) som kan få energin att stiga upp från rotchakrat till lotuschakrat och de som har haft en kundaliniresning upplever själv hur lusten kan öka. Att kontrollera för mycket leder till att energin blockeras i solarplexuschakrat så att den inte kommer upp till hjärtchakrat.

Hmmm lustar??? Kaske vore intressant att se vad ni har för syn på detta. Brukar aldrig lägga in en länk till en annan sajt men denna gång så gör jag ett undantag 
Äh, för mig är det där religiös rappakalja.

jaså?, då har du nog inte förstått vad där står.. 
marishi du har ju missupffatat det hela är du slav till dina lustar , alltså så fort du vill ha nåt eller blir kåt så utför du dom så går du aldrig mot divine.
detta står i dom gamla skrifterna och även swami rama som hade högsta spirituella posten i indien på över 300 år skriver så i sin bok.
Så säg mig har osho mer rätt än vad som står i gamla skrifterna?
om man inte är slav till sina lustar så försvinner lustarna till slut eftersom du inte ser någon anl till att utföra dom för du vet att du aldrig blir mätt ju mer du kastar dig in i dom ju mera vill du ha och du tänker sen på nästa gång hur du ska få det. En ond cirkel.
Men du verkar bara titta på vad en person skriver i detta fall osho. har du inte provat att kolla upp flera källor och jämföra.
Jag antar att du inte läst böcker upanishad katopanishad m,m.
Det fick jag berättat med yoga så handlar det om att samla energi. att ha sex tömmer energin mentalt och fysiskt. om du tömmer energin måste du jobba upp den igen.
När man får mycket energi utan att låta den sippra ut så stiger den uppåt. jag fick det förklarat såhär på vanliga personer kommer energin uppifrån och ner till rotchakrat, Om man har för mycket energi i rotchakrat uttrycker det sig i mykcet sex. och då stiger aldrig energin du är då animal. alla springer ju inte efter sexför dom är högre upp på stegen.
När jag gör yoga i indien så blir jag jättekåt i början eftersom energierna ökar men eftersom jag inte gör något åt saken varken själv eller med någon så stiger sedan energin.
Nu är det möjligt att jag fick den här förklaringen för att kunna ta det till mig och har ej läst det i en bok.
har du sex varje dag så försvinner energi dom säger att man ska ha det 1 gång i veckan om lever tillsammans med någon. . det har jag hört från många olika håll.
konstigt att osho ej skriver om det.
På personer som gör yoga mycket vänder energin i rotchakrat och går uppåt mot huvudet och sen ut genom huvudet.. förutsatt att man inte gör saker som tömmer energin igen.
Om du läser mycket osho borde du veta att sex tömmer energin om han ej skriver om det då är det sorgligt.
swami sivananda sa i sin bok sadhana dont waste to much semen ,, många gånger sa han detta.
swami sivananda var en bland dom kändaste i hela indien. på den tiden då han fanns kom folk flera 1000 mil bara för att träffa honom och det var på tiden media inte var som det är idag. utan då var det mun till mun som spred nyheter, då kan du förstå skillnaden på hur känd han var.
idag räcker det med att ha en websida så kan man bli känd över hela världen snabbt.
Det du skriver om kundalini är det självklart att man blir kåt eftersom energin är många gånger starkare än om den inte var väckt och eftersom den börjar i rotchakrat så är det ej svårt att förstå.
Marishi vad säger alla gamla skrifter ….yama niyama non attachement.
Man ska ej bli attached kolla oshos klocka diamanter m,m
Så om man är spirituell så ska man ej köpa dyra saker eftersom man lätt blir attached till dom.
Vet du vad swami ramas mästare bengali baba sa åt honom? att han inte skulle spela gitarr eller sitar eller vad det nu var för att han var duktig på det. han sa då du kommer sen att tycka du är duktig och identifiera dig med gitarrspelningen och få ett ego. Så han var tvungen att sluta med det.
han är som var ledarnen i tm meditation som hade rolls royce och guldklockor m,m vältrade sig också i lyx precis som osho verkar ha gjort.
har man diamantklocka och pratar om spiritualitet är ..är man nog inte så spirituell ändå i slutändan. En bluff helt enkelt. Så marishi kanske skulle tänka om lite.
Vet ej vad ni andra tycker.
Intressanta inlägg yogflame om energi under yoga och rotchakran etc. Detta vet jag inte så mycket om så jag läser och tar in.
Däremot, än en gång - det är en illusion att det på något som helst vis skulle vara mindre upplyst att ha tillgång till pengar och ett bekvämt liv eller dess attribut. Tidigare var det fint att leva ett andligt liv i fattigdom och armod. Det finns ett överflöd utan dess like för oss alla om vi bara öppnade vårt sinne för möjligheten. Sedan vari överflödet består kan säkert variera men varför inte en diamantklocka?
Genom att tro på illusionen att fattigdom och armod är mera upplyst lämnar du en stor del av livet/makten/kapitalet att hanteras av mindre nogräknade människor.
Om andliga människor, andliga värderingar hjärtat osv, genomsyrade världsekonomin skulle Moder Jord må betydligt bättre än vad hon gör idag. Min övertygelse är att vägen till himmelriket på jorden går genom att få in ett andligt synsätt i business, tillverkning, finans osv. Då, och endast då, kan vi skapa en sund ekonomisk modell. Det lilla jag vet om vad EUs bidragspolitik ställer till med av transporter av fisk, räkor, potatis gör mig mörkrädd.
Om ni tänker på det - den ekonomiska modell med tillväxt som 'enda' måttstock på framgång är skapad för ganska länge sedan. Enligt mitt sätt att se det har det hänt en del med våra medvetanden sedan dess. För kom ihåg, den eklonomiska modell hela vår globala ekonomi vilar på är SKAPAD av människor. Och den bygger endast på FÖRTROENDE - inte på reella värden då guldmyntfoten är avskaffad sedan länge.
Ett förtroende för ständig tillväxt, ökande BNP. Hur sunt är det? Hur länge kommer det att hålla? Alla är lättade nu när 'det värsta' i lågkonjunkturen verkar vara över. Och jag tror att 'you have not seen anything yet…'
Blir man upplyst gäller det att hjälpa andra inte att skaffa sig dyra saker och vältra sig i lyx buddha tiggde, jesus vältrade sig inte heller i lyx..
Att vara rik är inget fel i sig, hjälper man folk är det rätt. men att köpa kl för tex 1 miljon kronor ser jag inget rätt med.
Eller gör du det budewabo? skulle du tycka det är ok om du blev upplyst att du förtjänar faktiskt en sådan kl för du har ju så mycket pengar?
istället kan den kl hjälpa många till ettt bättre liv. Detta är meningen med spiritualitet att hjälpa folk . ATT ha mycket pengar har aldrig vart fel Det är hur du använder dom som spelar roll.
att man blir upplyst betyder inte att man är fattig , man kan lika gärna vara just rik. Vem som helst ur vilken samhällsklass som helsst kan ju faktiskt blir upplyst.
Så därför alla som har bling bling om man säger så borde skämmas då den klockan eller saken kan mata flera tusen fattiga som inte ens har mat.
tänker då på alla rappare som ursprungligen är från afrika. Deras örhänge kan förändra livet för tusentals i afrika men dom gör inget för att hjälpa. dom borde skämmas
Yogflame:
Varför skulle man vara slav till sina lustar bara för att man har sex? Jag tror nog att en som regelbundet utövar sex, tex varje dag, har mindre begär på sex än en som kontrollerar sig och avstår från sex. Man har två möjligheter att göra något med lusten som är helt naturlig och som styrs av hormoner. Man kan avstå och kontrollera sig och blockera alla energier i dom första fyra chakrorna eller man kan acceptera den och leva ut den. Så länge begären finns kvar är det bara en fråga om hur man hanterar lusten bäst. Om det står i dom gamla skrifterna att man ska göra som dom buddhistiska munkarna gör (leva i celibat), så kan man se att det är fel när man sen läser i tidningarna att en buddhistisk munk har våldtagit en sextonårig flicka. Så länge han lever i sitt kloster kanske han inte frestas så mycket, men om han någongång kommer utanför klostret och ser en snygg brud med kort kjol och stora bröst så har han nog större problem med sin lust än vilken annan människa som helst.
Visdomens själva urpsrung och källa finner du i ditt inre och inte i någon bok. Den som har upptäckt det i sig själv behöver inga böcker och den som behöver böcker har inte upptäckt den källan i sig själv än.
Bara män tömmer sig, men dom blir uppfyllda ganska snabbt igen och dom är säkert på ett högre energilevel än någon som avstår fast han har begär och blockerar sina energier.
Det är inte klockan som är problemet utan begäret. Har du inget begär så spelar det ingen roll om du har en rolex eller en billig klocka made in hong kong.
Att sluta spela gittar bara för att egot skulle kunna känna sig bra, kallar jag att fly från sitt ego i stället för att bearbeta det. Om man sen tycker att man är duktig så är det ju en bra chans att iakta sitt ego och bli medveten om sig själv, annars kan man ju spela gitarr för att utycka sin krativitet. Vad är bättre, att lära sig spela gittar utan att egot ska växa eller att inte kunna spela gitarr på grund av sitt stora ego? Det inget fel med att njuta av livet och ta emot vad som kommer i ens väg.
Aldebaran:
Varför tror du att jag inte har förstått vad där står?
Du har rätt att sanningen finns inom oss dethar jag skrivit i ett annat inlägg eftersom vedantan kommer från djup meditation.
vi tar ett exempel vi säger att du jagar pussy hela tiden , du ska gå ut på krogen (vi säger att du ej dricker ) det blir sent du drar med dg en tjej hem. Kan du förklara för mig vart finns tid att meditera? om du bara tänker på tjejer hela tiden hur får du ro i sinner så du kan meditera.
Ta i indien guru-disciple kedjan som har upplyst folk genom tiderna.
Dom har nästan alla följt dom stegen(utom dom som blir munk direkt) fast det fanns olika steg det var inte förens 75-100 år som dom blev sanyasin och skulle avstå från allt.. 25 år till 50 skulle man ha familj. Att inte ha ett ego har fungerat för alla dom ,har man massa med materialistaska saker står det i vägen eftersom man är rädd att förlora dom
har man en klocka även utan begär för en miljon är den en del av dig och du är eller blir rädd att förlora den. Detta stämmer nog för dom flesta vet ej hur du ser på saken. Många rika är jätterädda om sina dyra saker för att dom ska gå sönder etc.
har man en hong kong klocka bryr man sig inte.
I skrifterna står det hur man ska leva bli upplyst etc, du menar att det som fungerat i tusen år kan man ändra på. man kan sätta på tjejer varje helg och i veckorna och jaga dom och ändå ha tid att meditera? och vad händer då en tjej inte vill träffa dig och inte svara på dina sms? då blir det pain för du gillade henne så mycket ATTACHMENT. enligt skrifterna är denna världen pleasure och pain det går hand i hand. inga njutning utan lidande och ingenting är för evigt i denna värld. allt slutar i lidande.
