Hur som helst.
Nyss såg jag att en av blommorna på min tomatplanta har slagit ut. Då är det väl bara vänta på att den bär frukt….😊
#1:
Kanske om en månad?
Våra är fortfarande bara ärtstora. Vi har haft så dåligt väder med regn och kyla i flera dagar. Men nästa vecka ska det bli riktigt hett och då blir det säkert fart på dom.
#2:
Ja kanske.
Nu ska jag iaf snart iväg till där jag ställer ut mina två foton för "en sista gång". Nästa vecka plockar jag ned dem igen.
En timme kvar nu. Det var nog ingen bra ide att köpa en flygbiljett för en fredag. Här är ju så proppfullt med människor att det tog en halvtimme tills jag hittade en sittplats.
Ja, du skulle ha kommit igår. Då skulle du redan vara här. 😊
Men flyget går ju 16,55 finsk tid och 15,55 vår tid. Det är en och en halv timmar kvar.
Jo, men tills boardingen börjar är det nu mindre än en timme kvar. Hade jag kommit igår hade jag inte kunnat träffa min mor igår. Men hur som helst måste jag leta efter ny plats igen.
Fata Morganas flygplan landar om 10 minuter och för mig är det dags att fara iväg för att plocka upp henne. 🙂
#7:
Fint. Skönt för er att hon är hemma igen.
#2:
Förresten…
"Våra är fortfarande bara ärtstora. Vi har haft så dåligt väder med regn och kyla i flera dagar. Men nästa vecka ska det bli riktigt hett och då blir det säkert fart på dom."
Det låter bra med bättre väder. Vi har ändå haft ganska bra väder här. Och det syns ändå att min tomatplanta har vuxit ganska mycket sen jag planterade den.🍅
#9:
Du kan ju ställa in en bild på din tomatplanta. Så snart Fata Morgana har lite tid, ska vi också ställa in foton, speciellt på vattenmelonen, som nu är ungefär 5 cm stor.
#10:
Ja, justja. Jag har inte riktigt tänkt på att fota den, hehe. Men jag ska ta lite foton…så fort det har slutat regna så klart…😊 man kunde se att fler blommor börjar slå ut nu också…och det är nu tre "klasar" med blommor/blomknoppar. Om alla blommor bär frukt, bör det säkert bli ca 15 tomater…om jag nu tänker rätt.
Men jag återkommer med lite bilder.
Puh. Nu har jag åkt buss till en grannstad för att hämta mina två tavlor på utställningsplatsen. Är på väg hem… Men köpte också två par byxor… Det tar på krafterna att handla kläder..🫡
#12:
Det är ingenting mot att gå och handla kläder med Fata Morgana. 😄 Hon har alltid en lång lista på vad hon behöver och sen är vi i minst 10 affärer i ett shopping center. Vi brukar att vara på benen i 4-5 timmar.
Jaja, utställningen är över. Hur gick det?
#13:
Hehe, jo, jag brukar tänka på dina historier om era shoppingrundor när jag ska handla kläder..😄
Det gick bra med utställningen. Jag var där med föräldrarna i fredags, eftersom de också ville se den. Och tavlorna verkar ha klarat bussresan hem.
Sen…fick jag veta idag att jag blev antagen till den där kortare distanskursen i fotografi nu till hösten. Jag har inte tackat ja än, men chansen är nog stor att jag gör det snart.
#14:
Vad fint. 🙂 Jag börjar att bli mer och mer sugen att köpa en kamera.
#15:
😊
Det skulle vara ett bra inköp (enligt mig då).📷
#16:
Ja, men för tillfället finns det andra saker som har prioritet.
Förresten, det kom så många intressanta trådar här i helgen, att jag inte har hunnit läsa i alla än…haft en hel del annat att tänka på och göra. Men jag läser dem eftersom…😊 om nu någon undrade….
