Vet inte egentligen, men jag har alltid förseställt mig att det är den där människan man bara kan vara sig själv med fullt ut…
Den som finns där i både med och motgång… Någon man är på samma våglängd med… Intressant att höra vad andra kan tänka om saken!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Själsfrände/soulmate är en själ ur din egen själsgrupp.

2# God kväll Mariann! Kan du förklara vad du menar med själsgrupp, är det människor som liksom jag intresserar sig för andliga frågor, som kanske vill utveckla sin medialitet osv, människor som man kanske inte har så mycket kontakt med under en tid men som man i stort sett bara fortsätter samtalet med där man slutade?
Att det känns som om man inte alls varit åtskilda trots att det kanske gått 2-3 år sedan sist. Människor som man känner sig "hemma" med?
Lite funderingar så här på kvällen.
Kram på dig
Man menar på att man ingår i en själsgrupp på ca 10-20 själar som följs åt. Oftast är det bara några få ur gruppen som är i inkarnation och resten stödjer från de inre planen de som är "ute". Oftast träffas inte dessa i den fysiska inkarnationen, men om det görs är det ett omedelbart igenkänannde på ett mycket djupt plan.
Det andra du nämner kan ju vara det men kan också vara vänner man träffat genom liven och där man hjälpt varandra, stöttat varandra utan att vara is amma själsgrupp. Det blir ju även då ett igenkännande och en vänskap.
Hur man märker skillnad vet inte jag.
Kram på dej Toyan 
En själsfrände är någon man hör ihop med och har levt många liv tillsammans med, man bara vet när man möts.
Amor Vincit Omnia

Är dessa själsfränder alltid positiva för en?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Vad jag förstår så är en tvillingsjäl en halva av en hel själ. När två tvillingsjälar möts blir det till en hel själ.
Jag hade den fantastiska lyckan att träffa min tvillingsjäl för några år sen och mellan oss fanns telepati bl.a. och en otrolig likhet vad gäller det mesta 
Så heter det ja tvillingsjäl och inte soulmate. 

Hur kan det finnas två halva själar som blir ett när de möts? Låter som samhällets romantiska illusion…att man är halv så länge man inte mött sin andra halva.Snarare tänker jag att själsfränder hjälper varandra att uppleva och få syn på sin egen helhet.För hela är vi alla i oss själva, vi behöver bara hjälp att inse det. Tron att någon annan tillför mig något som fattas i mig själv känns destruktiv och leder mig bort från att ta eget ansvar…

Jag tycker oxå att det låter konstigt. Att man finner en jämlike som får en att växa är en sak, men att man skulle gå runt med en halv själ… njae…
Jag kan rekomendera en bok av Rita Rogers som heter Själsfränder eller Soul Mates på engelska. Jag har inte hunnit läsa hela boken ännu men den har ett fantastiskt innehåll om vad själsfränder är och hur man vet när man träffar en.
Själsfränden behöver inte alltid vara av motsatt kön och den man ska leva med resten av sitt liv om man träffar den. Det kan också vara en vän av samma kön.
Personligen tycker inte jag att själsfrände och tvillingsjäl är samma sak. Jag skulle avsky att t ex leva med nån som tycker, tänker och är som jag. Men det är min tanke om tvillingsjälar.
Kramar.

Enligt ett medium jag träffat så är min man och jag själsfriender, det kanske stämmer, vi har i alla fall varit tillsammans i 23 år nu och har inga tankar på att ge upp.

#13 grattis - jag blir alltid så glad över människor som funnit varandra och som kan leva och växa tillsammans så länge! Vi har varit tillsammans 10 år i mars, det känns länge för mig - men wow när det gått 23 ! Eller 60…
önskar er fortsatt kärlek 
Jag tror att det där med halv själ mer är en symbolist bild än att vi går runt med halva själar lite till mans.
Min erfarenhet av att finna tvillingsjälen är att man finner någon som är en kopia av än själv. Som en tvilling.
Men tvillingsjälen gjorde inte att jag kände mig hel, utan mer som en spegelbild som vi faschinerat speglade oss i.
Hel - upplevde jag att jag blev när jag fann mig själv och sökandet upphörde ögonblickligen

De finns filosofer sedan lååångt tillbaka som menar att detta att Eva blev till genom Adams revben kan ses som en "delning" och att hon då var hans andra halva. Än idag talar vi ju om vår make/maka som vår "äkta hälft". Som att vi är två halvor som hittat varandra… 

Jag tror mera som Ylva-Mia här. Sedan kan jag väl känna ett visst motstånd mot att vi bara är hela i par… det tror jag kanske snarare är samhällssynen för att vi ska hålla oss inom normen av tvåsamhet, en man och en kvinna - kärnfamiljen, det som bringar oss evig lycka (obs ironi). 

# 17 Håller med dig - den bibliska synen på "äkta hälft" eller normen för en "kärnfamilj" gör ju inte alla lyckliga… Tvåsamhet är inte ett måste för lycka…
Det var verkligen inte så jag menade…
Filosoferade bara i vad roten till uppkomsten av detta kommer ifrån…

Hihihi, jag tog det inte så heller
Det är bara genussociologen i mig som måste betona att normerna i stort är samhällsstyrda och inget annat

# 15 aha, då menar vi lika -som vanligt
, när vi vridit o vänt på orden lite, haha, tänk va…

hej förlåt om jag lägger mig i detta eller så.. finns det något som heter eller kallas "Själsbröder"? För vad jag hört av en som jobbar innom det mediala säger min nuvarande kille och mitt X (nu mera gemensamma vän) är "själsbröder", då vi kom fram till detta så sade även taro korten att de hörde ihop. Är de "själsbröder" eller "Tvillingsjälar"?
#21 jag har aldrig hört talas om själsbröder, bara uttrycken soulmate/själsfrände och tvilllingsjälar.
Jag för egendel tror nog att det oftast är detsamma man menar och för mig så är det så att det är människor med en själ ur samma själsgrupp.
Varmt välkommen hit vill jag också säga! 

jo det vet jag själsgrupp(=samma vibration) det var just utrycket jag var nyfiken på. men tack ändå. Och tack ditt varma välkommande :-) kram