Förord
Vi är många som har tittat upp mot stjärnorna och känt att vi hör till en värld som inte finns här på jorden. För några blir känslan eller upplevelsen en start till ett långvarigt identitetsbyte till en stjärnmänniska eller en änglamänniska och för andra blir det början till en långvarig identitetskris och olycklighet. I den situationen är det inte mycket hjälp att hämta i formen hos den andliga litteraturen som skulle lära oss grunderna i den andliga livsförståelsen. Tiden har nu kommit, när den dolda ihågkommelsen om vår andliga identitet från andra universum skall väckas till liv. Därför skrivs nu bok efter bok som bekräftar känslorna och upplevelserna. Var och en av dessa böcker har sin infallsvinkel och sin styrka. Den här boken är byggd på egna upplevelser, terapeutiska erfarenheter om inkarnationer före vår ankomst till planeten jorden, samt i min frus clairvoyanta beskrivningar av ljusarbetares identitet och utvecklingsbana. Båda erfarenheterna bekräftar att de som nu intresserar sig för andlig utveckling, kommer från andra planeter och universum, och de bekräftar att dessa andliga hem är vitt skilda. Således avslöjas en väldig mångfaldighet i vår djupare identitet, våra djupare möjligheter och vår utvecklingsbana på jorden. Denna bild kommer igen i de kurser som vi har hållit om ljusarbetarnas andliga identitet, i det att otaliga människor har fått upplevelser av att komma från en annan planet eller från en ljusvärld, som de längtar tillbaka till.
Bokens första infallsvinkel är, att den är ett försök till att skapa balans i vår förståelse av den mångfald av människor, som kommer utifrån. Därför beskriver den många olika grupper och två olika utvecklingslinjer, och därför balanserar dem mellan de beskrivningar av stjärnmänniskor som inspireras från extra-planetära källor, och den andliga litteratur som är inspirerat från jordens Stora Vita Broderskap. En förståelse av mångfalden ger tolerans och acceptans, och den ger förståelse för den enskildes utvecklingsbana, särskilda identitet och uppgift på jorden. Mångfalden kan dock också bli oöverskådlig och ge förvirring och efterlämna frågor om den exakta identiteten. Läsaren uppfordras därför till att inte rubricera sig själv eller andra mer än vad den inre upplevelsen eller känslan stöder. Avsikten med att beskriva många olika grupper från andra planeter och universum är att stärka hågkomsten om, och den inre upplevelsen av den speciella identitet, som den enskilde har, och att öppna för en mångfaldig förståelse av våra medmänniskor.
Boken ska således bidra till, att det skapas en öppning mot det stora universum som ligger utanför jorden, och en igenkänning av de många förbindelser av ljus, vetenskap och förståelse som fanns i forntiden och som alltid har existerat i det inre. Boken ska hjälpa till att väcka förståelsen av att vi inte tillhör jorden. Vi tillhör universum, men vi är på jorden för att hjälpa denna del av universum med att vända tillbaka till en högre vibration.
Uppvaknandet av ljusarbetarnas andliga identitet är ett uppvaknande av den dolda föraningen om, vart vi kommer från, vem vi är och vad vårt mål med resan till jorden är. Föraningen kan innebära ett igenkännande av den särskilda träning och vibration, som vi hade före vi kom till jorden, och den speciella erfarenhetsväg som var och en av oss har gått igenom på jorden. Efterhand som den förståelsen väcks, kan vi återuppta uppgiften, känna igen de som delar samma uppgift, och samarbeta med de grupper som har kommit till jorden med andra uppgifter i det stora projektet att jorden ska lysa (bli upplyst?).
Väckelsen är således en väckelse av den naturliga förmågan att vara med och skapa ett samfund eller ett universum med en universell livssyn, med broder-/systerskap och med enhet, samhörighet och glädje.
Bidraget boken ger är inte den slutliga sanningen. Framtida forskning och inspiration kan ge nya vetenskaper, som ändrar på några av de modeller som presenteras här. Det är universum och inte böckerna som är våra lärare, och när universum avslöjar med av sina vetenskaper, kommer många av de slutsatser, som nu skrivs i boken, bara anses som försök att förstå vad som först kan överskådas fullt ut när alla slöjor på jorden fallit bort. När universum har avslöjat fler hemligheter kan hela den stora planen för jorden och mänskligheten ses från både höga interplanetariska medvetenhetscentrum och jordens eget inre styre. Först när de två kompletterar varandra, får den fullkomliga bilden av ljusarbetarnas andliga identitet före, under och efter vistelsen på jorden.