Sen det du säger med munkar så är det kali yuga om du läser mycket från osho kanske du missat det men det betyder the dark age …
många idag i thailand blir munkar för att slippa jobba , dom får mat gratis m,m.
Så det är klart , men det finns ju folk som ej klarat detta förr i tiden antar jag men det är därför det står i vedan att man ska ha familj i 25 år man ska ha gjort allt så man inte suktar efter det sedan.
Det där med att spela gitarr missuppfattade du … det var ej att fly från egot *Bengali baba berättade vad som kunde hända om han fortsatte att spela gittar och blev ännu duktigare det var ett hinder som kunde uppstå och swami rama var munk.
En sak livet handlar om är att inte sätta sig i situationer du ej tycker om. Om du gör saker om och om igen fast du mår dåligt av det är du som sagt ett djur.
Det var väldigt klokt sagt tycker jag att säga så , så att swami rama ej behöver fronta ett ev ego som skulle hindra honom i hans utveckling.
om man har bearbetat sitt ego så det är bra att inte sätta sig i sådan situatioin som kan få egot att växa.
#29 ja jesus sa mycket saker som är yogisk filosofi, ja han var ju i indien och studerade också.
Nu handlar det ju inte om att jaga pussys utan om att ha sex. Jag talar om själva akten och inte om någon jakt. Vem säger att man måste sitta på krogen för att kunna ha sex? Det finns något som heter sambo och partner också. I andra fall kan man alltid tillfredställa sig själv. En andlig människa hittar ändå inga andra människor som intresserar honom på en krog eller ska man som en andlig människa sitta där och deltaga i fyllesnacket?
"om du bara tänker på tjejer hela tiden hur får du ro i sinner så du kan meditera."
Det är det som händer om man inte har sex. Men man kan ha sex en gång om dagen, t.om flera gånger om dagen om man så vill utan att för det hela tiden tänka på sex. Är man tillfredställd så behöver man ju inte ens tänka på sex längre och då kan man även meditera. Tex känner jag en tjej som levde med avhållsamhet och en dag när hon gjorde en vipassana meditation hände det att hon i femtom dagar inte tänkte på något annat än sex. Sen prövade hon att följa Oshos råd och sen dess har hon inga störande sextankar mer när hon mediterar.
"har man massa med materialistaska saker står det i vägen eftersom man är rädd att förlora dom"
Det är just det som är meningen, att man ska lära sig att inte klamra sig fast i dem. Alla de materialistiska sakerna som du äger är en bra indikator för dig själv att iakta dig själv och se var du står. Om du kör bil och lampan för oljetrycket lyser upp så löser du heller inte problemet om du skruvar ut lampan.
"har man en hong kong klocka bryr man sig inte."
Nä just det. Men då har man heller inget att lära.
"I skrifterna står det hur man ska leva bli upplyst etc"
Det är som du tolkar en skrift. Har du hittat den inre källan så behöver du inga skrifter. Det är inte skrifterna som upplyser dig. Skrifter kan man bara tolka. Det som Svami Ramas lärare sa (det kan man tolka på olika sätt) till honom om gitarren kan vara ett strategiskt trick att få honom att tänka på sitt ego. Skulle man ta det ordagrant skulle det betyda att man inte alls får göra någonting som man är duktig på för att egot skulle kunna känna sig smickrad. Det kan väl inte vara livets mening? Kanske han ville att han själv kommer på att han inte blir av med sitt ego på det här sättet.
Exemplet med tjejen som inte svarar på sms är nog ett smärtsamt men annars utmärkt sätt att lära och utveckla sig på.
"enligt skrifterna…"
Sen vet jag inte ens vilka skrifter som du menar. Det finns många skrifter. Tex får buddhister som lever i kloster inte äga mycket mer än en matskål. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sangha_(buddhism). Blir nu alla som äger mer inte upplysta?
"En sak livet handlar om är att inte sätta sig i situationer du ej tycker om. Om du gör saker om och om igen fast du mår dåligt av det är du som sagt ett djur."
Varför skulle man över huvud taget ha intentionen att sätta sig i en situation som man inte tycker om? Är det något som man behöver lära?
"om man har bearbetat sitt ego så det är bra att inte sätta sig i sådan situatioin som kan få egot att växa."
Man kan ju inte undvika situationer som kan få egot att växa hela livet. Det kallar jag att fly från det som man har att lära. Andlig utveckling är att egot inte växer oberoende vilka situationer du än hamnar i.

Lever man i en relation kan man själv iaktta detta med energier och sex, det är bästa sättet att komma underfund med hur det fungerar.Sex är för mig ett oerhört själsligt och andligt sätt att möta min man.Det kan stämma att man töms på energier av att ha sex varje dag, men den stämningen av lust, attraktion och passion varje dag brukar ändå vara en övergående period…jag ser det som att detta brukar balansera upp sig själv i det långa loppet…inget man ska analysera sönder.Tvärtom kan jag se att när vi har perioder av mer aktivt sexliv, så flödar en harmoni mellan oss och vi är mer sams, tålmodiga och kärleksfulla, vilket sprider ringar på vattnet i omgivningen.
#34 tänker som dig i flera av dessa frågor.
Det är inte klockan som är problemet utan begäret. Har du inget begär så spelar det ingen roll om du har en rolex eller en billig klocka made in hong kong.
Att sluta spela gittar bara för att egot skulle kunna känna sig bra, kallar jag att fly från sitt ego i stället för att bearbeta det. Om man sen tycker att man är duktig så är det ju en bra chans att iakta sitt ego och bli medveten om sig själv, annars kan man ju spela gitarr för att utycka sin krativitet. Vad är bättre, att lära sig spela gittar utan att egot ska växa eller att inte kunna spela gitarr på grund av sitt stora ego? Det inget fel med att njuta av livet och ta emot vad som kommer i ens väg.
Håller med totalt !
om man har bearbetat sitt ego så det är bra att inte sätta sig i sådan situatioin som kan få egot att växa.
Jag ser helt annorlunda på detta.Har man bearbetat sitt ego så finns inte längre några situationer att behöva undvika! DET är själva friheten!
Det är ju just genom att möta situationer som man kan bli fri, undvikanden skapar ingen utveckling.
Det här med att "pleasure" och "pain" går hand i hand tror jag på,ingen njutning utan lidande men man kan vidareutveckla detta otroligt mkt. Meningen enligt buddism är ju att inte bli "attached" i några känslor -inte heller glädje och lycka, även det är ju förgängligt…
När jag läser vidare i den här tråden dyker det upp några frågor i mitt huvud.
Vem är det som tutat i människorna att tjänandet påverkas av ägandet av diamantklockor, blingbling eller vackra ting? Eller tillgång till pengar antingen via sitt eget arbete eller via t ex arv? Eller en vacker våning? Det är ju inte det som är poängen.
Poängen för det stora flertalet är inte heller att sitta högst upp på en klippa och meditera resten av livet även om meditation främjar både det ena och det andra.
Poängen är heller inte att leva i fattigdom och armod och ödmjuka sig fram i en sorts högmod. Jag älskar Golda Meir när hon säger "don't be humble, you're not that great."
Min tro och övertygelse är att jag, och många många andra, tjänar världen och mänskligheten genom att gå till vårt arbete och uträtta det vi ska där samtidigt som vi växer och utvecklas av utmaningar vi möter i vårt värv. Jag tror stenhårt på att vi tjänar världen genom vår blotta närvaro när vi passerar gator och torg i umgänget ensamma eller med vår familj och vänner.
Poängen är att arbeta med att höja sitt eget medvetande. På sitt sätt. En del gör det genom meditation. En del läser Blavatsky och Bailey. Andra gör trumresor och pysslar med kristaller. Varaianterna är oändliga. Men som många redan sagt här i forumet, vi har samma mål.
Mitt sätt att se på det höjda medvetandet hos individen är även att då höjs individens frekvens. En höjd frekvens hos individen strålar ut och därigenom får andra detta tillgodo. Bara genom individens blotta närvaro. I icke andliga sammanhang pratar man om personer med karisma, härlig utstrålning osv. Dessa personer är antingen födda med ett lätt 'bagage' eller så har de arbetat med sig själva och kastat av sig tunga energier och därigenom 'lättat'. Motsatsen är de vi uppfattar som tunga och trista. De bär runt på en del fortfarande.
Sedan tror jag också att det finns krafter som helst vill bibehålla världsordningen som den alltid varit, där 'the few controls the many'. Men det är delvis det som håller på att svänga nu som jag ser det. 'The many' är på väg att höja sitt medvetande och få tillgång till det kollektiva medvetandet, vi blir mer telepatiska och möjligheten att lögna minskar drastiskt. Troligen finns det så småningom inget behov av en hierarki av den gamla modellen. Och det är den vägen jag tror kommer att bli skakig. Sådan gammal världsordning fuckar man inte upp ostraffat och utan ett jäkla rabalder. Mycket ego som skall bearbetas där.
När jag läser om alla dessa klockor och gitarrer och sexrestriktioner kom jag att tänka på ett citat jag hittade i början av året:
"Gud förlåter inte. För h*n har aldrig fördömt"- Kaj Pollak
Du har rätt man kan ju ha sambo då blir det lite skillnad. sa inte eckart tolle att man ska ha en gång i veckan? nu har jag ej hans bok men en tjej berättade det för mig , men jag är osäker om hon sa just eckhart tolle eller om det var ett annat namn så om du vet säg till
Marishi din tjej som bara tänkte på sex , efter 14 dagar ..
jag klarar att meditera utan att ha sex i 6 veckor och jag tänker inte på sex under meditationen , visst nån gång kan det hända men det är sällsynt för mig . men så vet jag också att jag kan få sex när jag kommer hem av min fru.Sen är vi ju alla i olika steg har man inte klarat första steget är man kanske sexuellt överaktiv jag såg förut nån lista där med vilka steg människan utvecklas. vilka kvaliteter man har var man översexuell var man längst ner. Så det här med att tänka på sex hela tiden är väl individuellt just beroende på vart man är i processen.
Sen håller jag med om att munkgrejen är konstig att inte äga något det tycker jag med, dom får ej ta emot pengar dom kallar det donation istället det är samma sak, får man mycket pengar kan man ju hjälpa mer folk.
Budewabo det du säger att det är ok om man har mycket pengar att köpa massa saker osv. När man blir upplyst så ser man ett samband mellan alla människor att gud finns inom alla då expanderar ens kärlek till hela mänskligheten. Hur kan du då ha en klocka för en miljon då dina bröder svälter? Ok nu kan man inte som en person hjälpa alla men fortfarande att ha bling bling som afroamerikanerna dom glömmer bort sitt ursprung tänk dig i afrika där en bling bling sak skulle kunna ge en hel stad mat i ett år. Tror du man blir upplyst för att sko sig själv? då har du missuppfattat det hela , Så som jag förstått det blri man upplyst får direktkontakt med gud för att hjälpa dom som har det svårt så att alla i slutänden får det bra. Om alla skor sig själv kommer välrden bara vara som den nu är väldigt mörk. Och det kommer ej att bli bättrre på jorden.
