Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 602 ggr
Condor
3

Babbeltråd Nr. 77

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den gamla tråden är full och vi kan fortsätta att babbla här.

Stenen är en ametist som jag en gång i tiden köpte till min mor. Nu har jag ärvt den.

snowy00
2

#0:

Fin ametist. Och fint att du ärvt den av din mor, som du en gång gav den till henne…🤗

Condor och Stjärnskott i förra tråden:

Ja, stackars katt. Varför skulle man ens måla dess svans med färg?… Kan inte vara så nyttigt.
I alla fall såg den inte ut att må dåligt på något annat sätt.

Condor
2

#1:

Jag köpte ofta stenar till henne och alla har kommit tillbaka till mig.

Condor
2

Nu är sommaren på vägen. Sen igår skiner solen och det ska bli varmare för varje dag. På helgen ska det bli upp till 27-28 grader. Som tur har vi en lång helg. På fredag måste vi köpa balkongblommor och sen har vi 3 lediga dagar. En dag vill vi fara till sjön och då väljer vi så klart den bästa dagen, beroende på sol och vind. En dag ska vi plantera sommarblommorna på balkongen och på måndag öppnar jordgubbsfältet för självplockning.

Vi får snabba på med att plocka innan turkarna har plockat varenda jordgubbe på fältet. 😄 I morgon ska jag ställa vattenmelonplantan tillbaka på balkongen.

Snart dags att göra upp en tråd "sommartecken 2026", så snart vi har ett par bilder att ställa in. 😊

snowy00
3

#3:

Vad härligt.🌞😎
Imorgon ska det bli finväder här, så jag ska försöka hinna med att plantera om min tomatplanta, och ställa ut den på altanen.😊
För övrigt ser den ut att trivas i mitt fönster…

snowy00
2

Ps.

Ser fram emot en "sommarteckentråd".😄

Condor
3

#4:

Den nyaste prognosen säger att vi till och med kan få 30 grader. Bara det att vissa vädersidor säger att det blir blåsigt medan andra säger att det inte blir. Vill man hyra en trampbåt bör det inte blåsa för mycket.

Igår var vattentemperaturen på 17,2 grader fast den sjönk ner till 16,3 i natt för att nätterna fortfarande är kalla. Men fram till helgen hoppas jag att den går upp till 20 grader i alla fall.

snowy00
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu har vi 22 grader, blå himmel, och sol. Jag sitter på altanen för första gången i år. Tidigare har jag bara suttit vid altandörren, helt öppen.

Också har jag som sagt planterat om tomatplantan. Jag tror att jag beräknade mängden jord fel när jag handlade. Tänkte att min kruka är på 20 liter, men den kan nog egentligen vara på 30 liter🤔 därför blev det mindre jord än jag hade förra året.
Nästa år köper jag en 40 liters säck med jord ist.

Gallret på bilderna är temporär. Jag ska köpa nåt sånt här snart, ist:

https://www.jemfix.se/spalje-obelisk-188-x-40-cm/2158/9062059/

Köp obelisk billigt hos jem & fix - Obelisk tillverkad av pulverlackerat stål med en ståtlig höjd på 188 cm - Välkommen till jem & fix lågprisbyggmarknad!
Condor
2

#7:

Det låter härligt. Vi har också 22 grader och soligt, fast nu börjar molnen att öka.

Jag skulle ha köpt mer jord och väntat lite med att plantera ut den tills du har mer jord. Men en busktomatplanta kanske klarar sig med jorden som du har? Den ser egentligen inte ut som en som växer buskigt, men kanske det kommer med utvecklingen.

Jag köpte sådana där klisterfällor till vår tomatplanta idag. Det är ganska svårt att hitta ett ställe där de inte är i vägen för bladen.

snowy00
2

#8:

Det hade nog varit det bästa. Men jag trodde ganska säkert ända tills att jag planterade om den, att jorden skulle räcka.

Ah, okej. Jag beställde sådana klisterfällor när du tipsade om dem. De kommer med posten imorgon… så då sätter jag de i krukan på en gång.

Tänkte, hjälper dessa fällor även mot små blomflugor? När jag har tomatplantan inomhus till en början så blir det en del sådana flugor i köket där jag har tomatplantan då…

Condor
2

#9:

Du menar säkert sorgmyggor. Det är det som de gula klisterfällorna hjälper bäst mot. Men även vita flugor och andra kräk fastnar på dem. Sen finns det blåa klisterfällor som hjälper mot tripsar.

