Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: övrigt
Läst 123 ggr
Gråeld
3

Den ensamma brudkronan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Där framför mig stod en växt, i sin ensamhet. Med sina vita blad och spröt i guld. Brudkronan, dess namn är visst kroll lilja. Att den tillhör liljesläktet är väl en sak. Men vars kroll kommer ifrån är väl en annan sak.

Det där med namn, på växter och djur.
Dialektalt så har dom haft andra namn. Som håller på att försvinna i glömska, eller som redan har försvunnit.

Ta bara mitt nick, Gråeld som försvenskats till Sädesärla. Funderat på detta namn, hur det har uppstått en gång i tiden. Sädesärlan liksom dansar oregelbundet upp och ner, sidledes i snabb rytm. Eldslågorna gör samma sak. Kanske kommer det därifrån, och då fågens fjäderdräkt är grå. Därav namnet Gråeld.

Men det finns olika lokala företeelser, så det kan betyda någonting annat. Men inte desto mindre intressant. 🙂

• Redigerat 2026-07-14 13:55 av Gråeld
Stjärnskott
4

#0: Vilken tjusig en den där är 🤗
Och ja när jag tänker närmare efter. Så är det himla intressant hur olika namn på saker och ting kommit till.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Viss är den, som ett smycke. Brudkronan som hänger upp och ner.😀💛

• Redigerat 2026-07-14 18:55 av Gråeld
Condor
3

#0:

Den var fin den. Jag undrade först om det kan vara en orkideé. I alla fall vet jag nu var ditt nick kommer ifrån.

snowy00
2

#0:

Det var en vacker blomma/växt 🤗

Gråeld
3

#3 #4
Tack 🙂

FataMorgana
2

#0:

Så har jag också lärt mig något nytt 😊 Och vilken vacker blomma 😍

Gråeld
2

Tack, ja man blir liksom aldrig fullärd.🙂

snowy00
2

Lite smått lustigt också, att mina krukväxter som jag har hemma i lägenheten verkar vara av liljesläktet… Nämligen "ampellilja". Men de skiljer sig ganska mycket i utseendet från växten i #0.😊

Gråeld
3

Jag gjorde ett bildsök, och det var det här svaret som kom fram.

snowy00
3

#9:

Ja, jag menade ju förstås inte att du hade fel om arten på din blomma😊