Vad är Andlig Utveckling för dig?
Vi har alla olika bakgrund och utgångspunkt när vi möts på denna sajt och jag tänkte att vi skulle kunna diskutera detta.
Andlig utveckling är för mig när jag söker kontakt med Själen, för att bli en mer genomsläpplig kanal för det Gudomliga Självet.
Begreppen hämtar jag från Sanaya Roman och Duane Packer, två av mina lärare.
Hur ser ni andra på detta? Vad är Andlig Utveckling för dig?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
För mig är Andlig utveckling: själsintegration, dvs. själen inkarnerar mer o mer i personligheten. Att personligheten mer tänker själens tankar och utför själens handlingar. För mig leder all andlig utveckling till enhet, helhet, att glömma sig själv och tjänande.
Själens enda begär är tjänst.
Vad personlighetens begär är vet vi alla om!
Andlig utveckling är för mig när jag söker kontakt med Själen, för att bli en mer genomsläpplig kanal för det Gudomliga Självet. Som Maud skriver…………….

Jag har faktiskt ärligt talat inte funderat särskilt mycket kring detta innan jag kom i kontakt med Mariann för några månader sedan. Min tanke är att man först måste försöka förstå och komma fram till vad andlig är eftersom det är det som ska utvecklas.
Att vara andlig… ja, för mig är det nog att lyssna till sitt innersta, som nog är själen, och försöka leva som den önskar. Att vända blicken utanför de egna intressena och tänka större och mer, med det menar jag att se sammanhang, att se orska och verkan för egna tankar och handlingar och att koppla ihop sig själv och andra runt omkring en med en större verklighet.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Nån fler som har infallsvinklar på detta? 
Skulle vilja tillägga, att för att gå den vägen så måste man inte vara intresserad av det alternativa eller "new age", man kan lika gärna befinna sig inom vetenskapen, religionerna, det sociala och samhällsutvecklande, mm….
så fort fokus är på större helheter… så är det egentligen andligt för mig. Det är så själsintegrationen tar sig uttryck, att se helheter.

Det tycker jag är en bra sammanfattning, alltså av hur även jag ser det. Att kunna se utanför den egna lilla sfären och se sig själv i ett större sammanhang, ett större pespektiv, det är en av grunstenarna!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Nån fler som har infallsvinklar på detta?

Andlig utveckling är också att vilja förändra, förbättra världen utan egen vinning.
Att kunna se olika situationer från ett högre perspektiv där de personliga känslorna och smärtorna inte tar överhanden. Menar ..oj vad svårt att formulera…att kunna gå upp ur sig själv och känna hur andra tar det man säger och gör….
Jag tycker också att andlig utveckling handlar om att ena, att lösa konflikter. Viljan att se ljus och kärlek för att det man fokuserar på växer…
Annars så håller jag med i det som tidigare skrivits, kloka ord. 
Ja och inte minst att kunna känna kärlek till sig själv och allt !
Jag upplever att det begreppet andlig utveckling används alltför vidlyftigt. Jag får uppfattningen att många anser att andlig utveckling handlar om att man själv ska må bra. För mig är man då inne på personligutveckling, att personligheten ska må bra, känna harmoni och vara i balans osv.
Vilket är nödvändigt och jätte viktigt. Super viktigt faktiskt, innan man går in i den andliga utvecklingen på allvar. På så vis, att det är bra om man är en integrerad personlighet där alla kroppar verkar som en enhet. Det är det man uppnår med PU.
Så ser jag det om vi nu ska utveckla det lite mer… 
Jag håller med er andra,att utvecklas andligen är så stort och värt så mycket mer än det vi har runt omkring oss,materiella saker osv…Jag ser det som så att vi är en andevarelse som har en själ och bor i en kropp…./vad kloka ni är alla…:)
Fin beskrivning… en ande(monad) som har en själ som bor i en kropp… så ser jag det med! 
För mig är Andlig Utveckling:
Att släppa taget om vissheten och tryggheten innebär utveckling, då kommer allt att lösa sig på bästa sätt. Våga leva i ovisshet och otrygghet för det är i ovissheten och otryggheten man finner friheten att skapa vad man än önskar.
Ovisshet och otrygghet innebär kreativitet och frihet att ta steget in i det okända i varje ögonblick av vårt liv. Det okända är öppet för alla möjligheter, evigt fräscht och evigt nytt, alltid öppet för att skapa och göra nya saker.
Släpp taget om det kända och ta steget in i det okända, där hittar man alla sina möjligheter, det betyder att i varje ögonblick av sitt liv kommer man att uppleva spänning, mystik, äventyr samt magi. Varje dag kan man med spänning se fram mot vad som ska hända. Har man en fulltecknad agenda på vad man ska göra utestänger man alla sina möjligheter.
Lita på ovissheten i sitt liv, den kommer att ge säkerhet.
Acceptera ovissheten i livet, allt kommer att lösa sig på bästa sätt.
Alltså Andlig Utveckling innebär Helande för mig om jag ska prata klarspråk och fatta mig kort istället ;-)
Kram
BB
#12 Det där med Ovisshet och Otrygghet kan omöjligt stämma, det är ju en del av olika människors personligheter….
En infallsvinkel är det att lära sig andra tankegångar än vad man hade tidigare, fast med själen.
13#
Stämma vet jag inte om det gör.
Frågan var ju vad är andlig utveckling för dig och det var det jag svarade på.
Sedan om det är den rätta sanningen eller inte spelar ingen roll för mig.
Detta är vad som är mitt personliga svar på frågan ingen fakta.
Kram ;-)
#14 Sant;) Lite grinig idag…
Kram o BB
#15 Mår han bättre idag då?
nu när fullmånen klingar av…

