Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 679 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 52

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Öppnar en ny babbeltråd här, eftersom den gamla är full. Bilden passar till vädret som vi har. Det är inte sahara öknen utan gran canaria. 😊

Condor
2

33 grader, klockan 11,00

• Redigerat 2025-07-03 11:07 av Condor
snowy00
2

Jag fick iaf styrketräning gjord nyss…men då har jag 21 grader i lägenheten. Skulle aldrig kunna träna i er hetta.😵‍💫

Stjärnskott
4

För flera år sen bilade vi i Spanien och hamnade i Badajoz. Där var det 45 grader. Det är det varmaste jag någonsin har upplevt. Det fanns inte en människa ute på gatorna.

Hade det varit i dag så skulle jag ha svimmat. Det är jag rätt säker på.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#2:

Idag skulle jag heller inte träna. Jag passade på för 2 dagar när vi hade en sval natt, att träna på förmiddagen. Men på 80-talet, när jag tränade karate, tränade jag i vilken hetta som helst. När vi tyckte att det var hett, sa vår karatelärare att det här är ju ingenting och talade om för oss att han en gång tränade i en uppblåsbar hall där det hade 65 grader.

• Redigerat 2025-07-03 11:19 av Condor
Condor
3

#3:

45 grader har jag aldrig upplevt. Det mesta som vi hade här var 39,8 grader. Då var vi vid sjön och vattnet hade över 28 grader. Klockan 24,00 hade vi fortfarande 30 grader. Det var ungefär för 10 år.

Gråeld
2

45 grader!!, då hade det varit tack och adjö.

FataMorgana
4

För mig tror jag också att 45 grader hade varit tack och adjö. Jag hoppas jag aldrig behöver uppleva något sådant, men med tanke på att vi redan nu ska få 37 grader vill jag inte ens veta vad det kan bli senare i Juli och i Augusti när det brukar vara som allra hetast 🥵

snowy00
2

#4:

Jag som tyckte det blev lite väl varmt när jag nyss tränade här hemma.🫡

Condor
1

För en stund sen kom en storm som bara varade i ett par minuter. Riktigt kusligt, för den kom inte långsamt, utan det blåste rejält med en gång. Lika snabbt försvann den sen igen.

Just nu har vi 36 grader. Ungefär 50 km härifrån har det bildats oväder och man känner att luften blir allt kvavare. Klockan 19,00 ska ovädrena komma hit. Men temperaturen kommer ändå att stanna över 30 grader. Jag svalkade mig just med en bit vattenmelon. 🥵

FataMorgana
2

Och snart blir det dags, att lämna det svala kontoret och gå ut i hettan 🥵

Condor
1

#10:

Ojoj, hoppas att du klarar det.

Condor
2

Nu har Fata Morgana pllanerat om att hon kommer med en annan buss 16,15 till en by spm är 3 km härifrån och nu står hon och väntar på en tunnelbana som inte vill komma. Hoppas hon inte missar bussen, för det är inte lul attt stå i hettan.

Nu närmar sig en oväderfront från nordwest och en från sydväst och dom kommer att träffas ungefär över Wien. Det kan bli häftigt.

FataMorgana
3

#12: Jag hann 😊

Condor
1

#13:

Puuuust. 😮‍💨

Condor
2

Just nu har vi 37 grader och det närmar sig tjocka moln. Luften är så fuktig och kvav att man har känslan att det inte finns syre i luften.

Om 15 minuter är det dags att fara iväg och plocka upp Fata Morgana. Bilen har ingen skugga längre sen minst 3 timmar. Om en svart bil står i solen i 3 timmar, har det enligt bing copiloten över 80 grader i bilen.

Gråeld
2

Hoppas att ni kommer hem helskinnade.😊

FataMorgana
3

#16: Jodå vi kom helskinnade hem 😊 Nu är jag bara orolig över ovädret som är på kommande och hoppas att bilen inte får bucklor på taket om det kommer hagel och att balkongblommorna och tomatplantan inte tar skada av det heller.

snowy00
2

#17:

Vi får hoppas det!

Skönt att ni är hemma helskinnade i alla fall.

snowy00
2

Jag har märkt att min kroppsvikt sakta har gått uppåt sen jag slutade med mitt matschema, och slutade registrera allt jag äter.

Den 13 april (när jag gjorde förändringen) vägde jag 65,6 kg. Nu idag den 4 juli väger jag 68,4 kg. Det är alltså ca 4 kg på nästan tre månader.

Det kanske inte är någon fara, men undrar om ni har något tips på hur man kan bromsa viktuppgången lite, utan att börja registrera allt jag äter igen?

Kanske är det bara så att kroppen lägger sig på en annan nivå, gällande vikten… Och 68,4 kg är ju fotfarande inte för mycket. Men vill heller inte att viktuppgången ska fortsätta uppåt allt för mycket, så att säga…🙂
Om den verkar göra det så kanske jag inte har något annat val än att börja registrera allt jag äter igen, om inte annat så bara för en period.

