När man lär sig att meditera...
…får man ofta lära sig att sitta på ett speciellt sätt, till exempel att sitta i kors med benen, eller att sitta vanligt på en stol. Men egentligen har det ingen som helst betydelse hur man sitter, när man sitter, eller hur länge tidsmässigt.
Äkta meditation sker spontant i vad man än gör. Det är att finna sig i stillheten, att bli stillheten (som man ändå redan är)… Att smälta samman med ens sanna essens.
På så sätt kan man säga att man i meditation går bortom världen, och erfar sig Själv i det renaste av former. Medvetandet är inte bunden till att omfatta endast formerna. Medvetandet blir medvetet om sig själv.
Och i det klara seendet…har det ingen betydelse…🧘
#0:Allting är meditation - när vi hamnar i tillåtandet av det som är.
Utan motstånd, utan att vilja förändra eller ändra. När vi bara låter allting vara som det är.
Jag kanske bara inbillar mig detta.
Men jag tänker att det finns så mycket där ute i världen, utanför mig själv som triggar känsloreaktioner inom mig.
Där finns väldigt många tillfällen att lägga märke till vad jag behöver jobba med på min väg.
Fadt då kanske det mer handlar om medveten närvaro förståss.
Där landade mina tankar nu på morgonen i skrivande stund.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1:
"Allting är meditation - när vi hamnar i tillåtandet av det som är.
Utan motstånd, utan att vilja förändra eller ändra. När vi bara låter allting vara som det är."
Just precis! Det var nog det här som jag försökte förmedla i #0.😊
Och varje tillfälle kan vara ett tillfälle att växa. Varje tillfälle kan vara meditation… Om man väljer att stilla observera.
Det var väl Osho som sade att hela livet kan vara meditation.
Sen tänker jag att medveten närvaro är just meditation…🤔 Men egentligen spelar det nog ingen roll vad vi kallar det hela. Ordet meditation kan nog väcka en hel del..föreställningar inom oss.
Då kanske "medveten närvaro", eller "att sitta i stillheten"..egentligen ger en friare tolkning, så att säga..
#0:
Jag bryr mig heller inte hur jag sitter. Huvudsaken att det är bekvämt.
Bra att du tar upp detta ämne snowy.😊 För många vet inte vad meditation är, förutom att sitta med korslagda ben. Det finns en rad fördomar kring detta, kanske är det så att man backar ut. Och säger att meditation är inget för mig.
Stjärnskott, håller med i vad du skriver. Att observera sig själv, så kommer man långt. T.ex i vissa situationer när man känner att någonting triggar i gång en. Så kan man känna igen sitt eget mönster. Och på så sätt har man lärt sig att kunna bryta detta mönster. Och man växer i tillit till sig själv.😊
Medveten närvaro är det rätta ordet som ni skriver.
Huvudsaken är att man finner sin egen personliga tillväga gångsätt. 💚
#3:
Jo, är det bekvämt så kommer man ju lättare in i stillheten.
#4:
Ja 😊 precis.🧘 Tack för dina tankar.
#2: Du har rätt det spelar ingen roll hur man sitter, eller vad man tänker eller hur man gör……
Ett viktigt inlägg var det ialla fall.🤗
Just det där att stilla sinnet - tillåta sinnet - betrakta sinnet……
Hur man sitter eller inte sitter
Jag hade oändligt många tankar och ideer om hur bra andra var och hur dålig jag var på att meditera…..
Det jag inte fattade då
Det var att jag gjorde det svårt för mig själv.. . 😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6:
🤗
Så var det nog för mig med, ganska länge. Att försöka göra det korrekt, när det egentligen inte finns något "korrekt" sätt till att bara vara.😎
#6:
Man ser ju inte "hur bra" andra är på att meditera. Man kan ju inte titta in i deras huvud. 😊