Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 723 ggr
Condor
3

Babbeltråd Nr. 53

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är den nya babbeltråden. Bilden tog vi vid myravattenfallen.

snowy00
1

En liten fundering, om det är ok. Vad betyder det när blommorna på plantan drar ihop sig så här som på bilden? De gjorde så igår, någon timme efter att jag ställt plantan i köksfönstret.

Först svarade chatgpt att plantan är "stressad" då, av nån anledning. Men sen när jag bifogade bilden sade den att det är helt normalt, ett tag innan frukten börjar växa.🤔

1000000290.jpg

snowy00
1

#0:

Fin bild, förresten 🙂

Condor
2

#1:

Jag antar att blomman håller på att blomma över och att det sen bildas en tomat där.

snowy00
1

#3:

Jo, antagligen…🙂

FataMorgana
2

Bara två jobbdagar kvar nu och sen kommer nästa semester på två veckor 😊

FataMorgana
2

#1: Vad trevlig med tomatplanta för dig med 😊

snowy00
2

#5:

Skönt! Jag är också ledig just de två veckorna.
Gör sista dagen innan ledigheten imorgon.

snowy00
2

#6:

Verkligen😊 känner mig ivrig att se om det blir någon tomat hehe.🍅

FataMorgana
2

#8: Vi får hoppas det, att du får många tomater 🍅🍅🍅

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

#0 Härlig bild

#1 Hoppas du får många goda tomater på den plantan.

#5 och jag har bara 2 dar kvar + helgen. Sen börjar jag jobba igen två veckor. Sen blir jag ledig igen….

Idag har vi bilat runt lite. Försökte fly undan regn och åska. Det gick rätt så bra i allafall. Lite knallar hördes när vi åt lunch och då passade regnet på att trilla ner också. 😊
Ibland har man tur.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#10:

Somriga bilder du bifogar😊

Condor
3

#10:

Det var fina bilder. Jag undrar hur man har lyft upp stenarna på varandra i den näst sista bilden. En sådan där sten måste ju väga flera hundra kilo. Sen måste de inte bara lyftas, utan hållas i balans.

Condor
2

Vad tycker ni? Ska man besöka djurparker? Det är länge sen vi besökte djurparken Schönbrunn i Wien. Sist vi var där tyckte jag så synd om somliga djur. Det fanns en svart panter som riktigt grät. I naturen har rovdjur ett revier som kan motsvara hundratals kvadratkilometer. I djurparker är dom knäckta.

Sen jag såg den där pantern, tänkte jag att jag aldrig besöker en djurpark mer, för jag vill inte stöda djurplågeri. Men å andra sidan hjälper pengarna som man betalar för inträdet djuren. Min mor spenderade ofta pengar till den djurparken utan att ens besöka den.

Ska man ändå besöka djurparker för djurens skull eller ska man avstå för djurens skull?

snowy00
2

#13:

Det dilemmat har också jag. Har alltid en gnutta dåligt samvete när jag väl besöker en djurpark, även om jag tycker om att se och "träffa" de djur som är där. Har nog själv inget bra svar på frågan.

Stjärnskott
3

#13: Knivig fråga det där. För 15 år sen så där, så lovade jag mig själv att aldrig besöka djurpark igen.

Upplevelsen av att djuren var håglösa och sorgsna rörde i mitt känsloregister.

Förra sommaren åkte vi igen till denna djurpark med barnbarnet och denbes familj. Jag kände mig dubbel inför det besöket - men jag intalade mig att djurparken också gör mycket gott för de djur som lever i det vilda…

Upplevelsen i djurparken var inte lika dyster som den förra gången heller.

Rätt eller fel?
Det kan jag inte svara på.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#14:

Eftersom jag heller inte har ett bra svar, frågade jag copiloten och den skrev att den djurparken också ett centrum för forskning, utbildning och artbevarande. De driver projekt för att skydda hotade arter, både genom uppfödning och genom att sprida kunskap om naturvård.