Stjärnskott
3

Hejsvejs på er!
Jag hoppas vädret farit varsamt fram hos er FM och Condor.
Själv vaknade jag till en stor sol och en blå himmel efter all regn och rusk.
Ska nog dra på mig dojorna och se vart fötterna bär iväg med mig. Man kan aldrig vara riktigt säker på vad de tar sig för.
Bäst att passa på….. i morgon komner regnet åter. Om jag nu ska tro på väderfolket i appen.

🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#19:

Jag tänker att det spelar en stor roll om du har lagt på 4 kg i form av fett eller i form av muskler pga träningen. Det borde du ju känna. Annars finns det sådana där kroppsfettvågar som mäter hur många % muskler, fett eller vätska du just har i kroppen.

Sen är det bra att veta, att om man har fulla glykogenlager i musklerna, binder glykogenet vätska i muskelcellerna. Det kan vara 2-3 kg skillnad i vikt om man just har fulla eller tomma glykogenlager.

Många som börjar att träna undrar varför dom går upp i vikt i stället för att gå ner i vikt och det beror på att de får mer muskler och muskler väger mer än fett. Men ju större musklerna blir, ju mer kalorier förbrukar dom.

Om viktuppgången beror på muskler är det ingen fara. Men om det är fett, borde du ändra på någonting så att vikten inte fortsätter att stiga. Antingen höjer du ditt kaloriförbruk i form av träning eller du minskar maten och lämnar bort saker med mycket kalorier.

Kroppsbyggare (åtminstone proffs) väger allt som de äter och räknar ut kalorierna. För mig vore det för invecklat och även om man kan räkna kalorierna som man äter, så är det inte lika enkelt att räkna kalorierna som man förbrukar.

Sen är det avgörande NÄR man äter vad och hur mycket. På natten, när man inte äter, vinner kroppen energi i form av att den bildar ketonkroppar. Dessa ersätter glukosen som hjärnan behöver. Men samtidigt växlar kroppen till energisparmodus och cellernas energiförbruk körs ner. Mitokondrierna omsätter mindre energi. Äter man tillräckligt med kolhydrater till frukost, startar man igång mitokondrierna igen och höjer energiförbruket.

Det finns en regel som säger ät frukost som en kung, ät lunch som en prins och ät kvällsmat som en tiggare. Äter man mycket på kvällen, hinner inte energin i maten förbrukas och den lagras som fett.

Det handlar också om att utveckla en känsla till sin kropp. Då behöver man inte registrera och väga maten. Själv känner jag om jag just har fulla eller tomma glykogenlager. Jag känner om min kropp just befinner sig i ett anabolt eller katabolt tillstånd, när jag behöver hur mycket mat och jag känner till och med när min kropp behöver magnesium.

Förutsättning är att hunger-mättnats signalvägarna i kroppen fungerar. Dessa styrs av signalsubstanser som t.ex. leptin och insulin. Det finns säkert ungefär 10 olika signalsubstanser som är inblandade.

Sen finns det receptorer i magsäcken som registrerar hur full magen är och om magen är tom, bildas det Ghrelin som signaliserar hypotalamusen att det behövs mat och man blir hungrig. Det är därför som fullkornprodukter med mer kostfiber mättar bättre än saker som tillverkas med vitt mjöl.

Det hela är en egen intressant vetenskap och kunskapen finns att läsa på internätet.

snowy00
2

#19:

Oooops…… Vikten har ju gått upp 3 kg på 3 månader. Inte 4 kg.

snowy00
2

#21:

Vi postade samtidigt🙂 tack för råden. Jag ska läsa ditt inlägg någon gång till innan jag svarar.

Condor
3

#20:

Tack för att fråga. 🙂 Vi hade tur att de värsta ovädrena gick ner runt omkring oss. Här hade vi bara ett par regnskurar. Fast temperaturen gick ner tijll 20 grader på natten och vi just bara har 23 grader, är det fortfarande hett och kvavt i lägenheten. Hettan finns ju kvar i väggarna och i köket har vi just 28 grader. Vi har det fortfarande mulet och idag kommer vi inte att ha mer än 27-28 grader.

Fast i morgon blir det soligt igen och "bara" runt 30 grader.

snowy00
3

#21:

Tack igen.

Ja, det är det jag vill kunna göra nu. Lära känna min kropp, och vad den behöver "för stunden". Egentligen vill jag inte registrera allt jag äter mer… Så tror inte att det blir ett alternativ faktiskt.

Det svåra för mig är att hitta balansen mellan att få i mig allt jag behöver, särskilt eftetsom jag tränar relativt mycket, men ändå inte överäta.
T ex om jag har styrketränat tidigare en dag, och jag känner att jag egentligen har ätit det jag ska (och vill egentligen inte behöva äta mer just då), men får ändå starka hungerkänslor… Då står jag i "valet och kvalet" att äta något för att ge min kropp den energi den behöver, eller ignorera hungerkänslorna. Jag har alltså inga problem att gå runt lite hungrig, men det känns på flera sätt lite "dumt" om man några timmar tidigare har styrketränat ganska hårt t ex.🤔
Det är väl här att känna sin kropp kommer in. Och jag tror att mina hungerkänslor inte alltid går att lita på.

