besökare???
hej jag känner av min pann-kronchakra..
håller på med meditation o stänga öppna min chakran..
varje natt jag sover får jag känslan att att någon är hos mig..men får inte fram något budskap..det tar mycket energi från mig ibland blir man förtvivlad att man aldrig får lugn ro att sova..hoppas ni kan ge mig något råd om detta
hur jag ska gå tillväga..

Oj, ja jag hoppas oxå att någon kan råda dig i detta. Jag kan det inte… jag har ingen sådan kunskap eller erfarenhet. Däremot så kan du kanske själv försöka öppna dig om du vill ta emot eller så stänga dig om du vill vara i fred, alltså uttala dina önskningar på riktigt.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag skulle vilja råda dig till att sluta med sådana meditationer som leker med chakran (ifall jag får kalla det så).
Det är som att leka med elden.
Chakran ska inte jobbas med, utan man ska jobba med att få kontakt med själen via meditation.
Det enda chakra som man kan jobba på att öppna är hjärtat. Sedan att de övre chakrana kan upplevas öppna är en illusion (som jag ser det). Det går inte att öppna på allvar kronchakrat och tredje ögat förrän vid ganska höga invigningar (3 inv).
De chakran som man oftast har i obalans i är solar-plexus. Om man upplever sig besökt av astralvärldarna (vilket det oftast är) är det genom just detta chakra det sker.
Det du kan göra som jag ser det är att beskydda ditt solar-plexus. Be om änglarnas hjälp och be om att de manifesterar en 5 uddig blå-vit stjärna på och över solar-plexus. Denna bön måste du upprepa flera gånger om dagen och varje kväll innan du lägger dig. Senare kanske det räcker med varje kväll. Om det är natten som är värst.
Ifall du gillar att meditera så kan jag rekommendera en ljusmeditation-hjärtemeditation som du hittar under kategorin meditation. Den rensar och balanserar chakran automatiskt och öppnar hjärtat och dina kroppar mot själen och ljusets världar. Då skulle du nog också få stopp på oönskade ev besök.
Behöver du mera råd och hjälp så fråga gärna. Läs också hela tråden om hjärtemeditation.
Många varma kramar
Mariann/Sajtvärd

Håller med Mariann att "leka" med chakrana är som att leka med elden. Jag ryser i hela kroppen när jag läser det du skrivit får en mycket stark känsla av att du vandrat ut på en väg som inte är avsedd att vandras på…
Marianns råd var mycket bra.. Hade följt dem om jag var du!!! 
Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

