Värt att tänka på.
Det finns en risk när du
talar fritt rakt ur hjärtat
i din sanning,
din smärta, din glädje
eller din önskan,
att det fullständigt
missförstås
och förvrängs av
den som lyssnar.
Alla har inte förmågan
eller viljan
att faktiskt lyssna
för att förstå.
Det finns allt för många
som
i sin egen otålighet
gör sig egna tolkningar
av det sagda.
Utifrån sina
egna antaganden.
Det är så det går till
när missförstånden
reser sig upp och blir
till hinder
i kommunikationen.
Det finns en risk.
Ta den ändå
för kanske någon
lyssnar med viljan
att förstå.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Ja, det är nog en risk man får ta ändå 😊 alla kan nog inte förstå en, men.. om man åtminstone når en person..😉 😊
#0:
Det där händer oftare än vad man skulle kunna tro, speciellt i forum. Det är någonting som man måste leva med, fast jag håller med Snowy, att man nog får ta den risken att bli missförstådd.
Ibland så är det lätt att säga 'jag förstår'. Som någonting ömsesidigt, i stället för att säga ärligt. Att man inte har varit i den situationen, så det är omöjlig för mig veta vad det handlar om.
En annan sak är att man är så inne i sig själv, så man missförstår vad andra menar. Men man kan ju ärligt säga, nu var jag någon annanstans i tanken. Så jag får fråga dig en gång till. Vad du sa,
vilket man fått göra i efterhand. Och det är inget att skämmas för. 🙂
- Redigerat 2026-06-11 10:54 av Gråeld
#0: Så sant. Tack för din fina text 😊
#3:
Du har en poäng där, med att säga "jag förstår" lite löst. Sen tänker jag också att det inte alltid kommer ur en oärlighet… Utan att man vill visa att man på något plan har en förståelse och medkänsla för att personen kanske inte mår bra just nu.
Tänker mer att det är ett ömsesidigt lyssnade, på den personen. Istället för att ge ett svar, som man kanske inte har kunskap om. Som mer sårar än hjälper.
Hoppas du förstår vad jag menar.
#6:
Visst förstår jag hur du menar.