Men ändå funderar jag. Eftersom vädret inte kommer att vara så bra nästa vecka när Fata Morganas semester börjar, funderar vi på vad vi annars kan göra om vi inte kan bada och djurparken är ett alternativ. Jag stöder gärna projekt att skydda arter, men jag vill inte stöda att man håller vissa djur, tex. rovkatter i fångenskap.

Condor
2

#15:

Cokpiloten svarade att man bara ska besöka djurparker som är transparenta med sin djurhållning och som prioriterar djurens välmående. Djurparken i Schönbrunn, som är världens äldsta djurpark, har enligt copiloten ett starkt fokus på artbevarande och forskning.

Kanske vi ändå gör ett besök.

snowy00
3

Det brukar jag också "trösta" mig med, att bra djurparker verkar göra något gott för djuren i det stora hela.

Tror själv att jag kommer att besöka en djurpark som vi har i närheten igen, och fotografera de djuren.

snowy00
3

Phu, nu är jag ledig från mina åtaganden i 2,5 veckor. Även om jag inte har ett krävande jobb jag går till, så är det ändå skönt att vara helt ledig ett tag. Det är fördelen med att ha något att göra om dagarna (som jobb, eller annat). Det blir extra skönt de stunder man är ledig.

FataMorgana
2

#10:

Det låter ju inte så illa det heller, att jobba två veckor och sen ha ledigt igen 😊Vilka vackra foton 🥰

FataMorgana
2

#19: Jag måste klara av en dag till 😄 Ja så är det, man njuter så mycket mer de stunder man har ledigt sen 😊

Stjärnskott
2

#20: Tack 😊

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

Jag har nu (med tanke på ingenting) två gånger råkat ta det kaffe som innehåller koffein (som jag brukar ta bara på morgonen), på eftermiddagen.😮 Alltså, då när jag brukar brygga det koffeinfria.

De smakar väldigt lika egentligen…☕

snowy00
2

I alla fall så tror jag att jorden, och den större krukan till tomatplantan levereras idag, som jag beställt. Hade nästan tänkt plantera om den redan idag i så fall, men nästa vecka ska jag bort ett par dagar… Vilket försvårar att vattna plantan som man ska🤔
Sen hade jag också tänkt vänja den gradvis med direkt solljus. Har läst att man bör göra det. Men det kanske jag iofs hinner med på några dagar innan jag åker bort…😊 Hmmmmm….Ska se hur jag gör.

Condor
2

#24:

Om du reser bort ett par dagar och inte kan vattna plantan under den tiden, har den större chans att klara sig i en stor kruka. I en liten kruka är vattnet snabbare förbrukat.

Sen beror det ju också på vädret. Är det hett och torrt, är vattnet snabbare förbrukat. Man kan i så fall ta en plastflaska och fylla den med vatten. Sen stoppar du flaskhalsen i jorden så att vattnet bara långsamt rinner ut ur flaskan.

snowy00
2

#25:

Ah, bra tips. Ska nog försöka plantera om den idag då, och pröva det med vattenflaska i jorden 😊 det kommer antagligen vara ganska varmt, och uppehåll när jag är borta.

snowy00
2

#26:

Paketet kommer visst först på måndag.

FataMorgana
1

55 minuter jobb kvar, sen börjar semestern 😎☀️

Condor
2

#27:

Kanske du hinner plantera om den innan du reser iväg.

Gråeld
2

Njuut. 🤗

FataMorgana
1

#30: Det ska jag göra 🤗

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Va kul 😄 Teknologin som finns i starwars, som de förintar fientliga rymdskepp med, finns nu att köpa för vardagsrummet, balkongen eller terassen.