Teosofin och de extraplanetära inspirationskällorna ska således komplettera varandra och lyftas upp till en högra nivå, före den slutliga förståelsen av stjärnmänniskorna och änglamänniskorna och därmed jorden kan nås. Att bidra till denna balans är en av bokens viktigaste mål. Boken ska ses i sammanhang med de andra böckerna i serien Jorden ska lysa (se längst bak i boken), som beskriver mänsklighetens framtid, ljusförmedlingsuppgiften och ljusarbetarnas andliga psykologi.
Asger Lorentsen Januari 1996
Översättning Mavios December 2008
HÄR NEDAN I SIN URSPRUNGLIGA TEXT:
Forord
Vi er mange der har set mod stjernerne og fornemmet, at vi hører til i en verden, som ikke findes her på Jorden. For nogle bliver fornemmelsen eller oplevelsen en begyndelse til et langvarigt identitetsskift til et stjernemenneske eller et englemenneske, og for andre bliver det begyndelsen til en langvarig identitetskrise og ulykkelighed. I den situation er der ikke megen hjælp at hente i den form for åndelig litteratur, der har skullet lære os grundlaget i den åndelige livsforståelseTiden er nu kommet, hvor den skjulte hukommelse om vor åndelige identitet fra andre universer skal vækkes til live. Derfor skrives nu bog efter bog, der bekræfter fornemmelserne og oplevelserne. Hver af disse bøger har sin indfaldsvinkel og sin styrke. Nærværende bog har sin baggrund i egne oplevelser, i terapeutiske erfaringer med inkarnationer før vor ankomst til planeten Jorden samt i min ægtefælles clairvoyante beskrivelser af lysarbejderes identitet og udviklingsbane. Begge erfaringer bekræfter, at de der nu interesserer sig for åndelig udvikling, kommer fra andre planeter og universer, og de bekræfter at disse "åndelige hjem" er vidt forskellige. Således afsløres en vældig mangfoldighed i vor dybere identitet, vore dybere evner og vor udviklingsbane på Jorden. Dette billede går igen i de kurser, som vi har afholdt om lysarbejdernes åndelige identitet, idet utallige mennesker her har fået oplevelser af at komme fra en anden planet eller fra en lysverden, som de længes tilbage til.
Bogens første indfaldsvinkel er, at den er et forsøg på at skabe balance i vor forståelse af den mangfoldighed af mennesker, der kommer udefra. Derfor beskriver den mange forskellige grupper og to forskellige udviklingslinier, og derfor balancerer den mellem de beskrivelser af stjernemennesker, der inspireres fra ekstra-planetare kilder, og den åndelige litteratur der er inspireret fra Jordens Store Hvide Broderskab. En forståelse af mangfoldigheden giver tolerance og accept, og den giver forståelse for den enkeltes udviklingsbane, særlige identitet og opgave på Jorden. Mangfoldigheden kan dog også give uoverskuelighed og forvirring og efterlade spørgsmål om den nøjagtige identitet. Læseren opfordres derfor til ikke at rubricere sig selv eller andre mere, end hvad der støttes af en indre oplevelse eller fornemmelse. Hensigten med at beskrive mange forskellige grupper fra andre planeter og universer er at styrke hukommelsen om og den indre oplevelse af den specielle identitet, som den enkelte har, og at åbne for en mangfoldig forståelse af vore medmennesker.
Bogen skal således bidrage til, at der skabes en åbning mod det store univers, der ligger uden for Jorden, og en genkendelse af de mange forbindelser af lys, viden og forståelse, der fandtes i fortiden, og som altid har eksisteret i det indre. Bogen skal hjælpe med at vække forståelsen af, at vi ikke tilhører Jorden. Vi tilhører universet, men vi er på Jorden for at hjælpe denne del af universet med at vende tilbage til en højere vibration.
Vækkelsen af lysarbejdernes åndelige identitet er en vækkelse af den skjulte erindring om, hvor vi kommer fra, hvem vi er og hvad vort formål med rejsen til Jorden er. Erindringen kan indebære en genkendelse af den særlige træning og vibration, som vi havde, før vi kom til Jorden, og den specielle erfaringsvej som hver af os har været igennem på Jorden. Efterhånden som denne forståelse vækkes, kan vi tage vor opgave op, genkende dem der deler samme opgave, og samarbejde med de grupper der er kommet til Jorden med andre opgaver under det store projekt, at Jorden skal lyse. Vækkelsen er således en vækkelse af den naturlige evne til at være med til at skabe et samfund eller et univers med et universelt livssyn, med broder-søsterskab og med enhed, samhørighed og glæde.