Marishi vad skrev osho på sin sida att om alla var upplysta skulle det vara fred på jorden eller nåt sånt i den länken du skickade Men för att det ska vara fred måste ju alla ha det bra , om jag har en klocka för en miljon och dom andra svälter. Växer ett hat i dom att du har massa saker och dom har inte ens mat.
Sen att bengali baba sa så till swami rama kanske var för att han hade många problem att bearbeta och han behövde ej fler med gitarren. Han vart testad och misslyckades dessa tester han plockade upp pengar som låg på marken men tänkte sen vad gjorde jag o lämnade tillbaka dom.. den upplysta sage sa att du gjorde fel som tog upp dom , swami rama sa jag lämnade ju tillbaka. Nej du gjorde fel. Så det var väl därför.
Det fanns en annan bok om en som ville bli yogi har ej läst den men sett den i indien han hade många saker som ego etc att ta bort.Innan han kunde bli en yogi.
om sanningen ska fram sa många till bengali baba som är en av dom största , att varför har du den där eleven han borde du göra dig av med. Sen vart han en av dom största
Så dom som ser ut att ha många hinder ivägen kan faktiskt bli dom största.
Varför ska han sen spela gitarr om han haft så mycket problem med sitt ego.
Så slutligen upplyst handlar ej om att själv åka mercedes för att man kan, utan för att hjälpa mänskligheten mot det bättre. Förstår man inte det så har man inte förstått nånting. För det är exakt vad upplysningen handlar om.att man jobbar för gud
och skor man sig själv är det ett ego som är kvar, nu vet jag inte hur många osho hjälpte om han nu gjorde det. annars blir det ju dålig karma i hans nästa liv.
sa inte jesus det du inte har gjort för mig har du inte gjort för någon eller nåt i den stilen att man ska hjälpa sina bröder ,likar.
OCH BUDEWABO
Att sitta i en grotta meditera är bara att fly från världen, vem ska du hjälpa i grottan. Swami rama har sagt det många gånger om sanningen ska fram så upprörde swami rama många med sitt snack.
i boken spirituality berättar dom att han berättade att han inte hade nån religion då upprörde han många hinduer som trodde att deras tro var den enda rätta , många trodde även att swami rama var hindu eftersom han var munk , han kallade brahminerna narrowminded (hindu prästerna)
Sen i flera månader diskuterade folk om honom. och många var upprörda sån var han. han sa även att veda ej tillhörde hinduerna utan tillhörde hela mänskligheten. Därför upprörde han brahimerna
marishia Slav till sina lustar ett ex som du förstår Alkoholism är att vara slag till sina lustar.
Även att dricka varje helg, kroppen behöver alkohol du följer dina lustar. även dom som dricker mår skit dagen efter om dom dricker en del och det gör dom flesta, fast dom mår dåligt gör dom samma sak nästa helg. alltså är dom slavar till sina begär.
Sexmissbrukare har man ju sett reportage på tv om.. dom tar varje tillfälle i akt att ha sex efteråt mår dom jättedåligt och känner sig smutsiga. Dom var slavar till sina lustar och kunde ej kontrollera dom genom att säga nej… att dom mår dåligt efteråt kan man säga är ditt inre jag som säger genom det undermedvetna att det du gjorde är fel.
Sen finns det dom som inte har emapti och kan därför inte se att dom ej gör fel så det ska ej förväxlas här.
Alla beroenden som man kan utveckla även röka Röker man är man slav till sina lustar kroppen blir sugen eller ska vi säga hjärnan det är ju där beroendet sitter och man måste ta en cigarett.
Det du menar är att osho säger att man ska säga ja till lustarna att dom finns där acceptera dom men inte utföra dom? det är ju att kontrollera dom
eller säger han säg ja acceptera lustarna och utför dom? isåfall är det ju fel .
förklara hur osho menade att du ska göra med dina begär lustar för ska du acceptera dom och säga ja men ej göra dom är det ett sätt att kontrolloera dom därav man ska kontrollera sina lustar och begär-
yogflame - ser du världen så svartvit som du beskriver här?
Sko sig - fördömande ord - vem har planterat alla dessa föreställningar om pengar hos dig?
Om du läser vad jag skriver så handlar det om att jag värnar om att hålla tanken öppen för överflöd som en möjlig väg.
Det jag vänder mig mot i dagens ekonomi är rovdriften på Moder Jords resurser, sättet vi hanterar henne på. Pengar i sig är neutrala men laddade med alla våra värderingar. Precis som sexualiteten som är en ren kraft i sitt ursprung men som vi människor gjort allt vi kan för att ladda med allt möjligt, bla genom porrindustrin.
Det var förr det var 'fint och upplyst' att sitta tandlös i sin palestinasjal och meditera. Idag tror jag andliga människor gör mycket nytta ute i samhället, friska, välnärda med en diamantklocka på armen om vi tycker den är fin. Och att meditationen stärker den processen är det ingen tvekan om. Men det är inte meditationen som är enda poängen. Utan ett verktyg i processen.
Och om världen hade varit sund så hade gruvarbetaren i diamantgruvan haft en anständig arbetsmiljö och schyssta villkor. Nu har han kanske inte alltid det. Det är de orättvisorna vi kan utjämna genom att finnas i näringslivet och . Och tjäna både pengar och världen. Det ena utesluter på intet sätt det andra. Det finns inget fult med att tjäna pengar. Men att 'tjäna' pengarna är inte meningen med livet (om nyansskillnaden går att få fram så här i skrift på nätet - alltså att tjäna mammon är inte poängen…)
Vad ÄR din bild av tjänandet egentligen? Handlar det BARA om att ge pengar och att avstå materiella ting? Förstår du inte att det är en föreställning som någon planterat hos dig?
Du verkar ha ett behov av att ställa det materiella mot det 'antimateriella'. Som att det ena är finare än det andra? Jag tror starkt på att vi alla kan leva i stort överflöd om vi lever på ett sundare och smartare sätt i samklang med Moder Jords resurser. Och med överflöd menar jag inte nödvändigtvis materiellt. Jag vänder mig starkt mot 'antimateriella' tankar för det är inte genom att arbeta 'mot' eller genom att döma och tänka svart/vitt, rätt/fel, bra/dåligt vi höjer vårt medvteande. Det är sådan dualism vi just nu håller på att arbeta oss igenom som jag ser det. Det är därför jag tror vi kommer att få se en omstöpning av världsekonomin som saknar motstycke inom de närmaste åren. För att det sätt de flesta av oss lever på idag är ohållbart med avseende på mänsklighetens fortlevnad.
Hur tjänar du själv världen? Skänker allt du har av materiella ting till andra? Är det ena sättet att tjäna 'bättre' än det andra? Kan man tänka sdig att olika männiksor bäst tjänar världen på 'sitt' sätt? Om jag nu skall ställa dina resor till Thailand och Indien mot Moder Jords välmående avseende koldioxiden - hur ser du då på det? Tjänar du henne på bästa sätt…?
Kom gärna med en egen uppfattning från ditt hjärta istället för att gulpa upp mycket av det du läst i böckerna eller vad swammel rama har sagt. Läs dina böcker med hjärtat och kunskapen integreras i dig och du blir din egen källa. Sätt in all din kunskap i ett helhetsperspektiv. Det är där du finner DINA svar.
En sak jag glömde är också att alla säger att spirituella vägen är som att vandra på ett rakblad.Så det är klart att alla saker där inte passar varken för dig eller mig för stunden eftersom det beror på hur långt vi har kommit i våran utveckling. Det kanske är annorlundare om några år.
Det du menar är att det är för svårt med vanliga skrifterna men att osho hjälpt dig .det är ju bra om han kan hjälpa dig men vad ska du göra med din upplysning om du får den i det här livet? ska du hjälpa andra eller ska du bara jobba för ditt eget bästa?
Yogflame:
Jag vet inte vad Tolle har sagt. Men om han verkligen är en vis man så förstår jag inte varför han menar att man bara ska ha sex en gång i veckan. Jag tror inte att anden bryr sig om du har sex en gång per dag eller en gång i veckan, utan det enda som bryr sig är egot. Varför ska man ha sex en gång i veckan? Om man lever efter ett chema så då lever man ju inget andlig liv.
"Sen är vi ju alla i olika steg har man inte klarat första steget är man kanske sexuellt överaktiv jag såg förut nån lista där med vilka steg människan utvecklas. vilka kvaliteter man har var man översexuell var man längst ner. Så det här med att tänka på sex hela tiden är väl individuellt just beroende på vart man är i processen."
Listor är bara något som förståndet har tänkt ut sig. Att gå efter dessa listor leder varken till andlig utveckling eller upplysning
"Marishi vad skrev osho på sin sida att om alla var upplysta skulle det vara fred på jorden eller nåt sånt i den länken du skickade Men för att det ska vara fred måste ju alla ha det bra , om jag har en klocka för en miljon och dom andra svälter. Växer ett hat i dom att du har massa saker och dom har inte ens mat."
Det var bara en teoretisk spekulation från Osho. Naturligtvis kan inte alla vara upplysta. Men om dom vore så vore det inget problem för dom att vara fattiga medan andra är rika.
"Så slutligen upplyst handlar ej om att själv åka mercedes för att man kan, utan för att hjälpa mänskligheten mot det bättre."
Det är inte merceden som är problemet, utan begäret att ha den. Osho har för övrigt arrangerat lotterier där han har lottat ut sina Rolls Royce och sedan spenderat pengarna till välgörande ändamål. I Indien har han gland annat byggt skolor och barnhem. Det finns där en Osho-society för Inder som vill bli befriade ur det förtryckande indiska kastväsendet och ur religiösa och moraliska dogm.
Yogflame:
Jag är mycket förvånad att du blandar in alkoholberoende och sexmissbruk i debatten. Vad har det med ämnet som vi debatterar om att göra? Anser du att sex en gång om dagen är sexmissbruk? Lusten har vi fått av gud, men alkoholberoende är ingenting som kommer från gud, utan det är en sjukdom som man själv är ansvarig för. Vi debatterar ju om hur man ska hantera sin sexuella lust och inte om sjukdomar. Varför ska man inte acceptera att gud har skapat oss med den sexuella lusten? Visst anser även Osho att sexlust är någonting som man ska bli av med, men tills man blir av med den är det bättre att acceptera och leva ut den än att kontrollera sig och blockera sina energier.
Att bli av med lusten är en helt naturlig sak. Man blir äldre med tiden och har mindre sexualhormoner. Samtidigt utvecklar man sig andligt och sex är inte lika viktigt längre som i yngre år. En dag behöver man den inte längre. Då kommer den enda skillnaden mellan dom som kontrollerar sig och dom som lever ut sin sexualitet vara den att den som har levt ut sin sexualitet, har levt ett lyckligare liv, utan att kontrollera sina naturliga behov och utan att onödigt blockera sina energier. Han kommer utan tvivel att vara friskare och mer i harmoni än en som kontrollerar sig hela livet och han har gjort erfarenheter som hjälper honom att förstå sin sexualitet. Han kan nu vägleda andra. Men den som kontrollerar sig hela livet är full med blockeringar som förr eller senare kan leda till fysisk och psykisk ohälsa. Han har inte lärt sig förstå sin sexualitet och han kan inte vägleda någon. I bästa fall kan han bara upprepa det som andra har lärt honom.
