Vad är tid?
Vill tipsa om ett spännande program om tid på SVT 2 PLAY som handlar vad tid är. Känns som att avancerad matematisk strängteori nu börjar närma sig den mer andliga världsåskådningen med olika dimensioner och plan :-))

Ja detta är intressant. Tack för tipset! 
Någon som sett programmet än? Jag är så nyfiken på vad du/ni i så fall tänker/reflekterar kring det.
Just det här med tid, parallella universum, att allt händer NU går bortom min fattningsförmåga. Enlighten me please :-)
Vad tänker du/ni kring time-space resp space-time?
Är det någon av er som har kontakt med plejaderna eller andra ställen och har lite mer info kring detta?

Inget direkt svar på din fråga, men det har ändå med tid att göra:
I "en ny jord" skrivs en del om tidsbegreppet som en illusion.Väldigt förenklat och förkortat så skrivs där att Nuet är alltid det enda som existerar.Även om du tänker på det som varit så gör du det just Nu.Dina tankar om det som varit och det som ska komma finns bara Nu, det skapar ditt Nu.Kliver man in i detta perspektiv så ser man att det finns ingen tid, ingenting att vänta på, ingenting som har varit, utan varje stund, alla tankar, känslor, handlingar existerar Nu i en lång lång sträcka av Nutid.
blir någon klok på vad jag skriver?
Jag förstår iaf vad jag menar..hehe

ajdå, kan tyvärr inte se programmet då jag är utanför Sverige…
#3 Har läst boken och är med i resonemanget, mycket mindfull…
Jodå, nog är du begriplig. Bra att du påminde. Nu var det ett tag sedan jag läste En ny jord så jag hade glömt att han tog upp det där.
Pratade med någon om det i den vevan jag läste den boken tror jag mig minnas och den personen menade att ett tänkbart scenario ju mer synkade vi blir med NU är att desto snabbare manifesterar vi det vi vill. Lockande tanke!

man kan leka med tanken att det är i total närvaro och medvetenhet om Nuet som enda existens, som man kan frigöra sig från karma.Tron på tiden håller ju oss också fast i karmacykeln på ett sätt…att vi kommer utvecklas i snabbare takt nu kanske har att göra med att vi kommer förstå denna illusion av tiden mer?Kliver vi ur våra föreställningar om hur saker går till, så kanske vi ser att allt sker NU… jag flummar vidare

Fast fullkomligt klartänkt på samma gång

#5 du o jag o Nuet, min kära…

#8 japp, du o jag o nuet…

Ja… Men tänk så mycket bättre allt blir när man är medveten och närvarande… Försöker vara det på jobbet. Tror jag lyckats åtminstone en aning… För jag får ofta höra att jag är den enda som lyssnar… Jag vet ju att de andra också lyssnar… Men inte totalt närvarande i mötet med eleven…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
till szirius
hello
Kan man läsa den där artikeln om tid någonstans på internet? Detta tema tycks ha uppväckt min nyfikenhet.

Om du syftar på det jag skriver angående " en ny jord" i #3 så är det en bok av Eckart Tolle.Finns som pocket!
Jag håller med Szirius. Den boken är bland det godaste man kan läsa! Finns på Pocket Shop om behovet är akut, annars fraktfritt levererat på en vecka från Adlibris :-))
tack szirius och budewabo, detta var min fråga om.