Morgonens nyhet!! Kunglig förlovning!
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1477060/i-dag-blir-victorias-forlovning-officiell
Hämtat från Expressen:
"Kronprinsessan Victoria, 31, och Daniel Westling, 35, ska förlova sig, enligt initierade källor till Expressen igår kväll.
Statsminister Fredrik Reinfeldt ska redan ha informerats av kungen.
- Förlovningen blir officiell i dag vid konseljen på Stockholms slott då övriga ministrar informeras. Kung Carl Gustaf, drottning Silvia och kronprinsessan Victoria har anmält att de ska vara med på konseljen, säger en person med insyn i statsrådsberedningen till Expressen.
Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling har varit ett par sedan 2002. De bor nu tillsammans på Drottningholms slott, även om Daniel Westling officiellt har hyrt en lägenhet nära kronprinsessans våning.
Det är många som har väntat på en förlovning och giftermål, men nu ska Victoria och Daniel ha bestämt sig - och kungaparet ha givit sin välsignelse.

§ 5. Prins och prinsessa av det kungl. huset må ej gifta sig, med mindre regeringen på hemställan av Konungen därtill lämnat samtycke. Sker det ändock, have han eller hon förverkat arvsrätt till riket för sig, barn och efterkommande. Lag (1979:935).
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
ÄNTELIGEN!!!
jag pratade med en kund igår om detta…. tänkte att kommer inte förlovningen snart så blir det inget bröllop i år heller.
Då kan vi nog snart boka plats framför tv´n och köpa tårta!!!

Ska man ta en semesterdag kanske? ;-)
Självklart, ska inte missa en minut av det programmet…

TV4 sänder från Slottsbacken kl 07.45.
Ska kolla på detta!
ok ska rusa ner då…

… än spekuleras det… Men ett försommarbröllop vore la härligt??? :-)
jag förväntar mig ett bröllop i början juni…
Vilka festprissar !
Jag älskar fest så visst ska jag följa detta.Så jag är en festprisse jag med. Detta ser vi fram emot.
Hur ser ni på vårt kungahus?

Jag säger som du Mariann, ÄNTLIGEN!
Är själv väldigt förtjust i kronprinsessan, och önskar henne all lycka med sin Daniel/ lena
och jag säger bara: Ner med kungahuset, lägg pengarna på något nyttigt istället 

Jaha, det var ju intressant.
I synnerhet som Expressen på senare tid starkt gått ut med att det absolut inte blir något Victoriabröllop i år, av hur många skäl som helst. Brist på pengar, brist på tid, krock med andra viktiga evenemang, med mera. Tidigast 2010 skulle det kunna bli av.
Om det nu ändå sker får man säga att hovet lyckats vilseleda och mörklägga på ett väldit effektivt sätt.
Överraskningsmomentet är väl en grej i sig.
Fair Winds and Following Seas!
Från wikipedia förresten
"Kungliga Hovstaterna finansieras av det så kallade apanaget som 2006 uppgick till ungefär 50 miljoner kronor. Dessa pengar ska bland annat finansiera de anställdas löner samt representation, till exempel olika officiella tillställningar och kungafamiljens statsbesök. Enligt ett avtal från 1809 mellan Karl XIV Johan och den dåvarande regeringen har dessa utgifter inte behövts redovisats, utan fram till nu har Riksrevisionen bara haft insyn på den andra delen av statsbidraget, den som går till Slottsstaten och förvaltningen av de kungliga slotten. Totalt uppgick de kungliga bidragen år 2008 till 109,5 miljoner kronor."