"Det du menar är att osho säger att man ska säga ja till lustarna att dom finns där acceptera dom men inte utföra dom? det är ju att kontrollera dom
eller säger han säg ja acceptera lustarna och utför dom? isåfall är det ju fel ."
Den sexuella lusten skrev jag redan om, men om vi nu talar om andra lustar som inte styrs av hormoner så är det inte lusten i sig som är problemet utan sökandet och strävandet efter lusten. Att få njuta av det som du gör just nu är det inget fel med. Tex äter jag inte sötsaker och godis eftersom jag vet att det är ohälsosamt. Men om någon bjuder mig en kakbit och jag av någon anledning inte vill tacka nej, ska jag naturligtvis få njuta av kakan. Känna smaken och tycka att det är gott. Precis lika ska jag få njuta av sex medan jag utför det och hur ofta jag än utför det, det skadar ju varken mig eller någon annan. Varför skulle jag inte ta emot det som livet bjuder mig på utan att jag har strävat efter det? Egentligen ser man ju att du redan innerst inne vet att det är så. I din argumentation tar du ju fram jakten efter sex, krogen och inte själva sexet, men ditt förstånd tolkar det som så att det vore själva sexet som är det dåliga. Vad Osho menar är att det är begäret som man ska iakta och acceptera. Hur skulle man annars kunna bli medveten om sig själv?
"Det du menar är att det är för svårt med vanliga skrifterna men att osho hjälpt dig .det är ju bra om han kan hjälpa dig men vad ska du göra med din upplysning om du får den i det här livet? ska du hjälpa andra eller ska du bara jobba för ditt eget bästa?"
Varför skall jag behöva läsa skrifter (som bara är tolkningar) när jag själv kan beskåda sanningen? Eftersom jag lever i nuet har jag inte slösat en tanke på vad jag gör sen när jag uppnåt upplysningen. Jag antar att mitt medvetande kommer att vara mycket högre utvecklat då och att jag kommer att ha en bättre connection till gud som visar mig vägen, därför är det helt onödigt att fundera på det nu. Jag gör ju redan nu mitt bästa med att hjälpa mina medmänniskor och kanske jag kommer att ha ännu bättre möjligheter när jag är upplyst. Annars håller jag med det som Samarpan sa i går att saker som är „out of my control" inte är min grej (tex alla dåliga nyheter som man ser på TV varje dag) Här kan ni se och höra Samarpan i dag och i morgon klockan 20:15 http://www.jetzt-tv.net/index.php?id=live#c3316
Szirius:
"Har man bearbetat sitt ego så finns inte längre några situationer att behöva undvika! DET är själva friheten!"
Bra skrivet. Klockrent!
Nu ska jag på semester så jag vet inte om jag kan deltaga i den här diskussionen mer. Vi får se 
#45 yogflame
Jag vet inte vem du svarar i #45 men jag är fortfarande intresserad av att höra din syn på mina frågor. Särskilt hur du ser vad som är att tjäna och vad du ser som huvudsyfte/poängen med att tjäna överhuvudtaget.
Jag sätter mig själv först. Provocerande? Egoist kanske någon skriker då. Genom att vara till glädje för sig själv blir man till glädje för andra. Mår man bra i sig själv och har ett bra liv finns förutsättningar att vara till glädje och nytta för andra. Genom att ta ansvar för mig själv först tjänar jag andra bättre. Sprättlätt logik.
Caroline Myss sa vid sitt besök i Sverige förra året att vår enda uppgift på jorden är att 'Channel grace and smile'. Och på sätt och vis är det tillräckligt för 'biverkningarna' av att 'channel grace and smile' har en enorm impact.
Dessutom vill jag dela med mig av följande klokhet som jag fått av en mig närstående människa:
"Teknik utan andlighet är katastrof. Teknik med andlighet är oändligt." - E
Trist att du försvinner men vill önska dig en god semester. Dina inlägg är intressanta och givande att läsa. Welcome back :-)
#48 för somliga är det det som är uppgiften, men för ex Obama är hans uppgift en helt annan.
För mig är det så att ju högre upp i invigningarna man kommer ju mer synligt tjänande blir det, kika på Martin Luther King, Aung San sui Kui, en moder Theresa osv, inte var de "bara" "channeling grace and smile". De gjorde något praktiskt också. Somliga får tom plikta med livet i sitt tjänande.
Så för mig kan man inte förenkla frågan till vad är tjänande, man måste ta med i beräkningen vart man är på utvecklingen och i vilken grad ska det tjänas och på vilken stråle är man eller rättare sagt vilken strålekombination har man.
Jag förstår att det är så men jag tycker det är en sådan fin och enkel förklaring av tjänandet. Det talar om att det inte handlar om prestation i första hand utan varande. Vara den du är på din stig.
Jag tycker det är jättespännande att se i vilken riktning jag själv blir guidad för mitt tjänande. Livet har aldrig varit så intressant som just här och just nu 
Är det de sju strålarna du refererar till? Fungerar det ungefär som med astrologi att det finns olika kombinationer för olika egenskaper och livsöden osv?
Vilken uppgift har Obama tänker du?
Budewabo
1 man ska forst se till sitt eget basta och aven familjens om manhar en sadan..
2 man kan sedan se till alla slaktingar vanner osv
3 man kan hjalpa folk man inte kanner.
For om man inte sjalv har det bra hur kan man da hjalpa andra?
Men har man man inte pengar kan man inte hjlpa andra det kan ocksa vara sa att du hjalper tanten bredvid dig att ga och handla sa det behover inte bara vara om pengar.
Karma yoga heter det da man gor saker utan att ta emot frukt och det oppnar hjartat.
Hur manga klarar av att ge bort saker idag? egot ar for stort. Bland det basta som finns ar att ge saker till nagon som ej forvantar sig det, och se hur glada dom blir Tex barn… men att ge till nan som forvantar sig eller tjatar nej det gor man inte.
Hall med om att gora barn glada ar nagot man sjalv blir glad av att fa gora. men om man inte ser ett samband mellan alla manniskor ar det ju svart att hjalpa folk man ej kanner.
budewabo det ar inget fel i att kopa sig en bostadsratt om man behover nanstans att bo det ar inget fel att kopa sommarstalle som du ska ha for lugn och ro.
Jag sa inte att du ska avsta allt men en klocka for en miljon ar overdrivet men jag antar att manga tycker som du eftersom dessa falska guru har manga anhangare som donerar stora pengar till dom sa att dom kan valtra sig i lyx.
Precis det hande ju pa jesus tid att man var tvungen att ga till badhus sa dom, jesus protesterade mot detta .
Ifragasatter du mig med vad jag sager kan du ju ifragasatta vad jesus gjorde det ar precis samma sak. tank till en sekund nu sa forstar du vad jag menar. Egentligen ska jag inte ens behova taupp detta tycker jag.
Sa budwabo tycker du det jesus sager var fel eftersom BADHUSENS AGARE hade mycket pengar och valtrade sig just i lyx hade dom inte badkar i guld tyckte jag sag nat sant pa tv. Dom fortjanade val det for dom hjalpte folk att bli rena.
Nu kanske du inte tycker det ar samma sak, men jesus hade nog hallt med mig ang detta.
marishi
Det osho sager ar det som alla sagt i alla tider om sinner och meditation
Att man inte ska fortrycka tankar ….dom kommer tillbaka med 10 ggr mera kraft. man ska observera dombara. Detta galler sex ocksa om man fortrycker det .
Men skrifterna ar inte till for dom som ar vanliga manniskor , dom har redan kommit langre och kan saledes kontrollera sina lustar.
och det ar som du sager ju mer andlig man blir desto mindre viktigt ar det med sex
Jag tror nu forsta mig battre osho ville fa alla att kunna meditera och ga till vagen mot upplysthet darav ska man gora det man kanner for som du sager. for en som ar ny inom detta klarar ej av att ga den spirituella vagen.
Som jag skrev om alkoholism m,m menade jag att vara slav till sina begar och lustar. kan man inte lata bli nar man blir sugen pa nagot sa ar man slav till sina lustar… Du fragar om jag ser sa pa saken ja du vet val vad slav betyder? en som inte sjalv har nagon kontroll och jag tycker den beskrivningen var bra. Men att ha sex med sin fru en gang i veckan ar kanske inte att saga slav om du forstod det sa var det fel beskrivet av mig , det jag forklara forut om sex tar det bort energin eftersom mykcet energi forsvinner fran rotcharkat vid sex o aven kanske hjartat det vet jag inget om utan du forklarade det sa att det oopnas om man alskar nan. Sa det var det jag menade att ha sex varje dag sa jag blandade val ihop det med slav.
VAd det galler upplysning att gora det gud vill ar ju self surrender ett av stegen for att bli det , det ar ju bra men man kan missa saker i sanningen som buddha som slutade be till gudarna for att dom ej kunde ta bort hans lidande sedan blev han upplyst och han menar att gudarna ej kan hjalpa en .darfor talar buddhismen ej om gud. eftersom det handlar om att ta bort lidande. DETTA har jag last om pa natet att han slutade be till gudarna.
Man maste sjalv jobba det galler allt man kan inte be gud om pengar och sen sitta hemma och vanta exakt samma med att ta bort lidandet . Tillbaka till amnet da man blir upplyst far sjalen kontakt med gud inom oss dom blir forenade sa det var ju gud som tog bort lidandet for buddha aven om han ej forstod det.
Hade han studerat skrifterna och umgatts med andra upplysta hade det nog sett annorlunda ut. dessutom lamnade buddha sin familj utan att ta farval sa buddismen borjade med dalig energi. kanske dorfar det ser ut somdet gor nu i dessa landerna mycket sex o drickande precis det som buddha talade emot.
I rest my case. Det känns inte som att vi kommer längre nu. Vi ser lite olika på tjänande etc men i det stora hela lär vi också landa på samma ställe vad det lider. Via olika vägar 
Yogflame:
"Men skrifterna ar inte till for dom som ar vanliga manniskor , dom har redan kommit langre och kan saledes kontrollera sina lustar."
Först av allt skulle du kanske förklara vilka gamla skrifter som du menar. Alltså från vilken religion dom kommer, vem som har författat dom och när dom författades. Har du någonsin ens sett orginalskrifterna eller har du bara läst översättningar och tolkningar? Sen kanske du kan förklara varför dom som du anser vara „ inga vanliga människor" (jag antar att du menar andligt upplysta eller människor som redan blivit av med sina begär) behöver kontrollera något som dom inte har. Eller hur långt anser du att någon har kommit som fortfarande måste kontrollera sig för att han har begären kvar?
Varför kan man inte vänta tills begären och sökandet efter lustar försvinner på grund av att man har utvecklat sig andligt? Det är ju bara egot som har bråttom att bli upplyst fast ett ego naturligtvis inte kan bli upplyst. Att kontrollera helt naturliga lustar innebär att man blockerar sina energier och det är säkert inte till fördel för den andliga utvecklingen.
"och det ar som du sager ju mer andlig man blir desto mindre viktigt ar det med sex"
Just det! Så varför inte gå ett steg efter det andra och vänta tills det sker?