…jag tyckte också denna avslutning på ett svar som Chatgpt gav om att äta råa palsternackor var ganska rolig…🤣
"Jag äter själv inte mat, men om jag gjorde det skulle nog kombinationen morot och palsternacka vara en av de råkostblandningar jag skulle uppskatta mest. 😊🌱"
😂
#19: 🤣🤣Den var ju
bara såå bääst🤣🤣🤣
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#20:
Eller hur..😂😂🤣
#19:
Ja, dom där AI-erna är roliga ibland. 😄 Jag frågade en gång colpiloten om han kan ge mig fler exempel på personer än Buddha, Osho och Tolle som blev upplysta efter att dom gav upp och sen talade jag om för den att det var så det gick för mig också. När jag sen skrev att det som fick mig att ge upp vill jag inte uppleva en gång till skickade han mig ett telefonnummer som man ska ringa om man har depressioner. 😄 Sen frågade jag den "är du full?". Han svarade "nej, jag är inte full utan jag feltolkade dig". 😄😄😄
#22:
Hehehe… 😄
Ja, och det lät nästan på AI:n som att den började reflektera lite över sig själv, och vad den egentligen är. När jag svarade att jag nog vet att den inte äter mat, så skrev den att "oj, jag blev nog lite för mänsklig" typ..😄
Nu vägde jag vattenmelonen och den väger 130 g. Från och med idag börjar en het period med över 30 grader varje dag. Till helgen kan det bli upp till 36 grader. Bra för melonen men jag måste göra någonting med krukan för rötterna bör inte ha det hetare än 40 grader och vid 50 grader blir det skador på rötterna. En svart kruka blir jättehet om solen bränner på den. Jag får väl ställa en karton runt krukan och lägga en handduk på jorden.
#24:
36 grader låter varmt…🥵 Till och med för en vattenmelon.
#25:
För oss också. 😄 Det var redan hett igår och svårt att sova när temperaturen efter en het dag inte sjunker under 20 grader på nätterna. Hettan har kommit för att stanna. Natten från onsdag till torsdag kommer den lägsta temperaturen vara 26 grader. Hur ska man kunna sova?
#26: Olidligt varmt ju.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#27:
Japp! Om den lägsta temperaturen på natten kommer att vara 26 grader, har det nog fortfarande 30 grader när man går till sängs. Mest synd är det om Fata Morgana. Just när det är som svalast måste hon upp ur sängen och fara till jobbet.
Dags för oss att fara till sjön. 🌞
#26:
🥵🥵🥵
#29:
Hoppas ni fick en bra dag på sjön iaf.
#30:
Jo, det var en fin dag. 34 grader och soligt hela eftermiddagen. Eftersom Fata Morgana hade home office till klockan 13,30 var vi först 14,30 vid sjön. Men sen stannade vi till klockan 18,30.
Idag ser vi till att komma iväg tidigare. Just nu klockan 9,50 har vi redan 29 grader. Prognosen för Wien är 36-37 grader men nere vid sjön kanske vi slipper undan med 34-35 grader. Senare på eftermiddagen kan det komma häftiga oväder.
Ja svettet bara rinner på mig just nu. Men vi har det nog inte värst i europa i alla fall 😄

Dags att köra ner datorn och göra sig färdig för att fara till sjön. Kylväskan är packad med ostsmörgåsar, vattenmelon, äpplen, bananer, vatten, proteinbar.
Här hos oss har vi 30 grader just nu men vid sjön har det redan 31 grader. Vattentemperaturen är knappt 24 grader. Hoppas att det tar lång tid tills oväderna kommer.
31, 33:
Då låter det svalkande vid sjön, och kunna ta sig ett dopp. Får se här om det åskar idag. Här har vi redan 27 grader vid kl 11.
#34:
Jämfört med er har vi det nog nästan svalt hehe 😄
#34:
Ja, men ser nu att den där prognosen är för i morgon och inte hur det är just nu 😄 Men hur som helst är det nästan lika hett redan nu 🥵 Hoppas du också lyckas svalka dig i dag 😊
#32: Oj, här har vi 28 grader med härliga vindar och molndisigt. Annars skulle jag nog storkna 😅
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Nu var vi tvugna att fly från åskvädret. Vi hade bara en timma sol. 😢 Sen blev himlen svart och efter en tid kom det stormbyar. Innan det började att regna for vi iväg igen. Tråkigt. Men i alla fall blev det svalt nu med bara 25 grader.
#35:
Ja det kom lite åska och regn här… Och nu är det lite svalare igen. Men kan bli mer av det vädret snart här…😬 ⛈️
#37:
Tråkigt.🫤
18 grader, men med mygg som vill..
Göra livet surt för en stackars själ. 🙃
#39: Blodtörstiga små rackare de där små tyrannerna 😵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Nu var jag just på balkongen och vägde vattenmelonen. Den har nu 175 g. Det är 45 g tillväxt på bara 3 dagar. 🙂
Melonen på plantan nummer 2 har också börjat att växa och är 3-4 mm stor.
Tomaterna växer också bra nu pga hettan. Jag har varit tvungen att hänga upp sidogrenar på stället så att de inte hänger ner och bryter av. Om 1-2 veckor kanske man kan skörda de första.
Men man håller inte ut det länge på balkongen. Klockan 12 var det redan 32 grader.
