Existerar nuet?
Inom andliga kretsar talas det ofta om att vara i nuet. Vad som är menat med detta är att man är i nuet om tankarna inte svävar omkring i det förflutna eller i framtiden, utan har sin uppmärksamhet på det som man gör och som händer just nu. Det betyder att man släpper tolkningar, mentala projektioner och betydelser för att ha en ren upplevelse.
Men vad är nuet, var hittar man det och existerar det över huvud taget? Betraktar vi saken ur ett perspektiv som verkar att vara logiskt. Det förflutna existerar inte längre och framtiden existerar inte ännu. Det enda som existerar är nuet. Det låter i alla fall logiskt.
Men upplever vi över huvud taget nuet, det enda som existerar? Om blixten slår ner ett par kilometer längre bort, ser vi först blixten och ett par sekunder senare hör vi åskan. Vem som är närmare blixtnedslaget hör åskan tidigare. Det låter logiskt att säga "vi upplever inte nuet, utan en fördröjning av händelserna. Först när saker redan har hänt, registrerar hjärnan händelser.
Om en stjärna som är 1000 ljusår härifrån exploderar, kan vi först observera händelsen 1000 år senare. Då var vi inte födda ännu. Nuet är för oss när ljuset från stjärnan träffar våra ögon och när signalerna har nått fram till hjärnan.
Nuet för oss är alltså det som våra sinnen och hjärna talar om för oss och ingenting som är objektivt för alla. Tiden går i olika hastigheter beroende på hur snabbt vi rör oss och var vi befinner oss. Var och en av oss har sin egen tid och sitt eget "nu". Men vi rör oss alla med samma hastighet genom rumstiden.
Det är som om vi skulle gå med blicken baklänges och bara se det som vi redan har passerat.
Nu betraktar vi saken ur ett annat perspektiv och ställer frågan "var i tiden befinner sig nuet och hur länge varar nuet?" Även om man tar den minsta tidsenheten, en zeptosekund, så är det ett varande som innehåller både det förflutna och framtid om man sätter strecket i mitten. Man hittar inget nu i tiden.
Det finns heller inget "nu" inom relativitetsteorin. Nuet är bara en relation som medvetandet skapar till omedelbara händelser, en illusion. Därför finns det heller inget nu i universum och inom rumtiden. Det som lät så logiskt i början av inlägget visar sig nu vara helt fel. Nuet existerar objektivt sett inte!
Det finns en teori om ett blockuniversum inom fysiken. Där existerar hela rumtiden ”på en gång” och det finns ingen objektivt flöde av tid. Det finns bara en fyrdimensionell struktur där allt redan ”är”, som innehåller dåtid, nutid och framtid.
Genom den rumtiden rör vi oss och skapar illusionen av ett "nu" med hjärnan.
Existerar något annat än nuet?
Framtiden finns inte ännu. Dåtiden finns inte längre. Det enda som finns är ju nu.
Det enda som finns av historien är våra minnen.
Mvh // Johan
#1:
Ja, det var det som jag menade med "Det är som om vi skulle gå med blicken baklänges och bara se det som vi redan har passerat.".
#0. Existerar nuet?
Ingen aning
Men
ibland tänker jag att vi alla är behållaren av tidens rum…..oavsett när ngt hände…..
Nuets flyktighet är som luften vi andas
Synligt osynlig men ständigt där
Nu, då, innan, före och efter.
Nu.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0. Tack för ett klurigt men spännande inlägg.
Det betyder att man släpper tolkningar, mentala projektioner och betydelser för att ha en ren upplevelse.
Här kan jag verkligen inte låta bli att rynka ifrågasättande på pannan.
För att ha en ren upplevelse.
Skulle det vara som att leva mindfullness i varje given stund?
Vem avgör renheten i stunden av det som är ett nu för en individ?
Bara tankar som ploppade upp. Nu ska jag fixa klart maten.🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Det skrev du bra 😊 Jag tänker att man kan säga att nuet både finns och inte finns. Ur ett perspektiv är det det enda vi har, medan det ur ett annat perspektiv också är en illusion, eftersom det hör till tiden, en övergång mellan det som redan varit och det som ännu inte blivit.
Det paradoxala är att det endast är här och nu, i det som ur det djupaste perspektivet egentligen inte existerar, som det är möjligt att erfara det som är bortom tid och rum, bortom själva nuet 😊
#4:
I varje given stund vet jag inte om det är möjligt, men glimtar av det från och till är något jag verkligen tror är fullt möjligt för var och en av oss 😊
#6: Det tror jag med
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Jag kommer att tänka på det man har sagt, att evighet inte är oändlig tid, utan avsaknad av tid.
Tänker också att nuet som så, är en individuell upplevelse. Utan sinnet, som ser dåtid, och framtid, skulle heller inte ett "nu" existera. Det existerar bara i relation till de två "motpolerna"…dåtid och framtid.
Kanske nuet egentligen också är "avsaknad av tid"..? Eller är det helt enkelt avsaknad av sinneaktivtet..?
Spännande inlägg av dig, i vilket fall.😊
#3:
Nuet existerar inte som en objektiv verklighet. Men i våra huvud existerar det.
#4:
Ingen människa är ständigt i nuet och i mindfulness varje ögonblick. Det går heller inte att leva så. Planerar man någonting man är man redan i framtiden. När man kör med bilen måste man också tänka framåtblickande. Så som jag ser på saken behöver det heller inte finnas någon som avgör renheten av upplevelsen., Renheten är det som blir kvar när man slutar att tolka och avgöra.
#5:
Tack! Ja, beroende på perspektivet existerar det eller det existerar inte. En sorts "schrödingers nu". 😄
#8:
Ja, man hittar ju inte nuet inom tiden i alla fall och heller inte inom rumtiden. Man hittar det bara i sitt eget huvud.
Snubblade över en text av Castaneda där han citerar Don Juan och tänkte att den passar bra till det här inlägget:
"Kom ihåg att världen inte uppenbarar sig för oss direkt. Mellan oss och den står beskrivningen av världen. Strängt taget är vi alltså alltid ett steg från den, och vår upplevelse av världen är alltid ett minne av upplevelsen. Ständigt minns vi ögonblicket som just har hänt och redan försvunnit."
#12: Yes!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#12:
Precis! Ungefär som att vi aldrig ser stjärnorna på himlen som de är just nu, utan hur de var för länge sedan.(med tanke på att det tar lång tid för ljuset att färdas från dem, till oss)
Lika ser vi vår omgivning…hur den var för ett ögonblick sedan…
- Redigerat 2026-05-19 17:48 av snowy00
#14:
Japp!