Babbeltråd Nr. 51
#0:
Härligt när solen går upp bakom bergen så där.😊
#1:
Ja, jag önskar att jag vore där just nu. Där är temperaturen behaglig hela året. Här har vi just 32 grader, klockan 11,20.
Alltså, jag lider verkligen med er hetta.
Vi hade +9 grader i morse, och når inte upp till 20 grader idag.
Det är behaglig temp, om man ska göra någonting fysisk ute. Men över 30 grader vill jag då inte ha, det blir för övermäktigt för mig.
- Redigerat 2025-06-26 11:40 av Gråeld
#3:
Behagligt väder i hos dig i norden. När ovädret kommer på kvällen kommer vi fortfarande att ha 32 grader och inom en timma kommer det att sjunka ner till 24 grader.
Men det blir inte behagligt. Det här är väderprognosen för i kväll:
" Från sen eftermiddag utveckling av kraftiga åskoväder, med risk för många multi-celler och även flera superceller som rör sig österut över området. Medelstora till stora hagelstenar (2-5 cm) kan förekomma, lokalt är även mycket stora hagelstenar upp till 8 cm möjliga. Kraftiga vindbyar mellan 70 och 100 km/h kan förväntas, i extrema fall enstaka orkanbyar upp till 140 km/h. Kraftigt regn kan leda till översvämningar och jordskred. Åskovädret avtar sent på kvällen."
#4:
Har ni ett garage till bilen? Undrar vad som händer om ett 8 cm stort hagel träffar framrutan på en bil.
#5:
Garage har vi inget. Om ett 8 cm hagelkorn träffar vindrutan går den sönder och om den träffar plåten blir det en stor bula.
#6:
Tur att just det bara blir lokalt, då. Som det stod.
#8:
Trist med balkongen. Kom att tänka på att det heller inte är nåt bra om man får ett sånt stort hagel i huvudet.😬 Måste nästan bli "tack och god natt" då…
#9:
Ja, man skulle behöva en hjälm. När vi fick balkongen förstörd, ville jag ut på balkongen och rädda vad som går att rädda. Men Fata Morgana lät mig inte gå ut. Det var totalt kusligt. Vi hade närmare 30 grader och det var mulet och kvavt när vi satt på balkongen. Sen hörde vi en smäll och undrade vad det var. Sen kom det fler smällar och vi insåg att det var hagelkorn som slog ner i taket.
Sen kom stormen och så många hagelkorn att det var ett öronbedövande oväsen. Det blev svart och det blåste med över 100 km/h. Det var så många hagelkorn att man inte såg huset som befinner sig 50-100 meter längre bort. Det var som om jorden skulle gå under. Vi var rädda att fönsterrutorna skulle gå sönder, för stormen blåste hagelkorn mot fönstret och när de studsade på balkongen träffade de fönstret.
Hur som helst har jag ställt blomsterlådorna på balkongen under stolarna och balkongbordet. Tomatplantan går inte att skydda för den är nästan 2 meter hög.
Det har kommit ett par moln och luften börjar att bli kvav. 34 grader just nu. De första ovädrena som närmar sig befinner sig nu 70-80 km ifrån. Vi kan bara hoppas att vi inte drabbas hårt och snart ska jag fara iväg till Wien och plocka upp Fata Morgana.
Hoppas allt går bra under stormen, för er. Här har vi en riktigt fin dag, med sol och värme. Men nyss gick den i moln, ändå.
- Redigerat 2025-06-26 16:24 av snowy00
Förresten, jag nämnde ju att ett av mina tandimplantat sitter lite löst… Jag hade "tur" och det lät som att hela grejen blir kostnadsfri för mig att fixa… Troligtvis pga att jag saknar de 4 tänderna från födseln 🫡 (men det är ju bara en av dem som är lite lös).
Skönt iaf, att inte drabbas ekonomiskt av det.
#12:
Vi slapp undan hagel. Vi hade bara vanlig åska och regn med lite starkare vind. Men på andra ställen hade dom hagelkorn upp till 5 cm, översvämningar och ett tåg spårade ut för att ett träd hade blåst omkull på rälsen.