De gula klisterfällorna bekämpar dock bara de vuxna flygande insekterna, men inte larverna som finns i jorden som käkar på rötterna. Men om många vuxna fastnar i fällorna, blir det mindre larver i jorden. Mot larverna finns det nematoder som hjälper.

Jag brukar att sätta 1-2 fällor direkt i jorden och hänga upp fler längre upp när plantan växer. Tills nu har jag inte behövt nematoder. Det finns värre än sorgmyggor som jag varje år kämpar mot. De värsta är de där kräken som liknar bärfisar och sen kommer vita flugor och stritar.

snowy00
1

#10:

Jag är inte säker på att namnet blomfluga stämmer. De är i alla fall små som "knott" (sådana där som biter en), men är "fredliga" och gillar att sitta på frukter, t ex (över)mogna bananer.

Vi får väl se om jag får problem med insekter på plantan i år.😊

Condor
2

#11:

Dom som sitter på bananer är de här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bananfluga

Men dom som man har i blomkrukor är de här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor

och enligt wiki förväxlas dom ofta.

snowy00
2

#12:

Aha, ja då stämmer det nog. Då är det nog sorgmyggor ändå.

Condor
2

När jag planterade fröerna av mina vattenmelonplantor gjorde jag exakt som det står i anvisningarna. 2 frön i en kruka och sen ska man behålla den bästa och klippa av den andra.

Mina var identiska, så jag klippte av en. Eftersom jag tyckte synd om den, placerade jag den i ett glas vatten och ställde det på fönsterbrädan. Först lät den alla blad hänga, så jag tänkte att den inte överlever. Men ett par dagar senare reste den upp bladen igen.

Sen frågade jag copiloten om den kommer att få rötter.

Den svarade, "realistiskt 99 % nej. Det finns extremt sällsynta rapporterade fall, men det är undantag och plantorna blir svaga. Förvänta dig inga rötter. Det är som om man sätter blommor i en vas, de lever ett tag men vissnar sen."

Igår tittade jag på plantan och upptäckte att den hade fått rötter och plantan ser frisk och stark ut. Sen berättade jag det för copiloten och frågade den vad han säger nu. Den erkände att den hade fel och skrev att jag har klarat av någonting som nästan ingen har klarat av. Men egentligen gjorde jag inget annat än att sätta den i vatten och ställa den på fönsterbrädan.

Kanske det var kärleksenergin som plantan fick när jag tyckte synd om den?

snowy00
2

#14:

Intressant. Jag har en kruka med en växt som verkar att ha delat sig i två plantor… Men kanske att de delar rotsystemet eller så. Jag känner som du… Jag kommer behöva dela på dessa, och antagligen göra mig av med en av dem. Jag känner redan lite dåligt samvete över det, hehe.😄

Men ja, kanske var det energin du utstrålade mot din planta som gjorde att den överlevde ändå.

Condor
2

#15:

Om växterna delar rotsystemet är det bättre att låta dem vara och plantera dom i en större kruka om det blir för trångt för i krukan som de befinner sig i. Annars kanske båda inte överlever eller blir så stressade att de tar skada.

snowy00
2

#16:

Ok, ja jag får nog göra så🤔 har redan köpt lite större krukor till de växterna.

snowy00
2

Detta fick mig också att minnas mitt bonsaiträd som jag hade ett tag under tonåren. Jag fick faktiskt lite dåligt samvete över att behöva kippa, och "tukta" växten/trädet hela tiden. Det kändes lite som att jag kvävde den, och att den inte fick växa sig fri, som den ville.🤷‍♂️
Såna tankegångar man kan hamna i, ibland….

Condor
2

#18:

Det är ju så som man gör för att träden ska förbli små.

Vi hade planerat att köpa sommarblommor för balkongen den här helgen. Men violerna som vi har nu är fortfarande så fina att jag tyckte synd om dom och nu planerar vi att byta blommor först nästa helg. I vanliga fall är dom i slutet av maj inte så fina längre för att dom inte gillar hetta och är drabbade av bladlöss. Men i år hade vi en ganska kall maj och inga bladlöss och därför är dom fortfarande fina.

Men nu har vi heta dagar framför oss och nästa helg kanske dom inte är så fina längre. Då känns det kanske inte lika tungt att kasta bort dom.

snowy00
2

#19:

Jo, så är det ju😊.