"Jag tror nu forsta mig battre osho ville fa alla att kunna meditera och ga till vagen mot upplysthet darav ska man gora det man kanner for som du sager. for en som ar ny inom detta klarar ej av att ga den spirituella vagen."
Vi har alla någon gång varit nya och så finns det dom som inte har kommit någonstans fast dom inte är nya längre.
"Som jag skrev om alkoholism m,m menade jag att vara slav till sina begar och lustar. kan man inte lata bli nar man blir sugen pa nagot sa ar man slav till sina lustar… "
Den som inte är alkoholist behöver inte kontrollera sig eftersom han inte har några begär efter alkohol. Själv dricker jag ett litet glas en till två gånger om året och eftersom jag inte har några alkoholbegär så behöver jag inte resten av tiden kontrollera mig. Dom två glasen som jag dricker om året så dricker jag inte på grund av begär utan för att jag kanske firar jul med släktingar och jag vill inte såra dem och säga att jag inte dricker ett glas med dom.
"VAd det galler upplysning att gora det gud vill ar ju self surrender ett av stegen for att bli det "
Vad vet vi vad gud vill?
"Tillbaka till amnet da man blir upplyst far sjalen kontakt med gud inom oss dom blir forenade sa det var ju gud som tog bort lidandet for buddha aven om han ej forstod det."
Vilka delar av dig tror du att inte är förenade utan avskilda från gud? Om du intresserar dig för vedanta borde du väl veta att det inte finns några såna delar utan att det bara är illusionen som vi lever i som får oss att tro det. Samarpan skulle säga; sök i dig själv och se om du hittar någonting som är avskilt från gud.
Den här historien om Buddha vet jag för lite om. Eftersom jag inte känner till bakgrunden så drar jag inga slutsatser om varken dåliga energier eller om folkets beteenden i dessa länder eller varför Buddha inte tog farväl av sin familj.
budewabo:
Tack tack. Men skrev jag inte vi får se?
Ibland kan man ju få tillfällen att skriva.

Dom två glasen som jag dricker om året så dricker jag inte på grund av begär utan för att jag kanske firar jul med släktingar och jag vill inte såra dem och säga att jag inte dricker ett glas med dom.
Man kan bara bli sårad om man själv tillåter det, det är ens alldeles egna ansvar…
Men jag förstår vad du menar.Kanske du tar ett glas med dem för att det känns bra att se dem glada?
marishi
Vedanta skrifterna pratar jag om visst jag har ej sett orginalet men det betyder inte att dom inte finns eller hur? om det ar vad du forsoker att saga.
yogan ar ca 6000 ar gammal sager dom och upanishad beskriver yoga. patanajali kodifierade asthangayogan han levde 150b.c eller 250 vad jag sett pa internet. dom har hittat gamla bilder i indus dalen som visar folk som utfor yoga. och vet ej om man ska saga religon det klingar sa daligt men vedantan ar dharma den eviga sanningen sen har hinduerna tolkat den pa det satt som gagnar deras intressen…
. yogan uppfanns for att bli ett med gud darav yog som betyder forening. eller foreningen med sitt inre jag och brahmin den energi som kallas inre solen den som lyser upp ditt jag.
vad jag skrev om osho att nya ville bli upplysta sa sager du att manga ar inte nya langre, du har missforstatt, jag menade nya inom spirituell man kan ha levt 100 liv men bara njutit av vad den varld kan ge oss , sa man ar ej ny men vill man borja meditera etc efter 100 liv ar man ju ny inom omradet darav ny. .. menar du att osho vill att folk som ar nya ska kunna gora framsteg ,for lite framsteg gor man ju om man har tex sex varje dag och forsoker gora spirituella saker aven om det tar mycket langre tid.
osho pratar ocksa om
hur kan du vara arg pa judas han och jesus var bara skadespeleri nar du inser det sa kan du inte vara arg pa judas ar du mini hitler sa fortsatt me det detta ar bara ett skadespeleri du ar fortfatande med i spelet……… vad ignorant visst kan man se det sa men fortfarande sa finns karma det betyder ar du mini hitler och fortsatter sa kommer du mycket ner i nasta liv … sa vad osho gor har ar att den som laser detta tanker just det jag gor inget fel det ar bara min roll i detta skadespeleri. alla vet vad karma ar om mini hitler skulle forsta detta istallet kanske han skulle borja gora bra saker , men om han laser detta fortsatter han bara vad ignorant.
Du sager att man ej ska kontrollera sina begar ang sex, aldebara skickade ju en lank om budorden 6 aven jesus hade sagt kontrollera dina begar (sex). buddha sa ocksa det . men jag antar att dom hade fel om vi resonerar som dig. eller var det osho som sa att man kan ha sex varje dag om man vill eller vart har du fatt det ifran.
att dricka 2 glas ar det alkoholsim? jag har aldrig sagt det. jag gjorde en jamforelse med slav till sina lustar , missade du det?
Jag laste pa oshos sida att man kan inte bli upplyst man ar det hela tiden , det tycker jag var lite daligt beskrivet.
om man har en lampa pa i rummet med 5 lakan over sa ser man ej lampan , att gora yoga eller meditera etc tar bort lakanet sa inre solen kan lysa. sa tar man bort lyser det mer men suddigt till slut ar alla lakan borta och lampan lyser upp rummet. Da ar det upplyst.
Sa alla ar inte upplysta hela tiden aven om inre solen lyser.
Samarpan sager thou art that vilket ar forsta steget i vedantan efter det sa ser man att allt detta ar brahman allt ar brahman osv nu kommer jag ej ihag i vilken ordning alla ar men det ar olika steg forst blir man upplyst sen far man storre medvetande och forstar nasta steg.
Jag mailade forresten samarpan och han sa jag ar ingen scholar vet ej nat om vedantan du skrev att han var expert men han visste inget om vedantan han sa bara detta ar vad jag kanner.
Forsta steget i vedantan ar att allt ar en illusion for att aspiranten ej ska vilja ha nanting ifran den etc om det ar en illusion och soker sanningen springer man ej efter nat som ar illusion . da springer man ej efter frestelser i varlden , man vill se sanningen.
Sen kommer nasta steg da man ar redo for det. jag skrev om det i ett annat inlagg att det ar bara den ignoranta som sen sager att allt ar en illusion eftersom gud skapat allt och finns i allt sa kan man inte kalla gud for en illusion.
Osho kanske hjalper manga han kanske sa manga klocka saker , aven manga oberipliga saker men att skriva saker som mini hitler och att man alltid ar upplyst fast lakanen tacker inre solen . . manga andliga ledare om man sager sa far storhetsvansinne och som jag sa forut har man en klocka for en miljon sa har man stort ego aven om man sager utat att man itne har det sa tror folk pa honom men vad vet ni vad som ror sig i hans huvud?, vissa tycker det ar ok det var val darfor TM meditations sektledaren akte rolls royce och hade dyra klockor och hans anhangare kallade honom sin guru och skankte alla pengar till honom sa han kunde ha ett liv i lyx. jag sag progarm om det och dom personerna som sa att dom gjort han lycklig sag ut att vara valdigt osakra personer med mycket ledsamhet inom sig ifran borjan. Sa det osho gjorde var att rattfardiga sitt anvandande for att kunna ha klockan. det var nog i swami sivanandas bok jag laste om att just rattfardiga sig sjalv. som att om inte jag tar pengarna som nagon har glomt tar nan annan dom sa da ar det battre att jag tar dom…….. detta ar bland det varsta som finns . kanske darfor han skrev att man kan ha saker utan att ha begar , for da ar det ju ok att han har den for han har inga begar = rattfardiga sig sjalv.
Men nu tycker val dom som inte sett sanningen gladeligen ger bort alla sina agodelar till sadana folk som sen valtrar sig i lyx . vilken sjuk varld vi lever i ……… ar det inte meningen att alla ska ha det bra?
\och man kan inte vara guru till tusen personer folk har anvant ordet i fel begrepp. Dom har skott sig pa ordet guru. osho skrev nanting om att man inte ska ha guru overhuvudtaget. kanske for att han visste att det ar missbrukat i vast och han ville inte fa den stampeln.
Det finns ett uttryck lev som ni lar.
Det var val darfor osho sa allt detta nu sag jag att han hade en uppsjo med rolls royce bilar, varfor ha mer an man behover? Att ha mer saker an man anvander anses att vara dott eftersom det bara samlar damm.Osho verkar vara precis som TM meditations gurun som utnyttjade folk jag ser ingen skillnad da han har sa mycket materiella saker.
Alltsa larde han ut detta satt sa han inte gick emot lev som ni lar han uppmanade ocksa folk att ha mer sex han vart kallad sex guru i indien och rolls royce guru i usa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rajneesh
HAN AR FALSK , ni som inte inser detta tycker jag synd om.
och en vidare diskussion skulle ju inte leda nagonstans eftersom alla redan har sin tro, men tank till om man valtrar sig i lyx ar det fel. att ha flera rolls nar man bara kan aka i en at gangen ar ocksa fel ni som inte kan se detta ,tycker jag synd om. For ni ser inte sanningen. Forr eller senare kanske i nasta liv kommer ni att forsta att livet ej handlar om att samla pa sig massa saker, den som har mest saker da han dor vinner inte. Det man har i detta livet kan man ej ta med sig till nasta , rika manniskor vill oftast forlanga livet for dom klarar inte av att behova lamna alla sina saker bakom sig dom kanner separationsangest. For dom identifierar sig med sina saker. bara den ignorante forstar ej detta.
Lycka till med erat sokande. jag hoppas att ni finner sanningen.
Alla finner sanning förr eller senare det är det fantastiska med hela utvecklingen! 
marianne har ratt. men man ska forsoka sitt basta .
En sak till att inte usatta sitt ego for eventuella provningar marishi sa att da man bearbetat egot en gang ar det klart om jag ej minns fel och kan darfor spela gitarr utan att ora sig.
Osho ar ett bra ex att det ar fel …jag tror att han blev upplyst och hade inte sa mycket pengar (om han ej kom ifran rik familj vill saga) Manga i indien har ju inte sa mycket pengar. Sen nar folk borjade att folja honom fick han for mycket pengar an vad hans ego klarade av, och han vart galen. Sa funkar manga personer som vaxte upp fattiga. kolla bara hur dom i thailand fungerar far man pengar ska man visa att man har pengar med dyr bil etc. sen har man storre skulder an innan man var fattig. och dessutom storre problem sa for mycket pengar blir ofta ett problem om man aldrig haft pengar.
ALLA vet ju hur folk(inte alla men dom flesta) kan bli om dom far for mycket pengar DOM BLIR GALNA det ar val alla overrens om. Det tror jag hande med osho.
Sa man kan alltsa bli upplyst men ditt ego kan anda bli for stort. Det var det bengali baba visste nar han sa at swami rama att sluta spela gitarr. Sa tro inte att du lyckats eftersom ingenting i denna varld varar for evigt, man ska aldrig tro att man ar fardig och kan slappna av. Det ar ocksa beskrivet i yogan . samma galler egot bara for att man lyckats doda egot betyder det inte att det vara for evigt, det ar bara ignorans om man tror det. Det ar som att trana nanting bli bra pa det och sen sluta trana for att man kan , da ramlar man tillbaka.