Det bidrag, som denne bog giver, er ikke den endelige sandhed. Fremtidig forskning og inspiration kan give ny viden, som ændrer på nogle af de modeller, der præsenteres her. Det er universet og ikke bøgerne der er vore lærere, og når universet afslører mere af sin viden, må mange af de konklusioner, der nu skrives i bøger, blot huskes som forsøg på at forstå, hvad der først kan overskues fuldt ud, når alle slør på Jorden er faldet bort. Når universet har afsløret flere hemmeligheder, kan hele den store plan for Jorden og menneskeheden ses både fra høje interplanetariske bevidsthedscentre og fra Jordens eget indre styre. Først når de to supplerer hinanden, fås det fuldkomne billede af lysarbejdernes åndelige identitet før, under og efter opholdet på Jorden.
Teosofien og de ekstra-planetare inspirationskilder skal således supplere hinanden og løftes op til et højere niveau, før den endelige forståelse af stjernemenneskene og englemenneskene og dermed af Jorden kan gives. At bidrage til denne balance er en af bogens vigtigste formål. Bogen skal ses i sammenhæng med de andre bøger i serien Jorden skal lyse (se bagest i bogen), der beskriver menneskehedens fremtid, lysformidlingsopgaven og lysarbejdernes åndelige psykologi.
Asger Lorentsen Januar 1996
Här finns denna bok som jag tycker är väl värd att ta sig igenom om man är mer nyfiken på just detta med änglar i inkarnation 
Dessa rader bör läsas noga de är nyckeln till varför det kan vara viktigt att veta vem man är….
Vækkelsen af lysarbejdernes åndelige identitet er en vækkelse af den skjulte erindring om, hvor vi kommer fra, hvem vi er og hvad vort formål med rejsen til Jorden er. Erindringen kan indebære en genkendelse af den særlige træning og vibration, som vi havde, før vi kom til Jorden, og den specielle erfaringsvej som hver af os har været igennem på Jorden. Efterhånden som denne forståelse vækkes, kan vi tage vor opgave op, genkende dem der deler samme opgave, og samarbejde med de grupper der er kommet til Jorden med andre opgaver under det store projekt, at Jorden skal lyse. Vækkelsen er således en vækkelse af den naturlige evne til at være med til at skabe et samfund eller et univers med et universelt livssyn, med broder-søsterskab og med enhed, samhørighed og glæde.
Denna Danska som åtminstone jag har svårt för att läsa och därför går inte texten att läsa på rätt sätt/ kram Bappi
Ps Tack ändå Marianne att du försöker få oss lite mera allmänbildade i språket så nära oss/ kram Bappi
Gör ett försök att översätta den korta texten (något ska väl alla mina år med den danska frimärkstidskriften "Frimerkenes verden" ha gjort för mina danska kunskaper?). Är något uppenbart fel, det finns väl några här som kan bra danska - se till att rätta det för jag vill inte missleda någon.
Uppvaknandet av ljusarbetarnas andliga identitet är ett uppvaknande av den dolda föraningen om, vart vi kommer från, vem vi är och vad vårt mål med resan till jorden är. Föraningen kan innebära ett igenkännande av den särskilda träning och vibration, som vi hade före vi kom till jorden, och den speciella erfarenhetsväg som var och en av oss har gått igenom på jorden. Efterhand som den förståelsen väcks, kan vi återuppta uppgiften, känna igen de som delar samma uppgift, och samarbeta med de grupper som har kommit till jorden med andra uppgifter i det stora projektet att jorden ska lysa (bli upplyst?).
Väckelsen är således en väckelse av den naturliga förmågan att vara med och skapa ett samfund eller ett universum med en universell livssyn, med broder-/systerskap och med enhet, samhörighet och glädje.
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Tack Mavios, det var gulligt av dig! Ser kanon ut!
Tänker en del på detta med ängla- stjärnmänniskor… för vissa av oss känns det som en helt naturlig sak medan andra reagerar starkt och ifrågasätter.
Kanske är det just det som beskrivs här att man känner igen uppgiften och kanske oxå då medarbetarna som gör att det känns så naturligt för visa av oss och så främmande och kanske till och med hotfullt och skrämmande för andra. Vad tror ni?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Mavios, LYSANDE gjort!