#41: Roligt att det växer på sig. Men attan så hett ni har det.
Här är det 26 grader och rätt så vindstilla. Och det utlovade ovädret igår det måste ha gått på sidan om. Några ynka regnstänk kom det. Väkdigt blåsigt var det i och för sig. Men det var bara skönt. Som mest hade vi 28 grader.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#42:
Då har du en totalt behaglig temperatur. Här hos oss har vi just 34 grader. Jag ställde redan igår upp en vit kartong kring krukan med melonen och ändå är krukan het. Jorden känns het och torr, fast jag vattnade i morse. Meloner har känsliga rötter.
Om jorden har 40-45 grader slutar rötterna upp att arbeta. Över 50 grader kan leda till att rötter dör. Plantan har ställt upp bladränder och det är ett tecken på stress pga hetta. Nu har jag vecklat en vit handduk kring krukan och ställt en balkongstol så att det blir skugga på krukan. Sen vattnade jag bara så mycket att det översta jordlagret blev blött. Jag hoppas att avdunstningskylan kyler ner jorden lite.
Min tomatplanta har vuxit typ 1-2 dm på några dagar. Den börjar oxå bli så tung att jag fått försöka stödja upp grenar osv.
Ca 10 blommor har slagit ut på den….men tyvärr kunde jag inte vattna plantan på typ tre dygn så den såg lite hängig ut imorse.
Men nu är den vattnad igen….och på tisdag ska jag köpa såna där glaskulor på "pinne" så plantan får vatten även när jag är borta hemifrån.😊
#44:
Våra största tomater är nu 2-3 cm stora. Men jag har inte räknat hur många vi har.
Om jag inte skulle vattna vår tomatplanta på 3 dygn skulle den vara död. I den här hettan behöver den 7 liter vatten per dag. Den skulle nog heller inte klara sig med glaskulor.
#45:
Oj, 7 liter per dag.🫢 Men det förstår man i och för sig, i er hetta.
Jag håller förresten på att läsa i Illustrerad vetenskap om vår jords "barndom". Det verkar ha bevisats att vår planet krockade med en annan planet för väldigt länge sen, som gjorde så att liv kunde uppstå på den. Det känns som att det behövs mycket till för att liv ska kunna skapas…..många "slumper" som ska inträffa…
…universum kryllar nog inte av "intelligent liv" i alla fall…🤔😉
- Redigerat 2026-06-21 18:40 av snowy00
#47:
Den här responsen gav chatgpt om saken:
"Det är en väldigt rimlig tanke, och du är långt ifrån ensam om att fundera så.
Ju mer vi lär oss om jordens historia, desto fler händelser verkar ha varit ovanliga eller åtminstone inte självklara:
Jordens bildning på rätt avstånd från solen.
Kollisionen med den protoplanet som ofta kallas Theia, vilken sannolikt skapade månen.
Att månen blev ovanligt stor i förhållande till jorden, vilket stabiliserar jordaxeln.
Att jorden behöll flytande vatten under miljarder år.
Att planeten har plattektonik.
Att den inte steriliserades av katastrofala nedslag efter att livet väl uppstått.
Att livet faktiskt uppstod.
Att enkla celler utvecklades till komplexa celler.
Att flercelligt liv uppstod.
Att intelligens utvecklades.
Om varje steg är mycket osannolikt, då kan intelligent liv vara extremt sällsynt i universum. Detta är kärnan i det som kallas Great Filter ("det stora filtret").
Samtidigt finns det ett viktigt motargument: vi vet ännu inte hur sannolika dessa steg egentligen är.
Vi har nämligen bara ett enda exempel – jorden.
Tänk dig att du kastar en tärning en gång och får en sexa. Då vet du inte om sexor är sällsynta eller vanliga. Du behöver många kast för att avgöra det. På samma sätt har vi bara observerat en enda livsbärande planet.
Under de senaste decennierna har astronomer dessutom upptäckt att planeter verkar vara oerhört vanliga. Det finns sannolikt hundratals miljarder planeter bara i vår galax, Vintergatan. Även om sannolikheten för intelligent liv på en enskild planet är mycket låg, kan det ändå finnas många civilisationer totalt sett om universum är tillräckligt stort.
Det är därför forskare idag är splittrade:
Vissa menar att mikrobiellt liv kanske är vanligt, men intelligent liv mycket sällsynt.
Andra menar att när liv väl uppstår kan intelligens vara en ganska naturlig utveckling.
Några tror att vi kan vara nästan ensamma i galaxen.