En laser scannar omgivningen och om den upptäcker en mygga, skickar den iväg en laserstråle som dödar den. 😄

snowy00
1

#29:

Ja, på måndag ska jag ju hinna plantera om den t ex. Men, bara det att jag kanske får svårt att hinna vänja den med att stå ute, ordentligt 🤷 eller, det är iaf vad chatgpt sa att man skulle göra.
Men läser jag här är det bra mycket lättare att vänja den (stå i skuggan några dagar, sen flyttas till dess ordinarie plats):

https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/tradgard/kokstradgarden/dags-att-flytta-ut-tomatplantorna-lyckas-med-tomatodlingen/

I så fall bör det inte vara nå problem med att plantera om den innan jag åker bort😊

#32:

Hehe. Jag funderar ju om videon är helt seriös? 😄

Börjar dina tomatplantor bli redo för ett liv utomhus? Vi ger dig tips om när du kan flytta ut tomaterna, vad du ska tänka på och hur du lyckas med tomat i kruka.
  • Redigerat 2025-07-11 16:44 av snowy00
snowy00
1

#28:

Vad skönt för dig 🤗

Condor
2

#33:

Vi brukar att ställa ut den med det samma efter vi köper den. Så länge det inte är kallt är det inget problem. Hos oss har den ungefär 6 timmar sol på eftermiddagen.

Den där lasern finns på riktigt.

https://photonmatrixlab.com

laser , mosquito, mosquito zapper ,mosquito killer ,photon matrix ,air defense
snowy00
2

#35:

Ok, det var ju bra att veta. Det står överallt att den kan bli skadad av solljuset om man inte vänjer den först… Men då är det nog inga problem, om ni ställer ut den på en gång. Det gör saker lättare, så jag skippar nog att vänja in den och ser hur det går.

Det var iaf en häftig liten laser😄
Kanske jag behöver en sån eftetsom jag har sett någon "blomfluga" här i lägenheten sen jag tog in tomatplantan…😉😉
Skämt åt sido.

• Redigerat 2025-07-11 19:19 av snowy00
Condor
2

#36:

Kanske det är avgörande att plantorna på vår balkong bara har sol på eftermiddagen? Eller olika sorter är olika känsliga? Sen beror det kanske på hur plantan som man köper redan är van att få sol, dvs. var och hur den odlades. Hur stor är din planta egentligen?

Tomatplantor brukar vara en magnet för blomflugor (sorgmyggor). Själva flugorna är inte skadliga. Men deras larver i jorden käkar på rötterna. Men flugorna dom dras till gultavlor, så om du använder dig av dessa, kan du minska befallet.

Mycket värre är de vita flugorna. De suger på bladen och utsöndrar en klibbig substans. Men de fastnar också på gultavlor. Förra året hade vi massor av dom på vår tomatplanta, en riktig invasion. Sen var det för sent för gultavlor. I år placerade vi gultavlor redan när vi planterade plantan.

Den där lasern verkar att vara en kul grej. Men det kan nog vara farligt om myggan befinner sig mellan lasern och ögonen. Det är säkert skadligt för ögonen att bli träffad. Men myggorna har ingen chans. Den prickar exakt och laserstrålen kommer med ljushastighet.

snowy00
2

#37:

Ja, kanske är så. Min planta kommer att få ca 3 timmars direkt sol på altanen. Det är nog i det minsta laget, men det är de enda soltimmarna som finns på min altan under den här årstiden när solen står högt på himmeln, osv.(jag har förresten också bara eftermiddagssol på altanen)

Plantan är redan ganska stor, ca en meter "lång"/hög. Så just nu ligger stjälken ned efter köksbrädan hehe. Men den får iaf några timmars sol genom fönstret…

Har än så länge bara sett 2-3 st "blomflugor" flygandes i lägenheten. Får väl se när jag sätter ut plantan sen, om fler dras till den. Men en sån där gultavla är nog ett bra knep, om det behövs sen.

• Redigerat 2025-07-12 13:47 av snowy00
Condor
2

#38:

Det är därför som du behöver ett sånt där tomatställ, som plantan kan klänga upp sig på, för att stjälken inte ska ligga ned. Om du väntar för länge, kommer du inte att få den rak. Som provisorisk lösning kan du ju sätta en pinne i jorden och binda ett snöre kring stjälk och pinne. Om plantan bara får 3 timmar sol om dagen är det ingen fara att ställa ut den. Men med så lite sol kommer tomaterna att utvecklas långsamt.

snowy00
2

#39:

Ja, jag har satt upp ett slags "galler" efter en vägg ute på altanen, som jag tänkte binda fast plantan i, när jag sätter ut den. Men just denna planta har varit lite misskött på det stället jag fick den ifrån… Tyvärr. Därför är den nog inte bästa skicket.🫤

Ska se om jag kan hitta en tillfällig lösning att binda upp den med, tills jag kan ställa ut den på altanen.

