Flug dilemma!
För några vintrar sedan så hade en fluga vaknat till liv i mitt varma hus och surrade omkring i fönstret. Detta var runt tiden då jag börjat vakna upp och börjat få medlidande till allt levande så jag tyckte att han skulle få vara ute i naturen där han hör hemma. Men eftersom det var tjockt med snö och minusgrader utomhus så skulle jud en stackars flugan frysa ihjäl redan efter några vingslag. Men jag släpte ut han endå för inomhus var ju inte hans rätta miljö. Efteråt så förstod jag min grymma handlig genom att skicka ut han i den iskalla vinterdagen. Gjorde jag fel? Kommer denna fluga hata mig i hela mitt liv? Frågorna är många, dilemmat detsamma. Han skulle ju inte ha levt om det inte vart för det varma huset…
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!
Flugan var vid fönstret och den ville ut. Det är inte ditt fel, och inte heller ditt fel att den vaknade mitt i vintern.
Det spelar ingen roll hur långt livet är om man får leva det som man vill. Värdet av livet är inte längden på livet.
Jag tycker i det fallet det kan vara intresant att grunna lite över själva djursjälarna… gruppsjäl har vi i ordförklaringar
i sammanhanget djur är den mkt matnyttig…

Jag bor på landet och har ibland mer än 500 flugor inomhus (jag skojar inte). Då finns inget annat för mig än att slå ihjäl dom
Inte är det kul, men en förutsättning för ett drägligt matbord och god sömn. Jag tror att medvetande graden hos djuren är på olika nivåer, jag tröstar mig med att tro att flugor inte har kommit så värst långt på den stegen, och får miljoner nya chanser att födas igen. De gör ju också en stor nytta som mat till fåglar som jag tror kommit högre på upp på stegen.
Jag har full förståelse för de som inte vill döda en fluga, vill helst det inte själv men ser ingen annan råd (än att flytta). Jag tycker inte enola gjorde fel, och det är alltid nyttigt att ransaka sig själv och sina handlingar och komma fram till vad man själv tycker.
Hoppas att ni inte avskyr mig efter att jag avslöjat detta.
Kram till dig enola.
Att som människa agera olika beroende i vilken levadssituation vi lever i påverkar ju allt i vårt sätt att vara, agera.
#3 jag skulle också döda om jag hade alla dessa flugor omkring mig!!!
Men jag försöker att släppa ut getingar, humlor, spindlar och flugor mm levande.För mig känns detta riktigt i den boendesituation jag lever i.
KRAM
Jag håller med er båda!
och jag ser också medvetande graden olika mellan olika djur… det står också i den ordförklaringen som faktiskt är mkt mkt läsvärd….
Alla djur är medvetna om att de vill leva, mariann.
Kallas instinkt