Detta är en mycket bra bok och väldigt förklarande för mig och många andra…
Eftersom jag sedan 16 år sedan alltid hört talas om stjärnmänniskor i synnerhet i "UFO" kretsar så har det känts naturligt för mig att vi är många här som kommer från andra universa/planeter/solsystem/galaxer osv.
För mig är detta självklart och det är det för ett stort antal sk ljusarbetare. Även det uttrycket har funnits i mycken sk andlig litteratur som jag stötte på när jag började min sk andliga bana i detta livet.
Det nya ( och lite smärtfulla) blev för mig när jag började känna att jag inte 100 heller hörde hemma där, jag hade ett annat djup än många jag mötte. De kunde inte riktigt förstå min smärta och det djup jag sökte.
Detta fann jag då jag hittade DGC och Asger Lorentsen. Då ÄNTLIGEN fick jag gå så djupt jag "alltid" önskat. Det var när jag läste böcker som denna och i också synnerhet boken Andlig psykologi ( som vi har första kapitlet av på sajten) som mina pussebiltar började falla på plats. Jag går inte frigörelsens väg utan invigningsvägen/Kristusvägen/Mariavägen och jag är en ängel (även om det provocerar många).
För mig blir det mer o mer uppenbart att många har missförstånd även omkring detta med att änglväsen kan inkarnera o ta sig människokroppar, varför inte?
När vi har på Jorden gäster från alla möjliga håll i universum, även reptiler är inkarnerade på Jorden, väsen från Deva riket är inkarnerade, varför skulle inte änglaevolutionen kunna det då?
De av oss ca 0,5% av mänskligheten som har ett bakomliggande sådant väsen är ju inte konstigare än andra människor. Vi ÄR människor så länge inte invigningsprocessen har kommit så långt att vårt inre väsen blir en 100% integrerad del av personligheten. Och den processen tar flera liv 20-30 liv + alla de liv vi haft innan vi kommit til tröskeln. Precis samma väg följer alla dvs ALLA som går invigningsvägen oavsett bakomliggande vibration.
Om man också tar sig tid att läsa artikeln Devariket så blir det ytterligar djup i förståelserna.
jag lägger in lite länkar till bra danska hemsidor om ämnet.
http://www.123hjemmeside.dk/englemenneske
Lite översatt text ur den första länken i #8
Gemensamma drag för änglamänniskor
Änglariket är precis lika mångfaldigt som djurriket, så i sakens natur är begreppet "änglamänniskor" en storlek vi måste förhålla oss mycket brett till.
Gemensamt är dock att de i sitt inre är naturliga utströmmare och fokushållare av Gudomens och Änglarikets kvaliteter. Att det de utströmmar är vibrationer från deras hemuniversum. Att dessa vibrationer "flyter" igenom dem till mineral-, växt-, djur- och människoriket - allt beroende på specialitet och träning i människoriket.
Gemensamt för de flesta änglamänniskor är dock att källan till livsglädje och balans ligger i att återupptäcka och upptäcka sin Gudomliga uppgift.
Änglamänniskors utvecklingsvägar och avveckling
Några änglamänniskor utvecklas genom en individuell kombination bl.a. skönhetens, fridens, glädjens och kärlekens vägar. Andra utvecklar sig genom inre sorg, smärta och längtan. Åter andra genom en kombination av många vägar. För dessa änglamänniskor kan det vara viktigt att lära avveckla människotänkandet och "komma ut" som änglamänniska. För några blir detta "komma ut" vändpunkten i deras liv, för andra blir det blott en uppsamling av en av många identiteter på deras långa vandring genom Guddomens många riken, planeter och universum.
För änglamänniskor som har varit på planeten länge ger det större mening att identifiera sig med människoriket. Andre identifierar sig varken med änglariket eller människoriket utan förhåller sig till Gudomen som rike och samarbetspartner. Dessa änglar kan känna sig främmande och ensamma i båda rikena.
Mavios och Marianne tack för att ni översätter detta fina budskap.
/kram Bappi
ooppss… nu upptäckte jag att jag missat ett litet stycke att översätta, så nu är det gjort 
Angående diskussionen i den andra tråden.
Till Hoppfull.
Min sista fråga i den andra tråden handlade om varifrån informationen kommer i från som finns i dom här artiklarna som ni länkar till. Jag förtydligar mig lite. Vilken källa har dom, hur pålitliga är dom, vem har sammanfattat dom, och inte bara det vem som har sammanfattat dom utan också varifrån dom har fått dessa informationer om änglamänniskor, stjärmänniskor och ljusarbetare osv? Hur vet man att dom inte bara beskriver en saga? Baseras dom på fakta eller på kanaliserade budskap eller på någons tro. Förstår du nu vad jag menar?
