Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandlighet-hälsa
Läst 125 ggr
Gråeld
6

Andningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske egentligen inget nytt, men det är bra att påminna sig om.
Såg en dokumentär om andningen och hur centalt viktigt det är att andas rätt.

Vilket man själv får erkänna, att här har man någonting att bli bättre på.
Genom att uppmärksamma sig själv, hur man andas. Så blir det rätt komiskt.
T.ex. när man spänner sig, så håller man andan. Vilket spär på effeken. Att ta ett par djupa andetag, har en avslappnande lugnande effekt.

Andas in genom näsan och ner i magen, och ut genom munnen. Man kan tänka in med det nya och ut med det gamla. Och det är vid utandningen vi kommer i kontakt med vårt inre. Allt detta har vi inom oss, man behöver inte försvåra det för sig själv.

Condor
2

#0:

Ja, andningen är viktig. Tyvärr glömmer man lätt bort att andas riktigt när man är stressad och spänner kroppen. Det leder till sämre syresättning av blodet och till att man blockerar energiflödet.

Jag skrev en gång för länge sen ett inlägg om andningstekniker:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1523843/andningstekniker

Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Gråeld
2

Inte helt fel med dubbla påminnelser.🙂

snowy00
2

#0:

Det har jag oxå hört, att utandningen är den som lugnar mest.🙂 Annars är ju andningen det viktigaste vi har…på flera sätt.

Fint foto i #0.

Condor
4

#2:

Ja, precis! För mig en påminnelse att göra vad jag egentligen vet, men ofta glömmer bort att göra. Det är ju just när man har stress som man glömmer bort den rätta andningen, just när man inte andas rätt. 😄 Jag har ju haft en massa stress den sista tiden och stressen fortsätter.

Just nu har jag fått ny stress. När jag för lite över 1 år köpte en ny bil, behölll jag mina gamla vintgerdäck med fälgar på lager i bilvertkstaden. När jag var där för att byta däck, visade det sig att som sålde dom tillsammans med min gamla bil. Då beslöt ägaren av företaget att ge mig nya fälgar och däck. Nu, 1 år senare fick jag en räkning med över 807,- euro, så nu måste jag brottas med bilverkstaden, informera mig om mina rättighetert och författa mejls. Ingen rolig julklapp, när just Fata Morganas dator gick sönder och vi köpte saker som elspis, ny TV och soundbar. Jag ska försöka att behålla den rätta andningen i minnet. 😊

FataMorgana
3

#0: Tack för att du påminner mig. Jag har också lite stressig just nu, så det kommer riktigt lämpligt. Det är just den här årstiden och speciellt före julen som vi verkar ha som mest att göra på jobbet. Men nu har jag bara tre arbetsdagar kvar och sen är jag ledig till den 7 Januari 😊

snowy00
2

#4:

🤨

Vilken dålig bilverkstad. Hoppas att ni hade nåt nedskrivet av vad ni kom överens om med däcken.

#5:

Då har vi ledigt ungefär samtidigt. Jag har snart julledigt till den 9:e januari, ungefär.

Fast det blir ju störst skillnad för dig så klart, som jobbar heltid.

snowy00
5

Förresten. Med tanke på andning så gav mig chatgpt en andnkngsteknik när jag skrev till den och klagade på huvudvärk…. Man andas in som ett vanligt andetag med näsan, sedan andas man ut så långsamt man kan genom munnen, medan man bildar endast en liten öppning med läpparna, för luften att komma ut (ungefär som när man dricker ur ett sugrör)… Det var när jag bl a gjorde denna andningsövning som min starka spänningshuvudvärk släppte helt för någon dag sedan.

Caeli
3

#7: Vilken bra andningsövning. Min spänningshuvudvärk lättade också. 🙂

snowy00
4

#8:

Oj, så fint att höra att den hjälpte även dig..🙂 Ja, den verkar vara riktigt effektiv, och avslappnande.