Andlig utveckling handlar för mig om att i allt större utsträckning vara närvarande i nuet. Lite förenklat handlar det om att uppleva mer och tänka mindre eftersom tanken kan aldrig vara i nuet utan bara tänka på det som varit eller som kommer att ske. Eftersom livet är NU så innebär detta att andlilg utveckling är att i allt större grad uppleva och därigenom leva livet istället för att tänka på det. Med detta följer sedan en massa fina effekter så som förbättrad healingförmåga,- intuition, -seende, - hälsa etc. vilket oftast är mycket välkommet.
#17 Han mådde bättre tills han kom hem från delsbo:/
o 
Tillbaka till storstads stressen…
Andlig utveckling….vad är Ande? det finns lika många svar som det finns tänkare….att tänka med Anden kanske, låta Andens tankar få plats i vardagen, just de vardagen…allt som händer utvecklar Anden och när jag har tid, ork , lust, behov, begär av en djupdykning in i Andens värld/tanke…och gör något åt det, vad bestämmer jag själv,…då utvecklas jag!!
Ande, den del av mig som inte är fysiskt och har förmågan att hämta in kraft, information, kunska, visdom från Källor jag inte alltid vet att de finns eller inte ens vet hur de känns. Ande som vidarbefodrar erfarenheten till Själen och så är karusellen igång…jag utvecklas…
Ha det gott därute, kram på er

Andlighet är för mig förknippat med att "ha den rätta andan", att kunna behålla fokus och energi att genomföra det man vill och stå kvar fast det blåser. Den andra aspekten är att vara i flödet så att man upplever att man gör rätt saker och är på rätt plats vid rätt tillfälle. När de tre sakerna sammanfaller upphör tiden, man är i nuet och känner sig centrerad. Allt detta är i min mening följdeffekter av det jag (lite förenklat) skrev i #18.
Välkommen hit Tur_Buddha!! 

Å, jag vill bara skriva att jag själv precis är djupt försjunken i en bok skriven av Sanaya Roman och Duane Packer…. Jag förstår den precis och vägleder mig på ett alldeles speciellt vis.
Undrar just om dom har skrivit fler…. Den jag läser nu är skriven via deras guider.
Kram Ulrka
#25 jodå de har skrivit flera böcker….du kan goggla lite på deras namn så hittar du säkert…lycka till
Lionadh som är Medarbetare på sajten känner de mkt väl. 
Fråga henne!

Lite mer konkret så kan man alltid prova på att fokusera lite mer direkt på sådant man upplever eller har en känslomässig upplevelse kring. Tex jante-tänkande som gör att man inte känner sig som världens bästa (medium, healer, terapeut etc.) genom tiderna och för all framtid. Eller hur avlägset det känns att lämna egot helt bakom sig… eller hur svårt det är att hålla sig närvarande i nuet… eller det som jag bl.a behandlade en kvinna för igår, hur centrerad och i linje med "the divine plan" man känner sig så att man alltid upplever att man gör rätt saker och är på rätt plats vid rätt tillfälle samt konstan möter männisor som gör likadant så att det aldrig blir någon ansträngning att göra någonting. Eller vad man nu har personliga känslor och tankar kring andligheten…
Detta är i min mening inte aktuellt om man har andra tydliga saker att jobba med, vilket i princip är alla minnesbilder (eller fantasibilder/känslor som inte upplevs positiva) som känns starka, nära eller tydliga. Dessa är alltid bra att fokusera på imho.
Andlig utveckling handlar som jag ser det om uppvaknande. Alltså att vakna upp från identifikation med vårt "lilla jag" och den illusoriska upplevelsen av att vara en separat individ. Att vakna upp från drömmen, till att leva vaken i drömmen s a s. :-)
Vad vaknar man upp till då? Till den orubbliga förståelsen, vetskapen, av Ett, Enhet. Det är kärlek.
Har grubblat mycket på hur detta ska kunna sättas på pränt, och nu trillade en lite delpolett ned under diskussion i en annan tråd:
Ett sätt att närma sig en beskrivning är att andlighet är att söka efter vägar att utplåna gränserna mellan mig själv och universum. Att sluta vara en enskild entitet, att utplånas genom att uppgå i alltet. Ibland närmar jag mig denna upplösning, men än så länge finns mitt medvetande kvar som en kärna som inte upplöses och kring vilken jag återsamlas, men jag hoppas att när jag dör även detta ska upplösas och sluta existera. Förutsättningen för andlighet tror jag kan vara medvetenheten om hela stora universum på andra sidan min ändliga varelses skinn - och att den tanken inte skrämmer.
"att söka efter vägar att utplåna gränserna mellan mig själv och universum."
tycker jag låter mkt fint… 
Lyfter denna intressanta tråd!
Fortsätter mina tankar…
allt böne arbete är väl också en andlig utveckling.. tänker på alla munkar o nunnor som genom tiderna hållt Ljuset på Jorden, genom bön och övergivning till Gud. Låta sig vara genomströmmare av gudomlig vibration till Jorden och allt liv på den…
Man utvecklas mellan kurserna man går så har jag märkt av det så har gått kurser sen alltid dagen innan så kommer det mycket andlighet andar som lämnar budskap. Det är ganska konstigt men så är det Sen öppnar man sig mer för andra saker som man kanske inte tänkte på förut. Det är många som ser andlighet som en personlig utveckling och det är alla yrkeskategorier som går dessa kurser för dom har nytta av andligheten i vardagen ochså. Man är ju mycket mer öppen andligen än förut. Andlighet finns i allt man gör allt levande.