Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3090 ggr
[Mariann]
0

Pilgrimsvandringar - leder

[Mariann]
0

Pilgrim

Pilgrimsmotivet

Pilgrimsmotivet finns sedan mycket lång tid tillbaka i nästan alla kulturer och religioner. Att ge sig ut på Pilgrimsvandring eller vallfärd. Pilgrimer finns bland annat inom Hinduism, Islamism, Buddhism och Kristendom. Pilgrimerna söker ofta efter det heliga i sina liv. Många vill fördjupa en relation till sig själv andra och Gud. En del vill berätta om livets djupare värden och kanske göra sig tillgänglig för oplanerade möten i nya sammanhang. Ett sätt de gör detta på är att de vandrar eller reser till heliga platser där de kan inspireras av någon som gått före med ett gott exempel.

Uppbrott

"Bryt upp, bryt upp, den nya dagen gryr, oändligt är vårt stora äventyr"
Karin Boye

Pilgrim kommer enligt många från betydelsen i ordet främling. En person som kommer över land, från andra länder och orter. När hon kommer vandrande eller resande så befinner hon sig på främmande mark, bland främmande människor. Detta passar också bra in i andligt överförd mening att vi är här med vår jordliga existens tillfälligt. Liksom i Kristus exempel är vi på väg till ett liv bortom det synliga till ett urhem. Samtidigt hittar vi alltmer in i oss själva, in i våra hjärtan.

Pilgrimsmålet

I norden tillhör Nidarosdomen i Trondheim (heliga Olav) och Klosterkyrkan i Vadstena (heliga birgitta) några av de mest kända och besökta pilgrimsmålen. Naturligtvis finns det många lokala mål som fungerar alldeles utmärkt för en pilgrimsvandring, det kan vara en kyrka, någon naturskön plats, en källa eller kanske en Klosterruin. Ändå är det många pilgrimer som vittnar om att vägen ofta blir målet, att det är vägen som är mödan värd. En pilgrim försöker leva i det trefaldiga kärleksbudet: att söka och älska Gud, att söka och älska sig själv och att söka och älska sina medvandrare, människan.

Mål

"Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången, det är något bortom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt."
Dan Andersson

Inre och yttre vandring

En Pilgrim vandrar har alltid två vandringsriktingar, den yttre vandringen och den inre vandringen. Under en pilgrimsvandring så sker samtidigt något inom människan. Hon upptäcker förmodligen mer av sig själv och får ibland nya perspektiv på tillvaron, kanske får hon också förmånen att dela detta med andra medvandrare.

Möte

"Byta ett ord eller två gjorde det lätt att gå. Alla människors möte borde vara så."
Hjalmar Gullberg

Liksom en karta, en pilgrimsled eller en guide som för oss fram i det yttre landskapet kan vi ha en guide i vårt inre som för oss fram på den inre vandringen, för många av oss är det Jesus som är den guiden. Det finns ett djup i medevetenheten att leva i världen men inte av den. Att ta tillvara möjligheten att lyssna inåt, med oss går också en osynlig medvandrare. Vi stödjer denna kommunikation med bön, meditation och tystnad. Vandringen blir ofta som ett kommunitetsliv på väg. Folk delar på sysslor och lever i gemensam enkelhet.

Guds rike

"Ingen kan säga: Här är det, eller: Där är det. Nej, Guds rike är inom er."
Jesus

Livets vandring

Vår livsvandring som pilgrim pågår från födelse till död. På vägen möter vi ofta livskriser och möter människor som kan leda till att vi passerar vägskäl och hittar nya vägar på vår vandring. Nya uppbrott med efterlängtade rastplatser. Ledigheter, retreater och ensamma vandringar som ger oss ny kraft. I denna mening är alla människor pilgrimer.

Vandring

"Kärleken kommer kärleken går, ingen kan tyda dess lagar. Men dej vill jag följa i vinter och vår och alla mina levnadsdagar."
Nils Ferlin

Hämtat HÄR

Ayena
0

Så bra Mariann att du fick idén till pilgrimsvandringar av Existens!

Bra jobbat!

[Mariann]
0

#2 Njae, vi har ju pratat detta ämne här förut,  fast mer som OT i annan tråd… Medarbetare Lionadh planerar att vandra denna Compostela med sin man i en framtid.  Vi fick också iden om pilgrimsvandring när vi var i Assisi i höstas och fick höra Fader Max berättelse om vandringen mellan Assisi och Rom! Helt fantastisk, synd att han inte lever längre, det hade varit kul att vandra med honom…

Så jag blev lite inspirerad och framförallt påmind av inlägget hos Er, att jag tänkt göra ett inlägg om just pilgrimsvandringar och dessa diverse länkar jag har.

Så tack för påminnelsen. Glad

[Mariann]
0

Jag tänker på en sak Lionadh 

varför inte göra en kortare variant och mkt mkt närmre… ta ett par dagar och utgå från Vadstena?

jag har andra bekantingar, rektor och lärare i Montessori som gått den korta varianten.. jag kan säkert forska mer genom dom… Fundersam

Lionadh
0

Förra året, till min mans 50-årsdag, så ville han gå El Camino i Spanien och jag letade reda på en researrangör i Askim som bokar hotell och skjuts av väskor i fyra etapper från St Jean de Pied de Port via Logrono och Burgos till Leon och slutligen fram till Santiago de Compostela. Går gör man själv med lätt packning i dagsetapper.

Pilgrimsvandring i Spanien med Prima Travel

Flyg dit å hem, hotell, mat, skjutsning av väskor kostar knapp 15000kr.

I år bli det inte heller, men kanske nästa år och i så fall de sista 20 milen?

Det sägs att heliga Birgitta gick på sina knän, men det kan hon knappt ha gjort alla 80 milen? Vad tror ni?

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Lionadh
0

#4 Visst kan jag tänka mig att gå en kort vandring runt Vadstena, där är ju jättevackert! Har besökt där ett antal gånger…

Hoppfull
0

Det är imponerande med dessa vandringar! Själv har jag varken fysik eller ekonomi att genomföra något sådant annars hade det varit fantastiskt!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

#5 Nääe knappast…

fast visst kan man gå på knä i sitt inre… kanske var mer det som åsyftades Fundersam

jag vet fler som i sitt inre ligger på knä för Gud… men inte alltid fixar det i sitt yttre…

intressant fråga egentligen… detta att känna att man har eller ligger på knä…. Glad kanske kunde tas upp….

Lionadh
0

När energin tryter finns ju böcker och reseskildringar. Discovery channel har mycket roligt. Jag kommer nog aldrig att resa i Tibet men ser gärna på när Michael Palin gör det!

[Mariann]
0

Man kan ju göra korta sådana, eller man kan gå i retreat…

jag blir mer o mer dragen till sådant alltså…

Hoppfull
0

Jag tror som du skriver Mariann att det är den inre ödmjukheten det handlar om… men för många är den svår att nå utan att lite bryta ner det fysiska motståndet. Man ser det ofta när människor blir sjuka och inte klarar att leva som de vill och brukar, först då uppnår de ödmjukhet och kan böja på sin stolthet s.a.s.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

#11 Huvudet på spiken… Skrattande

[Cleopatra]
0

Man kan göra sin egen pilgrimsvandring om man gör meditation gående. Man följer sin gång och varje steg man tar och tömmer tankarna på att gå och koncentrera sig på gången.

Och vid denna sortens pilgrimsvandring slipper man skavsår Glad

[Mariann]
0

Skrattande