Vårtecken 2 2026
#0:
Den var fin. 🙂 Tack för att göra upp en ny tråd. Själv har jag inga nya bilder att ställa in.
#0:
Fina blombilder, Stjärnskott.😊
Själv har jag bara sett tussilagon på min altan än så länge. Men jag tror nog att jag bor lite längre norrut i landet än dig.
I alla fall har vi ett trist väder nu… 3-5 plusgrader, och regn.🥶🥶🥶
Aprilväder i mars!! Nu snöar det ute.😄
#0: Vackert 😍
#3:
Igår hos oss kom det lite snöblandat regn..😮
- Redigerat 2026-03-24 16:05 av snowy00
#2: Jag har sett de små tussilsgona genom bilrutan när vi åkt förbi. Det brukar vara de som jag ser först, faktiskt. I år blev det lite annorlunda.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
Jo, de brukar ju dyka upp först…🏵️
Fina vårblommor som du fotat. 🙂
#9:
Ja, visst är dem 😁
- Redigerat 2026-04-02 10:10 av snowy00
#8:
Vad fint! Här hos oss har snödropparna och krokusarna redan blommat över. I stället så blommar alla träd upp. Fast idag är det mulet och kallt igen. Jag kan inte vänta tills helgen kommer. Nu står det på väderprognosen att det blir 23 grader och soligt på söndag.
#11:
😊 och jag ser fram emot när träden börjar få såna där ljust gröna blad, och knoppar.
Mulet och lägre temperatur här oxå idag. Fint att ni verkar få riktigt bra väder i helgen.🌞
#12:
Ja, fast efter helgen kommer vi inte att ha mer än 15 grader resten av nästa vecka. Vi får se till att njuta av söndagen. 😊
#14: Så fina foton och vilken liten sötnos där på sista bilden 🤩
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#15: Ja, den är söt. En liten sumpbäver 🦫
#14:
Fina naturfoton 😊
Så rak "ån" set ut på fjärde bilden. Är det en "konstgjord" å.
Och sumpbävern var riktigt söt 😍
#17:
Den är inte konstgjord. På andra sidan av bron som vi stod på gör den en krok och längre ner delar den sig i 2 delar innan den flyter ihop till en enda å igen.
#18:
Aha 🤔😊
#20: Ååååå, det är så otroligt mysigt, hoppfult, skönt när det gröna tar sig upp och långsamt målar om från grått.
Fjärilen var väldigt fin också.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#20:
När fjärilar flyger omkring, då är det vår. Vi hade sol blandat med moln och ganska blåsigt igår och bara 13 grader. Idag ser man inte om det är mulet pga att det är så mycket sahara damm i luften. Just nu 12 grader.
#21:
Visst är det 😊 fjärilen tillät mig att gå ganska nära med mobilkameran, så att jag kunde vänta tills att den fällde ut vingarna.
Vi såg flera citronfjärilar också, men de gav ingen möjlighet att bli fotade. 🦋
#22:
Oj, det låter som mycket saharadamm alltså. Idag var det vindstilla större delen av dagen här… Så solen värmde destå mer då.
#23:
Här hos oss ser vi just inte mycket av solen. Vi har en blandning av moln och sahara damm här. Men på helgen ska det bli soligt igen.
#25, #26:
Härligt 🌳 🌻 🌼 🌿
Vårens långsamma inträde i nuet är att liknas vid barnsången: Lilla snigel akta dig, akta dig annars tar jag dig.
För de isande kalla vindarna har inte varit helt lätta för våren att skaka av sig. Hur gärna hon än har velat glädja oss med sina varma vindar.
Vinterns kvarhållande låter oss njuta av långsamhetens snigelfart endast för att inte våren ska springa rakt in i heta sommar dagar som fort blir höst igen. Bara för att skynda in i mörkret och blötsnön
igen.. ….
Vårsolen och växtlighetens nyfunna frihet i växandet är ju alldeles otroligt vackert och häpnadsväckande.
Pånyttfödelsens alldeles egna signum.
I livets eviga kretslopp.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#28:
Oj, en fågel fick du med också, i bild 2.🙂
#28:
Vad fint! 🙂 Nu står träden i blom hos er också. Egentligen en underbar årstid, mitt i våren och sommarn framför sig.
#29: Ja, och glad blev jag 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#30: Ja, det är härligt. Men idag vindar vindarna på rätt rejält mellan varven. Men ännu inget regn.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#32:
Hos oss är det också blåsigt med vindbyar upp till 45 km/h. Men eftersom det är soligt och varmt (23 grader förväntas) ska vi ut i naturen och promenera idag.
#28:
Fint skrivet och vilka vackra foton 😍
#31:
Förstår det. Fint fångat.
Det här är på ett sätt ett vårtecken 😄 snö, och lite hagel i slutet av april.

#35:
Ojdå! 😯 Vilken konstrast till vårt väder. Vi hade det soligt hela dagen och just nu har vi 24 grader. Vi var ute i naturen och det var riktigt hett för solen har redan mycket kraft. Vi såg 2 sköldpaddor på samma ställe, som var mindre än den sköldpaddan som vi för det mesta ser. Men dom var så skygga att dom genast plaskade i vattnet när vi kom.