Kanske lika bra att ha violerna kvar tills de "vissnat"? Som du verkar tänka.
Synd att göra sig av med fina blommor.

Condor
2

#20:

Problemet är, att om vi väntar för länge, så får vi inte tag på petunier som vi brukar ha på sommarn längre. I juni brukar det att vara ont om dom i affärerna och man får ta de färger som finns kvar.

snowy00
2

#21:

Aha, på så vis. Då förstår jag dilemmat.

snowy00
2

Imorgon ska jag ut med fotoklubben, på en fotoutflykt….man får sen se vad för foton jag lyckas ta där ute.📸

Condor
2

#23:

Det ska bli spännande att se. I morgon har vi en massa saker att göra, men på söndag och måndag planerar vi att fara till sjön och då blir det fler sommarfoton. På söndag öppnar jordgubbsfältet, så vi måste tidigt upp och plocka på förmiddagen och sen fara till sjön.

• Redigerat 2026-05-22 19:24 av Condor
FataMorgana
2

#24:

Ja, jag undrar hur jag ska hinna skriva på sajten under helgen, med tanke på hur mycket vi har att göra 🤔

snowy00
2

#24:

Japp, jag delar säkert några av de fotona här också sen.
Det låter som ni kommer att ha fullt upp.😊

#25:

Det är bara att du skriver vid tid och lust. Själv har jag nog en hel del att göra i helgen oxå.

FataMorgana
2

#26:

Ja, vi vill ju passa på att njuta av värmen så länge den varar. Om lite på en vecka flyger jag dessutom iväg till mina föräldrar för ett par veckor, så det finns så mycket vi vill göra innan dess 😊

snowy00
2

#27:

Okej, ja du nämnde nog det i en annan tråd också, att du ska besöka dina föräldrar snart.😊 Har du "tidig" semester alltså då?

FataMorgana
2

#28:

Jag har en till semester i mitten på juli 😊 Också den är på två veckor. Eftersom jag vill besöka mina föräldrar varje år, så länge dom ännu lever, så vet jag inte hur jag annars ska göra det än att dela upp det så här.

snowy00
2

#29:

Ok, det låter ganska praktiskt ändå, med uppdelningen. Själv är min aktivitet stängd hela juli. Men jag har ju redan nu mycket fritid, så.🙂

FataMorgana
2

#30:

Ja, men sen när de semestrarna är över är det bara att börja vänta på julledigheten 😄

snowy00
2

#31:

He he 😅😄

snowy00
2

🫡 pust.

När man i flera år skjutit upp att köpa sådant man egentligen behöver, blir det ganska mycket att köpa när man väl får bättre ekonomi igen.

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tomatplantan och vattenmelonen 🍅🍉

Condor
3

Äntligen är allt jobb för idag gjort. Bara matlagningen kvar. I morgon ser jag fram emot en dag på sjön. Vattentemperaturen är på 18,4 grader och prognoserna för lufttemperaturen för i morgon är 29-30 grader. Solen ska skina hela dagen. 🌞

FataMorgana
2

#33:

Precis så är det för Condor och mig med, att vi under flera års tid sköt upp en massa saker vi skulle ha behövt och nu när ekonomin är bättre, så köper vi och köper och köper. Det känns helt enkelt som att handlandet aldrig tar slut 😄

snowy00
2

#34:

Kul att se era plantor. Spännande med vattenmelonplantan.
Jag ska förresten också sätta dit mina gula klistertavlor idag som jag fick med posten igår…

#35:

Skönt för er🌞😎

Jag har också haft en solig och varm dag idag. Kommer bifoga två foton till sommarteckentråden.

Men som tur var hann jag inomhus innan störtskuren kom, som varade i 10 min 😄

#36:

Just så känns det. Att det aldrig tar slut…. Men inte för att klaga eller så 😄😉

FataMorgana
2

#37:

Ja jag klagar inte heller 😊

Condor
2

Hehe, jag var ju tvungen att växla elleverantör som jag var kund hos i ungefär 30 år för 3 år sen. Dom fördubblade elpriset och olika konsumentskyddsföreningar hänvisade till att deras prishöjning är olaglig.