Condor
2

#40:

Vi har en liknande grej som den här:

https://www.bauhaus.at/rankgitter-spaliere/lienbacher-tomatenturm-home-grower/p/32367753

Den ger stöd runt hela plantan.

Fehlerseite von BAUHAUS
snowy00
2

#41:

Okej, har sett att det finns sådana. Jag får nog komplettera med en sådan sen. Det här gallret som jag satte upp hade jag redan färdigt i förrådet…😊

snowy00
2

Jag hade tänkt läsa allt här som jag inte hunnit göra tidigare idag…men orkade inte då jag kände en stark nedstämdhet. Satte mig istället och mediterade ca 40 min… Kunde först uppmärksamma mörka, negativa tankegångar som snurrade i mitt huvud, som jag inte riktigt märkt förrän då.

Sedan ett tag efter så kom jag ur detta nedstämda tillstånd, och nu känns det bättre och lugnare/mindre spänt igen.
Vad hade jag gjort/hur hade jag klarat mig utan meditationen..❓🙂

snowy00
2

#40:

Nu har jag i alla fall knutit ett snöre lite försiktigt runt tomatplantan, så att den hänger i det snöret (som jag knöt fast i gardinstången ovanför 😄), istället för att den ligger ned efter fönsterbrädan…har inget bättre stöd tror jag.

• Redigerat 2025-07-12 21:36 av snowy00
Condor
2

#43:

Men som tur har du ju din meditation. 🙂

#44:

Som provisorisk lösning duger den. Sen kan du ju köpa den där grejen senare.

Condor
2

Idag har vi det äntligen soligt och varmt igen och vi ska fara till sjön. På eftermiddagen kommer det moln som blir tätare senare på eftermiddagen och klockan 17 ska det komma skurar. Men vi hoppas att ha det soligt så länge som möjligt och tar risken att vi kanske snart måste fara hem igen. Vädret nästa vecka kommer ju att bli sämre tyvärr.

Trevlig dag till alla här önskar jag.

FataMorgana
2

#43: Ja det är ju precis en av anledningarna meditation är till för, dvs för att sätta sig ner och iaktta sig själv när man känner sig nedstämd 😊

snowy00
2

#46:

Ha det så trevligt vid sjön!😊 Här har det precis börjat åska. Och inatt small åskan som jag aldrig hört förr.

#47:

Ja, precis. Jag hade nog inte uppmärksammat de där snurrande, negativa tankegångarna, om jag just inte satt mig ned och observerat mig själv. Och att bara se att de fanns där, räckte för att de skulle tystna… 😊

Condor
2

#48:

Fram till klockan 15,00 var vädret perfekt. Sen kom molnen och 15,30 åska och regn. Då fick vi bråttom att trampa tillbaka. 😄

FataMorgana
1

#48:

Det är just därför det är så värdefullt att göra meditation och självobservation till en daglig vana, till något man återvänder till så ofta som möjligt. Att regelbundet stanna upp och rikta uppmärksamheten inåt hjälper oss att se när vi är fångade i tankar. För så länge vi är helt uppslukade av dem, tror vi ju på dem. Vi är i tankarna, identifierade med dem, istället för att se dem från observatörens plats.

Ibland krävs det ett slags skifte i medvetandet, eller med andra ord en medveten påminnelse, för att vi ska kunna inta den här mer vakna, medvetna positionen. För när vi väl är mitt inne i tankarna är det lätt att glömma att vi inte är tankarna, utan det som ser.