Men innan ovädret kom var det otäckt i luften. Fortfarande runt 30 grader men otroligt kvavt i luften. Nu har vi fått lite friskare luft och idag blir det bara 29 grader.
#13:
Och så ordnade sig allt. 😊
#14:
Skönt att ni hade tur med stormen/vädret.😊
Ja, ibland ordnar sig saker som av sig själv.
När livet är lite kämpigt så får man gå in i den virtuella världen och ta hand om sina virtuella dinosaurier…….😄🦕 så känns saker och ting lite lättare igen……😅
(skojar bara lite..)
#16:
Är inte hela livet virtuellt? 😄
#17:
Jo, men i verkliga (virtuella) livet har jag inga dinosaurier att ta hand om😁
De får inte plats på min altan…🤪 hehe
#18:
Nja, dinosaurierna har bara förändrat sig och kallas idag "fåglar". 😊
#19:
Haha, sant. De har jag ju på altanen iofs……😂🤣
Nu öser regnet ned här emellanåt, och det blixtrar och dundrar av åska. Vågar knappt sitta här bredvid köksfönstret, när det blixtrar så.
#20:
Här har det också börjat regna. Men inget ösregn i alla fall.
Själv har jag varit på syntest hos optikern idag och beställt brillor åt mig för 430 euro. Tänk att brillor ska vara så dyra 💵💵💵 😓
#22:
Det var dyrt. Men ja, glasögon är ju oftast det. Jag fick hjälp med kostnaden för mina brillor… Tror de kostade strax över 1000 kr. Ett billigare märke. Men hade inte kunnat vara nöjdare med brillorna tror jag.
Tur att du nog har en god lön iaf 😊
#23:
Ja, egentligen tänkte jag att det skulle räcka med brillor som jag bara behöver ta på mig någon gång då och då, alltså när jag verkligen behöver dem. Till exempel när jag måste läsa skyltar eller andra saker som står längre bort, eller på jobbet när vi jobbar i grupp ett par gånger i veckan och gör processer tillsammans.
Då stör det mig att jag alltid måste sätta mig längst fram, och att jag inte ens då kan läsa allt som står på projektorn, och att jag måste kisa med ögonen. Jag tror det är närsynthet som det heter.
Men sen tyckte försäljaren att jag skulle skaffa progressiva glasögon, så att jag inte behöver ta av och på dem hela tiden och i stället kan använda dem jämt. Jag har ändå ganska dålig syn redan (–2,75) och har aldrig haft brillor förut.
Nå, sagt och gjort – så skaffade jag progressiva. Och inte nog med det: hon tyckte också att jag skulle behöva glasögon som filtrerar bort det blå ljuset från bildskärmar, eftersom jag jobbar på kontor. Så det blev lite mer än vad jag hade planerat och tänkt. 😄
Ja, förr hade jag inte ens haft råd med de billigaste brillorna.
#24:
Låter som det blir bra brillor i alla fall 😊 vet de som har betalat typ 12 000 kr för nya brillor. De var nog oxå progressiva. Mina brillor är enkelslipade tror jag att det heter… Alltså inte progressiva.
Men optikern sade till mig att jag kommer få sämre syn ganska snabbt…om det inte var ett försäljningsknep för att få mig tillbaka på en synundersökning 😄
Jag märkte min dåliga syn mest på att jag ser dubbelt utan glasögon när jag kör bil t ex (vilket jag ju ändå inte gör nu, men..). Men även när jag ser på TV med undertext, så blev det stor skillnad med skarpheten på texten t ex, med och utan brillorna.
#25:
Ja, nu kommer också jag att kunna se texten på TV:n och vad ställningen är i fotbollen när jag tittar på matcherna 😄 Jag ser verkligen fram emot mina nya brillor nu, men jag får nog vänta ett par veckor tills de är klara.