#36:
Jo, för några dagar sen hade vi sol, och 18 grader. Så vädret har sin kontrast nu, även här.😊
Kul för er att se sköldpaddor igen.
#34: Tack 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#39:
Vad fint att allt blommar upp hos er nu. Är det blåsippor på bild nr. 4?
#39:
Vad härligt 😊
#40:
Verkligen!
Det är iaf inte blåsippor på den bilden. ChatGPT trodde på lungört (vilket jag inte riktigt tror)… själv tänkte jag någon slags viol, men kanske stämmer inte det heller.😊
Fina är dem hur som helst.
#41:
Ja. Eller hur..😊
#42:
Violer är det heller inte. Lungörten växer med längre stjälkar på bilderna som jag hittade med google. Men det finns olika varianter, så kanske det är en variant med kortare stjälkar?
#43:
Så kan det ju vara.
#45:
Oj, vilken härlig grönska.😊🌳jag ser fram emot att det blir lika grönt här snart.
Första bilden på de blåa blommorna liknar blommorna på min bild. Men jag ser att de ju inte är samma sort i alla fall.
#45: Härligt lummigt. Här har bi årets första somnardag 25 grader.. men saknar lummigheten då så klart…..
Långsamt vågar sig försommaren fram🐸
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#46: De blåa blommorna på min bild är förgätmigej. Det är inte samma som på din bild, men visst liknar det. Jag vet faktiskt inte vilka blommor du fotar, varken google eller Copiloten kunde hjälpa mig där, men fina är dom i vilket fall som helst 😊
#47: 25 grader är inte illa det. Fortsätter det så kommer ni snart att ha det lika grönt och lummigt som här 😊
#48:
Nu gjorde jag blommorna större och tydligare för ChatGPT, och nu tror den "liten vintergröna".
Det skulle nog faktiskt kunna stämma.😊
#50:
Tror de blåa blommorna du fotat är ormöga (Omphalodes verna)
#51:
Ah, ja kanske. Den är också lik.
Försökte föreslå ormöga till chatgpt, och då föreslog den en tredje blomsort… (förgätmigej) 😂 Så den verkar lite förvirrad.
#52:
Jag tror att problemet med chatgpt är att den försöker hitta blommor som växer helt naturligt i ditt län, men ormöga är egentligen ingen vilt växande blomma som hör hemma där, utan den har högst troligen spridit sig från närliggande trädgårdar och förvildats sig på så vis. När jag jämför olika bilder på ormöga som jag hittar på nätet är jag helt säker på att det är vad du har på bild 😊
- Redigerat 2026-05-03 20:06 av FataMorgana
#53:
Okej, då är det nog som så…😊
#55: Å, denna ljuva skira grönska. Vackert!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#56:
Visst är det härligt 😊
#55:
Vad fint att det blommar och blir grönt hos er också nu. Vi ska i alla fall njuta av de sista sommardagarna innan vintern kommer tillbaka. På tisdag kommer ju ismännen,, som jag helst skulle vilja slå på käften. 😄 Enligt prognoserna kommer inte sommarn tillbaka de nästa 2 veckorna.
#58:
😄
Usch då. Vinter på våren….. 🤷
#59:
Ja, på tisdag kommer Pankratius och på onsdag morgon startar vi med Servatius och bara 4 grader på morgonen. Men det kan hända att det blir nattfrost lokalt i trakten.
Vår sjö har just nu 15-16 grader, men kommer nog att bli kallare nästa vecka. Det verkar som om badsäsongen är långt borta.
#60:
Här hade vi också frost (på morgonen) här om dagen.🥶 🥶 🥶
#62:
Fina. Är det äppelträd som bommar på fjärde bilden?
#62:
Fina bilder med en fin blå himmel, som vi inte har sett på länge här. Jag visste inte att de där små vilda violerna på sista bilden växer i Sverige. Hos oss brukar dom blomma i mars-april, men när jag bodde i Sverige såg jag aldrig några.
#62:
Så vackert 😍
#63: Jag vet faktiskt inte
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#64: Ibland har jag tur och springer på dessa små sötingar
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#65: Tack!
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#69:
Väldigt vackert 😍
#70: 🤗Tack
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#69:
Så vackert, speciellt tulpanerna. Hos oss blommar också kastanjerna just nu. Ni verkar att ha kommit ikapp oss med våren, kanske för att vädret är så dåligt här.
#72: Tjusigt är det… väldigt blåaigt har det varit och ca 10 grader.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#73:
Vi hade också bara 11 grader igår, blåsigt och regnigt. Idag har det åtminstone slutat att regna och vi har 14 grader. Blåser gör det fortfarande. Först i morgon blir det mer sol.
#69:
Jag fastnade också för den första bilden.🤗
15 grader här för en stund sen, och kvällssol. Ingen jacka behövdes till affären.🙄
#75: Tack! Ja den är fin.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