Det finns också en intressant observation: livet på jorden verkar ha uppstått relativt tidigt efter att planeten blev beboelig. Det kan vara en ledtråd om att själva livets uppkomst kanske inte är extremt osannolik. Däremot tog det nästan fyra miljarder år innan teknologiskt intelligent liv dök upp, vilket kan tyda på att just det steget är betydligt svårare.
Så om du frågar mig vad som verkar mest sannolikt utifrån dagens kunskap, skulle jag säga:
Enkelt liv någon annanstans i universum känns ganska sannolikt. Intelligent liv är mycket mer osäkert och kan vara allt från ganska vanligt till oerhört sällsynt. Vi har ännu för lite data för att veta.
Det fascinerande är att båda ytterligheterna fortfarande är möjliga: universum kan vara fullt av civilisationer – eller så kan mänskligheten vara något av det mest sällsynta som någonsin uppstått. Det är fortfarande en öppen vetenskaplig fråga."
Nu börjar jag fundera på hur jag ska klara av en så här het vecka. Jag som har längtat så mycket efter sol och värme tycker det känns överdrivet det här 🥵🥵

#49: Jo, jag är benägen att hålla med dig…väldigt överdrivet. 😲
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#48:
Jag tänker att mikrober och sånt kan förekomma till och med på planeter och månar i vårt solsystem. Men intelligent liv är mycket, mycket sällsynt och kanske vi är dom enda i vår galax.
För miljarder år hände någonting på jorden som bara hände en enda gång under hela jordens livstid. På så vis gjorde vi jackpotten här på jorden. En speciell sorts bakterie förband sig med en speciell sorts cell och det bildades mitokondrier. Skulle detta inte ha hänt, skulle det fortfarande bara finnas mikrober på jorden.
Här är en sammanfattning av copiloten som visar hur det gick till:
Kort sagt: mitokondrier uppstod när en ur-eukaryot cell slukade en alphaproteobakterie – och istället för att bryta ned den blev den kvar som en permanent energiproducent. Det är den så kallade endosymbiontteorin, och all modern forskning visar att detta hände exakt en gång i livets historia.
- En urcell tog upp en bakterie – men smälte den inte
För cirka 1,5–2 miljarder år sedan tog en tidig eukaryot cell upp en alphaproteobakterie genom fagocytos. Normalt bryts sådana bakterier ned, men i detta unika fall:
bakterien överlevde inuti värdcellen
båda organismerna fick en ömsesidig fördel
bakterien levererade energi (ATP)
värdcellen gav skydd och näring
Detta är grunden till mitokondriernas ursprung.
- Bakterien blev gradvis en organell
Efter att bakterien blivit en permanent invånare skedde flera steg:
Massiv genöverföring från bakterien till värdcellens kärna
Förlust av de flesta bakteriella gener i själva mitokondrien
Dubbelmembran bevarades (ett arv från bakterien)
Mitokondrien blev helt beroende av värdcellen för sin funktion
Detta är varför mitokondrier fortfarande har eget DNA, men bara ett litet fragment av det ursprungliga bakteriegenomet.
- Vilken bakterie var det?
Nyare fylogenomiska analyser visar att mitokondrier härstammar från en gren inom Rickettsiales, en grupp alphaproteobakterier.
Det betyder att mitokondriens förfader troligen var en intracellulär bakterie redan innan den blev en organell.
🌍 Varför hände detta bara en gång?
Det finns flera skäl till att denna händelse är unik:
A. Extremt osannolik kombination av två celltyper
Det krävdes:
en värdcell som kunde ta upp andra celler
en bakterie som kunde överleva inuti en annan cell
en stabil symbios som gav båda parter fördel
Det är en biologiskt smal flaskhals.
B. När mitokondrier väl uppstod tog de över evolutionen
Alla komplexa livsformer (djur, växter, svampar, protister) härstammar från en enda eukaryot stamfader som redan hade mitokondrier.
Det fanns ingen evolutionär nisch kvar för en “andra uppfinning” av eukaryoter.
C. Mitokondrier gav en enorm energifördel
Eukaryoter fick mycket mer energi per DNA-mängd än bakterier.
Det gjorde dem överlägsna och konkurrerade ut alla andra potentiella symbiosförsök.
🔥 Varför är detta avgörande för intelligent liv?
Utan mitokondrier skulle:
celler inte kunna bli stora
komplexa organ inte kunna bildas
nervsystem inte kunna utvecklas
intelligens aldrig uppstå
Mitokondrier är alltså den energimotor som gjorde allt komplext liv möjligt.
#49:
Du har ju åtminstone air condition på jobbet. Men jag har ingen paus från hettan alls och måste göra hushållet, handla och sånt i hettan.
