Livet tar hand om livet
Ett till litet utdrag ur min blivande bokâŠđ
Hur livet ser ut att manifestera sig
Du Àr livet. Du har inget liv. Precis som jag, och alla andra. Separationen man tycker sig se, Àr lika som döden, en illusion. Man tror pÄ illusionen, och dÄ ter den sig verklig.
Ăgonen ser separation. NĂ€r vi ser ett objekt, sĂ„ gör skuggor, och ljus, skillnaden mellan olika fĂ€rger att vi uppfattar objekten som separerade. Luften i âtomrummetâ mellan objekten kan vi inte se med blotta ögat. Men egentligen Ă€r luft ocksĂ„ materia.
Jag skulle till och med gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt att sĂ€ga att det vakuum som âbefinner sigâ mellan objekten i rymden, kanske inte Ă€r materia (i den klassiska betydelsen), men heller inte helt âtomâ. Ăkta tomhet, ligger bortom till och med vakuumet.
KÀnsel kÀnner separation. Min hand rör vid ytan pÄ mitt skrivbord. Förnimmelsen av ytan Àr svalhet, ett litet tryck som mina fingrar uppfattar, och sedan berÀttar för min hjÀrna, som tolkar det som att mina fingrar stöter emot ett objekt (skrivbordet). Jag kan Àven se med ögonen att fingrarna inte gÄr genom skrivbordet.
LĂ€gger jag Ă€ven ned fingrarna pĂ„ skrivbordet med lite fart, sĂ„ uppfattar mina öron ett ljud, som tillsammans med de andra sinnena, syn, och kĂ€nsel i detta fallet, ger mig uppfattningen av att det finns ett âseparatâ objekt dĂ€r framför mig. PĂ„ sĂ„ vis tolkar man i förlĂ€ngningen hela existensen, objekt efter objekt, som befinner sig i âtomrummetâ mellan dem.
PÄ sÄ sÀtt manifesterar sig ocksÄ illusionen, Àven kallad Maya, och eftersom att vi tror pÄ den, dÄ sinnet kan vara helt identifierat med sina sinnesintryck, sÄ blir den vÄr enda verklighet.
PÄ sÄ sÀtt inser vi att vi Àr livet sjÀlvt
NÀr vi avidentifierar (distanserar) oss frÄn vad vi uppfattar som objekt utanför oss, eller rÀttare sagt frÄn den sinnesaktivitet som vi tolkar vÀrlden utanför oss genom, sÄ slutar vi samtidigt att se livet som separat frÄn oss sjÀlva.
Genom den djupa tystnad som infinner sig inom oss, kan vi klart och tydligt se, och förnimma detta egentligen sjÀlvklara faktum, att vi Àr livet sjÀlvt.
Eftersom separationen âförsvannâ, och vi sĂ„g tydligt att allt Ă€r ett, bĂ„de i den manifesterade, fysiska verkligheten, och framför allt djupare inom oss, sĂ„ försvann Ă€ven âslöjanâ som för oss dolde enheten hos oss alla.
Inte för att tomrummet mellan objekten försvann, utan för att vi kunde se bortom detta âtomrumâ, till den inre verkligt verkliga verkligheten, som inte gĂ„r att förklara med ord.
#0:
Ja, det stÀmmer, att det som vi uppfattar som tomrum inte Àr tomt. För det första Àr sjÀlva rummet en sorts substans. Man kan böja rummet (= gravitationen) och sen finns det saker som man inte kan se. Det dyker upp kvantpartiklar parvist, en materiapartikel i sÀlskap med en antimateriapartikel, som utplÄnar varandra sÄ snabbt som de dyker upp. Det kallas kvantfluktationen i vakumet.
#0:
Det var fint skrivet. Fick mig att tÀnka pÄ en text jag lÀste nyligen, kopierar in ett par stycken dÀrifrÄn
"Varken mĂ€nniska eller oxe syns lĂ€ngre â bĂ„da har spĂ„rlöst försvunnit. I det kalla ljuset frĂ„n den klara mĂ„nen Ă€r hela universum tomt. Vill du veta vad allt detta betyder? Vilda blommor och doftande grĂ€s â bara dĂ€r, av sig sjĂ€lva.
BĂ„de det som uppfattar (den som erfar) och det som uppfattas (objektet) â alltsĂ„ âden som tĂ€nkerâ och âdet som tĂ€nks pĂ„â â har blivit helt tomma.
Det finns inga tankar lÀngre, varken goda eller onda, ingen skillnad mellan subjekt och objekt, ingen skugga av jag eller ting.
MĂ€nniska och oxe â symboler för subjektet och begĂ€ren â har bĂ„da försvunnit.
Detta Ă€r tillstĂ„ndet av icke-dualt förverkligande, dĂ€r till och med begreppen âvisdomâ och âvilsenhetâ förlorar sin giltighet.
Ingenting finns kvar att gripa eller hĂ„lla fast vid â och Ă€ndĂ„ Ă€r allt genomsyrat av den ursprungliga klarheten."
- Redigerat 2025-10-05 17:00 av FataMorgana
#1:
Vilken tur att jag fick till det rĂ€tt, hehe đ sĂ„ lĂ€tt att trassla in sig i detaljer (iaf för mig), dĂ€rför "skummade jag bara pĂ„ ytan" i Ă€mnet universums tomhet, osv.
#2:
Tack! OcksĂ„ fint det du citerar, tack ocksĂ„ för det tillĂ€gget.đ (som tĂ„ls att lĂ€sas fler gĂ„nger).
- Redigerat 2025-10-05 19:38 av snowy00
TillÀgg till #2.
Gillade dessa delar av citaten lite extra:
"Vilda blommor och doftande grĂ€s â bara dĂ€r, av sig sjĂ€lva."
SĂ„ vackert đ€
"⊠ÀndÄ Àr allt genomsyrat av den ursprungliga klarheten."