Därför gör det stor skillnad att skapa en vana av att påminna sig själv varje dag. Att göra det till en del av livet att stanna upp, observera och återvända till nuet – genom att sätta sig ner för att meditera, eller helt enkelt bara genom att börja iaktta sig själv. Ju oftare vi gör det, desto mer naturligt blir det – och desto lättare blir det att känna igen när vi har fastnat, och att hitta tillbaka till den mer medvetna närvaron.

En enkel men kraftfull rutin kan vara att varje morgon, innan man stiger upp, medvetet välja att leva i närvaro. Att påminna sig själv: "Idag vill jag leva som den som ser. Jag vill lyssna inåt, vara uppmärksam på tankarnas rörelse, medveten om varje handling jag gör. Jag vill observera mina tankar och känslor när de kommer och går utan att gå vilse i dem."

För det är lätt att annars glömma att vi inte är våra tankar, utan det som observerar dem. Annars kan det gå flera veckor, och plötsligt inser man: "Oj, här har jag gått omkring och mått dåligt, varit helt uppslukad av sorg och tunga tankar och inte en enda gång kommit ihåg att jag inte är mina tankar eller känslor, utan det stilla vittnet bakom."

Men den som dagligen påminner sig om detta och gör meditation och självobservation till en vana, kommer mycket snabbare ur den där karusellen.

snowy00
2

#50:

Visst är det så. Jag brukar göra dessa små minimeditationer ganska ofta varje dag. Alltså att jag sätter mig ned en stund… Om så bara 10 sekunder, och bara är… Bara observerar mitt inre.

Sen kan man ju inta ovservatörens position utan att sätta sig ned för att meditera. Men det är jag nog inte lika bra på…😊

snowy00
3

#49:

Förståeligt 😄⚡⛈️

FataMorgana
2

Idag ska vi iväg på en dags utflykt till "Ametistvärlden Maissau"
https://www.amethystwelt.at

Så vi har lite bråttom just nu och hinner nog inte svara på några inlägg här idag eller inte just nu i alla fall, men vi har inte glömt er, utan svarar lite vart efter, när vi är hemma igen eller en annan dag. Bara så att ni vet 😊

DAS WETTERFESTE TOP-AUSFLUGSZIEL FÜR DIE GANZE FAMILIE! Rund um das größte Amethyst-Vorkommen Europas präsentiert sich die Amethyst Welt Maissau als einzigartige Erlebniswelt zum Thema Edelsteine. Auf dem großen Areal der Amethyst-Welt stellt das Schatzgräberfeld, als
snowy00
2

#53:

Låter som en spännande utflykt 😊

FataMorgana
2

#54: Ja, det kommer att bli mycket spännande och intressant 😊Sen ska jag även ta en massa foton som jag visar er sen 😊

Condor
2

#54:

Egentligen hade vi planerat sjön igen för idag, eftersom det blir 30 grader. Men på eftermiddagen ska det bli blåsigt, så vi planerade om.

Det kommer nog att bli hett. Men inuti grottan har det bara 16-18 grader, så man får ta med jackan.

snowy00
2

#55:

🤗

#56:

Kanske skönt då, att vara i den svala grottan, om det är så hett ute hos er.
Här har det åskat igen…men nu vågar jag iaf sätta TV:n i eluttaget..😛

Condor
2

#57:

Fast man får inte gå in i grottan hur som helst, utan man måste boka en guidad rundgång, som tar 50 minuter. Annars skulle det ganska snart inte finnas kvar ametister där. 😄

FataMorgana
3

Nu ska vi iväg. Ha en trevlig dag allihopa 😊

snowy00
2

#58:

Hehe, nä, det är ju klart..😁

snowy00
2

Jag har fått jorden till tomatplantan, och även spikmattan levererad nu. Imorgon förmiddag tänkte jag hämta plastkrukan som jag beställt.

Men, kom på att det bara är 4 liter jord, som jag ska hälla i en 30 liters kruka. Kanske det blir för lite jord i den stora krukan, så att det mest ligger på botten.

Beställde ju jorden innan jag bestämde mig för den storleken på kruka. Men jag får helt enkelt se imorgon när jag har den där krukan här.