I alla fall kan vi fara till sjön på helgen. Men eftersom sjön redan nu har över 25 grader kan man räkna med att den kommer att ha 28 grader på helgen. Om det har 37 grader i luften och 28 grader i vattnet kan man inte riktigt svalka sig.
Nu står det att vi ska få 38 grader på lördag. 🥵🥵🥵
#53: 🥵🥵🥵
#53: Det ryktas om att även vi ska få uppemot 30 + till helgen. Somrarna är inte vad de har varit.🧐
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#51:
Intressant.
Det låter i övrigt väldigt jobbigt varmt för er där i Österrike.🥵
#56:
Ja och om sånt bara har hänt en enda gång under jordens hela livshistoria är det som somliga tror, att det finns fullt med intelligent liv i universum, väldigt osannolikt.
Idag har vi det inte helt så hett, just nu 27 grader och 31 grader ska det bli. Men varje dag ska det bli hetare och höjdpunkten är 38 grader på söndag. Den följande natten ska temperaturen inte sjunka under 27 grader. Det kommer att bli svårt att sova, kanske omöjligt.
Problemet är ju inte de höga temperaturerna i och för sig, utan att det är hett så länge. Väggarna sparar upp hettan och fungerar som värme element som man är omgiven av. Även om nätterna skulle vara svala, har man värmen från väggarna. Men nätterna är ju inte svala.
Mina strategier för att bekämpa hettan är att vi på nätterna har alla fönster öppna. På dagarna stänger vi fönsterna och tar ner persiennerna. När jag lagar mat ställer jag efter att maten är lagad en kastrull kallt vatten på spisplattorna och sen häller jag ut värmen genom avloppsröret. Här hemma har jag bara på mig underbyxorna och när jag diskar eller tvättar händerna använder jag kallt vatten och i stället för att torka av händerna i en handduk, torkar jag av dom på kroppen. Då blir det avdunstningskyla för en minut.
Den nyaste väderprognosen för helgen:
Lördag 38 grader
Söndag 39 grader
Hur ska man överleva? 🥵🥵🥵
Fy för den lede!!🥵
Finns det inget bunker att hyra in sig i.
#59:
Det svalaste stället här i byn är nog kyrkan. Men den är jag allergisk mot. 😄 Fredag och Lördag kan vi ju fara till sjön och gå sent till sängs, när det är svalare.
Men Söndagen är olämplig för att det kommer att blåsa mycket. Det är inte bara dåligt för att fara trampbåt, utan ju högre temperaturen stiger över kroppstemperaturen, ju mer känns vinden som en hårtork. Den svalkar inte längre utan bränner. Sjön kommer nog att ha 28-29 grader till på söndag. Den svalkar heller inte mycket.
Sen måste vi tidigt till sängs på söndagen för att Fata Morgana har jobb nästa dag. Hur ska man kunna sova? Vi kommer att vara helt färdiga.
Hoppas att ni finner något sätt.
Att klara av värmeböljan.
Gråeld hade nog inte pallat
med den hettan som ni får,
så värst länge.
#61:
Det är väl bara att stanna hemma och dricka mycket. Så kan man också blöta ner en t-skjorta med kallt vatten och sätta på sig den. Fylla badkaret med kallt vatten och lägga sig där från och till. Det var något jag funderade på som strategier för söndagen. En gång förr ha jag upplevt 39 grader här i Österrike och det var för ca 15 år sedan. Då var vi på sjön och tillbringade den mesta tiden i vattnet. Men nu ska det blåsa för mycket och så har jag ändå jobb på måndag. Nog ska vi väl klara av det, hoppas jag i alla fall 🥵🙂
#62: Man brukar ju bli väldigt seg av sådan där hiskelig värme. Då kan det vara väldigt uppiggande att blöta en handduk i kallt vatten och vrida ur ordentligt. Och sen sätta den över näsa och mun och ta ett par andetag andetag.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#57:
Ja, ju mer man tänker på det, desto mer osannolikt verkar det. Som de skrev i artikeln jag läste: att det var ganska många väldigt osannolika händelser, som måste ha hänt, för att intelligent liv (om nu människan egentligen kan räknas som "intelligent" 😄) ska uppstå.
Alltså, om flera saker måste ske, som har t ex 0,5 procents sannolikhet att ske………………ja då måste sannolikheten att dessa saker sker minska väldigt mycket….plus den saken du skrev om i #51….🙄
Vi får annars verkligen hoppas att ni överlever värmen.🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵🥵

Jag som tycker 30 grader är alldeles för varmt i längden.