Och vilka är dessa clarvoyanta personer som påstår sig se vilka som dessa änglamänniskor? Hur pålitliga är dom? Hur vet ni att dom inte hallucinerar?
Till Mariann.
Nej, du har verkligen inte läst mina inlägg. Var har jag tex tidigare funderat över varifrån den här informationen kommer i från som jag här ovan skrev om? Och var har jag tidigare frågat om hur man kan veta om man arbetar med healing att man gör det på grund av att man är en ängel eller på grund av att man är en vanlig människa? Eller var har jag mer en en gång frågat vad en ljusarbetare är om hon inte är en som arbetar med att ägna sitt liv åt att hjälpa andra människor? Räcker det, eller ska jag skriva ner resten av mina frågor åt dig? Och vilka likheter ser du mellan dessa frågor? Du ser uppenbarligen något som inte finns.
Undrar ni själv aldrig över såna här saker? Har du Mariann aldrig under dom 15-åren som du skrev om att du läst dessa böcker aldrig ställt dig liknande frågor som jag? För jag antar att om du hade ställt dig dessa frågor att du även skulle haft svar att ge, att du som kallar dig för en inkarnerad ängel och ljusarbetare även skulle ha kunskap om ämnet att upplysa andra med..
Men att jag hade fel börjar bli ganska uppenbart nu. Eller är det inte meningen att man ska ställa dessa frågor, utan att ni bara är ute efter att missionera andra er tro? Är det därför mina frågor väckte irritation hos dig? Kanske du borde arbeta på dig själv lite mer?

Äsch jag skrev fel :) jag menade frågan om när man jobbar med healing och om det skiljer sig för att man är ängel när jag svarade. Spelar det någon roll tycker du om man arbetar med healing för att man är en inkarnerad ängel, alltså människa, eller människa rakt av? Hur ska man kunna veta sådant menar du? Det är ju som att avkräva oss bevis på att Gud finns…
När det gäller länkarna är det Marianns info. Jag är inte alls så insatt i ämnet som hon är utan läser och smälter och lägger pusslet till en allt större bild. Jag är Medarbetare här på sidan, jag är dock ingen som läst esoterik särskilt länge (som många andra här) MEN jag finner den väldigt intressant. För mig är det lite som att någon sätter ord på saker jag egentligen redan vet långt inuti mig men inte riktigt fått fram ur gömmorna. Det finns en massa länkar till samarbetspartners osv under Om sajten, där kan du hitta vilka sajten samarbetar med och varje artikel har en hänvisning till varifrån den kommer (om det inte är missat).
Jag blir dock fortfarande lite nedstämd över din något aggressiva ton. Sajten drivs för de som är intresserade av ämnet och självklart ska man fråga. Men om man tycker att allt verkar som humbug så kanske man är på fel forum och letar svar? Det måste du själv känna efter. Mariann har tydligt sagt flera gånger att hon inte kan svara bättre, hur vill du att hon ska göra då? Vi är ju inga undermänniskor utbildade för att undervisa i detta ämne, utan helt vanliga som är intresserade av detta och vi gör vårt bästa för att svara på det vi kan. Tråkigt om vi inte lever upp till dina förväntningar.
#14 Informationen kommer från boken som är i inlägg#0 + egna inre upplevelser.
Jag läser allt ( också under mina 15 år) på det sätt som rekommenderas av Herren Buddha och den rekommendationen finner man under fliken "om sajten", och det är så vi önskar att alla läser här på sajten. 
Nu ska jag citera någonting av Buddha så att ni kanske kan förstå min frågeställningen lite bättre:
"att vi inte får tro på något som har sagts bara därför att det sagts, eller på traditioner för att de förts vidare från forntiden. Vi får heller inte tro på ryktena som sådana , eller de vises skrifter för att just visa har skrivit dem, eller på infall som vi kanske misstänker har inspirerats av en deva (dvs förmodad andlig inspiration). Inte heller får vi tro på slutsatser dragna utifrån något godtyckligt antagande som vi gjort, eller på sådant som tycks vara en analog nödvändighet, eller enbart lita till våra lärares och mästares auktoritet. Men vi ska tro när skriften, läran eller uttalandet bekräftas av vårt eget förnuft och medvetande. " För detta", säger han som avslutning. "lärde jag er att inte tro bara för att ni hört, utan när ni tror utifrån ert eget medvetande, handla sedan tillfullo därefter."
