Babbeltråd Nr. 61
#0:
Ser ut som en fluorit.
#1:
Ja, det är nog en regnbågsflourit, iaf enligt stället jag beställde den ifrån.
#2:
I alla fall en fin sten.
#3:
Ja, det tycker jag oxå 😊
Kanske får ni här en till kristall-bild lite senare idag…😉 Håller på och fixar med en sån bild.
#4:
Fint! 😊
#6:
Fina stenar. 🙂
Alltså jag har så mycket jobb på jobbet för tillfället, att jag är totalt färdig i huvudet 😄 Jag måste ju arbeta så noggrant, så att i åtta timmar koncentrera sig på process efter process är faktiskt väldigt ansträngande. Men i alla fall fick jag igår höra av en kollega, att hon som snart kommer att bli vår nya team-ledare är jätte nöjd med mig. Det glädjer mig verkligen 😊
#0 Fint foto förresten 🥰
#8:
Förståeligt att du blir trött av jobbet då. Men kul att de är nöjda med dig. Du verkar göra ett bra jobb.😊
Och tack! Jag ska nog ta några fler foton på mina kristaller sedan.
#9: Ja, det är ju också mycket värt, att den nya team-ledaren är nöjd. Det hade ju varit hemskt annars 😄 Han som vi har nu går ju i pension om två månader.
Ja, du får visa alla foton sen 😊
#10:
Om den nya också är nöjd, så är det nog ett "kvitto" på att du verkligen gör ett bra jobb…😄
Det ska jag göra 🥰
Vilka fina fotografier snowy. 😀
#8: Så roligt att läsa att du är uppskattad där du är.. Koncentrations krävande arbete har en tendens att mosa runt i huvudet.. känner igen det. Fast vi har så olika jobb.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
I morgonbitti får jag hämta ut nya glasögon. Längtar, men det blir en omställning. När man bara har haft läsglasögon.
Men det går inte längre, så vi får väl se om man hittar hit igen!. 😅😇
#0 Jag såg ett hängsmycke med en flourit genom ett skyltfönster som jag bara gick in och köpte rakt av.🫣
Väldigt nöjd blev jag iallafall 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#14: Ååå, en helt ny värld som öppnar sig. Grattis, och så hopoas ju jag att du hittar hit igen så klart 🙃
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#12:
Tack! Det var riktigt roligt att fota dem. Och att man fortfarande efter 20 års fotograferande (med en del "pauser" här och där) ofta lär sig nya saker…😄
#15:
Ah, ja som skrivet har kristallerna någon slags dragkraft på oss, verkar det som…🤗 Låter fint med ett sånt smycke.
#14:
😊så länge du inte försöker cykla hem med de nya glasögonen på. Själv höll jag på att gå ut framför en bil när jag nyss fått mina första glasögon, och skulle gå/cykla hem med dem på…🙄
Tack, vi får se hur det går. På något sätt hittar jag nog hit igen. 😅
Tack för tipset. 🙂
Jag lovar att inte köra bil, med dom nya glasögonen innan man har vant sig.
#18:
Det är bara till att följa ljuset, så hamnar du direkt på vår sajt. 😊
Condor skrev i förra babbeltråden:
Varken soligt eller molnigt kan det bara vara på nätterna. 😄 I så fall hade vi inget väder i natt. 😄 Men det var en kall natt. 🥶
Hehehe….😅 Så långt tänkte inte jag..😄
- Redigerat 2025-10-03 13:15 av snowy00
Ps. En solförmörkelse är ju då heller "inget väder" 😄😆
#21:
Hehe…. 😄
#22:
Utom om det är mulet. 😊
Nu är Emil i Bayern. I alla fall står det i tidningen att någon upptäckte och kände igen honom och tog kort på honom. Jag undrar hur personen kan vara så säker på att det är Emil?
Jag undrar om tyskarna kommer att ge honom asyl eller om dom också utvisar och skickar tillbaka honom? 😄
Oj, förr var sajten suddig. Nu är den bländande. 😇
Kanske Emil är klonad!!.
#25:
Precis! 😊
#26:
Vem vet hur många Emil klons som det finns? 😮😄
#27:
Ungefär lika många som det finns älgar…..😂😂😂🫡
#28:
😄😄😄
I morse när jag vaknade och tittade på termometern, stod den på 2 minusgrader. 😮🥶 I det ögonblicket ångrade jag att jag bara skördade alla mogna tomater igår, men inte alla halvmogna. Men vilket under, tomaterna klarade sig och till och med petunierna överlevde.
