Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2544 ggr
[andtic]
0

Magi och Vetenskap

Vill här lägga in en intressant länk till en dokumentär som ligger på Esoteric Tub.

Secrets of the occult: The Magicians and the Scientists

[Hukanson]
0

esoterisk magi , ett påskägg med mörk choklad. Låt smälta långsamt i munnen .

Vi kan behöva ett alternativ till allt fågelkvitter i vårsolens ökande värme , de gamla hemligheterna kommer upp en efter en och de har ett värde att begrunda . Men jag tror att det är viktigare att leva medvetet än att gå i dessa filosofers fotspår .

[andtic]
0

Om man läser om dagens fysik som handlar om strängteorin inser man att dagens fysiker mer eller mindre är filosofer. Det finns många likheter mellan en mystiker och en vetenskapsman. Största likheten är att bägge försöker förstå hur världen fungerar och är uppbyggd. Olikheten är att dom går på olika vägar, men som leder fram till samma mål.

[Hukanson]
0

Det hävdas att grundaren av esoteriska sällskapet A.M.O.R.C. Lewis faktiskt lyckades i närvaro av en stor grupp prominanta personer transformera ett ämne till Guld . Kallar vi det vetenskap ?

AnteMsson
0

93

Att "tillverka" guld är inte ett dugg svårt egentligen och kan ses som magi för den oinsatte, mystiskt för den studerande och vetenskapligt för den insatte.

Däremot är det :

1: otroligt dyrt att tillverka guld av ett annat ämne.

2: otroligt energikrävande att tillverka guld av ett annat ämne.

3: inte alls hälsosamt att tillverka guld av ett annat ämne.

4: en allmän misstolkning att alkemister skall tillverka METALLEN guld.

Guld är att anse som det ädla, eller förädlade - det dyrbara och formbara. Det värdefulla och användbara. Det som inte förgörs av att ligga framme till beskådning.

All kemi är alkemi, grunden i magin - är att lära sig att förstå och manipulera elementens sanna vilja i samspelet i universum.

Att genom att sätta sig in i hur saker fungerar kunna omvandla ett eller flera oanvändbara ämnen till något värdefullt - är alkemi.

Att kunna tillgodogöra sig två kunskaper utan synbart sammanhang, till att utforma en tredje användbar tanke - är en grundläggande idé inom alkemin.

En av sakerna vi lärt oss är att kvicksilver INTE är direkt nyttigt att arbeta med.

93, 93/93
//Fr. Sirivs

[andtic]
0

Ja, det finns två sorters alkemi. Den praktiska alkemin och den innre (andliga) alkemin.

Dagens vetenskapsmän har faktiskt gjort guld av andra grundämnen. men som sagt det är dyrt och kräver massor av energi. så att framställa "konstgjort" guld är varken lönsamt eller vidare miljövänligt. Därför kan man säga att den praktiska alkemin har nåt sin fulländning.

Den innre alkemistiska vägen handlar om att trasformera själen/anden till guld. Det renaste av det renaste. och mig vetligen är det inte många som har lyckats.

yogflame
0

Det är inte så många som kan lyckats eftersom många av dagens religioner är bristfälliga. För jag antar att du  menar upplyst med att transfomera själen till guld.

[andtic]
0

Kan hålla med dig om att många religioner är bristfälliga. Men jag tror och känner att det kanske inte är fel på själva religionen i sig. Utan problemet ligger hos makteliten inom religionen.

Ett exempel på detta problem är Guds namn. Inom den tidiga judendomen var Guds namn känt. Men dom judiska ledarna tyckte att Guds namn var allt för heligt. Så man förbjöd "vanligt folk" att nämna eller uttala namnet. Det var endast dom högsta andliga ledarna som hade rätten. Till slut var det bara en enda person som fick uttala Guds namn. Och detta bara en gång om året.

Efter romarnas förstörande av Templet så försvann även kunskapen om Guds namn.

Och i mina ögon känns det ganska sorgligt att inte veta vad ens egen Guds rätta namn.

Det finns många svar på vad Andlig alkemi är får något. Frågar du mig personligen så betyder transformationen av själen till guld att du har lärt dig att leva ett synd fritt liv.

yogflame
0

Det är egoismen som förstår religionerna , folk som gör det för egen vinning.

I dom gamla veda skrifterna som är dom äldsta vi känner till och som är baserade på flera upplysta personer som sedan skrivits ner

Mycket där verkar bra iallafall det jag har läst.

Där  är det ordet aum som står för gud.  Det sägs att amen kommer ifrån om (aum) man kan stava det olika.

När man läser saker ur vedantan står det även att när det gäller en religion ska man ifrågasetta dess innehåll detta gäller även vedantan och är det bra så följer man det annars inte, man behöver heller inte följa allt utan det kan man ta vissa saker senare som man inte vill göra för tillfället .Villken religion säger så? dom sätter skräck i en om djävulen för att man ska vara rädd och tro. djävulen säger dom är egot läste jag nånstans. Sen säger dom att du ska döpa ditt barn annars kommer djävulen och tar det. Denna skräck har dom satt i folk så att dom kan tjäna pengar.

[andtic]
0

Makt och den doktrinerade religionen har gått hand i hand genom tiderna. Och kommer nog också göra så för lång tid fram över. Kvittar vilken organiserad religion du tar.

Att kunna kontrollera människors tro, är att kontrollera människors liv. Vilken kung, president och andlig ledare har inte varit intresserad av att göra det?

En annan sak är att många har svårt att se skillnad på tro och en folkgrupps kulturyttringar (nu menar jag inte konst och musik när jag menar kultur, utan levnads kultur).

Och nu över till Jesus. Jesus visade och visar hur vi människor skall leva. Men vi får inte glömma av att Jesus även var en religiös rebell. Han protesterade mot dom judiska överprästerna och deras styre.

En annan sak vi måste ha i å tanke ner vi talar om Jesus och kristendom är att han grundlade aldrig någon kyrka. Den romers katolska kyrkan grundlades flera hundra år efter det att Jesus hade uppstiget.

Lika så är det med Bibeln. Det nya testamentet är nertecknat flera hundra år efter det att Jesus lämnade jord livet. Och den är nertecknad av människor som har lagt in sina egna personliga åsikter, både medvetet och omedvetet. Sedan är den ihop satt av kyrkan.

Och det finns flera böcker till som egentligen borde ha varit med i det nya testamentet, enligt min mening. Men dessa är inte kyrkan intresserade av. Eftersom dessa böcker talar emot just en övermakts kyrka (försök att få tag i Tomas evangeliet du kommer få en annan syn på kristendomen, eller rättare sagt en annan syn på Gud).

Ingen kan kommendera dig till att tro på något, men man kan lura dig att tro på något.

[Mariann]
0

#9 Lysande klokt inlägg. Skriver jag under på till 100% Glad

jag hävdar också att det inte är religionen (vilken det än gäller) i sig som är problemet, det är de underutvecklade och egoistiska människornas tolkningar av den i rent och skärt maktbegär.

Sedan får vi heller inte glömma att det funnits ett stort syfte med det också, man visste från "högre ort" att kristendomen skulle förvrängas kraftigt, men det skapar verkningar i alla människor på en massa sätt som inte hade gått utan dessa övergrepp.