#0 - Jag är av en annan uppfattning än de tidigare inläggen. Det är absolut inte farligt att jobba med chakrana. Det har jag aldrig hört från någon annan än möjligen vissa frikyrkor och liknande.
Att öppna och stänga chakran är ju en slags illussiorisk förteelse på sätt och vis, det kan jag delvis hålla med Marianne om. Man kan till exempel inte stänga sina chakran helt, då skulle man vara död. Men man kan stänga till dem mentalt i alla fall.
Och du skriver att du mediterar och övar på att öppna och stänga. Men hur har det då gått att stänga, undrar jag?
För det låter ju som om du är öppen, när du känner denna kontakt. Men att det skulle vara skadligt anser jag helt fel!
Jag har själv jobbat med chakran i ett antal år + att alla jag känner i "branschen" gör detta mer eller mindre regelbundet. Och de har inte heller tagit skada av det.
Den enda som sätter begränsningar för dig när det gäller andlig/medial utveckling är du själv och möjligen det du får till dig av andra. Till exempel på sådana här internetforum, där alla möjliga (van)föreställningar om andligheten frodas. Men jag tycker verkligen det är fel att skrämmas och säga att man måste ha en viss invigning för att jobba med chakran.
Inte alls säger jag!
Jag säger inte att man måste inneha en viss invigning för att jobba med dem. Jag skriver att de öppnas på allvar vid en viss invigning och det är en stor skillnad.
Jag vidhåller fortfarande att man inte ska laborera med sina chakran, det bästa är att rena sig allmänt, dvs praktisera kärleksfullhet i tankar, känslor handlingar. Dvs kultivera sig som FG säger. Söka själen.
Men visst är det upp till var och en att göra som man vill. Konsekvenserna får man ju också ta hand om själv så.
#0: Jag anser inte att det är farligt att jobba med sina chakran i sig, men genom att öppna kronchakrat för en "besökare" kan man släppa in något i sitt liv, som man kanske helst inte hade velat möta. Därför skulle jag råda dig att arbeta hårt med att öva dig på att försvara och när du vill stänga detta chakra, innan du på allvar söker kontakt med "besökaren". När du känner att du i din meditation kan så att säga kliva utanför dörren, och är verkligen, verkligen säker på att du antingen hinner och kan smälla igen dörren (OBS! En liknelse!), kan och du kontakt med besökaren. Det kan också vara så att besökaren inte kan komma i kontakt med dig, eller du inte med den, just för att du håller dig för hårt fast vid "dörren". Men innan du släpper den krävs massor av övning så att du är säker på att inte bara hitta tillbaka, utan också på att du kan komma tillbaka ensam.
När du är säker och trygg i dig själv kan du ställa dig öppen och skyddslös inför din besökare och fråga den vad den vill dig. Men bjud absolut inte in den att komma till dig, och köpslå inte med den i första taget. Inte innan du är VÄLDIGT säker på vad den vill.
Fast allt det här vet du väl redan, förstås … 
Kom in på den här tråden från en annan tråd om kronchakrat… blev lite skraj ett tag här… har ju i mina meditationer öppnat o stängt chakrana efter en viss ordning som jag känner känns bra… fick nästan lite skrämselhicka. Jag vill INTE bjuda in någon i min kropp, där finns bara plats för en själ/energi, nämligen MIG!
. Så tack Njord o kanske lite Gronstedt
för era inlägg här (ja Gronstedt, lite skraj blev jag nog allt ändå, jag tror inte jag skulle släppa handtaget med min tvåhandfattning-och-ena-knäet-om-handtaget på ett bra tag… hi hi hi).
Många i forumet och andra forum här, berättar om att man ska följa sin känsla, känns det bra så är det bra. Jag tror det också, fast ibland funderar jag på om jag är naiv… men nej förresten, det är jag inte. Godhet, kärlek kan man inte ta miste på.
Skulle det vara någon/något annat så får jag väl säga till. Det gjorde jag i drömmarna som kom och sedan slutade de när jag sa ifrån att jag inte är mogen för dem (sa och sa, jag skrek ut det mesta…) Fast nu börjar jag sakna dem, det är som en skräckfilm… man vill inte titta men kikar mellan fingrarna…
Jag är glad. Är du?
#4 F´låt BigBear ska det ju vara 
Jag är glad. Är du?

#8 - Ja, det är inte så noga….det är samma gubbe! 

Och det är ingen risk att man "bjuder in någon i sin kropp" genom att öppna sina chakran. Det är helt befängt att tro något sådant. Och om du söker andekontakt med avlidna till exempel så öppnas du ju automatiskt ändå. Det är ju en förutsättning att man öppnar både tredje ögat och kronchakrat för att verka som medium. Kommunikationen sker ju genom de övre chakrana, även det åttonde eteriska chakrat "wiracocha" är ju inblandat i detta.
Det enda man ska tänka på är väl att (enl. trad.)man ser till att man öppnar samtliga chakran vid medialt arbete. Det anses ju viktigt med "jordningen" d.v.s. att rotchakrat är öppet så att du har kontakt med moder jord också.
Så fortsätt du med dina chakraöppningar och stängningar, det är absolut ingen fara. Om du inte är allvarligt psykiskt sjuk, typ. psykotisk, schizofreni eller dylikt. Då bör man nog avhålla sig från medialt arbete överhuvudtaget tror jag.
Det är just det som är faran det du ovan skriver, man kan ju utveckla sådant utan att ha det. Man bör hur som vara väldigt försiktig.
Sedan vidhåller jag att kontakt med ande världen/astralvärlden sker inte via kronchakrat utan via solar plexus, låter ju inte lika "högt" och kul o fascinerande som om det bara är kronchakrat och tredje ögat som är inblandat.
Man kan mycket väl både se och få budskap genom solar plexus. 
Så ser jag det. Läs gärna
För den som vill så kan man också läsa denna danska del ur en artikel om högre och lägre psykism