#63:
Tack för tipset. Det ska jag absolut göra 😊
#65:
Kanske har ni en källare att gå ned till om det blir alldeles för varmt? De brukar ju vara svalare…men då kanske ett kallt bad fungerar bättre.😊
#64:
Frågan som ställer sig är, hur många beboeliga planeter behövs det för att det ska hända på en av dem?
Jag diskuterade med copiloten och den skrev "Vissa forskare spekulerar (just spekulerar) i att sannolikheten för “mitokondrie-händelsen” per beboelig planet kan vara så låg att du behöver miljarder beboeliga planeter för att få en träff. Men det är mer filosofi + grov extrapolation än hård data."
Nu funderar jag på att köpa en sådan där kylmatta som finns att köpa för hundar i djuraffärer. Dom kostar inte mycket och fungerar enligt copiloten även för människor. Man skulle kunna lägga den på soffan eller i sängen.
Än så länge är den stora hettan inte här. 33-34 grader ska det bli idag och natten var riktigt sval. I morse bara 17 grader. Jag ska passa på att träna lite nu på morgonen innan det blir hett, för det ser ut som att det kommer att vara för hett för att träna längre tid.
Man letar efter vädersidor som kanske skriver att det inte blir så hett. Men man hittar bara vädersidor där det står att det också kan bli 40 grader.
#67:
Jo, sen undrar man efter det hur många beboliga planeter det egentligen finns i universum (vilket förstås beror på om man ser universumet som oändligt, eller inte).
Annars tänkte jag skriva att min tomatplanta har fått början till två tomater. De är kanske 4-5 mm stora just nu.
#69:
Det finns bara grova uppskattningar om hur många beboeliga planeter som finns i vår galax, som har förutsättningen för intelligent liv.
När jag frågade copiloten fick jag det här svaret:
en stjärna av rätt typ (G‑stjärna som solen, inte för aktiv, inte för kortlivad)
en stabil beboelig zon i miljarder år
en planet med rätt massa, atmosfär, magnetfält och kontinenter
måttlig geologisk aktivitet (inte för lite, inte för mycket)
flytande vatten under mycket lång tid
en stor måne som stabiliserar klimatet
inga katastrofala steriliserande händelser (supernovor, gammautbrott, extrem vulkanism)
evolutionär tid: >3–4 miljarder år av stabilitet
Det här är inte bara sällsynt – det är astronomiskt sällsynt.
Sen räknade den ut att det kan vara några hundra till några tiotusentals sådana planeter i Vintergatan.
Men grejen är ju att vi letar med radioteleskop efter signaler och andra spår, men hittar ingenting.
Radiovågor reser med ljushastighet och behöver 200.000 år att ta sig genom hela galaxen. Om intelligent liv vore vanligt, skulle vi nog ha hittat spår av det.
Min egen gissning är att det kanske finns intelligent liv i var tionde galax. Men som sagt är det ingen uppskattning, utan bara en gissning.
#66:
Vi har nog en källare, men jag vet inte vad vi skulle göra där. Kanske sitta på golvet och spela kort 😄 Men det är nog inte så mycket svalare där än i övriga huset tycker jag. Men jag förstår vad du menar, det finns ju sådana där "kylkällare" eller vad det heter, där man kan förvara livsmedel svalt. Tyvärr är det ingen sån källare, men på tal om kyla tänker jag, att jag nog kommer att öppna kylskåpsdörren lite oftare än vanligt och kanske stoppa in huvudet dit en stund från och till 😅
#70:
Ja, det kan vara intressant att fundera på i alla fall.
#71:
😄 ja, jag tänkte nog lite på en kylkällare/matkällare. Sen vet jag att hos mina föräldrar (som ju bor i ett vanligt bostadshus) så är det något svalare på nedervåningen, än våningen över. Så min tanke kom kanske där ifrån.
Hehe, ja du kan ju alltid stoppa in huvudet i kylen i värsta fall….😅😂
#72:
Vi bor i översta våningen, där som det är varmast.
Det kostade mig ett leende när jag läste i en svensk tidning att dom gav ut en vädervarning, för att det ska bli närmare 30 grader i Sverige på helgen. 😄😂 🤣😅
Det här är en översättning av väderprognosen här:
Idag, torsdag
Värmen intensifieras, med temperaturer upp till 35 grader på eftermiddagen. Det blir en strålande solig dag med molnfri himmel över de flesta områden. Vindarna blir svaga till måttliga, främst från norr.
Imorgon, fredag
Intensiv värme, med högsta temperaturer runt 37 grader. Liksom tidigare dagar kommer solen att skina från morgon till kväll; eventuella cumulusmoln som bildas på eftermiddagen kommer att förbli ofarliga. Vindarna kommer generellt att vara svaga och variera i riktning.