Jag tänkte att ljusarbetare egentligen borde förstå varför jag frågar det ena eller andra och inte känna sig personligt attackerad av min frågeställning, men eftersom ingen här tycks förstå min frågeställning och för att jag har fått agressiva svar på mina frågor så börjar jag tvivla på om ni verkligen är ljusarbetare och att er tro inte baserar sig på kunskap utan på rena rama fantasin.
Får lust att klippa igen ur texten i förordet i #1
Jag översätter:
Det är universum och inte böckerna som är vår lärare och när universum avslöjar mer av sin kunskap måste många av de slutsatser som det nu skrivs böcker om bara kommas ihåg som ett försök på att förstå, vad som först kan överskådas fullt ut när alla jordens slöjor har fallit bort.
"Det er universet og ikke bøgerne der er vore lærere, og når universet afslører mere af sin viden, må mange af de konklusioner, der nu skrives i bøger, blot huskes som forsøg på at forstå, hvad der først kan overskues fuldt ud, når alle slør på Jorden er faldet bort"

#15 Du måste givetvis tro det som känns rätt för dig, så är det för oss alla.
Hela texten i första inlägget är nu översatt:
Förord
Vi är många som har tittat upp mot stjärnorna och känt att vi hör till en värld som inte finns här på jorden. För några blir känslan eller upplevelsen en start till ett långvarigt identitetsbyte till en stjärnmänniska eller en änglamänniska och för andra blir det början till en långvarig identitetskris och olycklighet. I den situationen är det inte mycket hjälp att hämta i formen hos den andliga litteraturen som skulle lära oss grunderna i den andliga livsförståelsen. Tiden har nu kommit, när den dolda ihågkommelsen om vår andliga identitet från andra universum skall väckas till liv. Därför skrivs nu bok efter bok som bekräftar känslorna och upplevelserna. Var och en av dessa böcker har sin infallsvinkel och sin styrka. Den här boken är byggd på egna upplevelser, terapeutiska erfarenheter om inkarnationer före vår ankomst till planeten jorden, samt i min frus clairvoyanta beskrivningar av ljusarbetares identitet och utvecklingsbana. Båda erfarenheterna bekräftar att de som nu intresserar sig för andlig utveckling, kommer från andra planeter och universum, och de bekräftar att dessa andliga hem är vitt skilda. Således avslöjas en väldig mångfaldighet i vår djupare identitet, våra djupare möjligheter och vår utvecklingsbana på jorden. Denna bild kommer igen i de kurser som vi har hållit om ljusarbetarnas andliga identitet, i det att otaliga människor har fått upplevelser av att komma från en annan planet eller från en ljusvärld, som de längtar tillbaka till.
Bokens första infallsvinkel är, att den är ett försök till att skapa balans i vår förståelse av den mångfald av människor, som kommer utifrån. Därför beskriver den många olika grupper och två olika utvecklingslinjer, och därför balanserar dem mellan de beskrivningar av stjärnmänniskor som inspireras från extra-planetära källor, och den andliga litteratur som är inspirerat från jordens Stora Vita Broderskap. En förståelse av mångfalden ger tolerans och acceptans, och den ger förståelse för den enskildes utvecklingsbana, särskilda identitet och uppgift på jorden. Mångfalden kan dock också bli oöverskådlig och ge förvirring och efterlämna frågor om den exakta identiteten. Läsaren uppfordras därför till att inte rubricera sig själv eller andra mer än vad den inre upplevelsen eller känslan stöder. Avsikten med att beskriva många olika grupper från andra planeter och universum är att stärka hågkomsten om, och den inre upplevelsen av den speciella identitet, som den enskilde har, och att öppna för en mångfaldig förståelse av våra medmänniskor.
Boken ska således bidra till, att det skapas en öppning mot det stora universum som ligger utanför jorden, och en igenkänning av de många förbindelser av ljus, vetenskap och förståelse som fanns i forntiden och som alltid har existerat i det inre. Boken ska hjälpa till att väcka förståelsen av att vi inte tillhör jorden. Vi tillhör universum, men vi är på jorden för att hjälpa denna del av universum med att vända tillbaka till en högre vibration.