Min första lärare som var mycket medial hade ett stort kunnande inom den andliga sfären, var mycket esoterisk och upplevde dessa sanningar, inte bara läste om dem. Min lärare var mycket noga med att rensa bort astrala väsen som det finns mängder av och som inte är speciellt upplyftande att ha kontakt med. Det inser nog de flesta som gått den andliga vägen ett tag. De är fastklistrade vid oss pga av våra önskningar och begär efter något.
Vi arbetade med chakran men med att rena dem, aldrig i aspekten att öppna och stänga. Hela min tid med den här läraren gick ut på att rena sig och förankra villkorslös kärlek och släppa begränsade mönster och jag är djupt tacksam för den här tiden. Den gav mig så otroligt djupa, helt transformerande upplevelser och en djup själskontakt när jag väl bröt igenom mitt egos dominans.
Så visst kan man arbeta med chakror, frågan är bara i vilket syfte, hur och varför. Jag har arbetat med andlig healing och rådgivning och har varit i kontakt med och sett de skador och trauman som människor fått för att de öppnat upp saker som de inte borde öppnat upp. Och det har varit i chakra-arbeten. Kundalinipsykoser bl.a. Om man kultiverar sig och omvandlar sitt skräp så kommer all öppning naturligt och automatiskt i takt med vad man är mogen för.
Det är precis det jag menar.
saken är ju också den att man kan öppna och stänga vissa chakran och det händer nada, för man har ett beskydd omrking dom av själen.
Den som däremot i tidigare liv lekt med eldarna, kundalini, chakran, (svart)magi mm kan vara i färd med att bygga upp detta beskydd omkring i första hand solar-plexus.
Så att leka igen med eldarna om man bara har ett tunt beskydd kan vara ödesdigert och faktiskt medföra en "tillbakagång". man ska hantera dessa saker med strösta respekt. Som någon varit inne på och istället idka kultivering och rena dem genom att odla då i första hand osjälvisk kärlek. Då "öppnas" de ändå när tiden är inne och på rätt sätt utefter själens önskan och inte efter en personlighet som önskar upplevelser.
#9 Nejdå, inga psykiska sjukdomar här inte, vad jag vet, fast förnekelsen skulle väl någon säga vara en del av sjukdomsbilden…
och tack för det, jag kommer fortsätta meditera för jag uppleveer skillnaden hos mig själv och min omgivning på ett positivt sätt.
#12 & 13 När jag mediterar med mina chakran, så öppnar jag dem, renar dem och fyller dem med kärlek och sedan stänger dem när det känns färdigt. 
Det jag vil ha ut av det är fridfullhet, kärlek både till mig själv och andra, förlåtelse. Jag ber mina guider och vägledare vara med mig under meditationen och ber dem om deras beskydd och hjälp. Ibland ber jag någon ängel vara med. Ibland ber jag om ett namn eller en bild av min vägledare, ibland inte.
Kontakt med andar och allt det där inget för mig, inte i dagsläget, jag har fullt upp med mig själv. Jag tycker det är spännande och tror på att man kan ha kontakt men jag är alltför feg och obearbetad för att börja gå på den vägen ännu.
Men tack för varningarna, känner ännu mer att jag är på rätt väg.
Jag är glad. Är du?

#10 - Alla chakran är ju inblandade när man jobbar medialt, eller överhuvudtaget lever. Psykoser beror ju inte enbart på Kundaliniresningar, det är ju faktiskt en sjukdom!
Att jobba med sina chakran är ju en nödvändighet för att kunna komma någonstans i medial utveckling! Det kan ju knappast jämföras med svart magi och dylikt som du skriver.
I så fall undrar jag vilken lära du företräder?
Är det något slags sektliknande, detta med danskarna i "den gyldenen cirkel" som du ganska ofta hänvisar till? Dock inte i just denna tråd.
Och har då Asger och Co. en helt eget sätt att se på precis allting inom det andliga området?
Och resten (majoriteten) av den andliga/mediala världen har helt fel, eller?
Nej, detta låter alldeles främmande för mig faktiskt!
Det är ju ett klassiskt sätt att bygga upp nya religioner/sekter genom att komma med helt nya dogmer om hur allting förhåller sig.
"Den enda som sätter begränsningar för din förmåga är du själv"
#14 tycker det du skriver där låter jätte fint (i mina öron), låter som du mer rensar och fyller dig med ljus och kärlek och frid
Du är absolut på rätt väg!
#15 Du har inte läst på "om sajten" förstår jag? Denna sajt är esoteriskt och teosofiskt grundad, vilket Asger också är, bland många andra människor som vi samarbetar med. Man kan läsa länksamlingen och se vilka sajten har som sina samarbetspartners. 
"Danskarna" är en mängd danska teosofer och esoteriker vars artiklar vi översätter här på sajten. De allra flesta är ursprungligen danska artiklar.
Att jobba med chakrana är inte alls nödvändigt för att komma någonstans, det det handlar om som jag ser det är att praktisera osjälvisk kärlek, att mer o mer bli tjänande i sin natur, dvs integrera själen. Andlig utveckling handlar allra minsta om att bli medial. Inom andlig utveckling ligger fokuset mer utanför dig själv och också mer riktat mot själen.
Det blir många gånger väldigt fel när man läser mindre än bråkdelar på en sajt, då drar man den slutsats som man själv vill.
Visst är det bra att alltid kunna ta till skrämseln om "sekt".
Sedan tycker jag att din sista mening är helt utmärkt och kan appliceras på precis alla!
#9: Jag undrar lite varför du i ena andetaget anser det befängt att man skulle kunna bjuda in någon i sin kropp (fast jag talade inte om kropp i mitt inlägg), och i nästa säger att man öppnar sina chakran vid andekontakt med avlidna, till exempel. Inlägg 0 skrev ju om att h*n upplever att en besökare söker kontakt.
Förklara gärna mer hur du tänker, BigBear.