Därför gav jag saken till min advokat och när han skrev till elleverantören sa dom upp kontraktet och jag fick söka en ny elleverantör. För 2 dagar fick jag ett mail av dom där dom skrev att dom är ledsna att jag växlade elföretag och att dom saknar mig och skickade mit en länk att klicka på om jag vill komma tillbaka. 😄😂 Men nu kan dom gå och skita.

snowy00
2

#39:

Hehe…har du en advokat..? 😮

Condor
2

#40:

Jag har en rättsskyddsförsäkring som betalar en om jag behöver en.

Condor
2

Nu var vi just vid jordgubbsfältet, men eftersom vi vill fara till sjön, köpte vi färdigplockade. Tyvärr är dom inte lika goda som förra året och verkar inte vara helt mogna.

Nu ska vi i alla fall packa ihop och fara iväg. Vädret är härligt, inte ett moln på himlen.

snowy00
2

#41:

Då förstår jag. Men tur att du slapp den elleverantören iaf.

snowy00
2

Jag filmade två filmsnuttar med min systemkamera i lördags som sagt. Såg fram emot att redigera ihop dem, men det visade sig att mina darrande händer gjorde så att hela videorna darrade/skakade…de blev oanvändbara…😟

Men nu vet jag att jag behöver mitt stativ när jag ska filma. Sen tänkte jag nog försöka skaffa en bra, extern mikrofon/ljudinspelare så att jag även kan spela in ljudet av det jag filmar.
(den inbyggda mikrofonen på min systemkamera är så dålig så att jag bara har stängt av den)

Condor
3

#44:

Tänk att mikrofonerna i smartphones verkar att vara bättre än i en systemkamera. Fata Morgana får ihop bra ljud när hon filmar med smartphonen.

Condor
2

Nyss var jag ute på balkongen och upptäckte att vattenmelonplantan har fått sin första kvinnliga blomma, så jag tog en pensel och överförde pollen från en manlig blomma till den kvinnliga. Nu är det bara till att vänta tills den lilla minivattenmelonen under blomman börjar att växa. 😊I morgon kommer plantan i en större kruka.

På tal om vattenmeloner, vi köpte en halv för 2 dagar som vi tog med till sjön igår. Den var rena rama slasket, oätbar och kostade 8 euro. ☹️

Vi köpte också en ny flaska sollotion av vårt favoritmärke "Hawaian Tropic". Tyvärr luktar den inte lika gott som förr längre.

Allt blir bara sämre och dyrare.

• Redigerat 2026-05-25 11:10 av Condor
snowy00
2

#45:

Ja, mikrofonen i min systemkamera är ganska värdelös, för att säga så. Det värsta med den är att när man zoomar in och ut med objektivet så hör man tydligt i inspelningen att man zoomar (skrapande ljud)…men sen är ju min kamera över 13 år gammal nu. Kan tro att detta iaf är lite bättre i nyare kameror…men de flesta kanske kör på extern mikrofon ändå.🤷‍♂️

I alla fall har jag hittat en mikrofon som verkar ganska bra, för ett billigt pris.

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/Mackie-EM-93M-Kamera-and-Smartphone-Mikrofon/56J4

120 kr för denna verkar vara riktigt prisvärt. Men det återstår väl att se när jag väl provar den.😊

#46:

Då kanske man får se en bild på en liten vattenmelon snart…😊🍉

Condor
2

#47:

Det kanske är därför som ljudet inte hörs högre, för att man annars skulle höra zoomandet ännu högre?

Tillls nu är vattenmelonen bara 2 mm. 😄

Condor
2

Jag var just på balkongen och tittade på melonen. Den är nästan en halv cm stor, vad som betyder att den är mer än dubbelt så stor som igår och det betyder att befruktningen fungerade. Copiloten rekommenderade att vänta 2-3 dagar med att plantera plantan i en större kruka, för annars kan det hända att den tappar frukten.

Om 5 dagar borde den vara 1,5-2 cm enligt copiloten.

snowy00
2

#48:

Så kan det kanske vara. Också var min kamera bland de första systemkamerorna att ha valet att även filma. Så kanske fick man nöja sig med att den ens hade en mikrofon….

En AI skrev:

"Nikon D3100s plats i historien: D3100 (annonserad i augusti 2010) gjorde denna teknik tillgänglig för massorna. Den introducerade Nikons moderna EXPEED 2-bildprocessor och H.264-komprimering i instegskameror. Viktigast av allt var att den blev den första DSLR-kameran med verklig, kontinuerlig autofokus under videoinspelning, vilket gjorde det betydligt enklare för nybörjare att filma."