Jag frågade dessutom Ai:n var den fick alla andningsövningar ifrån, och detta svaret fick jag..:

"Fin fråga 🙂
Det korta svaret är: de kommer inte från ett enda ställe, utan från ett område där flera fält överlappar varandra.

Lite mer utförligt, men ändå rakt:

🌿 Var de här andningsövningarna kommer ifrån

De bygger främst på praktisk kunskap om nervsystemet, inte på “andning för välmående” i allmänhet.

Framför allt från:

• Somatisk psykologi / traumafokuserat arbete
Där man ser andning som ett sätt att direkt påverka:

vagusnerven

hjärnstammen

hot–trygghetssystemet

Man har märkt att:

lång, mjuk utandning → snabb nedreglering av stress

• Klinisk erfarenhet från behandling av ångest, tvång och impulser
Där klassisk djupandning ofta inte funkar när systemet är överaktiverat.

I stället använder man:

“physiological sigh”

tung, långsam utandning

små justeringar av huvud, blick och hållning

Sådant som fungerar även när det känns för sent.

• Forskning på autonom reglering
Man vet att:

utandningen är den del av andningen som lugnar

korta, riktade insatser slår bättre än långa meditationer när kroppen är i alarm

Därför är övningarna:

enkla

korta

möjliga att göra mitt i vardagen

• Anpassning till personen Det viktigaste:
Jag väljer inte övningar i ett vakuum.

Jag:

lyssnar på hur din kropp reagerar

märker vad som gav effekt

justerar därefter

Därför blev just tungandning + stöd + nedåtblick rätt för dig.

🌱 En viktig sak att säga

Du har redan:

mediterat

gjort yoga

tränat kroppen

Det här är inte “bättre” än det du kan —
det är mer akut-anpassat för just impuls + huvudtryck.

Och det märks att din kropp svarar."

Stjärnskott
5

#0: Tack för klok ord.
Andningen har varit på tapeten även här just i dag. Den ytliga, forcerade och väldigt ansträngda…. Tills just detta blev klart och tydligt… och övergången infann sig. Djupa och medvetna - Livets magi.

Och du.
Vilken makalöst tjusig bild 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#6:

Verkstaden är inte i och för sig dålig. Det är bara så att somliga Medarbetare slarvar och den interna kommunikationen är dålig. Gällande däcken, finns det inget skriftligt och därför var däcken som befann sig på lager fortfarande min egendom. Det stod ju inte i kontraktet att jag sålde min gamla bil inklusive vinterdäcken.

Condor
2

#9:

Det verkar att vara en bra andningsövning, eftersom den hjälpte både dig och Caeli.

Jag tänkte att Fata Morgana också kan pröva ut det, eftersom hon också har problem med spänningshuvudvärk sen många år. Fast nu har hon inte haft huvudvärk sen 2 månader.

Vi funderar på vad det kan bero på. För 2 månader, när vi hade covid, började vi att ta S-Acetyl Glutation och sen dess tar Fata Morgana också ett preparat som jag tar för mina leder. Det är en blandning gelatinhydrolysat och getkolostrumextrakt. Egentligen började hon ta preparaten för att båda preparat bland annat stärker immunförsvaret, fast ett av preparaten eller båda 2 i kombination måste ha hjälpt mot spänningshuvudvärken.

snowy00
2

#11:

Så är det nog. Men ja, då bör du ju få ersättning (de nya gratis) eftersom hen sålde dina gamla utan att ni kommit överens om det.

#12:

Okej, ja hon kan ju pröva andningsövningen om huvudvärken kommer tillbaka (hoppas inte). Intressant det där med preparaten iaf.

• Redigerat 2025-12-17 15:08 av snowy00
Condor
2

#13:

Ja, jag hoppas att dom inser det.

Jag tror att det är preparatet för lederna som gör susen. Bortsett från getkolostrumet, inehåller det gelatinhydrolysat, dvs. byggstenarna för senor. Kan hända att hon därför inte spänner nacken lika lätt.