Men nu är det slut på de klara kalla nätterna, för i kväll blir det starkregn och storm. Det är heller inte trevligt, men åtminstone kanske de halvmogna och gröna tomaterna som finns kvar blir mogna.
#30:
Vi har regn här oxå. Varit dunkelt ute hela dagen. Men, ibland kan det vara lite vilsamt med sånt här väder… Man kan ta det lugnt hemma ist.😛
Hmmm….. Nu gjorde jag bort mig lite hehe. Jag har returnerat mitt VR-headset pga att det knappt går att starta längre. De var schyssta och även fast garantiperioden egentligen gått ut, så ville de skicka mig ett helt nytt headset. Men jag råkade missförstå returinstruktionen och skickade in produkten på fel sätt… Sen när jag skulle skicka ett ursäktande mail till dem, blev det också lite fel, då jag förvirrade mig igen och trodde att själva returinstruktionen hade varit på engelska och inte svenska🤷🤷🤷
Suck. Ibland går saker inte riktigt som man vill.😫
#32:
Nåväl. Under mitt yogapass så kom det spontana skrattet över mina små misstag till mig…..😂
Att kunna skratta åt sina fadäser, är så befriande. 😄
#34:
Ja, verkligen..😄
#32:
Hoppas att du ändå får ditt nya headset.
#36:
Jo, jag skulle tro det. Visar sig i veckan😊
#38: Fina 😊
#38: fina. De sista vad heter de?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#39, 40:
Tack!😊
De sista (svarta med "fläckar") är snöflingeobsidianer.
Du är så duktig med att fotografera stenar. 🙂
#42:
Tack.🤗
#38:
Det är ju nästan redan en liten samling som du har. Man kan bara älska stenar och kristaller.
Det är också roligt att leta efter stenar i naturen. Själv har jag bara hittat små bitar kvarts och glimmer. En gång hittade vi en sten som säkert vägde 1000 kilo, som det växte ett kalcitkluster på. För tung för att ta hem. 😄
Men jag har sett bilder på jättefina stenar, t.ex. ametist och rökkvarts, som folk har hittat i Sverige.
#44:
Ja, de bär med sig en särskild atmosfär/utstrålning av lugn och klarhet. Kallar man de för stenar eller kristaller förresten?🤔 eller både och.
Säkert kommer min lilla samling växa med tiden.
Ah, ja det vore ju häftigt att hitta en fin kristall i naturen. Ni skulle ha hackat bort kalcitklusterna från den stora stenen, och tagit hem😄😉
#45:
Stenar är ett samlingsbegrepp där kristaller är medräknade. Till kristaller blir mineraler genom att de kristalliserar ut, t.ex. till kristalllspetsar.
Men avgörande för att de ska kunna kallas för kristaller är att atomerna är ordnade i en regelbunden struktur, dvs. de bildar ett kristallgitter.
Din fluorit och malakit räknas till kristaller. Däremot är obsidian vulkaniskat glas, som inte bildar en kristallstruktur. Obsidian bildas när lava med hög kiseldioxidhalt svalnar så snabbt att atomerna inte hinner ordna sig i ett kristallgitter. Resultatet blir ett amorft fast ämne, alltså ett material utan regelbunden atomstruktur.
Det skulle inte ha gått att hacka bort kalcitkristalerna utan att förstöra dom. Man skulle ha behövt något verktyg som man kan skära i sten med.
Tackar också för den informationen om vad som är stenar/ kristaller.
Du verkar vara rätt så påläst. 🙂
#47:
Jag har läst en massa böcker om kristaller och på 90-talet gjorde jag en 2-årig utbildning i kristallterapi.
Vilket tråkigt väder vi har här. Blåsigt, mulet, regnskurar och bara 12 grader. ☹️
Till och med kalllare än i södra och mellersta Sverige.
#50:
Ja, det är höststämning i dina bilder. Här är det mesta fortfarande grönt, bortsett från kastanjeträden. Men här är de drabbade av Kastanjemalar, så dom bladen brukar att bli bruna redan på sommarn.
Vädret som vi har nu motsvarar snarare typiskt novemberväder.
#52:
Fina höstbilder från dig med. Den första bilden ser nästan målad ut. Har du använt någon sorts fototeknik?