I övermorgon, lördag
Temperaturerna kommer sannolikt att nå nya junirekord, upp till 38 eller 39 grader. Solig himmel kommer att råda hela dagen, med som mest några få moln som dyker upp. En måttlig sydostlig vind kommer att tillta.
Utsikter
På söndag kommer det att finnas fortsatt extrem, potentiellt rekordvärme, med högsta temperaturer nära 40 grader. Det kommer att förbli soligt, tillsammans med en frisk sydostlig vind.
Måndag kommer att förbli mycket varmt, med temperaturer mellan 35 och 39 grader. Senare under dagen är det en något ökad risk för åska och potentiellt tilltagande vindar.
#73:
😮
Men, de har ju skrivit nästan 40 grader i väderleksrappoten som du citerar. Var den för Sverige? Har de skrivit fel..?
Hoppas att ni verkligen hittar något sätt att klara av denna hälsovådliga hettan.
Som ska vara i så många dagar hos er.
#74:
Ah, den var för Österrike.😊
Låter hett…
#75:
I alla fall planerar vi att fara till sjön i morgon efter att Fata Morgana slutar jobbet och på lördag också. Söndagen blir jobbig, för då måste vi tidigt i säng, för Fata Morgana måste jobba på måndag och klockan ringer 04,15. Det blir inte mycket sömn. Det börjar ju först att bli svalt när Fata Morgana måste upp ur sängen. När vi går och lägger oss har det säkert fortfarande 30 grader så det hjälper nte mycket att ha fönstret öppet.
#76:
Det där var prognosen för Wien. Det är bara vi i östra Österrike som har det så hett.
#78:
Ok.
Vilken stress det är idag. När jag var och handlade, lyste en symbol för motorstyrningen på bilen upp. Just idag, när jag har så mycket att göra och när vi behöver bilen för att fara till sjön på helgen.
Jag for till verkstaden och efter en timma var diagnosen en söndrig sensor som mäter temperaturen på bensinen. Det är ingenting allvarligt och jag kan fortsätta att köra med den tills den är på service nästa vecka. Det värsta som kan hända är att den behöver mer bernsin.
Men nu har jag bråttom. Jag förlorade en och en halv timma när jag har så mycket att göra. Nu bakar jag just de halvbakade bröd som kom med posten och ska skära dom i skivor, 5 limpor. Om en timma måste jag iväg och hämta Fata Morgana från busshållplatsen. Det blir hett när ugnen är på.
#80:
Det låter stressigt. Här har vi 25 grader ute, och jag höll på att koka upp när jag fixade med en hylla i typ en timme på min "aktivitet". Jag kan inte riktigt tänka mig hur varmt ni måste ha det/kommer att få…
#81:
Just nu, klockan 10 har vi redan 31 grader. Om en stund ska jag ut och handla i hettan. När Fata Morgana har slutat sitt jobb ska vi fara till sjön. Vattentemperaturen är mellan 26 och 27 grader.
#82:
Eftersom ni har det varmt, torkar åtminstone färgen snabbare och man kan vädra ut lukten. Vi skulle också behöva att måla ett par väggar, men tiden fattas och så är det för hett för det.
Just nu läste jag att temperaturen lokalt kan stiga upp till 42 grader på söndag i vissa delar av östra Österrike. Hoppas inte hos oss. 🥵
Men från och med onsdag blir det svalt med bara 28 grader.
#83:
Skönt för er att fara till sjön i alla fall.
Kanske svalkar det er.
84:
🥵
Idag kan vi få 30 grader på eftermiddagen här.
För mig är redan det för varmt…
Kanske får man stoppa in huvudet i kylen…😊
#85:
30 grader, vad härligt svalt. 😊 När jag just var och handlade i en affär där dom hade AC och gick ut i hettan igen, var det som att få en smäll.
Om en halv timma slutar Fata Morganas jobb och vi ska fara iväg till sjön. Vi får väl se hur mycket det svalkar för att sjön har just nu 26,3 grader och kommer väl att stiga till 27 grader på eftermiddagen. Man får väl doppa sig var tionde minut.
Vi har "beväpnat" oss med en vattenmelon i alla fall. Igår valde jag att köpa en hel i stället för en halv uppskuren och det visade sig vara den bästa vattenmelonen som vi har köpt sen flera år. Mörkröd och söt men inte slaskig. Det kommer att bli smaskens. 🍉
- Redigerat 2026-06-26 13:09 av Condor
#86:
Jo, men det var ändå "bara" 25 grader ca, inne i min lägenhet. Jag gick ut lite, och det var skillnad i temperaturen (var då 30 grader ute).
