Kundalinikraft
En fråga angående denna omskrivna och fantastiska energi. Jag har läst en del om den och är nu nyfiekn på om det finns några härinne som har erfarenheter av kundalinienergin och i så fall på vilket sätt.
Jag är dock INTE intresserad av det som kallas för "för tidig kundaliniresning". Har läst en del om detta men den här frågan ställs till er som har/haft erfarenheter av kundalini utan just detta fenomen.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har testat lite.
Själva energin har jag inte använt till något riktigt vettigt, jag har bara låtit den flyta runt i strömmar för att liva upp mig.
Man styr den som en slingrande orm i ryggens kanaler och låter den gå upp och ur kronchakrat, sen vänder man den uppe i det som jag kallar för "guldchakrat" och tar ner den igen den omvända vägen och låter den lägga sig till ro vid rotchakrat.
Energin kan man använda för att tillföra lite mer energi till sitt liv, själv sover jag ungefär 4-5,5 timmar per natt och kararar av att leva och jobba. Men jag skulle aldrig rekomendera någon att försöka göra det samma.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Hur får du fatt på den? Jag tror att jag skulle behöva den :)
Inte den blekaste, den bara var där!
Kanske vaknade den i en annan inkarnation och jag sedan tog med den hit, men…
Det sliter, det är som att köra på fel bränsle i motorn. Det känns som om man inte är mogen fullt ut.
Ett sätt att få tag på den är att vissualisera den, den finns nog där sätt den bara i rörelse med dina egna mentala krafter.

Jag vill ju inte att den ska komma innan jag är redo… för då kan man må väldigt dåligt har jag förstått. Men sedan jag började yoga och meditera dagligen har jag fått väldig hetta längst nere i ryggen, ungefär vid rot- och qichakrat. Jag funderar lite på om det är kundalinin som försöker läka mina skador i de partierna. Det är ju det den ska göra inledningsvis om allt fungerar som det ska har jag uppfattat.
Det kan det vara men det är inte bra om den ligger stilla och hettar, den måste vara i rörelse, det är därför den ska klättra ut och vända och sedan tillbaks. När den lämnat rotchakrat so tänker man sig att den slingrar sig i 3,5 varv och lägger sig till ro på botten av en bubbla som du bär med dig.

Du menar att jag ska försöka aktiver den en sväng dagligen eller ska den vara i ständig rörelse? Tre varv kring ryggraden eller kring vad?
Jag fattade det som att den ska vara i det chakra som behöver läka tills det är färdigläkt, är det fel? Det är när den lämnar det chakrat och klättrar uppåt innan kroppen är färdig för det som man mår dåligt.
Jag har alltid uppfattat kundalini som en del av det undermedvetna, en del av reptilhjärnan, en kraft som kan ta över och köra när hjärnan inte kan/förmår/vill hänga med. Eftersom den känner kroppen mycket bättre än intellektet kan, kan den också läka och balansera.
Om jag var som du, Hoppfull, skulle jag försöka "vila i" den där hettande känslan en liten stund varje gång och se vad den vill göra med dig. Så småningom kanske den lättar, eller sprider sig, eller dyker upp på något annat ställe. Men prova som sagt att lämna över till den och låta den köra. Bara ett ögonblick till att börja med, det kan vara scary stuff. Kanske är det det som behövs för att kamma till dina energier, som jag dillade om i tråden om helande
.
Fast notera att jag inte är så hemma på det här utan talar utifrån egna egenheter, som kanske inte alls är det samma som ni menar.

Jag tror oxå att den är en del av oss. Jag tycker att den är skön jag… hehehe, ser det om en kraftigt läkande energi och jag tror att den jobbar när nere i min trasiga dåliga rygg. Jag tror att det är yogan som aktiverat den… kanske…
jag ahr inga erfarenheter omkring detta… vet att man bara ska vara oerhört försiktig det är ju eld man leker med…

Jo jag har förstått det med, men jag har oxå uppfattat det som att om man inte stressar fram den genom att vara överdriven så gör den det den ska, alltså läker det som är trasigt innan kroppen är redo för något annat.
Min övertygelse är att den sköter sig själv, att man inte behöver göra något. Dvs om man då inte förut lekte… då kanske man måste göra nått…
detta är mkt osäker mark för mig så….

Kundalini
Jag vet inte hur jag ska förklara allt, min mentor förklarade en gång i tiden och jag ska försöka att minnas.
Kundaliniormen" är en energi som ska strömma genom kroppen. När den stannar upp så hettar det till, det är inte helt bra. Den stannar upp där det finns blockeringar oftast i samband med ett chakra. Stannar den för länge på ett och samma ställe så blir energin snarast destruktiv, därför så ska man inte laborera för mycket med den. Idealet är och man kan samla den nere vid rotchakrat och leda den hela vägen upp som en slingrande orm genom kroppen ända upp till det översta 9:e chakrat, det som jag brukar kalla för guldchakrat. Man låter den fara fram ungefär som en flaskborste och öppna och rensa. Om det funkar som det ska känns det som en bäck rinner genom kroppen och rensar, så länge den är i rörelse så nyttjar man den. Jag brukar t.ex. "tvätta" auran och även försöka att bygga upp ett skydd och spegel med den, en spegel som ska stänga ute de dåliga energierna, reflektera dem eller kanalisera dem direkt i jorden.
Om man har ett chakra som är skadat så ska man med andra metoder försöka att "läka" det först, kundalini kan användas men kan samtidigt vara ett för vasst verktyg för detta. Det är som Mariann skrev "Eld". Eld kan användas till gott och till ont, det är bara ett verktyg, stressa aldrig elden.
Min mentor förklarad en gång ungefär så här, en process för att rensa:
"Tänk dig att du håller en boll mellan knäna, i bollens botten vilar en orm, ormen heter Kundalini. Låt ormen krypa runt i bollen så att den roterar från botten upp mot toppen på bollen. När ormen roterat 3,5 varv är den åter uppe vit toppen, låt den då slinka ut ur bollen och gå in i rotchakrat. Visualisera denna orm och hur den tar sig upp för ryggraden, långsamt. Ormen passerar chakra för chakra, låt den inte stanna upp för länge då blir det problem. Ett vanligt ställe för problem är halsen och det 5:e chakrat, här stannar den upp hos många. Låt ormen gå hela vägen genom ryggen och upp i huvudet och ut ur kronchakret, det 7:e. Man ska nu låta den stiga vidare till 8:e chakrat "silverchakrat" och vidare upp till det 9:e. Här uppe vänder ormen och gör nu den omvända processen och tar sig ut ur rotchakrat och tillbaka in i bollen och där återupprepar sina 3,5 varv och lägger sig sedan till ro.
Jag känner ofta av denna "orm" den lever sitt eget liv och rinner som varmt vatten genom ryggen, t.ex. så vaknade den lite när jag började skriva den här texten och jag började få rysningar längs ryggen.
Nu mera är det väldigt sällan som jag aktivt styr och ställer med den oftast så får den sköta sig själv. Men ibland så mediterar jag och använder den, t.ex. för "tvätt".