Kakan vi alla delar på
BNP-raset påverkar oss för lång tid framöver
Citat: "Vi får mindre att dela på. Både nu och i framtiden. Det är vad som sker när BNP rasar. Varje kaksmula kommer att ha betydelse. "
Hittade den här artikeln på E24 Familjeekonomi.
BNP-raset påverkar kakan vi delar på. Hur ser ni på det?
Kan man leva ett bra liv med en mindre plånbok?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Bruttonationalprodukten är värdet av alla ekonomiska transaktioner som utförs i landet under ett år - eller nåt åt det hållet .När det minskar betyder det att folk jobbar mindre och handlar mindre . Lönerna ligger stilla men folk blir arbetslösa . Det blir inga lönehöjningar .
Kan man leva ett bra liv ändå ?
Vi är så inskolade i denna helt befängda ekonomiska modell vi själva skapat att vi inte ser överflödet runt om oss.
Kom ihåg att det ekonomiska systemet vi lever i är skapat av medvetanden långt mer begränsade än de medvetanden som föds idag. Hela grundvalen i modellen bygger på en ständig tillväxt, läs rovdrift av jodens resurser. I alla fall är det sådan rovdrift som drivit modellen i alla dessa år. Det är inte hållbart och det är rätt så många medvetna om vid det här laget.
Inte minst Al Gores 'An inconvenient truth' satte fingret på ett antal viktiga saker. Och han är bara en av rösterna. Om alla skulle leva som de gör i USA skulle vi behöva cirka fem jordklot. Och levnadsstandarden har självklart höjts raskt i stora delar av världen och varför inte liksom. På vilket sätt har jag förtjänat rätten att alltid vara torr, varm och mätt. En grundtanke som ibland har presenterats i olika sammanhang är just att jordens resurser räcker till ett överflöd åt alla. Men kanske inte överflöd som vi definierar det idag? Med bilar, resor, konsumtion…?
Jag tror att vår befintliga ekonomiska modell nu håller på att krossas och precis som med vår personliga andliga utveckling kan det vara smärtsamt att bli av med ett gammalt mönster. Det positiva att när det gamla lämnar finns det plast för nytt.
Allt detta beskrivs både i Mayakalendern av Carl Johan Calleman samt i hans goda vän Barbara Hand Clows bok Mayakoden. Det är en del av vår och jordens medvetandehöjning så som jag tolkat det de skriver. Tror det står lite om det här också:
www.calleman.com och www.fredpajorden.se
Jag vill poäntera att jag gärna undviker domedagssnacket, däremot tror jag att 'life will never be the same again' ju närmare vi kommer 2011-2012. Det märks ju redan nu på energierna att det är mycket på G. Tycker jag. På vilket sätt vi och jorden kommer att hantera 2011-2012 anar jag dock inte, jag följer bara mitt eget flöde som är tillräckligt 'strömt'.
Detta med rovdrift är intressant . Påminner om rovdjur . Att människan skulle bete sig som ett rovdjur mot andra människor när det gäller att komma över tillgångar som ger vinster . Eller att människan beter sig som ett rovdjur och dödar naturen omkring sig .
Ett fåtal människor konsumerar nästan allting och delar inte med sig broderligt till sina med-människor på jorden . Hundratals miljoner människor svälter och saknar bostad och rinnande vatten .
Varför ska vi klaga över uteblivna reallönehöjningar i välfärdstågets inflationsdebatt när vi vet om vår gynnade 20%-tillvaro .
Det är fortfarande viktigt att hitta ett högre perspektiv att ha i fokus för sina arbetsmarknadsansträngningar . Livet får mening när man får livet med sanningens ögon .
Jag är övertygad att man kan leva ett bra liv utan tjock plånbok, men visst kan en viss mängd pengar underlätta livet….. kan man se när männsikor blir arbetslösa och man knappt kan klara sig även i Sverige på 2009!!??