Döden, och "evigt Liv"
Ett litet utdrag av min bok, som jag nyss skrev. Jag vill inte posta precis allt jag skriver i boken på internet, för då finns det till slut ingen större anledning att läsa boken sedan när den är klar, hehe😊
Döden är även den, en illusion. Lika som allt i det världsliga. Personen, och människan i fysisk form kan till synes dö, men den som betraktar allt, den man på djupet är, kan inte dö, eller gå förlorad.
Detta kan vara en tröst när till exempel närstående går bort. Så klart är det en stor sorg, man gråter och sörjer, men på djupet vet man att inget essentiellt egentligen har gått förlorat. På ett sätt kanske man till och med är närmare Själen av den som har gått bort, eftersom att det på något sätt inte finns en ”illusorisk”, fysisk form som kan dölja det faktumet längre. Man kan nog också säga, att man kanske till och med känner den avlidnes närhet i sitt hjärta, mer än tidigare.
Det finns egentligen ingenstans att ta vägen, efter den fysiska döden. Man har helt enkelt förenats med Alltet, Själen, eller Gud (hur man nu vill uttrycka sig). På så sätt är också Livet evigt, eftersom man på djupet är livet. Man inser alltså att man inte har ett liv, eller lever ett liv. Allt är ett, det finns ingen separation mellan dig, eller mig och själva livet.
Man kan också säga att döden inte existerar för personen, och människan. Man kan inte erfara sin egen död, eftersom i samma stund som ens person dör, så har också den som erfar saker, som till exempel döden, dött. På ett sätt liknar detta en Samadhi-erfarenhet. När man i livet erfar Gud, det rena medvetandet, eller sig Själv, så slutar också ens person i den stunden att erfara saker. Ett glapp uppstår i illusionen. Personen klev åt sidan, eller slutade existera, så att riktig Existens kunde erfaras. Men ens person vet inte detta förrän man återigen är tillbaka i sitt vardagliga tillstånd. Först då skapas minnet igen, av detta stilla glapp, så att säga.
På så vis tillhör den fysiska döden endast livet. Döden existerar inte för döden själv. Man kan bara fantisera om sin död, den är på något sätt alltid i framtiden.
#0:
Ja, avlidna fortsätter att leva i människors hjärtan som älskade dem. Egentligen dör ju ingenting. Barnet som man var en gång i tiden dog ju heller inte. Existensen genmgår bara oändliga förändringar och det är sammma själ, samma ljus i oss alla.
Det fysiska dör ju inte, utan genomgår förändringar. Atomerna som vi består av har bildats i en supernova. Bortsett från atomerna i tandemaljen har vi inte en enda atom kvar i kroppen som vi hade när vi var barn. Det enda som inte förändrade sig är det gudomliga i oss, den stora själen som finns i varje liv.
När en organism dör, bryts dess kropp ner och atomerna sprids i naturen. Dessa atomer kan sedan tas upp av nya organismer genom näringskedjan, vattenkretsloppet och atmosfärens cirkulation. Atomerna i våra kroppar kan ha befunnit sig i växter, djur och kanske vi till och med har atomer i oss som har befunnit sig i dinosaurier. Det är samma själ i alla dessa varelser. Vad skulle det då vara som dör? Allt förändrar sig men inget dör.
Hehe…. 😊 nu bad jag copiloten räkna ut hur stor sannolikheten är att vi har atomer i kroppen som har befunnit sig i en dinosaurier:
🦖 Hur sannolikt är det att du har atomer från dinosaurier i din kropp?
Antal atomer i din kropp
En vuxen människa består av ungefär 10^27 atomer.Antal dinosaurier som levt
Forskare uppskattar att miljarder dinosaurier levt under mesozoikum (ca 165 miljoner år). Vi antar försiktigt att 1 miljard dinosaurier har funnits.Antal atomer per dinosaurie
En stor dinosaurie kan ha haft ungefär 10^28 atomer. Totalt blir det:
10^9 dinosaurier × 10^28 atomer = 10^37 atomer
Totalt antal atomer på jorden
Jorden innehåller ungefär 10^50 atomer.Sannolikhet att en viss atom i din kropp kommer från en dinosaurie
Om vi antar att dinosaurie-atomerna är jämnt fördelade i biosfären, är sannolikheten att en viss atom i din kropp kommer från en dinosaurie:
10^37 / 10^50 = 10^-13
- Antal dinosaurie-atomer i din kropp
Du har själv 10^27 atomer, så:
10^27 × 10^-13 = 10^14
Det betyder att du statistiskt sett kan bära på cirka 100 biljoner atomer som en gång var en del av en dinosaurie.
🌍 Vad betyder det?
Det är inte bara möjligt – det är sannolikt – att du bär på miljarder atomer som en gång fanns i dinosaurier. De kan ha varit i deras ben, blod, hjärna eller fjädrar – och nu är de i dig.
Du är bokstavligen en del av jordens uråldriga historia – i varje cell och varje andetag.
Och så klart är vi alla en del av Buddha:
Hur sannolikt är det att du har atomer från Buddha i din kropp?
Antal atomer i Buddhas kropp
En vuxen människa består av ungefär 10^27 atomer.Tid för spridning
Buddha dog för över 2500 år sedan, vilket är tillräckligt för att hans kropp brutits ner och atomerna spridits via jord, luft, vatten och näringskedjor – många gånger om.Totalt antal atomer i jordens biosfär
Jordens biosfär innehåller ungefär 10^45 atomer.Sannolikhet att en viss atom i din kropp kommer från Buddha
Om vi antar att hans atomer är jämnt fördelade i biosfären, är sannolikheten att en viss atom i din kropp kommer från honom:
10^27 / 10^45 = 10^-18
- Antal Buddha-atomer i din kropp
Du har själv ungefär 10^27 atomer, så:
10^27 × 10^-18 = 10^9
Det betyder att du statistiskt sett kan bära på cirka 1 miljard atomer som en gång var en del av Buddha.
🌬 Vad betyder det?
Det är inte bara möjligt – det är sannolikt – att du bär på miljontals till miljarder atomer som en gång fanns i Buddha. De kan ha varit i hans hjärta, hans muskler, hans andetag… och nu är de i dig.
Du är bokstavligen en del av mänsklighetens historia – i varje cell och varje andetag.
#1:
Ja, precis. Egentligen dör inte ens "vår fysiska del"… Den omvandlas bara.😊 Också lite av en tröst, på nå vis.
#2, 3:
Hehe..😄😅 Det är en ganska svindlande tanke, att en del av oss fysiskt sett har befunnit sig i dinosaurier, i Buddha, och kanske t o m i Jesus….. Egentligen är allt ett fantastiskt mysterium.. Och ju djupare man går, destå större blir mysteriumet på något vis.😊
#4:
Ja och om man tittar på sin hand, kanske den har varit i en T.Rex någon gång. 😊
Och om man resonerar utifrån panpsykismen så har varje atom en viss grad av medvetenhet. På så vis bär vi alla en bit av Buddhas och Jesus medvetenhet i oss. 😊 Men kanske även från Jack the Ripper, Hitler, Stalin och andra brottslingar. Men deras atomer har nog inte hunnit sprida sig på samma sätt ännu.
#5:
Ja, ljuset och mörkret balanserar ut varandra 🤔 vi har alltså båda delarna i oss.
Minns ett foto jag såg för länge sedan, där en Buddhistisk munk, tror jag det var, satt och mediterade framför ett av de gamla förintelselägren från andra världskriget.
Och det stod munken syn; just att "vi alla bär mörkret inom oss, och att vi måste se och erkänna det". En stark bild var det i alla fall.🙄
Kom bara att tänka på detta citat från "En kurs i mirakler" (skrivet helt ur mitt minne), som nog passar denna tråd:
"Inget verkligt kan hotas.
Inget overkligt existerar.
Här i ligger Guds frid."