Men jag får fortsätta att "forska" i detta. Det är ju en intressant utmaning i vilket fall.🙂

Jag ska läsa runt lite på internet oxå.

#20:

Jag ska också passa på att ta mig ut, till skogen. Som du säger verkar det vara den enda soliga dagen på en vecka, så då får man passa på…🤗

Condor
2

#25:

För mig har det alltid varit så, att om jag har tränat hårt, att jag i vanliga fall absolut inte är hungrig efter träningen. Det brukar att ta ett par timmar innan hungern kommer. Men jag minns när jag var på träningsläger med karateföreningen. Då gjorde vi det första träningspasset redan före frukosten och då blev jag riktigt hungrig direkt efter och åt mer till frukost än i vanliga fall.

Sen är det bra att veta att vassle protein knappast ger mättnad, medan t.ex. casein protein mättar mer. Det beror på att casein koagulerar i magen, vilket ger en långsam och utdragen frisättning av aminosyror. Det stimulerar olika mättnadshormoner som t.ex. cholecystokinin.

Vassle protein triggar mer insulinet. Därför har vassle protein en mer anabol effekt, medan casein har en mer antikatabol effekt.

snowy00
1

#26:

Jo, det tar oftast några timmar innan den där hungern kommer för mig också 😊 det är sällan jag är riktigt hungrig alldeles efter träningen, som du säger.

snowy00
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nyss var jag i alla fall ute i skogen, vid ett skogsbryn (se video). Jag såg flera tecken på främst älg (brutna små träd, älgspillning, stigar där nog djur har gått). Det fanns också en bra skogsglänta 20-30 meter där ifrån där det skulle gå bra att slå upp ett tält.😊

Jag funderar på att ev tälta där en natt, sen under ledigheten, och vara ute med kameran i skogsbrynet vid skymning och gryning, och hoppas på älg att ev fota. (bara jag inte stöter på en aggressiv älg haha😅).

Men får se om blir nu i sommar, eller nästa…

snowy00
2

Ps. Förvånande nog har jag inte sett en enda fästing på mig eller annat.

Stjärnskott
3

#28: wow…. den där grönskan den tar andan ur mig. Väldigt fint och rogivande. Tack

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag tog mig ut på lite mer öppen plats. Där himlen så gott som alltid käns väldigt nära.

Härligt promenadväder var det i alla fall….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#28:

Vilken fin natur du fångade in på klippet. Det där med fästingarna förstår jag inte. När jag bodde i Sverige som barn, såg jag aldrig en fästing. Fast jag var mycket i skog och natur, hade jag aldrig en på mig. Men nu verkar det plötsligt finnas fästingar i Sverige.

FataMorgana
1

#28:

Vilken vacker natur. Det ser verkligen rogivande ut och låter som en bra plats för att få syn på några älgar 😊

#31 Det var också vacker natur 😊 Vad är det för en lila sten som blänker så fint på den ena bilden?

Condor
2

#31:

Vilka fina bilder. Vad är det för en rund grej som ligger på stenen och som reflekterar solljuset på bild nummer 2?

Är det en antik gravsten på bild nummer 3?

På den första bilden verkar det också finnas nån sorts stenformation.

Stjärnskott
3

#33: Stenen som solen lyser på och som ser ut att skina är en blå sten.

Det finns en meditationsplats i Ga:uppsala som har Frälsarkransen gjord ute i naturen. En rogivande plats att sitta och meditera på om man så vill. Just den blå stenen kallas för bekymmerlöshets pärlan.

Rent symboliskt tyckte jag det var så fint att just den sken upp av solstrålarna…..

#34 Som jag skrev här ovan så ska de föreställa pärlorna som finns i Frälsarkransen. De står i en cirkel.

Jag vet inte om det är en gravsten. Jag tror snarare att det härrör från Vikingatiden. 🤔 Men jag kan ha helt fel.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#35:

Skulle vara intressant att veta vad det är för en lila sten. Vi har en trakt i Österrike som kallas "Waldviertel". Där ligger det omkring jättestora granitstenar mitt på ängar och mitt i skogen. Ingen vet hur dom har kommit dit. Det finns en sten med ett hål i mitten, där det alltid finns vatten och så finns det en stenformation som ser ut som stjärnbilden skorpion. Där finns också en ametistgrotta, som vi vill besöka när Fata Morgana har semester.

Stjärnskott
2

#36: Det är vanliga grå stenar som blivit målade med vanlig målarfärg.
Mer spännande än så blir det inte.