#53:
Ja, speciellt bakgrunden ser nästan målad ut 🤔 men först tänkte jag att det kanske ösregnade…
Vilka duktiga fotografer vi har här på sajten.🤗
Ni har en förmåga att fånga, nu tappar jag ordet. Ni förstår säkert innebörden av vad jag menar.🙂
#53: Jag ljusade upp bilden lite bara…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#53: Nä, det är regn i solsken i bakgrunden.😇😊
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#54: det var i sol regn bilden blev till 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#55: Tack tror jag förstår 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#52: Vilka vackra höstbilder. Önskar att vi också hade ett så någorlunda fint väder att vi också hade kommit ut lite för att ta höstfoton, men här är det bara grått, blåsigt och regnigt 🌧️☁️☂️🪱
#55:
Jag förstår nog.🤗 Och tack.
#58:
Ah, det var nog det jag lite anade. Fint blev det iaf.
#60:
Tråkigt för er… Hoppas ni hinner få lite höst innan vintern iaf.
Jag har nu kommit överens med läkaren att jag ska söka sjukersättning på 75 %, sen försöka hitta något passande jobb/sysselsättning på resterande 25 %. Det känns riktigt bra måste jag säga.😊
#62:
Ja, det låter fint. 🙂
Nu har vi skönt väder här. 15 grader, blå himmel, med lätta, tunna moln. Blir skönt att komma ut lite om en timme eller så.
#64:
Njut av det så länge som det varar. 😊 Vi har det inte lika fint, men ändå finare än på länge. Mellan molnen dyker det upp blå himmel och det växlar mellan sol och moln. 16 grader har vi. När jag var på balkongen kändes det varmt och skönt när solen sken. Men så fort det kommer ett moln känns det kallt.
Tomatplantan ger knappt någon skörd längre och tomaterna blir inte riktigt lika röda som på sommarn. Igår tänkte jag köpa tomater för salladen, men alla sorter som dom hade i affären var övermogna och mjuka. Så jag kollade om jag hittar ett par mogna på plantan och fick åtminstone ihop 4 stycken. Inte mycket att hurra för. 😄 En massa gröna och ett par halvmogna finns det på plantan. Men de flesta kommer väl inte att hinna mogna.
#65:
Bättre med fyra st hemodlade, än fler övermogna från affären.😄 Ångrar lite att jag gjorde mig av med min planta så tidigt. Vem vet om jag hade hunnit få ett par till tomater från den.🍅
#66:
Ja, så tänkte jag också. 😄
Nu har de iaf godkänt min retur av VR-headsetet.🙈😎
Hur som helst. Nu måste jag iväg i finvädret till psykiatrin.😔
#68:
En promenad i naturen skulle kanske vara mer givande för ditt mående än att gå till läkaren? Kan dom inte göra sånt när det regnar. 😄
#69:
Det är inte ett läkarbesök. Ska träffa min kontaktperson som jag gör nu en gång i veckan, och vi har iaf planerat att gå ut på en promenad idag.🙂🌞
#70:
Vad fint, då kan du ändå ta vara på det fina vädret. 🙂
Idag hade jag en så ansträngande arbetsdag, med många komplicerade fall, att jag fick kraftig huvudvärk. Tyvärr har jag ingen bekväm arbetsställning när jag jobbar hemifrån, så när det blir mycket att göra får jag ibland ont i huvudet.
Jag tog en ibuprofen, men efter två timmar var huvudvärken fortfarande kvar. Då sa Condor att han skulle sända mig distansreiki. Skönt, tänkte jag, och lade mig på soffan för att vila medan han sände.
Jag slöt ögonen, och när jag låg där började jag plötsligt se energier i färger. Först kom en vacker lila färg, som en energiklump som rörde sig och sprakade. Den tog formen av vingar och flög iväg som en fågel. När fågeln försvunnit dök en grön färg upp, också som en dansande energi framför mig. Den pulserade, drog ihop sig och tänjde ut sig, i den vackraste gröna färg jag någonsin sett.
Sen plötsligt förvandlades allt till guld, som ett ökenlandskap som solen lyser på. Det blev totalt stilla och fridfullt. Och jag kände hur tyngden runt mitt huvud släppte.
Oj, vilken skön upplevelse det var. Min huvudvärk är inte lika stark längre 😊
#71:
Precis, vi brukar ofta gå promenader på olika ställen när vi träffas. Skönare än att sitta i ett rum på sjukhuset och prata.😊
#72:
Oj, vilken upplevelse! ☺️ Och skönt för dig att huvudvärken släppte. Det är så skönt när tankarna saktar in, och friden infinner sig.🤗
#72:
Du såg chakrafärgerna. Lila står för kronchakrat och grön för hjärtchakrat. Det är de mest aktiva chakren när man arbetar med reiki. Guld står för gudomlighet och andlighet.