Blir också intressant att pröva spikmattan😊

Condor
2

#61:

Med 4 liter jord blir det ingenting av det. En 30 liters kruka har ju meningen at man ska fylla den med jord.

Du kan ju berätta hur det gick med mattan.

snowy00
2

#62:

Nej, men jag tänkte mig att kanske det i alla fall blir tillräckligt på botten av krukan så att det iaf funkar…🤔 Men nä, kanske inte ens är någon idé att pröva med så lite jord.

I så fall får jag nog vänta iaf en vecka med att plantera om den (och be någon om skjuts). Jag har ju svårt att köra hem 40 liter jord utan bil.🤷☹️

• Redigerat 2025-07-15 12:03 av snowy00
Condor
2

#63:

Har du ingen som kan köra dig tidigare? Egentligen skulle ju 30 liter räcka, eller redan 25 liter, för 4 liter har du ju redan. 30 liter väger ungefär 12 kilo. Jag vet ju inte hur långt som det är, men kanske det finns varuvagnar som du kan "missbruka" genom att köra hem jorden.

snowy00
2

#64:

Jag har tyvärr ingen att köra mig tidigare. Är nog över 5 km till där som jorden säljs. Så är nog för långt att gå med all jord.. Egentligen hade det varit praktiskt med en vagn att ha bakpå cykeln😄 men nu har jag inte det heller… Ska iaf fundera om det går att fixa tidigare på nåt sätt.

snowy00
2

I alla fall har minst två tomater börjat bildas på plantan. Och fler ser ut att vara på väg. De ser ut som gröna ärtor än så länge… Trots att den har mycket lite jord just nu (sen jag tog hem den där den planterades först), och att den bara får några timmars sol genom ett fönster.

snowy00
2

🍅🍅🍅😄

(en tomat i tidigt stadie)

Stjärnskott
3

#67: 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#67:

Om 3 veckor är den nog en mogen tomat skulle jag säga. Finns det verkligen ingen närmare affär där du an köpa jord?

snowy00
1

#69:

Det finns en butik som är närmare, men den säljer inte tomat eller grönsaksjord:

https://www.jemfix.se/soek/?q=Jord

Det enda som kanske passar där är "planteringsjord" på 50 liter🤔:

https://www.jemfix.se/plantjord-eko-50-l-roelunda/2180/9040506/

Condor
1

#70:

På jorden som jag använder står det "tomat och grönsaksjord", så jord för grönsaker borde inkludera och duga till tomater.

snowy00
3

#71:

Ja, kanske den där planteringsjorden oxå funkar.

Snart ska jag iaf cykla ut i skogen och tälta en natt, och fotografera i skymning och gryning.

Det är över 24 grader i lägenheten och nästan 30 grader ute🥵, och stekande sol. Det kommer nog bli en lite kämpig cykeltur. Men då verkar iaf temperaturen gått ned ett par grader…

• Redigerat 2025-07-16 14:02 av snowy00
Condor
2

#72:

Vi skulle också gärna ha stekande sol och 30 grader. Men vi har ostadigt väder hela veckan med regnskjurar. Igår när vi besökte djurparken blev vi blöta. Först på lördag har vi chansen till stekande sol och 30 grader.

FataMorgana
2

#72: Det låter skönt 😊 Hoppas du fångar några djur på bild 😊

snowy00
2

Ja, man ska inte klaga på detta finväder.😊 Känns ju riktigt somrigt.🌞

#74:

Då skulle jag bli riktigt glad…om jag fångar några djur på bild. Men det blir i vilket fall en fin upplevelse tror jag…😊🐰🐍🐸🐻

snowy00
2

Nu känns utflykten till skogen värt det iaf. Såg ett rådjur bara typ 30 meter från mig. Synd nog så stod jag vid tältet, så just när jag fick syn på det så sprang det iväg.