Men däremot dit ni ska åka. Det låter väldigt intressant.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#30, #31:

😊

Fina foton du med. Vid den där kyrkan har jag varit flera gånger vid, när jag var yngre… Under semester med familjen.
Känner också igen de där stora högarna. Visst är det "gravhögar" eller liknande.🤔

#32:

Ja, det var nog bra många färre fästingar här när du var yngre (även när jag var yngre också, skulle jag tro). Som jag förstår det har de ökat den senaste tiden, och de kommer nog längre och längre norrut här också….🤷

Visst är naturen fin. Det tog mig bara knappt 20 min att cykla dit också, och större delen så cyklade jag med skogen runt mig.

#33:

Ja,😊 jag blev själv glatt överraskad av att se så många tydliga spår av älg där.

Stjärnskott
2

#38: Ja, det är de berömda tre gravhögarna.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#37:

Ja, Waldviertel är en riktig mystisk plats. När jag gjorde min utbildning i terapi med kristaller, hade vi en intensiv träningsvecka i Waldviertel. Där finns ockå en chakra vandringsväg, där olika granitstenar har energier som motsvarar olika chakras energi. Det finns också en stor örtträdgård där med alla möjliga örter. Men ametistgrottan har jag aldrig varit i. Den befinner sig i Maissau. Maissau befinner sig direkt över Europas största ametistfyndighet. Man kan till och med hitta ametister på åkrarna där.

FataMorgana
3

#35: Ah, den ser så lila ut den stenen, fast den är blå säger du. Men vacker oavsett. Det låter som ett fint ställe. Skulle älska att sitta där och meditera 😊

Stjärnskott
2

#41: Det är en väldigt fin plats. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

Idag har jag varit och hämtat mina brillor. Condor tycker att jag ser ut som en uggla i dem 🦉 Och det tycker nog jag också 😄 De ser ju mycket större ut än de gjorde i affären, så nu funderar jag på om jag inte borde ha valt ett par med lite neutralare färg, så att de inte skulle synas lika mycket 🤔 Men det är för sent för sådana funderingar nu, så det är bara att vänja sig 😄 Ovant är det också att bära dem. Jag tror hela tiden att jag ska snubbla över mina egna fötter, och det känns som att marken gungar under mig 😄

Stjärnskott
3

#43: Det är ju väldigt inne med stora glas nu förtiden.
Men jag fattar ju att det är ovant om du inte haft glasögon tidigare.

När jag fick mina första progressiva så tyckte jag det var svårt att vänja mig vid dem. Framförallt om jag stod stilla och diskade. Då blev det som att jag blev yrslig… likaså när jag hade dem på mig utomhus.

Långsam tillvänjning var det jag föredrog. Nu märker jag ingen större skillnad alls.

Ugglor är vackra och kloka djur. 😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#44: Ja, det är verkligen inne med stora glasögon nu, som tur är 😊 Men alla de mindre som jag provade tyckte optikern var för små för progressiva, så det får nog vara bra så här ändå. Och som du säger är ugglor både vackra och kloka 😊 I alla fall ser jag världen mycket klarare nu, och det känns bra. Jag hoppas att jag slipper yrsel, men så lätt yr som jag ofta blir, får jag nog räkna med det ändå.

Stjärnskott
3

#45: En tröst är i så fall att det släpper när man vant sig.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
1

#46: Ja det gör det ju, tack 😊

Condor
2

Och sen är det ju också så att ugglor ser bra. 😊

snowy00
2

Så fint FataMorgana att du fått dina brillor. Välkommen till en ny värld😉 var det någon som sa till mig, efter att jag skaffat mina.

Jag tror att du/ni vänjer er snart med brillorna. Och som redan sagts, så är ju ugglor fina, kloka djur, som dess utom ser bra…😊🦉

• Redigerat 2025-07-04 18:13 av snowy00
FataMorgana
2

#49 Tack 😊 Det är verkligen en ny värld det här. Tycker till och med att färgerna är mycket klarare nu, men jag kanske bara inbillar mig 😄 Vi får väl hoppas det, att jag vänjer mig snart. Nu tyckte Condor att jag ser väldigt intellektuell ut 😄 Ja han måste också vänja sig 😊

snowy00
2

#50:

😄

Nåt sånt fick jag också höra… Att jag plötslig såg så vuxen (och intelligent) ut.😂 Bättre sent än aldrig, tänker jag…🤣😅

FataMorgana
2

#51: Ja, bättre sent än aldrig 👓😂

snowy00
2

#21:

Menar inte att tjata om min vikt, men vägde mig på morgonen idag också, precis efter att jag gått upp, och innan ätit något. Då vägde jag 57,4 kg, alltså "bara" knappt 2 kg mer än för nästan 3 månader sen.(dvs, ett kilo mindre än igår).
Så även om vikten varierar lite från dag till dag, så kan man se en sakta stigande vikt. Förhoppningsvis stannar den av snart.