#73: Ja, jag vet inte vad jag skulle göra utan Reiki 😊
#74 Så var det nog 😊
#75:
Kan tro det.
Kanske får jag själv en vacker dag lära mig Reiki. I alla fall om det är jag som får bestämma..😊🌈
#76:
Varför skulle du inte få bestämma?
#77:
Jo, det är klart jag själv bestämmer. Men tänkte nog om "förhållandena" (ex ekonomin) gör så det går osv. Vilket jag ju tror.🙂
#78:
Den första graden är ju inte så värst dyr. Säkert var din kamerautrustning mycket dyrare, så det beror på var du sätter dina prioriteter. Kameran kommer någon gång att gå sönder. Men reiki har du för hela livet och ju mer du använder dig av reiki, ju starkare flöder det i dig. Andra saker som man köper blir slitna och går sönder snabbare ju oftare du använder dom. Med reiki är det tvärtom.
De andra graderna är dyrare och när jag gjorde den andra graden avstod jag från att fara på semester för att ha råd. Den tredje graden och lärargraden sparade jag ihop till. Även om det kostade mycket pengar, så var det den bästa investitionen som jag någonsin har gjort.
#79:
Ja, kameran har kostat en del, även om det ändå var länge sen jag köpte den, med då helt andra ekonomiska förutsättningar än nu. Jag har heller inte råd i nuvarande situation att köpa kameraprylar, osv, eftersom de pengarna inte finns helt enkelt. Men om jag nu får sjukersättning så bör ju de förutsättningarna bli annorlunda. Så bara pengarna finns, har jag ju tänkt gå iaf första graden.🙂 Jag står alltså inte och väljer mellan en ny kamera, och reiki. Har helt enkelt inte råd med något av dem. Men förstår ju hur du menar, precis som du säger tänkte jag också om TM-kursen. Och den är inget jag ångrar.
#80:
Hoppas att du får sjukersättning. När jag gjorde den första graden, hade jag heller inga tankar på att spendera pengar på de dyrare graderna. Men jag var så fascinerad av reiki att jag ville "gå vidare" och åtminstone göra den andra graden för att kunna sända reiki på distans. Till slut blev det alla grader ändå. 😊
#81:
Ja, hoppas det 😁 och hoppas att de i så fall beräknar efter tidigare jobb. Under några år hade jag en ganska god lön. Men det var typ 7-8 år sedan nu. I vilket fall, det visar sig nog.
Ok, ja man vet ju aldrig. Kanske vill man göra fler när man väl har gjort första? Men man får nog ta en grad i taget…och se hur det utvecklar sig.😊
#82:
Ja, det ska ju vara tillräckligt med avstånd mellan graderna. Mellan första och andra graden, minst ett halvt år men helst längre.
Nu har jag redan loggat ut från jobbet. Skrev till kollegorna att jag blivit sjuk och känner mig trög i huvudet och att jag därför slutar min arbetsdag lite tidigare. Vilken tur att jag har flexibla arbetstider. Nu gäller det att se till att bli frisk så fort som möjligt. Bra att det är helg och att jag kan stanna på soffan i ett par dagar nu 🙂
#84:
Låter klokt. Skönt att du kan sluta lite tidigare när det behövs 🙂
Själv har jag haft ett möte på min aktivitet tidigare idag. Det gick väl okej, så jag ska pröva vara där 3 timmar i veckan igen nu. Men jag har börjat skaka mer eller mindre i händer, och kropp när jag blir stressad/nervös… Så jag kan inte riktigt dölja min nervositet längre verkar det som, hehe.
#85:
I så fall är det bäst att komma till insikt att det inte finns någonting att vara nervös för. Det finns inget som kan hända dig. Det finns ingenting som du kan förlora. Det finns inget som någon kan kräva av dig. Du går helt enkelt dit och gör ditt bästa, oavsett vad ditt bästa är och det gör du för att få pengar av staten.
#86:
Jo, jag behöver ju också någon inkomst att leva på.🙂 Så det är klart jag gör det som krävs av mig, även fast jag egentligen är sjukskriven till 100 % pga min sjukdom, osv.
#85:
Ja det är så skönt med ett sådant jobb 😊
Hoppas det går bra på din aktivitet sen. Tänker som Condor att du ju bara kan göra ditt bästa. Du har i alla fall inget jobb att förlora, även om jag förstår att det inte känns trevlig när man skakar av nervositet. Det handlar bara om att du också under din sjukskrivning har dina plikter att sköta, som att träffa dina kontakter och läkare att försöka delta i alla rehabiliteringsplaner som ni gör upp och sen är det bara att ta allt som det kommer. Det ska nog gå bra 😊
#88:
Tack.. så är det ju precis.😊 Sen tror jag att skakningarna i grunden inte har med nervositeten att göra, eftersom jag har darrande/skakiga händer också när jag är som vanligt hemma, osv. Det har snarare med mina motoriska tics/psykosmedecinen att göra… Som verkar triggas av stress/nervositet mm.