Ser nu att båda kvällstidningarna slår upp det STORT trots att inget är bekräftat än.
Vad snöpligt det vore om det inte stämmer, hihi.
Enligt AB är det dock 2010 som gäller, vilket i så fall skulle innebära att paret frångår den kungliga regeln och vanan med korta förlovningar.
Varför bryr jag mig om att kommentera detta egentligen?
Frågar jag mig själv 
Nu vet jag: de journalistiska greppen intresserar mig. SvD och DN har (självfallet) en mer korrekt approach till den eventuella nyheten. "Sägs", "hävdas", "ska ha" används istället för tvärsäkra påståenden om något som inte är officiellt bekräftat. Saklighet istället för spekulation. Verbal stringens. Gillar jag.
Fair Winds and Following Seas!
Det tog tid!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

en länk från mig… ;-)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/victoriagiftersig/

TV4 sänder direkt hela eftermiddagen för den som är nyfiken…..
#8 Tycker om kungahuset?
Ja man kan ju tycka att det är en liten märklig företeelse att man föds in i ett jobb i alla fall. Nu har vi ju tur för Victoria verkar ju vara klippt och skuren för detta.
Och jag ska bänka mig för å se bröllopet i alla fall.

Som jag ser det, har kronprinsessan visat sig vara en värdig tronföljare….
Är nog mer monarkist än tvärtom, även om jag tycker vi har rätten att granska och vara kritiska…
Gifter hon sig med en vanlig kille från Ockelbo så vinner hon i mina ögon….

Hovet bekräftar!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/folj-konseljen-pa-slottet-1.806276
Så… Låt de giftas, de är myndiga med råge!
Så kan vi börja vänta på smått sedan då… efter 2010
+ att Madde lär väl gå åstad sedan 2011 kan en tänka…
Vem vet, vem vet!
Kl 17 sitter Victoria o Daniel i soffan i Sibylla våningen på Slottet och tar emot pressen….
Stackars människor!
Uthängda som ett par strumpor på tork!
Ingår i Jobbet…
Tur att jag bara är en enkel statlig tjänsteman.
Jag skulle aldrig "palla trycket".
Inte jag heller…

Va kul! *får ett romantiskt småfånigt leende på läpparna* Jag minns första gången jag visades upp för svärmor och fick visa våra enkla ringar. Herregud, det är 22 år sen till påsk….
De föds in i ett jobb? Visst men jag ser det som att vi väljer föräldrarna innan vi kommer ner för att själen har sina läxor att lära, så utifrån det perspektivet kanske det är enn annan fråga man behöver ställa sig. Hur lätt är det att vara kung om man är Carl Gustav. ? Han kanske känner precis samma tomhet i själen som många andra med god ekonomi och gott leverne.En bra start för sökande efter sin livsuppgift. Vi har ingen aning vad som rör sig inom dessa människor. Välsigna dem i tanken och önska dem det högsta och bästa.
Vi kan i demokratiska val rösta på partier som är för republik. Men just nu är jag monarkist.
Joo man väljer sina föräldrar och i detta fallet även ett jobb, men det hindrar ju inte att personligheten gör revolt mot det… somliga har ju gjort det…
Vissa ska väl växa med uppgiften och åter andra ska göra revolt…
Jag tror att de kungliga känner sig plågade till max!
Vilka betalar för kalaset? Dom själva eller vi, dvs skattepengar? 

Det blir nog vi via statskassan…
#33 Jo jag förstod ju det nästan.
Fast man kan undra varför dom inte själva betalar? Dom lär ju ha råd likväl som någon annan.
Jag håller med Zenrin i #10, lägg pengarna på viktigare saker!
#12 Jaså det var SÅ mycket pengar! Vi pratade om det på jobbet idag, men visste inte hur mycket det var.

Själva tanken att de gifter sig är nog många som stöder, men monarkin i sig kan ju ifrågasättas.
När kungen gifte sig med Silvia tyckte jag att det var urlöjligt vilket pådrag det blev………… ALLA - utom jag och mina vänner - såg eländet på TVn. På den tiden var jag revoltör av stora mått.
Men nu är jag gammal och tycker att kärleken är gullig… Hela Sverige får fira väl?
#35 Ja det kanske dom får? Fira alltså…
Jovisst är det gulligt med kärleken, jag tycker bara att dom kan betala själva, precis som alla andra kära får göra.

Är ni sarkastiska?, gamla tanter? eller ärkerojalister? Om det hade handlat om Gandhi Dalai Lama eller någon annan som Beethoven kallade Vi stora andar som höjer oss över massorna av egen kraft, inte genom födsel och arv. Buu
Ha Haa Jag bara skojade!!!
Så… Nu är "dagens nyhet" redan gårdagens!

fort allt åldras