Men känns ändå lyckat att ha kommit så nära ett djur…och då vet man att platsen funkar

FataMorgana
2

#76: Det låter ju som ett lovande ställe i alla fall 😊

snowy00
2

Sitter och väntar på bussen hem nu. När jag kom till cykeln (som jag låst fast runt ett träd) så hade någon skruvat bort och stulit båda hjulen…. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Trodde inte någon skulle försöka stjäla cykeln där, ganska mitt i skogen. Men har varit lite förvånad över att ingen försökt stjäla den nere på stan där jag bor… Har haft den i nästan 10 år nu… Köpte den för några hundralappar då.(en gammal "herrcykel")

Så det är inget dyrt de har tagit iaf. Och jag har varit lite beredd på att kanske få den stulen, då min förra cykel stals från cykelförrådet där jag bor.

Men.. mitt i skogen av alla ställen..😂

FataMorgana
2

#78:

Alltså jag förstår inte vad det är för fel på somliga och varför man bara inte kan låta andras saker vara ifred. Det kanske skulle vara smart att köpa en liten övervakningskamera som man kan ta med sig överallt och spänna upp där det behövs, tex på trädet man låst fast sin cykel runt 🤔 Nu har jag ingen cykel längre, men en gång när jag var yngre och skulle cykla till träningen, så hade någon stulit sadeln. Det var heller inte roligt.

Condor
2

#78:

Tänk att någon gör sig mödan att skruva bort hjulen på en så gammal cykel för att sno dom.

När jag var barn, fick jag en gång en knallröd DBS cykel till julklapp. Det fanns bara 3 stycken sådana i hela stan. Den blev också stulen. Ett par veckor senare hittade jag den, ganska förstörd.

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#78:

Det kanske var skojterna som skruvade bort hjulen (efter 7,07 minuter i klippet)? 😄

• Redigerat 2025-07-17 11:04 av Condor
snowy00
2

#79:

Nej, precis. Det kändes så dumt på nåt sätt… Tur att de inte hittade till mitt tält… Jag tältade kanske 500 meter eller så från cykeln.😵

#80:

Ja, vad ska man med två gamla hjul att göra?… Den står nu kvar där i skogen utan hjul. Så jag måste frakta bort den där ifrån på nåt sätt 🤷

#81:

Haha, ja, jag kan själv inte låta bli att se humorn i det hela.
Det var nog skojterna…😄

Ja, vad ska man säga…:

1000000319.jpg

FataMorgana
1

#82:

Något att fundera på inför framtiden. Jag frågade chatgpt efter alternativ till dashcam:

📷 Alternativ till dashcam för cykelövervakning

Portabla övervakningskameror Det finns små, batteridrivna kameror som är gjorda för att vara portabla och kan sättas upp tillfälligt – till exempel på ett träd, en stolpe eller ett cykelställ. Vissa har rörelsedetektering och spelar bara in när något händer.

Actionkameror (GoPro, DJI osv.) Dessa är små, tåliga och kan fästas nästan var som helst. De har ofta bra batteritid och kan spela in i hög kvalitet. Du kan sätta dem i ett dolt läge eller använda ett skyddande hölje.

Spionkameror eller minikameror Det finns diskreta kameror som ser ut som vanliga föremål (t.ex. USB-laddare eller rörelsesensorer) som kan spela in video. De är lätta att gömma nära cykeln.

Condor
2

#82:

Det är inte klokt vad folk snor. Här hos oss snor dom till och med blommorna från gravar. I Finland verkar folk vara ärligare, för där ser man robotar på gatorna som levererar mat till folk. Hos oss vore det omöjligt, för att varenda robot skulle bli stulen.

Kanske du hittar en gammal cykel med passande hjul någonstans. 😇

Gråeld
3

Fy vad tråkigt för dig snowy.
Fastän det nu var en gammal cykel, så förstår man ändå inte vitsen. Med att sno hjulen, och i skogen dessutom.

snowy00
2

#83:

Det är ingen dum idé. Då har man något att visa polisen… Så cykeltjuvarna kanske kan bli identifierade.

#84:

Jag tänkte så. Kanske hade någon snott deras gamla hjul, så att de behövde ta mina….😶😇

#85:

Ja, utflykten fick inte samma avslut som jag föreställt mig. I alla fall upptäckte jag det på slutet, så jag i alla fall fick njuta fullt ut av min utflykt…ovetandes…

FataMorgana
3

#86: Ja det skulle i alla fall vara rätt åt tjuvarna. Tror inte de räknar med att någon filmar dem när de snor cykelhjul.

