Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 795 ggr
roshi1
0

Karma, reinkarnation??

Många som funderar på återfödelse, visst det kan ju verka frestande, även för mig, men… 

Verkar som att karma fungerar för dem som tror på det, för de som inte tror på karma fungerar det inte alls..

Karma ryms inom sinnet, fenomenvärlden då den är tidsbunden. Du hade en personlig historia innan du trodde på karma, istället blir den personliga historian i det här fallet oändligt stor om man tänker på tidigare liv…

Nuet innan eftertanken, har ingen tid, eller karma, där finns ingen speciell person eller jag som något händer för.

OM existensen är en fristående händelse utan orsak och verkan (som måste ha ett sinne för att det ska bli meningsfullt) så är bara NUET som har alltid och kommer för alltid att finnas. Gårdagen och framtiden tänks fram i nuet, karman händer i nuet.

Vad är det som reinkarneras?…vad?

Hoppas ingen känner sig hotad av detta..

MVH Roshi :)

[Mariann]
0

Nejdå… inget hot i detta :)

Det är bara roligt att byta tankar och funderingar i ömsesidig respekt…

För mig är det själen som inkarnerar och tar sig en kropp, en personlighet.

Lionadh
0

Så är det också för mig. Efter 65 regressioner i borjan på 90-talet har jag inte mycket tvivel kvar.

Jag vet vem jag är.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Ijin
0

Jag tror på själavandring… Men inte karma messig sådan, erfarnhet och liknande kommer med själens ålder… Själen kan också välja om den ska vandra vidare eller om den ska dö/gå upp i alltet..:P

camillal777
0

I min värld är reinkarnation lika självklart som att vi en gång kommer att dö, dvs återvända hem. Karma är lika självklart för mig.

Jag tror att vårt innersta,själen är det som är vi. Den som dömer oss när vi dör är vår egen själ, när den utifrån alla parter får känna hur det vi gjort och sagt påverkat vår omgivning. 

Att bara kunna bete sig hur som helst och sen bara dö ifrån allt ansvar tror jag inte på. Min själ lever mycket mer än så.

Mina minnen från tidigare liv är också alldeles för levande för att bara vara fantasier. 

Så i mitt universum, där jag är och lever finns reinkarnation och karma.

camillal777
0

roshi1, jag känner mig inte hotad ;) Jag tycker att andlighet innebär att man tillåter alla att ha sin åsikt och tro. Glad Men det är intressant att dela tankar med varandra! Man ser nya sidor hela tiden.

roshi1
0

Tack för svaren…

Men…

Vad är det som reinkarneras…?

Kan man se och bearbeta, förändra själen?

Vad är själen?

Var är själen?

Är det ingen som reagerar när jag påstår att reinkarnation måste  finnas i linjär tid om den ska vara meningsfull…

Är jag för lite hård om jag säger att i den så kallade yttre världen, ytan, där kan vi göra oss förstådda, den är konkret och tydlig. I den inre är det som ett stort bottenlöst svart hål, det är djupet….det finns inget sätt för sinnet att förstå det…för att den ska verka lite mindre skrämmande uppfinner vi gudar, olika nivåer av gudomligt medvetande m.m.?

[Mariann]
0

Oj det var många frågor…

Man, det vill säga gemene man kan inte se själen, men clairvoyanta kan.

Jag kan "bara" märka den… som jag ser det så är det själen som utvecklas genom en personlighet. Ska man hårdra det så är det monaden som tar sig en själ som tar sig en personlighet…

Här kan läsas mer

Lionadh
0

#6 För mig är Själens boning mellan inkarnationerna den Andliga Solen. Därifrån kikar den ner på mig som kropp och personlighet och om jag väljer att bjuda in den så får den ett större inflytande i mitt dagliga liv.

Så har jag lärt mig i diverse meditationer och upplevelser.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM