Våga gå din väg.
De tror att du isolerar dig
De anser du borde vara tacksam.
De förväntar sig att du ska följa deras norm.
De tycker att du blivit konstig.
De tror att du tror, att du är någon förmer än dem.
De vill behålla dig på samma plats på livets spelbräde. Beräktnat uträknat självklart och lätt följsam
Det är så de flesta regelverk ser ut.
De tysta oskrivna reglerna.
De styr dig många gånger mer än vad du ens vill erkänna.
Känslan av ensamhet smyger sig på.
Det är en invand känsla som
funnits där hela tiden.
Rädslan för att bli övergiven, lämnad,
ratad.
Det är en outhärlig känsla som fått dig att följa det tysta spelets regelverk.
Trots att du invändigt egentligen alltid har vetat…. ….
Men ingen visade dig vägen dit.
Den var du nödgad att finna själv:
Att den existentiella ensamheten är den inre skattkammaren som bär dig på Livetsväg.
När du slutar göra motstånd.
Våga livet
Och
Livet bär dig.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0:
Så fint skrivet 😊 Ja, det där känner jag verkligen igen. Det kan vara väldigt smärtsamt när andra inte förstår, eller när man själv kämpar mot de här osynliga reglerna. Men som du skriver, när man vågar stanna kvar i ensamheten istället för att fly den, så förvandlas den till något helt annat. Det är nog där friheten finns, när vi inte längre behöver leva upp till andras förväntningar utan bara vågar vara 😊
Dom tysta reglerna är som väghinder på den ensamma vägen.
- Redigerat 2025-09-02 17:35 av Gråeld
#1: Tack!
Och jag instämmer 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Ja, så har det varit och är fortfarande emellanåt. . . . En slirar upp och ner ur den dikeskanten…
🙄🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Tänker på de som t ex har autism, och kanske inte riktigt har så lätt att förstå de här tysta, oskrivna reglerna människor emellan. Är det en välsignelse, eller en förbannelse…?🙂
Annars kan ensamheten vara jobbig. Så länge det finns obearbetade saker i ens undermedvetna… Som pockar på, och vill komma fram.
#0. Precis så är livet. Tack för versen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0:
Det där var sanna ord och det är vad alla som går en andlig väg upplever. Man intresserar sig inte längre att följa med flocken och blir till en sorts "måsen Jonatan".
I det svenska språket använder man sig av ett och samma ord (ensam) för 2 olika tillstånd. Men i det tyska språket finns det 2 ord.
"Alleine" betyder att vara för sig själv. Det beskriver ett yttre, ofta självvalt tillstånd av frånvaro av andra människor, som kan upplevas positivt och tjäna till avkoppling eller självförverkligande.
"Einsam" är en subjektiv, ofta negativt laddad känsla av inre tomhet och brist på meningsfulla sociala kontakter, som orsakar smärta och lidande.
Människor som går en andlig väg väljer oftare än andra att vara för sig själva, men känner sig inte ensamma. Människor som inte går en andlig väg ser inte skillnaden på samma sätt.
Exempel: Fata Morgana och jag är helst för oss själva. Vi har inte många sociala kontakter och undviker stora folksmassor så gott det går. Tiden som Fata Morgana har ledigt, utnyttjar vi för att vara tillsammans, bara vi 2 och vi tycker att det skulle vara jobbigt attt ständigt träffa andra människor. Men Fata Morganas syster tror att det är jag som har isolerat henne och manipulerat henne, på samma sätt som sekter isolerar deras medlemmar från den yttre världen. Ytliga människor kan aldrig förstå människor som går en andlig väg.
#6: Tack för att du läste 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#7: Måsen Jonatan… nu behöver jag googla… vet att jag har läst eller hört uttrycket tidigare. Men vet inte vad det betyder riktigt.
De där berättelserna som byggs i våra huvuden och som sen projiceras ut……. för att historien i den som målar verkligheten….. om någon annan…. egentligen handlar om….Okunskap…
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#9:
Måsen Jonatan är en bok som var en bästsäljare på 70-talet. Den handlar om en mås som tänkte att det måste finnas mer i livet än att följa med fiskebåtarna tillsammans med de andra måsarna och fånga fisk. Han lämnade flocken för att utforska sina egna gränser och söka självförverkligande.
#7:
Även på engelska finns iaf två uttryck för ensamhet. "Lonely", och "alone". Den första uppfattar jag som en känslomässigt, negativt laddad ensamhet, medan den andra uppfattar jag som att man bara är för sig själv.😊
#11:
Ja, precis så. Man kan vara/känna sig ensam även om man är bland folk. Men man kan vara för sig själv, utan att känna sig ensam.