Var och en efter sin näbb? 

Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
yogflame:
"Vedanta skrifterna pratar jag om visst jag har ej sett orginalet men det betyder inte att dom inte finns eller hur? om det ar vad du forsoker att saga."
Nej, det är inte det som jag försöker säga, utan att skrifter översätts och tolkas av människor och religioner genom tusentals år. Kanske dom inte innehåller samma budskap längre som ursprungligen. Ett bra exempel är bibeln och det som sägs om Jesus eller hur du tolkar det som jag skriver. ;)
"yogan uppfanns for att bli ett med gud darav yog som betyder forening. eller foreningen med sitt inre jag och brahmin den energi som kallas inre solen den som lyser upp ditt jag."
Det inre jaget som du talar om är tex bara egots eller förståndets föreställning av någonting som förståndet inte kan föreställa sig. Men för egot är det bra att tro att det finns ett annat jag om det vanliga jaget inte existerar längre.
"Vad jag skrev om osho att nya ville bli upplysta sa sager du att manga ar inte nya langre, du har missforstatt, jag menade nya inom spirituell man kan ha levt 100 liv men bara njutit av vad den varld kan ge oss , sa man ar ej ny men vill man borja meditera etc efter 100 liv ar man ju ny inom omradet darav ny."
Jag förstod nog vad du menade. Jag skrev att det också finns dom som inte kommit någonstans fast dom inte är så nya längre, och då var det innom detta område som jag menade (det andliga).
"menar du att osho vill att folk som ar nya ska kunna gora framsteg ,for lite framsteg gor man ju om man har tex sex varje dag och forsoker gora spirituella saker aven om det tar mycket langre tid."
Beror på vad du menar med nya, om du menar att alla som inte nått upplysningen och som inte har blivit av med sina begär är nya så har du säkert rätt. Som du och jag tex. Annars håller jag fast vid min åsikt att sexuell avhållsamhet inte leder till snabbare utveckling, för om du blockerar dina fyra första chakras bromsar du snarare utvecklingen.
"osho pratar ocksa om
hur kan du vara arg pa judas han och jesus var bara skadespeleri nar du inser det sa kan du inte vara arg pa judas ar du mini hitler sa fortsatt me det detta ar bara ett skadespeleri du ar fortfatande med i spelet……… "
Om det var bestämt att Jesus skulle offras på korset för mänskligheten så måste det ju finnas någon som förräder honom. Om det var guds vilja så var det bara den som Judas följde.
Det sjätte budet: Det sjätte budet säger ingenting om att man inte ska ha sex, utan bara att man inte ska begå äktenskapsbrott. Här kommer min syn om buden: Moses hade problem med att hans folk var vidskepligt och inte hade något andligt medvetande. Ett folk som tex gör en kalv av guld, som dom sen dyrkar, kan inte ha fattat någonting. Det var säkert inte gud som gav moses buden, utan dom gjorde han för att folket som inte hade andligt medvetande inte ska slå ihjäl varandra, inte ska missbruka varandra eller göra annat skit. En människa med andligt medvetande behöver inga regler, för att han själv vet hur man ska betee sig. Om sen folk fruktar en gud som straffar dom om dom skulle bryta mot buden, kan man styra en hög människor som annars skulle slå ihjäl varandra, men till ett andligt medvetande eller till upplysning leder det inte om man inte gör mer än att följa regler bara för att inte komma i helvetet. Och kanske du kan ange bibelstället där Jesus säger att man ska kontrollera sin sexuella lust.
Sex:Vad du fortfarande har missuppfattat totalt är vad jag skriver om sex. Buddha hade inte fel, liksom Osho också säger att sex är något som ska bort. Men det som är poängen är att det ska ske genom att man utvecklar sig andligt och att begäret försvinner och inte genom att man avstår när man fortfarande har sexuella begär. Men i gamla tider ansåg man att sex är något smutsigt och kanske folk tolkade det som att Buddha eller andra gamla mästare sa fel. Det har i alla tider funnits folk som bara följer vägen som andra visar dom utan att tänka och människor som tänker själva. En av dom självständiga tänkarna inom buddhism var Shinran. Han kritiserade mycket av det som lärdes i tusentals år, bland annat munklivet : http://sv.wikipedia.org/wiki/Shinran Jag rekommenderar att läsa hela artikeln. Han var verkligen vis.
"att dricka 2 glas ar det alkoholsim? jag har aldrig sagt det. jag gjorde en jamforelse med slav till sina lustar , missade du det?"
Jag gav bara ett exempel på mig själv, att någon som inte är alkoholist inte har några begär efter alkohol och därför inte behöver kontrollera sig.
"Jag laste pa oshos sida att man kan inte bli upplyst man ar det hela tiden , det tycker jag var lite daligt beskrivet."
Det där brukar Samarpan också alltid säga.
Han menade nog att vi alla redan är upplysta, men att det inte framträder så länge egot lever i sin illusion.
Samarpan är lärare och mästare i Advita Vedanta och det står i Wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Samarpan Jag är lite förvånad att han säger att han inte vet något om Vedantan, men andliga mästare brukar ju inte skylta med sin kunskap.
"Forsta steget i vedantan ar att allt ar en illusion for att aspiranten ej ska vilja ha nanting ifran den etc om det ar en illusion och soker sanningen springer man ej efter nat som ar illusion . da springer man ej efter frestelser i varlden , man vill se sanningen."
Står det verkligen i vedantan (orginalskrifterna) att allt är en illusion för att asprinten ej ska vilja ha någonting från den, eller kan det hända att det bara står att allt är en illusion och att resten kommer från någon som tex bara försökt sig på att tolka den eller från någon som inte ens läst orginalet utan bara en annan tolkning?
"jag skrev om det i ett annat inlagg att det ar bara den ignoranta som sen sager att allt ar en illusion eftersom gud skapat allt och finns i allt sa kan man inte kalla gud for en illusion."
Det är inte gud som är en illusion utan dom olika föreställningarna som folk har av gud. Sen menar jag alla föreställningar.
Om Osho och hans Rolls-Royce: Om Oshos Rolls har jag redan skrivit om, så jag vet inte varför du tar upp argument, när det redan finns motargument i ett tidigare inlägg. Än en gång: Osho lottade ut sina Rolls-Royce och spenderade pengarna till välgörande ändamål. Säkert fick han in mer pengar på lottoriet att spendera än om han skulle ha sålt dom (eller aldrig köpt dom) och sen spenderat pengarna som dom är värda. Sen kunde han ju förstås sagt nej till alla pengar som han har fått, men då skulle han inte ha kunnat bygga barnhem och skolor åt fattiga barn i Indien. Vad skulle du ha gjort?
----------------------------------------------------------------------------
"En sak till att inte usatta sitt ego for eventuella provningar marishi sa att da man bearbetat egot en gang ar det klart om jag ej minns fel och kan darfor spela gitarr utan att ora sig. "
Nej, det där har jag aldrig skrivit. Snarare är jag av åsikten att det inte går att undvika livets prövningar. Vi kanske bara har olika syn på vad livets prövningar är.
"samma galler egot bara for att man lyckats doda egot betyder det inte att det vara for evigt,"
Osho säger att egot också är en illusion och om man verkligen letar i sig själv så ser man att där inte finns något ego. Varför vill du döda något som inte finns? Du behöver bara döda din illusion och se sanningen.
Szirius:
Kanske dom inte ens skulle bli så sårade om jag tackade nej. Men det skulle heller inte göra dom glada. 
Fortfarande om man dodar sin illusion och ser sanningen kan man bli egoist i framtiden och andra sina tankar och synsatt, blunda for sanningen och sko sig sjalv.
Det var ju bra att han lottade ut sina bilar , vad gjorde han med klockan da Det fortaljer ej historian.
Har ej sa mycket tid maste ga till hotellet nu.
Konstigt att samarpan inte svarade pa det da kanske ska maila igen och fraga om wikipedia stammer.
#66 Jag håller med om att det finns egoism på hög nivå.Den är inte lätt att bli av med. Osho är nog inte det enda och inte det värsta exemplet. Jag är inte någon av hans sannyasis, men ibland tycker jag att han sagt bra saker och att han hade en träffsäker humor som fick mig att skratta högt, Men, som sagt, jag tillhör inte hans skara.
Tride.
Yogflame:
Du som inte är upplyst tror att du kan bedöma en upplyst mans beteende utan att veta något om bakgrunden. Men då ska du veta att du bara kan bedöma andra enligt dina egna beteendemönster, för att du i din värld bara känner till en enda orsak till att skaffa sig lyxprylar: egoism och begär.
Det som Osho gjorde och hur det kom sig att han skaffade 93 Rolls-Royce, dyra klockor och annat hade en helt annan orsak. Folk som försökte gå en andlig väg hade bara respekt för människor som kunde avstå från allting och som inte hade något. Dom förträngde och kontrollerade sina egna begär tills dom inte ens visste om att dom hade några. Osho sa; Det är inte jag som har skapat deras begär och jag behöver ingen människas respekt och sen köpte han sig en Rolls-Royce för att dom som tänkte så skulle bli avundsjuka och döma över honom. När detta hade skett sa han till sin sekreterare; Köp en till Rolls-Royce och så fortsatte det enda tills han hade 93. Sen slutade dom upp att döma honom för att dom visste att om dom skulle fortsätta att döma, att han skulle fortsätta köpa Rolls-Royce. Han ville bara visa människorna vad deras medvetande speglar. Och han sa; Jag samlar dessa Rolls-Royce bara för dom idioterna som inte kan vända bort ögonen från dom. Det finns ju heller ingen logisk tanke att köpa sig 93 Rolls-Royce av samma typ bara för att man har materialistiska begär. Fundera lite på det och skaffa dig kunskap över bakgrunden för att redan Jesus sa; Så som ni dömer över andra kommer ni att bli dömda.
Jag vet inte hur du frågade Samarpan. Men om du skrev något i stilen med att du har hört att han är en expert eller specialist får du inte bli förvånad om en upplyst man svarar att han ingenting vet. En upplyst man vet att han ingenting vet, det är bara dom som inte är upplysta som tror sig veta.

Dena tråd är väl så OT som den bara kan bli. Två barnungar som träter om yoga, dess olika mästare och gurus…, vilken andlighet…… Och detta med olika hänvisningar till Wikipedia där sanningshalten är si sådär och vinklingarna dom samma….
Samt sist men inte minst denna överdriva tro på allt östlänskt… En vis man från östlandet sa till mig en gång att ni här i västlandet har en sådan överdriven tro på östlandet och dess naturfolk att skulle dom tala om för er att det vore bra att masera in huden med kattskit så skulle förmodligen en hel del av er göra detta… Rätt intressant vinkling som ni inte lär hitta i wikipedia…
Marishi.. du är inte kompis med en viss Shakti va??