Mitt midjemått idag var ca 92 cm, ca 0,5 cm mer än för en månad sen. Men det är svårt att se exakt mått med bara ett måttband så där.
Ev har alltså det måttet ökat en aning… Vilket kanske tyder på att jag har lagt på mig lite mer fett de senaste månaderna(?) med tanke på vad du skrev om fett, och muskelmassa i ditt inlägg #21.

Jag får helt enkelt fortsätta ha lite koll, och se vad som händer 😊

FataMorgana
2

#53: Hur lång är du? Jag tycker 57,4 kg låter så himla lite för en man 🤔

Condor
1

#53:

Med en kroppsfettvåg kan du hålla koll på hur många % fett och muskler som du har. Sen kan du även mäta måttet på bröstkorgen för att hålla koll.

FataMorgana
4

Jag hade faktiskt på mig brillorna hela dagen igår, ända från att jag hämtade dem hos optikern tills jag gick och lade mig. Jag måste säga att jag redan på kvällen kände mig mycket bekväm med dem. Golvet gungade inte alls lika mycket under mina fötter längre, och till min förvåning blev jag inte särskilt yr, bara lite grann vid snabba huvudrörelser. Det var också så skönt att kunna ligga på soffan framför tv:n utan att behöva kisa längre. Många säger att man lätt får huvudvärk i början, men jag kände snarare att huvudet var mer avslappnat än på länge, just eftersom jag slapp anstränga ögonen.

Jag har också märkt att jag ser världen mer i 3D än tidigare, och det tror jag beror på att jag har en astigmatism som jag inte ens visste om innan mitt optikerbesök. Eftersom jag fick en cylinder i glasögonen är även det problemet korrigerat nu, och plötsligt ser jag världen med helt andra ögon.

Jag är redan nu så glad över mina brillor att jag tror det här kommer gå jättebra. 😊

• Redigerat 2025-07-05 10:38 av FataMorgana
Condor
1

Nu är det dags att köra ner datorn och sen ska vi göra oss klara för att fara till sjön. Det ska bli 30 grader och mest soligt med ett par moln.

Trevlig dag till alla önskar jag. 🙂

Stjärnskott
2

#56: Härligt 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#54:

Oj ursäkta. Jag skrev fel på 10 kg (det var slarvigt av mig). 67,4 kg är min rätta vikt just nu.😊

Dvs, när jag räknar ut min BMI, så ligger jag på det lägre (lättare) spannet för normalvikt. Även midjemåttett ligger några cm under då det enligt 1177 kan börja bli problem, som jag fattar det. Så egentligen är det ingen fara just nu alls med detta… Vill bara undvika att öka för mkt i vikt, så att det blir sämre för min kropp. Men i muskelmassa hade det så klart inte skadat om jag ökade i…😛

Minns jag rätt nu, så är jag ca 180 cm lång, förresten.

#55:

Ja en sån våg hade jag gärna haft. Tror nästan jag ska köpa en bra sån, sen när jag har råd.

#56:

Det låter toppen att brillorna hjälper dig så bra!🙂👓

Ha det bra på sjön!

• Redigerat 2025-07-05 13:42 av snowy00
FataMorgana
2

#59:

I så fall tänker jag att du nog inte behöver oroa dig för vikten just nu. Det låter som att du ligger helt inom normalspannet. Det är också ganska vanligt att vikten pendlar lite när man slutar räkna kalorier och väga maten – kroppen brukar ofta hitta en nivå som är stabil och bra i längden, kanske därför du gick upp några kilo i vikt.

Om man äter varierat och hälsosamt, alltså mycket grönsaker, rotfrukter, frukt, bra spannmål, nyttiga fetter, nötter och frön, och undviker läsk, sötade drycker, godis och snabbmat till vardags, så behöver man sällan vara rädd för att gå upp för mycket i vikt. 😊

snowy00
2

#60:

Det kanske är så. Sen är det jag som blir lite "nipprig" eftersom att jag gick upp 30 kg på ett halvår för tio år sedan. Men då hade jag en medicin med den biverkan, + att jag åt ganska mycket skräpmat, som läsk, ibland godis, chips, åt på hamburgerestauranger, osv. Vilket är ganska tvärt emot hur jag äter nu😊 (t ex äter jag ju inte ens kött nu mer)

Men håller på att pröva mig fram lite, med vad som är en sund, naturlig "kosthållning" för mig nu. Och som du säger, inte konstigt att vikten pendlar lite efter att man slutat att räkna kalorier, och dylikt.

Tack för det lugnande inlägget.🤗

• Redigerat 2025-07-06 19:47 av snowy00
Condor
2

#61:

Jag tänker som Fata Morgana. Grejen är ju den, att maten måste innehålla alla viktiga näringsämnen. Det behövs ett visst antal kalorier för att få i sig allt som behövs. Tar vi som exempel att måste äta 2000 kalorier för att få i dig allt, men du äter 1000 kalorier godis och skräpmat. I så fall skulle du behöva 3000 kalorier för att ta upp alla viktiga ämnen.