#15 - Marianne!
Du har alldeles rätt i att jag inte läst "om sajten". Då förstår jag lite bättre om er inriktning. Ja, andlighet är ju ett vitt begrepp idag. Många lägger ju in en massa konstigheter i detta ord, men just det du nämner att praktisera osjälvisk kärlek o.s.v. är ju vad jag tidigare (i livet) själv ansett att det borde handla om.
Man kan ju vara andlig utan att vara medial, och man kan ju också vara medial utan att vara andlig så att säga.
Att handla med osjälviskhet har ju varit en ledstjärna i större delen av mitt liv, dock har jag väl varit tvungen att ändra mig lite på den fronten eftersom det blev nästan självutplånande till sist. Men det grundläggande som man har med sig kan man nog inte ändra på så lätt. Jag ser mig som en andlig sökare, men inte som fullkomligt andligt upplyst o.s.v.
Min resa genom livet har givit mig många olika tillfällen till andliga och mänskiga infallsvinklar från alla tänkbara håll, vilket har gett mig en egen bild av det som kallas andlighet. Man skulle kunna säga att jag är "praktiskt andlig" snarare än intellektuellt och verbalt. Alltså är jag inte "boktrogen" någon särskild lära, utan tar till mig det som känns rätt för mig.
#17 - Jag kanske uttryckte mig fel i det tidigare inlägget. Men det jag menade var ju snarare att du inte mot din vilja kan få in någon negativ entitet vare sig du mentalt/medvetet öppnar dina chakran eller inte.
Som jag förstod frågan i #0 och därefter följande inlägg så lät det som om man befarade att man "släppte kontrollen" över vem/vad man fick kontakt med. Ungefär som att man kunde bli "besatt" av negativa väsen. Det var just det jag inte köpte. Att det skulle ske helt utan att man tillät det alltså.
Om man skulle känna det så, att man inte har den minsta kontroll över skeendet, så har man nog fel inställning och bör kanske låta bli att praktisera detta med att länka med andevärlden genom att öppna upp sig för en sådan kommunikation. Eller bör man ju lära sig mer genom att gå med i en medial utvecklingscirkel eller annan kurs/utbildning för att kunna göra detta på ett säkert och beprövat sätt.
Vänligen / Jerry
#18: Då är jag med! Jo, så tror jag också - att det inte kan ske utan att man "bjuder in", så att säga. Däremot tror jag att man bör öva sig så att man kan vara väldigt entydigt tvärsäker i vad man släpper in och inte. Det är det jag menar med att man måste vara beredd att smälla igen dörren fort som f*n, om man inte är väldigt säker på att man inte låter övertala sig.
Enkelt uttryckt tror jag att man måste vara mycket, mycket tydlig och hel för att inte någon del av ens varelse ska kunna tolkas som en inbjudan. Jag tror att det ska mycket till innan man blir "besatt" av någon entitet från out there, men man kan också få med sig tankar eller känslor till följd av intryck man släpper för nära inpå sig. Det är, som du skriver, ju något man vållar själv, men just därför måste man ha bestämt sig och entydigt kunna hålla fast vid vad man vill eller inte vill vålla innan man börjar.
Egentligen skriver väl du samma sak, när du skriver att om man inte har kontroll, så bör man låta bli.
Då har man problemet att man "omedvetet" kan bjuda in väsen, tex pågrund av tidigare livs lek med magi mm.
Man ska bara vara medveten och på sin vakt, det är inget att leka med, som många tror.
Vill bara tillägga.
Chakran har en eterisk väv som skydd, får man bränt bort det så är tex solar plexus vidöppet och mottagligt för de låga astrala planen, där väsen finns som vi helst önskade slippa möta. Vi behöver också inse att de chakran som ligger under diafragman är de som används mest. De andra är bara lite i aktivitet, för de högre chakran hör själen till. När vi får integrerat själen så öppnas dessa chakran till sin fulla kraft, det sker i exakt samma takt som själsintegrationens takt.
Så ju större själskontakt, ju större öppning i de övre chakrana. slutsatsen blir ju då att man bör jobba mer på själsintegrationen om man vill utvecklas.
Så om man inte ser sig själv som fullkomlig (själ), kan man räkna med att det är de lägre chakrana som är de som är aktiva, och förhoppningsvis i balans.
Som jag skrev i inlägget ovan, man ska ha respekt för detta och inte se det som en "lek".
Får jag peka på en annan sak som kan vara intressant i sammanhanget att läsa.