Intressant detta med egoism på högre nivåer, det har vi en artikel om som heter det subtila Andliga egot
och den säger massor för den som vill…
Bokips:
"Prisoners of Shangri - La" Tibetan buddhism and the West. av Donald S. Lopez, jr. Intressant redogörelse om västerlänningars romantiserting av den tibetanska buddhismen. Och hur tibetaner kan känna häpnad över den bild de möter av sig själva hos naiva västerlänningar. En del tibetaner drar tyvärr nytta av det, andra gör förhoppningsvis sitt bästa för att hålla sig på jorden.
Tride.
Aldebaran:
Skojar du med oss ? Det är ju du som är OT.
"Marishi.. du är inte kompis med en viss Shakti va??"
Javisst, vi är bästa kompisar, skapelsegudinnan och jag 
Marishi
många personer i indien har haft ashram har utnyttjat små pojkar sexuellt nu vet jag ej om dom var upplysta eller bara hade förmågan att manipulera folk.. men jag kan tänka mig att en del blivit upplysta sen har gamla mörka vrår inom dom öppnats upp. eftersom jag inte vet så mycket mer än vad jag läst låter jag det vara osagt.
förut vad du skrev om munkar och så så kan jag hålla med dig eftersom i indien tar dom ej emot pengar utan bara donationer men det är samma sak. på 70 talet skrek dom ur högtalare för att få mest westerners för att få pengar. Så en stor del där är bara ute efter pengar men det är det som kallas the dark ages. av alla munkar är det nog bara en bråkdel som är äkta eller blir riktigt stora.
idag är det för många som blir munkar för att slippa att jobba i thailand säger folk över 50 som inte har nånting att det är lika bra att munka så slipper man oroa sig för pengar man får ju allt gratis. Men så har thailand mycket negativ energi också. papporna tycker det är bra att dottern åker o säljer sig så att han får pengar. förut fanns det moral men den har försvunnit nu.
Så att munkarna i thailand träffar tjejer och har porr på rummet är inte så svårt att förstå om man vet varför många blir munkar dessutom är det för mycket prosituerade så dom utsetts för prövningar mera än i andra länder.
Jag tycker det är ok att ta pengar om man är munk bara man använder dom rätt.
*Om tex en munk tar emot pengar och inte donationer men sedan hjälper någon som skulle ha dött annars. så ser jag inget fel i det. Det är bra gjort så jag tror att reglerna kommer att ändras snart.
jag vet att upplysta ofta inte svarar på allt man frågar dom är bara tysta ,till det dom anser skapar onödiga konversationer ,(vad jag tror) många gånger har jag pratat med upplysta men man får bara svar på en liten del. dom brukar inte diskutera onödiga saker.
Jag visste ej bakgrunden utan tyckte bara det var fel att samla rolls royce du verkar kunna mycket om hans bakgrund. Visst nu kan jag förstå honom att han gjorde så. 97 bilar kan man inte använda
men jag förstår fortfarande inte klockan, men det kanske han gjorde för att reta upp folk också vad man nu tjänar på att reta upp folk.
Blir man avundsjuk är man ganska så långt ner i stegen. Så frågan är om folk blev avundsjuka på honom eller tyckte att han gjorde fel. men det kan inte jag svara på. Om dom blev avundsjuka kan dom inte varit upplysta.
men jag har fortfarande samma syn på det , så förvänta dig inte att jag skaffar mig en massa bilar och dyra klockor om jag blir upplyst och får flera miljoner för jag tycker det är fel.och kommer inte heller att göra det för att reta upp folk för man tjänar ingenting på det. Det enda är väl en massa srkiverier i tidningarna-
jag hade dyra klockor etc när jag var liten man var ju lite skrytbenägen men har växt ifrån det. Man blir bara falskt bemött och drar till sig folk som tror dom kan utnyttja en , rövslickare helt enkelt.Men man lärde sig iallafall en läxa utav den perioden
Du kanske ej har varit sån men du kanske förstår vad jag menar ändå.
Jag kan inte anse att dyra bilar, klockor, sex-missbruk har det ringaste med upplysning att göra. Däremot med maktfullkomlighet och en hel del dumhet. Trots detta tycker jag att Osho har uttryckt sig roligt. Jag måste inte tro att han är en upplyst mästare bara för att han hade talets gåva. För det hade han.
Inom tibetansk buddhom finns också den tantriska traditionen, där lärarna, "mästarna" anser att de har rätt till vissa sexuella riter med kvinnor. Jag tror inte att det heller har att göra med upplysning, knappt ens med vägen dit. Men maktfullkomlighet och missbruk.
Bok: "Traveller in Space" av June Campbell, som en gång var sekretare, översättare och "consort" till den tibetanska läraren Kalu Rinpoche.
Tride.

#68 Jesus sa :Så som ni dömer över andra kommer ni att bli dömda.
Jag ler när jag läser detta citat.Det finns något som heter projektion…att det man anklagar andra för är ens egna svaghet.Man ska se till vad man själv sysslar med och hur man uttycker sig gentemot andra.
Denna tråd fullkomligt KRYLLAR av dömande åsikter…
När det främst rör sig om en diskussion mellan två parter, kan detta även ske via PM…
tride
Du har nog rätt han kanske bara hade talets gåva eller vart upplyst och ville ej ha disciplin utan göra som han själv vill, ändra reglerna så dom passar honom.. att bli upplyst betyder att selfsurrender till gud alltså vara som en marionettdocka till gud, då har man ingen egen vilja utan gör det som gud vill att man ska göra. tror inte gud vill att man köper 97 rolls.
inom det tantriska det finns 3 olika tantriska grupper
1 dom äter kött dricker vin och har sex
2 sen finns det dom som bara har sexäter vegetariskt om jag ej minns fel
3 dom som inte har sex utan bara sysslar med inre övningar som meditation etc.
Sen säger dom att det inte är sex utan möte mellan 2 energier men det är väl att rättfärdiga sig själv kanske.
för att rättfärdiga sig själv är bland det värsta man kan göra och det leder bara nedåt.
jag skrev pm men fick inget svar. sen jesus vad han sa spelar ingen roll eftersom jag aldrig skulle sätta mig i den situationen så folk får gärna döma mig såsom jag dömt andra. .
Om jag anklagar pedofiler och säger att dom borde avlivas betyder det att det är min svaghet? Jag kanske har barn själv och skulle inte vilja att det hände mina barn eftersom jag älskar dom.. Nej man ska nog passa sig att påstå sådana saker.
Nu kanske du inte menade så men men jag kan inte förstå att om man anklagar andra att man är likadan eller att det är ens svaghet? Du kanske kan förklara det bättreeller menar du att det är folk med låg iq som säger så? att vara avundsjuk och sen anklaga folk fast man själv vill ha sånt är RIKTIGT LÅGT då är man ingen människa. utan lägre.
avundsjuka och egen rättfäridgande är 2 mycket dåliga egenskaper.
och om jag tycker det är fel att köpa massa rolls royce eller klockor för en miljon , så kan folk gärna anklaga mig om jag gör likadant för det förtjänar man i sådant fall.
Lev som man lär heter det ju. man kan ju inte säga saker och leva på ett annat sätt än man säger.
Det är inget fel på sex, men det är fel att utnyttja och vilseleda människor. Vissa tantriker använder sig av sin position därvidlag.Vin förvirrar, dvs alkohol påverkar sinnet och gör människor oroliga. Helst bör det undvikas om man ägnar sig åt meditation eller liknande och vill ha framgång där. Kött kan ätas i små mängder, och egentligen har det att göra med om man dödar djur eller inte. Nu är det ju så, att till och med en vegan måste döda för att äta, eftersom flera små varesler stgryker med då vi hanterar jorden för odling. Knepigt!
Tride.
Tride
jag tror att så länge man dödar djur direkt så har man sinnet rent, för annars dödar man ju djur så fort man är ute och går i naturen då många djur kan stryka med.
Ang upplysning så har patanjali kodifierat dom åtta stegen. Man kan även bli upplyst av att bara sjunga etc det finns ju olika steg än bara yogan.
men yama niyama är dom 2 första stegen
yamas nummer 4 Brahmacharya (??????????): Återhållsamhet i känslolivet, att leva i celibat eller vara troget gift.
osho förespråkade sex och homosex också han sa homo kärlek är bättre än ingen kärlek alls ,Nu vet dom flesta att dom flesta bögar knullar allt och alla. army of lovers stjärnan alexander bard tror jag det var som sa att heterofester var tråkiga att homobi fester var roligare för då kan alla sätta på alla.
Tror det var han som sa så det var så länge sen jag hörde det.
konstigt att han förespråkade mer sex , när det står i gamla skrifterna samt i patanjalis yoga sutra att man ska vara med en person och vara återhållsam.
Alla droger är dåliga för meditationen påverkar man sinnet så förstör det mycket eftersom man behöver vara klar i huvudet och inte dövd . däremot vet jag att dom som sitter och mediterar i bergen i himalaya kan ta växter men bara om dom tex är sjuka och har ont och inte klarar av att meditera utan dessa växter . Då har dom växter dom kan ta , för att meditera. jag antar att man kan kalla dessa droger jag vet ej vad dom heter dock eller vad det innehåller.
Men det är ju bättre att kunna meditera än inte alls.
Återigen: sex är inte fel, men brist på disciplin leder till oro, ouppmärksamhet och, i värsta fall, utnyttjande av andra.
Tride.
ja sex i sig är inte fel, bara det ej går till överdrift.
Det sägs ju att lagom är bäst vad man än gör (med måtta), ta religiösa fanatiker tex där har det blivit för mycket.
jag håller mig till patanjali och dom andra skriferna.
Såg på wikipedia en person som skrev att eftersom osho hade så många anhängare måste man ju tänka till att han är bra eftersom så många följer honom, Vilken dåre .
jehovas vittnen har många anhängare , livets ord, hare krishan rörelsen då måste ju dom också vara bra om man tänker så. så trångsynt av den personen.
är man själv stark och kan stå på sina egna ben, behöver man inga sekter.
Nävisst. Kvantitet och kvalite är ju inte samma sak. Men jag minns en bilresa med en Osho-anhängare. Han hade band med Oshos tal som var på hela tiden och gjorde resan lättare att uthärda. Och jag minns en flicka jag träffade på en resa till Indien. Jag buddhist, hon Osho-anhängare. Vi fick båda ut något av det vi trodde på. I dag är jag "ingenting". Vad hon är vet jag inte.
Tride.
Yogflame:
"många personer i indien har haft ashram har utnyttjat små pojkar sexuellt nu vet jag ej om dom var upplysta eller bara hade förmågan att manipulera folk.. „
Det är kanske det som händer om man förtränger sin sexualitet lång tid i stället för att acceptera och leva ut den.
Jag trodde att min förklaring om Osho skulle räcka för att du skulle förstå, men kanske jag inte gav en tillräckligt djupgående förklaring. Osho sa att allt som han har gjort i sitt liv har haft en mening, dvs, också att han köpte 93 Rolls-Royce, dyra klockor osv. Det var del av Oshos plan att ändra strukturen på folks medvetande. Osho själv beskrev det så här.