Bidraget boken ger är inte den slutliga sanningen. Framtida forskning och inspiration kan ge nya vetenskaper, som ändrar på några av de modeller som presenteras här. Det är universum och inte böckerna som är våra lärare, och när universum avslöjar med av sina vetenskaper, kommer många av de slutsatser, som nu skrivs i boken, bara anses som försök att förstå vad som först kan överskådas fullt ut när alla slöjor på jorden fallit bort. När universum har avslöjat fler hemligheter kan hela den stora planen för jorden och mänskligheten ses från både höga interplanetariska medvetenhetscentrum och jordens eget inre styre. Först när de två kompletterar varandra, får den fullkomliga bilden av ljusarbetarnas andliga identitet före, under och efter vistelsen på jorden.
Teosofin och de extraplanetära inspirationskällorna ska således komplettera varandra och lyftas upp till en högra nivå, före den slutliga förståelsen av stjärnmänniskorna och änglamänniskorna och därmed jorden kan nås. Att bidra till denna balans är en av bokens viktigaste mål. Boken ska ses i sammanhang med de andra böckerna i serien Jorden ska lysa (se längst bak i boken), som beskriver mänsklighetens framtid, ljusförmedlingsuppgiften och ljusarbetarnas andliga psykologi.
Asger Lorentsen Januari 1996
Översättning Mavios December 2008
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Men åh så tjusigt Mavios! Tack så hemskt mycket för den fina översättningen! 
#18 Underbart!!! Tusen tack! 
Vill du ha en tillsvidare anställning här på sajten (obetald
) som översättare?
Dvs idka lite ljusarbete/tjänande 
Jag översätter gärna, när jag översätter får jag ju en djupare förståelse för texten - det kan väl anses vara betalning nog?!
Dock måste jag redan nu säga att jag kanske inte alltid är jättesnabb (ibland har jag helt enkelt mindre tid). Smidigast är kanske om jag får texten i förväg via min vanliga mejl (PM:ar den om du samtycker), sedan skickar jag tillbaka för dig att lägga ut.
Jag har redan pm´at
…
Tusen tack för att du vill!!
och det som du säger är 100% sant, förståelserna sjunker djupt in när man jobbar med andliga texter…. 
Har inte följt den andra tråden, men jag tycker att Shakti har relevanta synpunkter. Det är viktigt att ifrågasätta allt för sin egen skull.
Jag läser andlinga texter för att inspireras i mitt eget sökande, inte som svar eller facit. Därför tycker jag att det är viktigt med ödmjukhet när man refererar till olika texter, böcker, tänkare etc.
Min grundsyn:
Andliga texter är inte svar på frågor, de är nycklar till att låsa upp din egen kunskap som du redan besitter. Använd din inre referens för att avgöra vad som känns rätt eller fel, våga lyssna på din inre röst. Den har aldrig fel. (däremot så kan den dränkas ut av andras röster) Grundtipset är: börjar det låta som om någon predikar en religion och säger att såhär ÄR det, då har de troligtvis gått vilse. Låt inte de vilsna leda andra vilse.
T.ex. skulle jag aldrig acceptera en syn på att det finns "änglar" och "vanliga" människor etc etc som bygger upp någon slags hierarki. Som jag ser det är vi alla änglar. Men om andra får en positiv kick av att tänka så som hjälper dem att växa andligen så gör det inte mig något alls om de tror på något som jag inte tror på. Det enda som gör mig orolig är om de försöker "pracka" på sin egen syn på andra och (dränka ut deras egna inre röster), innan de hittat en egen andlig platå att själva ta avstamp ifrån. Det är väl faran jag ser.
Därav behovet av ödmjukhet. Inte bara i tanken, utan i hur man formulera sig och i vilka budskap man framför.
#23 Jag tror vi delar din grundsyn till viss del allihop! 
Det är ju det som blir lite paradoxalt när andra tror att andra är låsta i sin syn och så kanske det är tvärtom…
Ingen annan kan veta hur låst någon är i sin syn lika lite som någon kan veta hur låst du är i din eller jag i min.
I sådan här diskussion finns det ingen ände, för några anser några "låsta och vilsna" och det kan även de som i detta fallet är dessa "några" egentligen också säga om de andra. Så därför är sådana åsikter inte relevanta och blir fullständigt meningslösa.
Låter liksom löjligt:
- Min tro är den sanna, din är osann!
- Nähä, det är min tro som är sann och din osann…
I mina öron sandlåde diskussioner
Min grundssyn är att faktiskt tro att alla har exakt den syn man ska ha.
