Vad tror svensken?
Ur en undersökning jag hittade på Sydsvenskan.
"Vad tror svensken?
Svenska folket ser ut att vara delat i två hälfter när det gäller religion.
Den ena hälften tror på Gud, den andra gör det inte.
Den ena hälften ber ibland, den andra aldrig.
Den ena hälften tror att kyrkan kan ge svar i andliga frågor, den andra inte.
Den ena hälften tror på ett liv efter detta, den andra inte.
Men gränsen är inte knivskarp. Tvivlarna i mittfältet är många och de tvärsäkra på ytterkanterna få.
Bara en av tio svenskar är övertygad ateist.
En av trettio går i kyrkan varje vecka."
Vad tror ni? Tro eller tvivlare i mitten?
Fundersamt Maud 
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
I vissa fall är jag säker i andra osäker.
"Den ena hälften tror på Gud, den andra gör det inte."
Jag tror på någonslags gud.
"Den ena hälften ber ibland, den andra aldrig."
Det har hänt och händer.
"Den ena hälften tror att kyrkan kan ge svar i andliga frågor, den andra inte."
Jag är väldig tveksam till kyrkan
"Den ena hälften tror på ett liv efter detta, den andra inte."
Helt klart finns det något efter detta.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Problemet med en sådan frågeställning är väl att den är kopplad till religion och inte till tro. Det är ett misstag att bunta ihop dessa till ett. Särskilt som kyrkan i Sverige varit en statlig instutition med stor makt att döma över människors liv och i vissa fall ödelägga dem i Guds namn. För mig är det väldigt långt ifrån tro och andlighet.
Hade man formulerat frågorna utifrån tro så hade säkert svaren sett mycket annorlunda ut.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag säger som Farwuq…
Men:
Det som blir svårt är när man (artikelförfattaren i tidningen) säger Kyrkan, vad menar man då? jag förstår ju att man inte menar byggnaden ;) men varför använder man ett sådant uttryck?
Är det religionerna i sig dvs alla de stora världsreligionerna man menar? För ALLA har de ju kyrkor och tempel.
Är det det sista man menar när man säger Kyrkan så vill jag säga att självklart kan man hämta svar där.
Med kyrkan menar jag de vanligaste stadardiserade religiösa grupperingarna i vårt samhälle, statskyrka, pingstkyrka etc. etc.
De har jag inte särskilt mycket att göra med.
Ok… :) men jag grunnade lite mer på vad man menar i artikeln med kyrkan.. man slänger ur sig ord utan att veta vad de egentligen betyder.. kyrkan är väl en byggnad!!!
Jag har heller inte mkt med kyrkan i den meningen å göra… men jag ser nödvändigheten av att det byggs broar…

Han skriver faktiskt inte kyrkan som eget ord någostans vad jag kunde se utan Svenska Kyrkan, så det är väl den specifikt han hänvisar till. Undersökningen har antagligen utgått från den. Religionssociolog är han, har jag läst lite, väldigt intressant ämne!
misstänkte ju iofs det… men jag tycker man inte ska slänga ur sig ord i någon slags underförstådd mening… men det gör ju folk hur som… kanske jag me ;)

Hur menar du att han slängt ur sig? *fattar inte*
ojdå nu strular jag igen… slängde o slängde… jag tycker en som skriver i en tidning kasnke mer ska säga vad han egentligen syftar på… jag menar att Kyrkan är väl en byggnad och den kan väl inte säga några sanningar elelr ge svar… ;)
De_n ena hälften tror att kyrkan kan ge svar i andliga frågor, den andra inte.
_

Kyrkan i kristen bemärkelse brukar också stå för Kristi kropp dvs församlingsmedlemmarna.
Jag har tittat lite i kristen mystik och där finns mycket mystik om detta med kyrkan som Kristi kropp. Har läst nån bok om detta också.
Men, som sagt, alla religioner har sina heliga byggnader.

Aha, men man brukar nog säga att man hänvisar till det som står tidigare i artikeln så det bör vara Svenska Kyrkan som instution han refererar till.
Jag håller med Farwuq! 

Jag har en tro som är bergfast som urberget :) Däremot vill jag kanske inte döpa och benamna (jo, det ska stå benamna) min tro med en massa ord. Det är självaste viljan och kraften att leva, det som bor inuti som styr.
Alla ber väl, sen om det är som: hoppas att det blir sol eller Gud hjälp mig är oväsentligt tror jag. Bön är att sända tankar till något utanför dig själv eller till ditt djupa innersta.
Kyrkan som instutition kan ju inte hjälpa någon men människorna däri som har öppna hjärtan kan…
Vad är liv efter detta? Jag är övertygad om att det finns något mer men med liv efter detta tror jag människor i första hand tänker att man föds som människa en gång till och det vet jag inte riktigt vad jag tänker kring.
för mig är det en självklarhet att vi föds igen som människa fast en helt ny sammansättning i personligheten så den är nog väldigt olik den jag är idag…

Att tro på reinkarnation är rätt vanligt tror jag. Ska se om jag kan googla lite på detta…
Hittade bara siffror från Norge. Där är det ung 25% som tror på reinkarnation. Kan det vara så här i Sverige också?
Inte fler 
#15 Jag tror siffran är högre på denna sidan Kölen.
#0: Men är det SAMMA hälft hela tiden?
"Den ena hälften tror på Gud, den andra gör det inte."
"Den ena hälften ber ibland, den andra aldrig."
"Den ena hälften tror att kyrkan kan ge svar i andliga frågor, den andra inte."
"Den ena hälften tror på ett liv efter detta, den andra inte."
Eller kan en del tro på gud men inte på kyrkan, en del be men inte tro på livet efter detta?

Det får vi väl hoppas att det är så… att det skiftar och att folk har olika sammansättning i sin tro eller känsla.

#18 Jag tror att det är en blandning med många olika inslag. Några funderar mindre på existensen, har fullt upp med familj, barn och karriär. Andra kanske har kommit till den punkt i livet där man trots allt man uppnått känner tomhet.
Då börjar hjärnan lite nya svar och de kan se ut på många skilda sätt.
Så tror jag att det är.