I gamla tider uppskattade folk fattigdom, askes och en masochistisk inställning till livet. En man blev respekterad om han avstod från allt, som är behagligt och bekvämt. Han blev respekterad för sin självtortyr. Ju mer han torterade sig själv, ju mer respekt fick han. Alla religioner har bidragit till den här sinnessjukdomen. Oshos bemödningar skulle bidraga till att ändra förgågna tiders inflytande. Hans Rolls Royce samling och hans klockor var bara ett verktyg. Efter att han inte behövde verktyget längre, spenderade han pengarna som han fick för dom till fattiga.
Människorna förträngde sina begär så djupt tills dom inte längre var medvetna om att dom hade begär. Osho ville låta folk upptäcka att deras önskningar och begär efter en Rolls Royce och liknande var större än deras önskan att bli upplysta. Att se sig själv så som man är, inklusive alla sina begär, är ett viktigt steg att nå upplysningen. Han framkallade en situation som skulle göra folk avundsjuka. En mästare som vill hjälpa människor, måste få dem att förstå strukturen av deras medvetande, som var full av avundsjuka och förträngda begär. Folk som trodde att dom gick en andlig väg intresserade sig mer för hans Rolls Royce och hans klockor än för det andliga. Dom frågade inte om meditation och kärlek utan om hans bilar och klockor. Han sa: "Det betyder att jag träffade en öm punkt hos dom och jag kommer att fortsätta att peta på den ömma punkten tills dom slutar fråga"..
Osho sa att det var en överväldigande erfarenhet att bli älskad och respekterad av så många människor, men nu är det slut med det. Han sa att han inte behöver någon människas respekt, för att han är uppfylld av anden. Det finns ingen plats för någonting annat i honom. Han struntade i om folk inte skulle se honom som en andligt upplyst människa längre, utan som en egoist. Han ville bara visa folk hur det ser ut i dom. Han var nog en provokatör, men om han bara skulle ha talat om för dom att dom förtränger sina begär, skulle dom inte se och erfarit det. Han sa: "dessa Rolls Royce är för er idioter som annars inte intresserar sig för mina tankar". Så snart ingen intresserar sig för hans Rolls Royce längre, måste han tänka ut någonting annat, kanske raketer till månen.
Szirius:
"Det finns något som heter projektion…att det man anklagar andra för är ens egna svaghet."
Det är inte det som man anklagar andra för utan det som man retar upp sig på hos andra. Om du tex retar upp dig för att du anser att någon är egoistisk, då kan det hända att du retar upp dig för att du förtränger din egen egoism. Skulle du acceptera din egen egoism skulle andras egoism inte reta upp dig, men det som du inte accepterar hos dig själv accepterar du heller inte hos andra. Men om man accepterar sig själv så som man är, inklusive sin egoism är det inget problem att även acceptera det hos andra. Det var bara ett exempel och det betyder inte att jag ser dig som egoist.
"Denna tråd fullkomligt KRYLLAR av dömande åsikter"
Jag ser nog många bedömingar, men den enda domen över någon är att skriva att Osho är falsk på grund av det han gjorde.
"När det främst rör sig om en diskussion mellan två parter, kan detta även ske via PM…"
Är det någon skillnad för dig om det är en, två, fyra eller fem som diskuterar ett ämne? Ingen har väl förbjudit dig och andra att vara mer deltagande i diskussionen?
olkej där var mera förklaring
Ja det är ju så att nashiketa frågade king of death han ville veta hemligheten med livet efter döden.
king of deaht erbjöd han långt liv med dom snyggaste kvinnorna dödliga människor ej kan få plus alla rikedomar och även att bli kung tror jag kommer ej ihåg exakt..
Han tackade nej , vad ska jag göra med ett så långt liv man tröttnar ju till slut.
Han gav sig inte utan att få veta sanningen den stod högst på hans lista.
OSho ville få alla upplysta men även om han visar dom deras svaghet kommer dom inte att kunna ändra sig , deras begär är för starka , Det finns även karma som bestämmer huruvuda man har en chans att bli upplyst eller ej.
marishi en sak till hade ej så mycket tid förra gången jag skrev.
. att kontrollera sina lustar menar du kan uttrycka sig i att man inte klarar av detta det kan jag hålla med om , men att knulla små pojkar pga detta är ju sjukt ta mig tex om jag inte får ha sex på länge inte fan springer jag efter småpojkar dessa personer var sjuka redan ifrån början. Och dom kan ju knappast hålla på med det , om dom hade tankarna från början då dom hade fru och tittade efter små pojkar har dom ett begär som kommer att slå igenom till slut, det är sjuka personer så dom kan man egentligen ej ha som exempel.
sen gäller väl detta munkar som osho säger eftersom man annars får ha sex.
om jag kontrollerar mig att bara ha sex en gång i veckan kommer knappast lustarna att atackera mig 10 gånger värre. detta handlar bara om man förtrycker dom helt.
fast det är klart har man oerhört starka drifter så blir en gång i veckan för lite men då är man inte heller mogen för att vandra den spirituella vägen utan man får kanske vänta några liv.
Alla kan ju inte bli spirituella även om dom kanske vill det , man har ju sin karma den får man ej glömma den kan dra en tillbaka även om man försöker.
Sen är det ju inte alla munkar som utnyttjar små barn. och alla har inte heller sex. men det är som alla yrken det finns rötägg överallt.
som sagt är det inte många som klarar av den spirituella vägen hade alla klarat av den hade världen inte sett ut som den gör idag.
det är därför dom säger att det är som att gå på ett rakblad. det gäller både munk och vanliga.
swami rama skrev i boken spirituality att han tycker att det är konstigt att man måste bygga tempel för att be i att man måste åka till tysthet för att tex munka, att det borde komma ett nytt sätt så att man kan verka i världen på samma gång utan att behöva åka till nåt avlägset tempel . han säger också att alla religioner i dagsläget bara delar upp oss så att vi inte inser att vi alla är ett stort broderskap. Att det måste komma en ny relgion som baseras på detta och som ej delar upp oss i grupper.. dom flesta religoner idag delar upp människa och gud dom tror att gud kommer som en messiah profet osv. pga det så kan dom aldrig se gud inom sig. religionen kan dessvärre inte upplysa någon visst finns det undantag men det är med guds grace det händer isåfall . om dom som lär ut relgionerna inte är upplysta själva är det som att en blind leder en annan blind.
Det finns lägre kunskap och högre kunskap att vara utbildad räknas till lägre vetskapen .,
oshos budskap var nog att få alla att bli intresserad så dom kan börja med detta.även dom som inte var mogna och hade för starka begär för det kanske leder till se under
samma när vi sa att folk inte meditera här i inlöägg är fel eftersom dom då kansek ger upp för att det är för svårt… om vi inte säger nånting kanske dom får en riktig meditation om några år . sen kanske dom blir upplysta . jag tror fortfarande att skrifterna och patanjali yog sutra har rätt vad det gäller att kontrollera sina lustar för att bli upplyst, eller håller du ej med där? har för mig
att du skrev att ju mera spirituella man blir ju mindre sex behöver man så skrifterna är sanna men oshos snack kanske kan få såna som inte är mogna att iallafall börja meditera och får han några till det är det ju bra.
marishi en sak till hade ej så mycket tid förra gången jag skrev.
. att kontrollera sina lustar menar du kan uttrycka sig i att man inte klarar av detta det kan jag hålla med om , men att knulla små pojkar pga detta är ju sjukt ta mig tex om jag inte får ha sex på länge inte fan springer jag efter småpojkar dessa personer var sjuka redan ifrån början. Och dom kan ju knappast hålla på med det , om dom hade tankarna från början då dom hade fru och tittade efter små pojkar har dom ett begär som kommer att slå igenom till slut, det är sjuka personer så dom kan man egentligen ej ha som exempel.
sen gäller väl detta munkar som osho säger eftersom man annars får ha sex.
om jag kontrollerar mig att bara ha sex en gång i veckan kommer knappast lustarna att atackera mig 10 gånger värre. detta handlar bara om man förtrycker dom helt.
fast det är klart har man oerhört starka drifter så blir en gång i veckan för lite men då är man inte heller mogen för att vandra den spirituella vägen utan man får kanske vänta några liv.
Alla kan ju inte bli spirituella även om dom kanske vill det , man har ju sin karma den får man ej glömma den kan dra en tillbaka även om man försöker.
Sen är det ju inte alla munkar som utnyttjar små barn. och alla har inte heller sex. men det är som alla yrken det finns rötägg överallt.
som sagt är det inte många som klarar av den spirituella vägen hade alla klarat av den hade världen inte sett ut som den gör idag.
det är därför dom säger att det är som att gå på ett rakblad. det gäller både munk och vanliga.
swami rama skrev i boken spirituality att han tycker att det är konstigt att man måste bygga tempel för att be i att man måste åka till tysthet för att tex munka, att det borde komma ett nytt sätt så att man kan verka i världen på samma gång utan att behöva åka till nåt avlägset tempel . han säger också att alla religioner i dagsläget bara delar upp oss så att vi inte inser att vi alla är ett stort broderskap. Att det måste komma en ny relgion som baseras på detta och som ej delar upp oss i grupper.. dom flesta religoner idag delar upp människa och gud dom tror att gud kommer som en messiah profet osv. pga det så kan dom aldrig se gud inom sig. religionen kan dessvärre inte upplysa någon visst finns det undantag men det är med guds grace det händer isåfall . om dom som lär ut relgionerna inte är upplysta själva är det som att en blind leder en annan blind.
Det finns lägre kunskap och högre kunskap att vara utbildad räknas till lägre vetskapen .,
oshos budskap var nog att få alla att bli intresserad så dom kan börja med detta.även dom som inte var mogna och hade för starka begär för det kanske leder till se under
samma när vi sa att folk inte meditera här i inlöägg är fel eftersom dom då kansek ger upp för att det är för svårt… om vi inte säger nånting kanske dom får en riktig meditation om några år . sen kanske dom blir upplysta . jag tror fortfarande att skrifterna och patanjali yog sutra har rätt vad det gäller att kontrollera sina lustar för att bli upplyst, eller håller du ej med där? har för mig
att du skrev att ju mera spirituella man blir ju mindre sex behöver man så skrifterna är sanna men oshos snack kanske kan få såna som inte är mogna att iallafall börja meditera och får han några till det är det ju bra.
för även om 1000 personer mediterar i 5 år blir inte många procent upplysta. med tanke på hur många som gjort tm meditation sen 60 talet borde då jävligt många vara upplysta idag men så är ej fallet.
dubbelinlägg raderat*

Hur kom denne Osho in i bilden med sin rolls royce och klockor i Blavatsky-vedanta??? Kan någon av er svara på det? Innan vi ni pratar om dömande åsikter (om en man som levt i lyx och överflöd) öppna en ny tråd eller hellre PM:a varandra om detta banala tjafs…(om vad och hur någon gjorde med sina lyxbilar och klockor för att på så sätt verka bättre än han i själva verket var) Håll er till trådämnet som sagt och skapa en ny där bara ni kan tjafsa….
aldebar jag håller med detta har blivit något annat än det började som.
<
SE DENNA TRÅD SOM AVSLUTAD VILL DU DISKUTERA OSHO ÖPPNA NY TRÅD ELLER PM:A!!!!!!!!!
#91 då låser jag tråden.