Dammet på glödlampan
Jag tänker på Krishnamurti som sa:
”Jag kan inte ge er någonting,
bara ta ifrån er någonting.”
Och det är just det
som utmärker en sann lärare.
Inte den som ger dig nya ord att tro på,
inte den som målar upp fler bilder
för ditt sinne att hålla fast vid,
utan den som tar ifrån dig allt.
Den som får dig att tvivla.
På dig själv.
På dina föreställningar.
På allt du någonsin har trott på.
Den som rycker undan mattan
under dina fötter.
Den som får dig att inte längre veta
vem du är,
varifrån du kommer
och vart du går.
Och det är detta egot hatar.
Det är detta som väcker rädslor.
Det är därför vi stretar emot.
För vi fruktar förlusten.
Vi tror att vi försvinner
när våra föreställningar gör det.
Men det är inte sant.
Det enda som försvinner
är dammet på glödlampan.
Allt det vi tror att vi är,
alla föreställningar och idéer
som lagt sig ovanpå vårt ljus.
För vi är som dammiga glödlampor.
Ljuset har alltid funnits där,
inom oss alla,
men det kan inte lysa klart
förrän dammet torkats bort.
Varje föreställning vi släpper,
varje tanke vi lämnar,
Varje idé vi gör oss av med,
gör oss lite lättare,
lite friare,
lite klarare.
Tills vi lyser i vår fulla kraft.
Och då,
kan man säga att lampan är putsad,
att ljuset inom oss kan lysa klart.
Så håll dina fingrar borta
från alla dem som vill ge dig något.
Det är att ta bort som frigör.
Damm, föreställningar, illusioner,
ja allt som skymmer ljuset inom oss,
Låt det falla bort.
Låt det lösas upp.
Var stilla.
Vila i tystnaden.
#0:
Så sant. 😊 Det där med dammet på glödlampan var en bra liknelse. Varken Krishnamurti eller någon annan upplyst kan ge en någonting som man själv har. Många tror att andlig utveckling handlar om att tillfoga någonting, någonting som de inte är medvetna om att de har, eftersom dammet skymmer ljuset. Krishnamurti kunde bara ta bort dammet. Men många klamrar sig fast vid sitt damm. De tror att det är dammet som är ljuset och samlar på sig allt mer damm. Och somliga självutnämnda vägledare på youtube är flitiga med att hälla damm på människors ljus och säger att det här är ljuset.
#1:
Ja exakt. Det är som du säger. Krishnamurti kunde bara ta bort dammet, inte ge oss något nytt 😊
Det är en bra liknelse om dammet på lampan.😊
Det som Condor beskriver om andlig utveckling. Är att ta fasta på, namnet andlig utveckling är det många som tagit patent på. Som grön är det en djungel med alla fagra löften som finns. Även jag rycktes med, men någonting sa mig att ha dörren på glänt, så man kan smita ut. och det är bra att ha i åtanke.😊
- Redigerat 2025-08-24 18:07 av Gråeld
#3:
Tack! Ja, precis så 😊
Det finns så många löften och vackra ord där ute och det är lätt att ryckas med.
Men den sanna vägen handlar egentligen inte om att samla på sig mer,
utan om att släppa. Att låta dammet falla av, tills ljuset i oss själva lyser klart.
Så dörren på glänt är klokt. För i slutändan behöver vi inte gå någon annans väg,
bara återvända till det vi redan är 😊
Därför är det bra att vi går ut och skriver om det.😊
Kanske är det någon varelse som läser det här, och tar fasta på det.
#5: Ja det vore ju fint 😊
Ännu en fin tråd, med visa inlägg 😊
Det som jag tycker ha varit skönt med att lyssna på UG Krishnamurti (om vi ska prata om honom) är att han är så rak och ärlig i det han säger. Inte att precis allt han säger är bra, och sant. Mer att han inte förklär sina ord innan han uttrycker dem.
Lite på så sätt "skalar han löken", och kommer åt kärnan, upplever jag det som…
Men iaf, tänker jag också på videon med Rupert Spira, där han säger att i bästa fall är den andlige läraren "den sista besvikelsen" på en andlig väg. Alltså, det representerar det där sista som egot håller fast vid, krampaktigt… Vågar man släppa det också..?
Många gånger är det just föreställningar och projektioner man får släppa. Man behöver alltså inte aldrig mer lyssna på en andlig lärare… Dvs, man fortsätter kanske att lyssna, men har släppt allt man projicerar på läraren, i det här fallet.
Ni har iaf rätt i att ingen kan ge oss det vi redan är. Inte ens en upplyst, andlig lärare..😊 När man kommer till den punkten, måste man våga hoppa blint, utför stupet, och lita på att något inom fångar en, och håller en trygg…(bildligt sagt).
#7:
Alla som verkligen är upplysta andliga lärare, säger i princip samma sak, fast med olika ord utifrån olika perspektiv.
Det är det som skiljer upplysta från svamlare, att de upplysta säger att man ska bli av med sina föreställningar medan svamlare fyller på människors sinne med en massa föreställningar.
Det som du skrev om "den sista besvikelsen" fick mig att minnas, att igår kväll när vi hade TV´n på gick vi igenom en massa klipps och där befann sig ett klipp med rubrik om att övervinna den sista besvikelsen. Vi såg inte på det klippet och jag tror inte att det var från Rupert Spira. Kanske Fata Morgana har mer i minnet?
#8:
Ja, det var det senaste klippet jag bifogade i visa videos-tråden. Jag tror FataMorgana såg det i helgen, för hon skrev iaf att det var ett bra klipp.
Och jo, precis så är det med riktiga andliga, upplysta lärare, som du skriver. De säger bara samma sak med olika ord.
#8: Den enda youtube video jag har i minnet med det namnet är den Snowy länkade till i den andra tråden och den var från Rupert Spira. Du kanske blandar ihop något?
#10:
Kanske det.