Om det här med frekvenser
Det pratas om energier och frekvenser,
om högvibrerande och lågvibrerande människor,
om höjningar och sänkningar,
men få verkar förstå.
Att vi redan nu består av det högsta ljuset.
Att vi redan nu är den högsta frekvensen.
Det är vår sanna natur, det högsta ljuset som finns.
Och därför vi inte kan reduceras till lågfrekventa varelser.
Vi uttrycker bara olika energier i olika stunder.
Så frågan är vilka energier uttrycker vi just nu.
Uttrycker vi kärlek, empati, ödmjukhet,
eller självhävdelse, separation, hierarki?
När du ser en skadad fågel på gatan
och instinktivt springer fram för att hjälpa,
är det hjärtats energi som visar sig.
Men när vi delar upp människor
i högfrekventa och lågfrekventa,
i sovande och vakna,
är det egots energi som talar.
Det är inte så som många tror,
att när man ”vibrerar högt”
så lämnar man världen,
säger upp sig från jobbet,
aldrig längre kan finnas bland dem
som vibrerar lågt.
Att vibrera högt är inte att fly.
Det är att stanna.
Inte att avvisa världen,
utan att möta den med fred i hjärtat.
Det är att se alla som uttryck av samma ljus.
Det är heller inte så,
att mer kunskap om det andliga,
mer förståelse om energier och frekvenser,
automatiskt höjer vår vibration.
Därför kan en människa som aldrig läst en andlig bok,
men som lever i kärlek och ödmjukhet,
vara mer i hjärtats energi än någon som talar om "uppvaknande"
men samtidigt dömer andra.
Det här påminner mig om en vishet ur Tao:
”Den som inte vet men älskar
lever Tao mer än den som vet men inte älskar.”
En människa kan ha noll andlig kunskap,
noll koncept, noll ritualer,
och ändå älska djupt.
För kärlek är en impuls.
Hjärtat har ingen utbildning,
men det är ändå visast av allt.
Det behöver inga begrepp,
inga system,
inga ritualer.
Den bara flödar.
Hjärtats energi är spontan, fri, alltid givande,
aldrig krävande.
Hjärtat ser ingen som “lågfrekvent”.
Den delar inte upp människor i andliga och oandliga,
i sovande eller vakna,
utan hjärtat ser bara en människa
som just nu uttrycker rädsla eller smärta,
och möter den med värme.
Alltid inkluderande, aldrig exkluderande.
#0:
"…utan hjärtat ser bara en människa som just nu uttrycker rädsla eller smärta, och möter den med värme."
Fint, så är det.
Minns hur UG Krishnamurti uttryckte sig en gång…att det finns inte en tanke i hans huvud som säger att han själv vore "upplyst", eller på andra sätt andligt "vaken", eller "speciell". (nu minns jag bara innebörden i det han sade, inte exakta orden).
Alltså, en "äkta upplyst" (som har erfarit Samadhi, sitt Själv) går inte runt och tänker, eller känner sig som upplyst, uppvaknad eller liknande.
Inte heller går hen runt och klassar andra som icke-upplysta, upplysta, eller andra andliga etiketter.
Det är bara ego-spel, som du är inne på… En "upplyst" möter i bästa fall andra som den människan de är, inte som etiketter säger att den är.
Eftersom den erfarit att vi alla, inklusive en själv, är bara människa.😊
- Redigerat 2025-11-15 19:27 av snowy00
#0:
Det var ett jättebra inlägg! 👍 Precis så är det.
Dom som pratar om hög- och lågfrekvent har aldrig erfarit sitt eget inre ljus, som är alla människors inre ljus och är därför inte medvetna om det.
Dom har heller inte förstått att det inte handlar om att vara hög- eller lågfrekvent, utan att vi alla uttrycker olika sorters frekvenser i olika stunder, beroende på vilka chakras som just är mer eller mindre aktiva.
Dom är inte medvetna om att rotchakrat, som har den lägsta frekvensen, är det viktigaste chakrat för att det är fundamentet för alla andra chakras och att ett svagt rotchakra leder till att inte kunna uttrycka de högre frekvenserna på jorden. Varken har man fötterna på jorden eller huvudet i himlen om rotchakrat är för svagt.
Dom har varken erfarenheter med sitt inre ljus och heller inte den teoretiska kunskapen om energier. Men dom har ett överdimensionalt ego som ser sig bland de högfrekventa och separerar sig från de lågfrekventa, för att deras egen frekvens, som de säger, inte ska bli "nerdragen".
Men den högsta frekvensen i oss alla kan inte bli "nerdragen". Den kan bara skymmas av ett överdimensionalt ego och det är just det som "frekvensfreaken" håller på med. Egoutveckling i stället för andlig utveckling.
#1: Tack! Ja, precis. Den som verkligen ser, har inget behov av att definiera sig själv eller andra. Det är först när vi lämnar etiketter som “upplyst” eller “sovande” som hjärtats energi faktiskt kan komma fram. Du beskriver det väldigt fint 😊
#2: Exakt! Jättebra förklarat 😊
#0: Klokt och fint skrivet
som alltid 🌼.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#3:
Tack själv😊
Ja, precis. Ordet/etiketten upplyst t ex är ju egentligen ganska missvisande, eftersom det talar om en erfarenhet som på flera sätt är övergående (även om den lämnar starka spår..). Vi är ju alla "upplysta", bara att de flesta inte är medvetna om det (än).
Kanske gör vi bäst i att så långt det går lämna alla dessa etiketter bakom oss…
#5: Tack 😊
#6:
Ja, jag ser heller ingen mening med alla dessa etiketter. Men ibland använder jag mig ändå av ordet ”upplyst”, mest för att andra ska förstå vilka jag menar, när jag pratar om människor som blivit mer medvetna. Jag vet inte riktigt vad jag annars ska kalla det. 😄
#8:
Jo, det är sant. Det gör jag själv också ibland. Då det behövs, för att praktiskt kunna förklara något.😊