Det fanns en gång i tiden en hemsida som hette minmat eller så liknande. Där kunde man ange hur mycket man äter på en dag av olika näringsämnen och sen räknade den ut hur mycket av vilka vitaminer, mineraler, spårelement som man tog upp och hur mycket kalorier, fett, protein och kolhydrater som dessa innehåller.

Jag lekte med den sidan en gång och det var verkligen inte lätt att få ihop en matplan där man tar upp allt.

Sidan verkar inte existera längre. Men copiloten gav mig en liknande sida. Jag har inte prövat ut den. Men kanske den kan hjälpa dig:

https://kalkylators.com/kaloriraknare/

snowy00
2

#62:

Ja, precis. Och äter man 1000 kcal skräpmat, och 2000 kcal vanlig mat per dag, är det inte konstigt att gå upp i vikt.😊

Tack för tipset.
Jag har under ett par år registrerat all man här:

https://www.fatsecret.se/

Där ser man också fördelningen av protein, kolhydrater, socker, fett, osv (men inga vitaminer). När jag åt ca 2300 kcal per dag, så behöll jag vikten under tid. Nu när jag inte registrerar maten vet jag ju inte exakt hur många kcal jag får i mig. Så jag känner mig lite vilsen i hur mycket jag kan/ska äta ibland. Men har oxå registrerat all mat under så pass lång tid, så jag har egentligen en bra känsla för vad som är för mycket, och för litet.😊 Så det här ska nog gå bra över tid.

Hitta mat, hälsosamma recept, kostverktyg och mer allt eftersom du upptäcker en värld av hälsosam kost hos FatSecret Sverige.
  • Redigerat 2025-07-07 11:00 av snowy00
Condor
2

#63:

Äter man som vi äter (som Fata Morgana beskrev), behöver man inte räkna kalorier. Det blir en lagom mängd per automatik.

Har man med skräpmat och godis och börjar att räkna kalorier, kommer man fram till att man måste ta bort saker. Och vad tar man bort? Inte väl den nyttiga maten, utan helst skräpmaten och godisen. Har man tagit bort den, behöver man inte räkna kalorier längre. 😊

snowy00
2

#64:

Visst är det nog så. Men jag undrar om jag själv kunnat gå ned de här 30 kg på ett år utan att ha registrerat all mat? 🙂 Tänker att kanske (för mig iaf) kan detta vara ett verktyg/hjälpmedel om man behöver gå ned mycket i vikt.
Men säkert finns det andra sätt också, som funkar minst lika bra.

Condor
2

#65:

30 kilo på ett år är en rejäl viktnedgång och man måste spara in så mycket kalorier att man knappast får ihop en matplan som innehåller alla ämnen som man behöver. Det är ingenting som jag skulle rekommendera och jag kan inte föreställa mig att det är hälsosamt. Men nu har du det i alla fall bakom dig och behöver bara en matplan för att hålla vikten som du har. Svängningar med ett par kilo är normalt och ingenting som man behöver att oroa sig för.

Jag har inte vägt mig på länge, eftersom batterierna i vår kroppsfettvåg är tomma sen jag vet inte hur många år. Men på tiden som jag vägde mig, hade jag också svängningar på ett par kilo. Min kroppsfettandel var/är 12 % och tills idag har nog ingenting ändrat sig.

På tiden som jag tränade karate, vägde jag 2-3 kilo mindre efter en träning än före träningen. Men det var ju så klart vätskeförlusten pga att man svettas som var ansvarig för det.

snowy00
2

#66:

Jo, jag fick äta 1900 kcal per dag. Ca 400 kcal mindre än vad jag verkar behöva. Men visst, är det klart att en del hälsosamma ämnen också gick förlorade under den tiden.

Hur som helst, har jag det bakom mig som du säger.🙂

snowy00
2

Igår när jag skulle lägga mig för att sova, så kröp en ganska stor spindel (iaf stor för att vara här i Sverige) på mitt täcke 😄 jag försökte få bort den, och den försvann dit jag inte kunde hitta den. Det slutade med att jag sov hela natten i min fåtölj, bredvid sängen 😄

Jag är egentligen inte rädd för spindlar, men vill heller inte gärna att de ska krypa runt på mig när jag sover….😅

Condor
2

#68:

Men den skulle ju också ha kunnat krypa upp på fåtöljen. 😄

Det skulle nog krävas farligare spindlar för att få mig att avstå att sova i min säng. 😊 När jag var i Mexiko tittade ja alltid först i mina skor innan jag tog på mig dom. Spindlar och skorpioner gömmer sig gärna i saker som skor. I mitt hotelrum kröp det omkring Geckos på väggarna och en gång låg det en över en meter lång grön leguan i sängen. 😊

snowy00
2

#69:

Haha…😂 Fick bara bilden i huvudet på den gröna leguanen liggandes i sängen.😊

Men nej. Kanske var det inte så rationellt att skippa att sova i sängen. Men ikväll ska jag iaf sova där (efter att ha skakat ordentligt på täcket😄).