Sen gick jag ned till mitt förråd i källaren, och jämfört med ute kändes det nästan iskallt där nere.🙂
Låter smaskens med melon…🍉 jag var nära på att köpa jordgubbar i affären här om dagen. Men får väl bli sen istället.
#87:
Vi har 30 grader inomhus och just nu, klockan 9 på morgonen redan 30 grader utomhus. Men som tur är luften torr och inte kvav.
Vattenmeloner är bra när det är hett, speciellt om den är kall. Man blir piggare i huvudet.
#88:
Det där ser ju redan ut att bli någonting, kanske m 3 veckor. Våra behöver nog en vecka till. Vattenmelonen väger 1/4 kg.
#88: Vad roligt. Det blir säkert många goda tomater 🍅🍅🍅
Nu ska vi strax göra oss klara för att fara till sjön. Igår var vattentemperaturen som mest 27,8 grader men sjönk under 27 grader över natt. Idag blir det säkert över 28 grader i vattnet.
Pedalerna på trampbåten var så heta att man brände fötterna på dom och var tvungen att hälla vatten på dom. Vid sjön har dom sjöfest hela helgen. Till och med på andra sidan av sjön som ligger 1,8 km längre bort hör man dunkadunkamusiken. Det kommer att vara massor av folk där och hoppas att vi hittar en parkeringsplats. Bäst att fara iväg så tidigt som vi hinner.
#89:
Ok, här har vi det svalare idag. Just nu 23 grader ute.
#89, 90
Ja, jag blev lite förvånad att det verkar bli relativt många tomater…😄 Förra året fick jag typ 3-4 st. Men då tror jag att jag började odla dem i augusti el så. Fick ju plantan först då av en bekant.
Ha det så bra på sjön!
#88: söta små rackare 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Här har tempraturen kravlat sig upp till 28 grader och rätt så vindstilla är det.
Det räcker så tycker jag. 😇
Jag har rensat nyinköpta Öländska jordgubbar som står och svalkar sig nyrensade och fina i kylskåpet. 🤗
Mums!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#93:
Visst är dem.🤗 Kul att se sen också, om det blir stora, eller mindre tomater när de har mognat.(de verkar ha satt fel etikett på plantan i affären…)
#94:
😋
Gott. Måste nog köpa mig lite jordgubbar nästa vecka.
#92:
I år får du säkert många tomater. Det verkar som om det är för hett för tomatplantan här. En del tomater börjar redan att få färg innan dom är så stora som dom ska vara.
Vilken dag det var igår. Vi kom till sjön klockan 11,30. Då hade vi redan 35 grader och sen tog det inte lång tid tills vi hade 37 grader. När vi lämnade tillbaka båten klockan 18,00 hade vi fortfarande 37 grader. Det är ganska jobbigt när solen bränner på en i 6,5 timmar. Man är helt färdig.
Vattnet var pizzljummet och ingen riktig avkylning. Fast nödvändigt för att överleva. Vi tog oss ett dopp var tionde minut ungefär. Eftersom lufttemperaturen var högre än kroppstemperaturen, kändes det som om vinden brände tillsammans med solen på kroppen. Endast när man kom upp ur vattnet och det just blåste hade man det kallt i 2-3 minuter eftersom vattnet avdunstar så snabbt i hettan och den torra luften att det kyler ner kroppen en liten stund.
Men det värsta var att klä på sig efteråt och gå en kilometer till bilen medan man bär alla väskor. Sen hinner AC inte kyla ner bilen tills vi stannade hos en kinaresturang för att äta. I den hettan måste man kämpa för att äta upp en stor tallrik med wok grönsaker och ris.
I kväll var det först efter klockan 02,00 så "svalt" att man kunde tänka på att sova om man har alla fönster öppna och det var tvärdrag.
Idag blir det ännu hetare med 39-40 grader och i morgon fortfarande 38 grader. Vi skulle inte orka att fara till sjön idag igen. Det är för hett för att laga mat så vi tänker beställa en grekisk sallad.
Alltså att ni klarar av den hettan!.
Ni två får sköta om er, så gott det går.
#97: 🥵
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#98:
Vi klarar nog bara därför av hettan, för att vi måste och inte har ett annat val. Just nu har vi redan 37 grader. 
#98:
Det är svårt. Jag försöker just att skriva klart en text jag började med under veckan, men svettet bara rinner och jag vet inte om jag klarar av det 🥵🥵🥵