Men hur som helst, ska vi iväg till museet nu 😊

snowy00
2

#87:

Låter kul, med museum.😊

snowy00
2

Sökte på blocket.se för att se om hjul (fälgar) till min cykel säljs där billigare än nya…

https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=28%22+f%C3%A4lgar+cykel

Men undrar samtidigt om det är på sidor som blocket som mina stulna hjul kommer hamna.

Blocket är hela Sveriges marknadsplats med över 53 annonser
  • Redigerat 2025-07-17 14:40 av snowy00
Stjärnskott
3

#82: Det är verkligen svårt att förstå att folk inte jan skilja på sitt och mitt.
Gruvligt tråkigt att läsa att de gjorde så - Mitt ute i ingenstans liksom -

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
1

#90:

Ja, det är trist. Det blir längre avstånd till allt, nu när jag inte kan cykla. Eller så blir det dyra bussbiljetter i stället.🤷 Får väl se längre fram om man kan hitta en billig cykel som duger. Men köper den nog inte för mer än typ 400-500 kr. Och då är det väl begagnatannonser som gäller… Men gillar inte att köpa saker över internet längre, från privatpersoner. Man vet liksom inte längre om det är nåt skumt med de personer man måste träffa då, eller så vet man inte om det är "stöldgods" man köper, liksom……. Aja, det ordnar sig nog.😊

Condor
2

#89:

Kanske du hittar dina hjul där. I så falll kan du gå till polisen.

snowy00
2

#92:

Jo, vore nog inte helt omöjligt att hitta dem där 😛 även om de nog är svåra att känna igen

snowy00
2

🥵🥵🥵

Det känns som mitt huvud kokar. Har varit 24-25 grader i lägenheten både igår och idag. Jag har en hel del jag måste göra, men jag orkar knappt..🥵

Condor
2

#94:

Nu, är vi har dåligt väder har vi också svala 25 grader inomhus. Förra veckan var det 30 grader inomhus.

I morgon ska sommaren komma tillbaka.

FataMorgana
2

#94: Du får se till att dricka mycket och att svalka dig i svala duschar emellanåt. Det är så jag brukar göra för att klara av värmen 🥵

snowy00
1

#96:

Jag får göra så. Satt i fläktens "vinddrag" medan såg TV, och då piggnade jag till och det kändes skönt och svalt igen.

snowy00
2

Förresten, den som vet;

Jag ska åka bort lördag och söndag…och tänkte lämna tomatplantan i en ytterkruka, så att innerkrukan sitter med nederdelen lite I vatten. Om jag gör mig förstådd. Tänker att den då kan "dricka" så mycket den behöver från det vattnet när jag är borta…hoppas den överlever så?
Jag har en annan växt hemma som antagligen nästan skulle dö med så mycket vatten under några dagar. Men den kan jag också vattna typ en gång i veckan och den mår ganska bra

Tomatplantan behöver ju alltså betydligt mycket mer vatten än den.🤔

snowy00
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Condor
2

#98:

2-3 dagar kan den nog stå i vatten. Men över längre tid kan plantan ta skada, eftersom jorden och rötterna kan mögla och så blir det mindre syre i jorden.

Om du planterade om plantan från den lilla krukan i en större kruka, så kanske vattnet nerifrån inte når upp till rötterna. I så fall är det meningslöst att ställa krukan i en överkruka med vatten. Då har du bara risken att jorden möglar.

Men om den fortfarande befinner sig i den lilla krukan är det nog inget problem att ställa den i vatten ett par dagar.

snowy00
2

#100:

Den är i sin lilla kruka än, eftersom jag inte har fått tag på jorden ännu. Hade den varit i den stora så hade jag satt en flaska med vatten i jorden, som du tipsade om förut😊 men då får den vara så som jag tänkte I max 2 dygn.👍

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.