Jag förväntar mig inte att någon ska ha min syn och när man läser här på sajten tar man till sig det som passar och annat lämnar man. Tycker man att allt inte passar, lämnar man allt så enkelt är det.
Ifall man läser om än bara så lite här på sajten (om sajten) så har vi just Herren Buddhas syn på hur man ska läsa som sajtens ledord. Det är vår ledstjärna i allt vi gör. Vi förutsätter att alla som kommer in här läser på det sättet också. Därför behövs det inget "försöker "pracka" på sin egen syn på andra och (dränka ut deras egna inre röster)" Här uppmanas just alla att läsa enligt Buddhas råd.
Ev är det några som kliver in i trådarna utan att ha läst "om sajten" och då förstår vi att man kan provoceras och blir upprörda. Men vi prackar inte på någon något, här läser man helt frivilligt och man kan lämna sajten och gå vidare till en mängd andra iFokus sajter om det är det man vill.
Detta är en esoterisk sajt och det kan ingen ändra på hur gärna nu än någon skulle vilja det.
Ödmjukhet i formulerandet är det mer eller mindre alla som behöver träna sig i.
Mariann/sajtvärd
Ps.
Vill någon ta upp diskussioner om huruvida vi är låsta och prackar på folk åsikter så ta gärna upp det i egen tråd, men kapa inte tråden här eller andra trådar.
Så from NU återgår tråden till att handla om stjärnmänniskor och änglamänniskor!
Ur Mavios utmärkta översättning hittade jag dessa mycket talande rader:
"En förståelse av mångfalden ger tolerans och acceptans, och den ger förståelse för den enskildes utvecklingsbana, särskilda identitet och uppgift på jorden."
Nä men kära någon då. Nu börjar det verkligen bli skrattretande.
Menar du faktiskt att du på allvar tror att det är universum som kommer med dessa informationer om ängla-och stjärmänniskor? Tror du att ni är så intressanta och viktiga att det är just om er som universum vill upplysa folk om? Tror du inte att om universum faktiskt kunde dela ut kunskap, att universum inte i stället skulle dela ut kunskap om dom människorna som man verkligen skulle behöva kunskap och förståelse om?
När man läser hela artikeln som översattes till svenska och inte bara den del som du klistrade in så låter det ju precis som att det är om er som man behöver kunskap och förståelse om.
Citerar en mening: "Bokens första infallsvinkel är, att den är ett försök till att skapa balans i vår förståelse av den mångfald av människor som kommer utifrån"
Sorgligt att folk som kallar sig ljusarbetare inte i stället försöker skapa balans i förståelsen av den mångfald av människor som lever här på jorden just nu och som lider och mår dåligt och som lever i fattigdom och missär osv, i stället för att endast fokusera på sig själva och på att själva bli förstådda.
Och till sist vill jag ännu fråga dig om du inte tror att vi är tillräckligt gamla för att själva ta ansvar över inläggen vi skriver, samt över vilken information vi läser och tar till oss om ämnet i fråga? Eller har du satt upp någon speciell tro som man måste ha för att skriva här?
Känns som att man skulle kommit till en barnträdgård med Mariann som föreståndarinna.

hur tjock är boken? Jag skulle gärna läsa den, men är ingen hejare på danska…finns tankar om att göra en svensk eller engelsk översättning? Eller kommer ni snälla människor här att översätta ett kapitel lite då och då och lägga in ; ) ?
Den lär finnas på engelska kika här under translations lite längre ner. Killen som har hemsidan översätter Asgers böcker och det verkar vara 4 st översatta. Men hur man får tag på dem vet jag inte. Maila sajtägaren under myself och längst ner finner man adressen.
Boken är inte så himla tjock 190 sidor tror jag och lättläst. Vi har ju en hemmasnickrad ordbok på sajten och det räcker gott för att läsa en bok. Där är de viktigaste orden översatta.
Det lär inte bli på svenska mer än 1 kapitlet, vi har ingen som kan tänka sig ge ut böckerna på svensak den dagen så kan jag o några till säkert köra böckerna som ett grupparbete… men till den dagen så får man klara sig med det lilla här på sajten ellr traggla sig igenom på danska, vilket faktiskt går bättre än man tror, skriftspråket är ju lite lättare en det talade…
Jag tror du missförstod vad jag försökte säga och blev onödigt defensiv och aningen passiv-aggresiv. Men om du inte vill diskutera det här så får det vara så. Jag har inget övrigt att bidra med till tråden, trådämnet känns irrellevant för min del.
#29 Så jag missförstod.