Tänker på dessa överlevnadsprogram där de t ex sover på marken i regnskogar. Med alla mindre snälla kryp där, vet jag inte om jag hade vågat det hehe.

snowy00
2

Vilken huvudvärk jag fick av en ganska otrevlig kommentar på ett forum för foto. Det slutade med att jag gick ur forumet.🤷..

snowy00
2

.. nu kan det ju vara så att jag tolkade det mer otrevligt än vad som var meningen. Men ibland blir jag bara så trött på dessa forum..😛😩

Nåväl, ska försöka tänka på nåt annat nu, och göra ett yogapass så huvudvärken kanske släpper.(och sluta spamma babbeltråden..😄)

Condor
2

#70:

Eftersom du ju också är ute och tältar, borde väl en liten svensk spindel inte skrämma dig. 😊

Det där med leguanen var så, att jag just fick nycklarna till rummet och det fanns 2 sängar i rummet. När jag kollade vilken säng jag skulle ta, upptäckte jat leguanen i en av dom och så var det klart för mig att jag tar den andra sängen. 😄

Sen gick jag till hotelreceptionen och sa "there is a animal in my bed". Dom frågade vilket djur som det var och eftersom jag inte visste vad en leguan heter på engelska sa jag bara "a big animal". 😄 Dom trodde först att jag skämtade men till slut följde en med och tog leguanen i svansen och bar ut den. Egentligen är dom ju fredliga plantätare. Men den gillade inte att man tar den i svansen och var ganska aggressiv.

Condor
2

#71:

Det finns alltid otrevligt folk på alla möjliga forum. Därför skriver jag helst på vår egen sajt.

snowy00
2

#73:

Nä, den skrämde mig inte egentligen. Tror mer att jag tycker småkryp kan vara lite äckliga, så att säga hehe.

Men inatt sov jag i sängen (de få timmar jag sov). Var för trött för att bry mig om diverse småkryp 😄

Okej, jag förstår att du valde den andra sängen 😄 en leguan vill man inte dela säng med.

#74:

Ja, er sajt känns som ett trevligt "andningshål" jämfört med andra forum. Skönt att veta, att man alltid kan komma hit och få andas, som en plats att "komma hem" till….😊

Men har nog släppt det där med fotoforumet nu. Behöver bara få lite sömn så är det nog som vanligt igen.

Condor
2

#75:

Jag skulle nog vara mer rädd för fästingarna som kryper omkring i skogen när du fotar där än för vilken spindel som helst i Sverige.

Fint att du känner dig hemma här. 😊

snowy00
2

#76:

Ja, fästingar är inte alls trevliga. På ett rationellt sätt…

snowy00
2

Nu ska jag hur som helst ta hem en tomatplanta från stället där jag är om dagarna. Tänker att den får bli en "test-planta", eftersom jag inte riktigt har råd med gödsel..🙄

Gråeld
4

Ja, det är som snowy säger ett andningshål. En oas, där man prövas i olika inlägg. Hur pass ärlig man är mot sig själv. Man vänds och vrids i olika riktningar, att så är det. Men det visade sig vara en yttre tanke som slagit rot.

Hur som helst ett fantastiskt forum, där man kan dela med sig och respektera varandras vägar. 💚

Gråeld
3

Det där med fästingar låter otrevligt. Än så länge finns det här, försvinnande lite av dessa kryp. Själv är man ute i skog och mark, snart är det bärplockningstid.
Vill inte ha hit taiga fästingar alls om man får bestämma.

• Redigerat 2025-07-08 12:39 av Gråeld
Condor
2

#78:

Det finns förstås jord som redan innehåller gödsel för veckor eller månader. Men då ska du ta tomatjord. Annars är väl tomatgödsel inte så dyr. Mer än 50-100 kronor borde den väl inte kosta.

Om plantan får näringsbrist, blir först bladen bleka och sen blir tomaterna klena och du får mindre skörd.

Condor
4

#79:

Tack! 🙂 Jag blir ju nästan rörd. Men kul att sajten uppskattas.

snowy00
2

#79:

Precis 🤗

#81:

Jag frågade på ett ställe som säljer sådant här, och de hade speciell tomatgödsel för typ 150-200 kr. Men kanske kan jag få tag i tomatjord billigare, nånstans🤔 ska kollas upp.

#82:

🤗

• Redigerat 2025-07-08 15:06 av snowy00
snowy00
2

#83:

Beställde så här "grönsaksjord" nyss:
https://www.granngarden.se/ortjord-gronsaksjord-hasselfors-krav-4l

Blev 90 kr inkl frakt (frakten var dyrare än jorden😄).
Men nu har jag ju nåt att pröva med snart iaf.