Hur som helst…🙂

Condor
2

Nu har vi det verkligen hett, just nu 31 grader, inga moln och mindre vind än sist. Idag vore det ett perfekt väder för att fara till sjön. Men tyvärr är helgen över.

Stjärnskott
1

#51: Ja, de där lediga helgerna passerar alldeles för fort🙄.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#51:

Här har vi haft åska idag under några timmar. Men nu har himlen blivit delvis blå igen. Men bara 14 grader har vi nu på kvällen.

31 grader låter hett..🥵

Condor
2

#52:

Ja och just den dagen med det finaste vädret är den första dagen som helgen är över.

Condor
2

#53:

Och idag blir det 31 grader igen. Men åtminstone är nätterna svala.

Gråeld
4

Ömsom sol och regn, hela dagen.
Snabbt i skydd för rejäla regnskurar.
I nästa minut strålande solsken.

snowy00
3

#56:

Hm, samma väder här hos mig idag..🤷‍♂️

snowy00
2

Jag var nyss ute och kollade till min tomatplanta. Ett av bladen lite längre upp hade till största del skrumpnat (det har legat lite mot väggen, så att säga, om det spelar in). Och vissa andra blad hade en början till att bli "skadade", men mycket små skador än så länge.

Jag har inte vattnat plantan på några dagar, eftersom att dess jord har varit genomfuktig ändå (troligtvis på grund av vädret). Men nu kändes jorden alldeles närmast plantan torr, så den fick lagom med vatten nu…

Hoppas inte fler blad skrumpnar, osv.

Stjärnskott
3

#56: Väldigt varierande klimat även här.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#56:

Samma väder som vi hade igår.

Condor
2

#58:

Ofta är det mekaniska skador som får nya blad att skrumpna, t.ex. att de ligger mot väggen och sen blåser vinden på dem så att de gnider mot väggen. Jag brukar att ta bort sådana blad, så att det inte bildas någon sorts svamp som sen sprider sig. Ibland är det också kräk som skadar blad. Man får ta och kolla plantan med jämna mellanrum.

Condor
2

Nu har jag planterat on vattenmelonplantan. Jag skulle ha behövt en kruka med 20-30 liter men har bara en med 15 liter och en med 43 liter. Den med 43 liter tar för mycket plats på balkongen, så jag tog en med 7 liter och måste köpa en med 20-30 liter som jag planterar den i om 2 veckor eller så.

Vattenmelonen är nu 1 cm lång och 4-5 mm bred.

snowy00
2

#61:

Okej, ja det är nog att den har gnidits mot väggen. Ska ta och klippa bort det bladet.

#62:

Spännande med vattenmelonen.

snowy00
2

För övrigt så har jag fått hem den där mikrofonen till kameran som jag beställde. Är väldigt nöjd med själva mikrofonen, men har bara kunnat pröva den med laptopen än… Det verkar vara svårt att koppla in den till min smartphone som jag tänkte först, trots fungerande adapter.

Tror att jag behöver en extern ljudinspelare att koppla mikrofonen till…får kolla efter en sån sen. Just nu har jag tänkt så mycket på detta…så mitt huvud måste vila lite från det, hehe 😄

Condor
2

#63:

Vi får väl se om melonen blir någonting. I natt hade vi under 10 grader och det är inte bra för melonen. Den slutar att växa för 12-24 timmar efter en sådan natt, enligt copiloten.

Behöver du en mikrofon för smartphonen? Jag tänkte att du bara behöver den för systemkameran. Fata Morganas smartphone gör bra ljudinspelningar.

FataMorgana
4

Äntligen har semestern börjat, men jag har bara jobb i huvudet😄😄😄

Stjärnskott
4

#66: Grattis! Ibland kan det vara svårt att komma ner i varv…… skönt med semrster. Själv får jag vänta till början av augusti….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

Nu ska vi ut på balkongen och byta ut violerna mot petunier, som vi har köpt i olika färger.

Det tar ont i hjärtat att kasta bort violerna men dom har ingen plats i blomsterlådorna längre och tål inte hettan bra, så det var bara en tidsfråga att byta ut dom.

FataMorgana
2

#67:

Tack! Ja och speciellt så här direkt efter jobbet är det svårt. Jag hänger fortfarande fast på mina arbetsuppgifter 😄 Men hoppas komma till ro mot kvällen 😊 Ja det ska bli skönt med semester, men på tisdag flyger jag iväg, så jag hoppas det inte blir allt för stressigt och allt för jobbigt.