#89:
Om dina skakningar någon gång blir väldigt starka på din aktivitet, så att det syns, kan du ju alltid berätta som det är. Jag tror inte att någon kommer att slå dig eller håna dig för det. Det är ju inte utan anledning du är sjukskriven och söker efter sjukersättning och på den där aktiviteten finns det väl många människor med olika problem. Du kommer säkert bara att möta förståelse för just dina problem, liksom du säkert visar förståelse för andra och deras problem🙂
#90:
Ja, jag gjorde faktiskt det också. Sade att de är pga medicinen.😊 Sen var det inte så mycket mer med det.
(så det var iaf ingen som slog mig tack och lov 😁😸)
#91: Bra så, för då behöver du inte försöka dölja det 😊 Tror också att skakningar blir värre om man försöker dölja dem.
#92:
Ja, sant.🤔
Tillägg:
Men det var också lite lustigt att när jag tog upp hur jag upplevt det där sen efter sommaren, så hade visst ganska många av deltagarna känt sig stressad under den perioden av typ samma anledningar.
Och när jag fick det jag sade ur mig…Så slutade nästan "skakningarna" helt….
Nu går det inte så bra för Fata Morgana. Igår kväll lyckades vi tack vare reiki att förbättra ryggsmärtorna och det såg ut som att vi är på rättt väg. Men i natt hostade hon hela natten och det retade nerven så att varje hoströrelse är en sorts ryggskott.
Jag fick behandla en halv timma med reiki i morse så att hon kom upp ur sängen och kunde gå. Men hoströrelserna triggar igång smärtorna hela tiden. Som tur har en läkare som är 100 meter härifrån jouurnaltjänst, så nu ska vi dit och se om hon kan få nån spruta i ryggen och någonting som blockerar hostan.
Nu var vi just hos läkaren. Covid testen var negativ, men hon har förhöjda leukocyter. Eftersom hon har en infektion, vågade läkaren inte ge henne infiltrationer i ryggen. Infektionen skulle kunna sprida sig dit om hon gör det sa hon. I stället fick hon bara antibiotika mot infketionen och stark hostmedicin med kodein. Men ingenting mot ryggsmärtorna. Då har vi bara reiki till förfogande för att lindra smärtorna. Men om hostmedicinen verkar bra, kanske smärtorna inte triggas igång lika mycket.
Tyvärr är jag också smittad och förkylningen skrider fram, så jag hoppas att vara till hjälp så länge som möjligt.
#96: Men fy bubblan så tråkigt. Stackars dig Fatamorgana.
Krya tankar genom etern till er båda två. 💚
Hoppas att antibiotikan kickar in fort så hon får lite lugn i ryggen.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Vad tråkigt att höra. Nu kan jag inte skicka reiki, men skickar helande tankar till er båda två.💚
Hoppas också att antibiotikan hjälper.🙂
#97: & #98
Tack till er båda två 🤗 ❤️
Skulle jag bara ha det ena eller det andra hade det varit mycket lättare. Infektioner kan man ju ha ibland, och ryggskott likaså, men att drabbas av båda två samtidigt är verkligen jobbigt.
Hostade så mycket under morgonnatten att det stack till i ryggen varje gång. Sen, när jag hade kravlat mig upp ur sängen för att gå på toaletten, klarade jag inte av att ta mig tillbaka. Ryggen gav vika på något sätt. Där stod jag alltså på golvet på alla fyra bredvid sängen och hade ingen aning om hur jag skulle lyckas ta mig upp igen. Men på något sätt gick det till sist.
Är ändå så glad att läkaren här bredvid hade öppet på morgonen, så att jag åtminstone fick en ordentlig hostmedicin. Förhoppningsvis sover jag bättre nästa natt, och hostar jag mindre så belastas ryggen också mindre, då borde smärtan ge med sig.
Nu hoppas jag bara att antibiotikan också börjar verka snart. Men nog ska det väl gå över, som det alltid har gjort tidigare.
Är mest av allt tacksam över att det är lördag i dag och att jag slipper gå på jobb i morgon
Tråkigt FataMorgana (och Condor) 🙁 det låter verkligen jobbigt.