Ps. Säkert hade just tomatjord varit ännu bättre. Men de såldes bara i 15 liters säckar… Så får nog svårt att få hem sådan

Naturgödslad jord rik på växtstimulerande ämnen och spårämnen för grönsaker, kryddor och andra örter. Bara naturliga råvaror, godkänd för ekologisk odling!
  • Redigerat 2025-07-08 15:09 av snowy00
Condor
2

#84:

Det ser ok ut. Frågan är bara hur länge gödslet i jorden räcker.

snowy00
2

#85:

Ja 🤔 det har jag ju själv ingen aning om. Måste nog läsa på lite hur det här med att odla tomater funkar😊.

snowy00
2

1000000286.jpg

Tomatplantan blommar iaf. Kanske tyder det på att någon tomat är på väg, så att säga…😊

• Redigerat 2025-07-08 17:08 av snowy00
Condor
2

#87:

Först kommer blommorna. Sen när blommor har tappat blomsterbladen, bildas det tomater där. Först ser dom ut som små ärter. Sen blir dom större och blir röda.

Igår skördade vi ett par av våra till salladen. Dom var jättegoda. Så goda finns inte att köpa. Det börjar att mogna fler och fler nu och snart är vi sjävförsörjande på tomater.

Jag tycker att dina blommor ser större ut än våra. Men det kanske beror på att vi odlar cherrytomater och dina verkar att vara stora tomater.

snowy00
1

#88:

Kan tro att de är goda. Tar man lite i plantans blad så luktar det verkligen tomat om fingrarna sen😋

Jag skickade bilden till chatgpt och den trodde på körsbärstomater… Men jag vet inte. Tycker iaf att blommorna ser större ut på den bilden än på riktigt. Det får väl visa sig hur stora tomaterna blir, sen😊

Tänkte att den får stå i köksfönstret på morgonen då det är ca 3 timmars sol där genom fönstret då. Sen 3-4 timmar på eftermiddagen kan jag ju ställa ut plantan på altanen, så att den får några timmars direkt solljus också (utan fönster emellan).

Då får den så mycket sol som möjligt…🌞🌱

Condor
1

#89:

Den kommer snart att bli för stor för köksfönstret. Om du nu har den i en kruka som får plats på köksfönstret, behöver du snart en större kruka, 30 liter bör den ha. Vår planta är ungefär 2 meter hög. En stor kruka behövs för rötterna och för att vinden inte ska blåsa omkull plantan. Bara busktomater klarar sig med en mindre kruka.

Sen kommer du att behöva ett sånt där ställ som plantan kan klänga upp sig på (utom om du har en busktomatplanta). Där kan du också binda fast sidogrenar som annars skulle hänga ner och bryta av.

Vi brukar att låta sidogrenarna växa tills det kommer blommor på dom. Sen klipper vi av toppen av grenen över blommorna. För många tomater skulle innebära mindre tomater. När plantan är ungefär 2 meter klipper vi av toppen. Ju högre upp som tomaterna växer, ju mindre blir dom. Sen kan man kultivera sidogrenarna och klippa av sidogrenarna av sidogrenarna när det har kommit blommor på dom. Så snart man har skördat allt på en sidogren, klipper vi av den och låter sidogrenen av sidogrenen bilda nya tomater. Ju större plantan blir, ju jobbigare blir det.

snowy00
1

#90:

Okej, ja det har du ju så klart rätt i. Finns visst t ex 20 l krukor i plast, inte så dyra…:

https://www.granngarden.se/kruka-orthex-epoque-atervunnen-plast-svart-o35cm-20l

Något man nog kan uppgradera till sen i alla fall.😊

Rejäl och rymlig svart kruka av återvunnen plast. Den svensktillverkade krukan är lätt att flytta, håller fukten länge och tål att stå utomhus på vintern.
Condor
1

#92:

Jag skulle ta den med 30 liter med en gång. Dom växer så snabbt att man kan plantera dom i en stor kruka med en gång när man köper dom.

snowy00
2

#93:

Nu har jag beställt den på 30 liter 😊

Condor
2

#94:

Den är säkert lagom.

Condor
1

Här har det blivit kallt. Igår regnade det hela dagen och vi hade inte mer än 16 grader. Idag är det ett par glimtar sol och just nu 19 grader. Men det blåser ganska hårt där ute. Först nästa vecka kommer sommarn tillbaka.

FataMorgana
2

Ja har haft lite jobb att göra de senaste dagarna, därför har jag inte riktigt hunnit vara så aktiv här. Men vill att ni ska veta att jag har läst allt ni skrivit 😊

snowy00
1

#96:

Vi har 25 grader, och sol på blå himmel. Ska fortsätta så t o m lördag, sen blir det lite mulet och regnigt igen.
Jag sopade nyss av altanen. Behöver också klippa lite ogräs som vuxit nu under sommaren. Ska passa på nån solig dag att göra så.😊

#97:

Då vet vi. Jag tänker ibland, att om jag får två gilla på inläggen, då är det stor chans att ni båda har läst hehe 😁

FataMorgana
1

#98: Så är det 😊

Condor
2

#98:

Hehe 😄 För mig är dessa gilla också en sorts indikator. 😄

Condor
2
Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.