Du har åtminstone din semester kvar när alla mina semestrar är över 😊

snowy00
1

#65:

Aha🙄🍉

Det är bara så att min systemkamera inte har en ingång för extern mikrofon, därför behöver jag spela in ljudet i en separat ljudinspelare, medan jag filmar, sen sammanfoga ljudet och videon i efterhand. Det finns både för- och nackdelar med det.
Så min tanke var att använda mobiltelefonen som en "ljudinspelare", för att sedan använda det ljudet till det jag filmade med systemkameran. Men nu gick visst inte det, så jag har beställt en ganska billig diktafon i stället…spännande att se om det blir bra…annars har jag nästan kastat några hundralappar i sjön..😉

#66:

Ändå fint med lite semester för dig, FataMorgana.

• Redigerat 2026-05-29 16:52 av snowy00
FataMorgana
2

#70:

Så länge jag inte kommer att behöva semester efter semestern så… 😊

Stjärnskott
3

#69: Ja, hur är det man säger. Den som spar den har 😅 det är på gott och ont det där. När tankarna drar en ner i tankedikena….. men det blir bra. Har jag bestämt mig för.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#70:

Det där låter invecklat. Är det för att du har en äldre kamera, att du inte har en ingång?

Jag funderar på att också köpa mig en ordentlig kamera nån gång om det blir pengar över, antigen systemkamera eller spegelreflex. Undrar hur ljudinspelningen är på nyare kameror?

FataMorgana
2

#72:

Här hos oss går de allra flesta på semester först i Augusti. Då kommer jag säkert att sitta helt ensam på kontoret 😊 Klart det kommer att gå bra 😊

snowy00
2

#73:

Jo, det är nog lite invecklat. Men även om jag hade en ingång på systemkameran, så hade det kunnat vara bra/bättre med en separat ljudinspelare. Då kan man t ex sätta mikrofonen alldeles bredvid en porlande bäck, som man kanske filmar. Om man har mikrofonen fast på kameran, kanske den inte riktigt "plockar upp" ljudet från bäcken, om den är lite för långt ifrån…

Men jag vet inte varför just min inte har en mikrofoningång. ChatGPT skrev iaf att det främst är åldern på min kamera som gör det (den lanserades ju 2010 om jag förstår det hela rätt).

Så här skrev AI:n om moderna systemkamerors inbyggda mikrofon:

- fullt användbart referensljud
- bättre stereobild
- bättre vindhantering
- okej för vardagsvideo/vlogg.

Men:
för naturfilmning vill många fortfarande använda extern mikrofon.

• Redigerat 2026-05-29 21:06 av snowy00
Condor
2

#75:

I alla fall duger Fata Morganas smartphone till att t.ex. spela in ljudet av en porlande bäck utan extern mikrofon, för man befinner sig ju bredvid bäcken om man filmar den. Filmar man den på avstånd blir det ju onaturligt om det låter som om bäcken vore bredvid.

Condor
2

Jisses vilket oväder som just närmar sig. Än så länge bara ett par droppar regn, men stormbyar som säkert är runt 100 km/h.

Nu har vi ställt blomsterlådorna, tomatplantan och vattenmelonplantan mot husväggen och ställt balkongmöblerna som skydd framför. Men för tomatplantan räckte inte möblerna.

snowy00
2

#76:

Det gör nog min smartphone också 😊 Men i alla fall, tror jag på att det kan vara en fördel i vissa lägen att inte ha mikrofonen fast på kameran. Antagligen därför nog många föredrar en extern mikrofon ändå.

Men min mikrofon kan jag ju också ha fast på kameran, så det blir ju iaf en till valmöjlighet när det funkar med både och.

snowy00
2

Sen, om man av någon anledning står en bit ifrån vad man filmar, och filmar med ett zoomobjektiv, blir det ju mer onaturligt om ljudet låter långt ifrån, men man har zoomat in så att det ser ut som att man är nära. Då är det ju bara att montera mikrofonen vid bäcken man har zoomat inpå, och få naturligt ljud ändå.

Edit: menar så klart filmar, inte fotar.😄

• Redigerat 2026-05-30 18:37 av snowy00
Condor
2

#79:

Det ger det hela förstås en mening.

snowy00
2

#80:

😊

snowy00
2

#77:

Hu. Hoppas era plantor överlever stormen, förresten.