Vill bara helt lugn konstatera att de som tror på det svarta också kan bli utsatt för just det..all din verklighet finns innom dig själv..om du inte rensat upp i ditt eget skit så kan du säkert plocka in ett o annat..
Om man nu arbetar med energier är det inget svårt att först be om beskydd..om man nu är osäker på vad som kan komma upp vill säga..rädsla är ju svårt att hantera,speciellt rädsla som komer innfrån..
Jag vill rekomendera att arbeta i grupp där någon kan arbeta som ankare och hålla energierna på rätt nivå under arbetets gång..
Ni andra som går som lärljungar hos en sk mästare kanske ska hålla er kunskap lite mera neutral för att inte skrämma andra här.Att skapa rädsla ger ingen utveckling.Med full respekt att ni känner att ni funnit er väg så kanske den inte är allas väg?Alla kanske inte vill integrera rädsla och lägre energier i sin värld..
Jag tror det kommer att gå bra..Det som du känner kommer upp är säkert saker i ditt inre och ingenting du behöver vara rädd för!

#22 - Jag kan bara instämma i det du skriver, det överenstämmer med vad jag själv tycker. Det finns inget att vara rädd för, mer än din egen fantasi och så kallade självutnämnda gurus påhitt och regler för DIN andliga utveckling.
Jag arbetar med chakran då dom är i obalans. Vill inte kalla det att "leka" för har vi våra chakran i obalans så kan vi må väldigt dåligt.
Alla jag balanserat har varit sååå tacksamma efter för dom har mått bättre.
Marianne!
Vore intressant att få ta del av hur du kommit fram till det du skriver.
Att arbeta från kronchakrat till baschakrat är ett måste för att få en balans. Det är ingen mening att balansera tymus solar plexus och basen om man utelämnar tredje ögat och kronan.
ALLT hänger ihop.
#24 Jag undrar om det du menar är att man när man jobbar med chakrana måste arbeta uppifrån ner?
Själv börjar jag alltid med basen och jobbar mig uppåt …
Sanne
Jag är glad. Är du?
#22: Ewa-Marie, jag förstår inte vad du menar med "lärjunge" och "mästare" och att integrera "rädsla och lägre energier". Vem vänder du dig till?
Vad jag menade var att ska chakrana balanseras så bör ju samtliga tas med och inte från tymus och ner.
#27 Okej då fattar jag
Jag renar min chakran på mitt sätt, visualiserar det, renar osv och fyller på med ny energi och jobbar med alla chakrana under meditationen.
Jag är glad. Är du?
Ja, vi väljer våra egna sätt. Huvudsaken det känns bra.

#26 Jag vänder mig säkerligen till dig eftersom du på något sätt känner att det talar till dig!;)
Jag tycker inte man ska säga att det är fel att arbeta med chakror..jag tror heller inte att du kan möta något som inte finns innom dig själv..
#30: Som du säkert förstår ställde jag frågan därför att jag gärna ville ha svar. Som du ser av ovanstående har jag inte uttalat mig om att det skulle vara "fel" att arbeta med chakran, så jag antar att du inte vände mig till mig.
Blir inte världen väldigt smal om man inte kan möta något som inte finns inom en själv? Hur kan man utvecklas om det inte existerar någonting utom självet?

Du kan väll utveckla din tanke lite där?!Mkt intressant!!Hur tänker du??
Jag menar att man inte berörs eller ens träffar på situationer eller människor som man inte kan spegla sig i…
Jag har nog buddistiska tankar..kanske är lite monistisk..
Som jag skrivit förut man får göra precis som man vill!