Condor
2

#82:

Stormbyarna varade bara i 5 minuter och det värsta gick förbi oss. Plantorna tog ingen skada. Men idag ska det komma nya oväder.

snowy00
3

Nu har jag satt mig i kanten av en skog där jag m fl ganska ofta har sett rådjur som inte varit så skygga gå förbi. Kanske inte är så jättestor chans att jag får se ett… Men bara skönt att sitta här lite, oavsett.😊

Condor
3

#84:

Visst är det ett skönt ställe att sitta på och man vet ju aldrig vad man får framför kameran. Det måste ju inte vara rådjur.

Condor
3

Idag har vi det hett och kvavt. Inte mycket sol men fuktig luft och 27 grader. Det var ganska hett att träna idag. 🥵

FataMorgana
2

#84: Ser skönt ut 😊

snowy00
3

#85:

Sant 😄
Lite spännande är det nog också.

#86:

Låter hett att träna i. Jag har cyklat en bit i typ 23 grader och sol… Var helt blöt av svett när jag kom fram. 🥵

#87:

Japp 😊

Condor
3

#88:

Här har just det första ovädret gått knappt förbi. Men det kommer att följa fler och kanske vi måste ställa blomsterlådorna och vattenmelonplantan under balkongmöblerna igen.

Stjärnskott
2

#89: rädda det som räddas kan. Hoppas ni klarar er undan det värsta buset till oväder.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#90:

Vi klarade oss undan ganska bra. Det värsta gick knapp förbi oss, men ett par hundra kilometer längre bort hade dom stormbyar upp till 115 km/h när ovädren kom.

Idag är det mest mulet med regnskurar och just nu bara 17 grader.

FataMorgana
3

Nu kommer jag inte hinna skriva så mycket mer, för i morgon på förmiddagen flyger jag iväg och den här dagen behövs för att handla och packa.
Eftersom jag inte tar min laptop med så blir det heller inga texter på 2-3 veckor nu.
Men jag kommer ändå dagligen att titta in på sajten och kanske komma med en kommentar eller två i babbeltråden från och till. Men annars har jag en ganska fullsmockad kalender, så många människor att träffa och så behöver jag spendera all den övriga tiden med mina föräldrar, så det finns rätt mycket att göra för mig under min semester 🤗

Condor
1

#92:

😢😭

Stjärnskott
2

#91: Usch.. det låter obehagligt

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#89, #91:

Tur att ni klarade er ganska bra. Här hos oss har vi haft riktigt fint sommarväder i dagarna. Det skulle regna lite ikväll, men i stället tittade solen fram.

#92:

Okej, hoppas flyg och allt går bra. Fint att du kikar in ibland ändå, och kanske lämnar en kommentar i babbeltråden.😊🤗

• Redigerat 2026-06-01 22:00 av snowy00
Condor
2

#95:

Idag har vi också soligt och varmt tills det kommer att bli regnigt och kallt i morgon igen.

Nu är det snart dags att köra Fata Morgana till tåget som går till flygplatsen. 😢

Condor
2

Nu är Fata Morgana på flygplatsen och väntar på sitt flyg. 😢

Gråeld
3

Stackars dig! Men tids nog så kommer hon hem igen.😊

Gråeld
3

Nu höll jag på lova stjärnskott och er andra någonting som jag inte kan leva upp till. Nämligen en tråd om naturens apotek, har för lite att komma med.
Blev väl så upprymd när frågan kom i sommarbilder. Sorry😣

Nog för att intresset finns, men det är väl mest på inventarierna i gamla hem. Hur dom användes och hur dom var gjorda. och vad som funnits och försvunnit i den moderna världen.

Men jag får väl komma på någonting annat än regn.🙃

• Redigerat 2026-06-02 10:08 av Gråeld
Condor
2

#98:

Det är 10 dagar som kommer att kännas som 10 veckor.

#99:

Du måste ju inte komma med mycket. Lite räcker och sen kanske det finns fler som har idéer att komma med.

FataMorgana
3

Det är ju inte så att jag reser till månen direkt 😄 i alla fall väntar jag på information om från vilken gate flyget gå. Boardingen ska börja kl 11.05 och 11.35 startar flyget ✈️ tills dess är det bara att slå död på tiden…

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.