För ungefär tio år sedan var jag hos en ögonläkare, och redan då tyckte hon att jag borde skaffa mig brillor. Men jag hade inte råd på den tiden och tyckte inte att jag såg så dåligt då. Då hade jag bara –0,75, så jag skaffade aldrig några. Och nu, tio år senare, har jag redan –2,75, så visst kan det gå fort. Men det betyder ju inte att det måste gå lika snabbt för dig. 😊
#26:
Ja, det kan säkert gå fort. Tror att jag får gå kostnadsfritt på en ny synundersökning om jag går inom ett år efter förra undersökningen. Har jag för mig. Så jag ska nog göra det ändå.
Jag minns inte vad jag hade för siffra…🤔men ja, det var nog inte allt för dålig syn än i alla fall.
Det är lite skrämmande att priset för att kunna se… ändå är så pass dyrt som det är. Det är ju inte helt självklart att alla har råd.
När jag skaffade mina nya så var jag till en butik där det skulle gå på över 20000 för ett par solglas ögon + 1 par vanliga.
Jag höll på att trilla av stolen.😲
I en annan butik fick jag betala 6000 kr. Det gäller att kolla av vad som är bäst för ekonomin. För det kan skilja väldigt mycke från burik till butik.
Mycket nöjd är jag med mina nya. 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#28:
Ja, 6000 kr är ju också en himla massa pengar, men 20000 är ju alldeles horribelt 😮 Det är precis som med tänder – bara för att kunna äta kostar det också hur mycket som helst. Det känns verkligen som ett upp och nervänt samhälle vi lever i… Allt det mest grundläggande blir så dyrt.
Men jag hoppas också att jag blir nöjd med mina brillor. 😊
#28:
Sen är det ju viktigt att jämföra vad man får för pengarna. Behöver man t.ex. starka glasögon, kan det bli ganska tjocka glas. Men sen fins det slipningar som gör att dom inte blir för tjocka.
I affären som vi var i, är normalpriset för de tunnaste glasen 800 euro, som man får 40 % rabatt på medan standardglas bara kostar 250 euro minus 40 % rabatt.
Sen finns det alla möjliga extras, t.ex. glasögon som blir mörkare när solen skiner och fungerar samtidigt som solglasögon eller extras för bilkörning på natten osv. Vill man ha de bästa glasen och märkesglasögon, kan det lätt bli över 2.000 euro för ett par brillor.
#29: fast jag fick 1 par solglasögon o 1 par vanliga. Men visst. Dyrt är det.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#29:
Tänkte också så. Lika som att gå till tandläkaren. Väldigt dyrt.
Ja, verkligen. Det är mycket pengar hur man än vänder och vrider på det. Men bra att du har båda varianterna nu!
😕 Ja, det är konstigt att det som är basala behov, som att se eller kunna äta, ska vara så dyrt. Det borde inte vara en lyxvara.
Tror förresten att det var de här brillorna jag köpte. Är inte helt säker eftersom det inte står på lappen jag fick vilka det var jag beställde, men de såg ut så här i alla fall. 😊

(Böt ut bilden till en annan. Det måste vara dessa)
- Redigerat 2025-06-28 14:14 av FataMorgana
#33:
Det var fina brillor😊
Idag har vi det inte helt så hett, bara 29 grader. Men från och med nu blir det varje dag hetare och höjdpunkten är torsdag med 36-37 grader. 🥵
#33: De är fina🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Tänker bara fly, till Antarktis.
Ni kommer att brinna upp i den hettan.🥵
- Redigerat 2025-06-28 16:12 av Gråeld
Kan bara hålla med er andra. Snygga glasögon. 🙂
#37:
Värst kommer det att bli när man inte får ner temperaturen på nätterna och det blir svårt att sova.
#34 #36 #38 Tack alla! 😊 Jag hoppas de sitter fint på huvudet också, att de passar mig och är bekväma. Har också förstått att det kan vara lite ovant att bära brillor den första tiden, att man kan få huvudvärk och svindel tills man vänjer sig. Hoppas det inte blir så illa och att jag vänjer mig fort.
- Redigerat 2025-06-28 17:39 av FataMorgana
#40:
Det är nog så, att det är lite ovant i början. När jag fick mina nya, och försökte cykla hem när jag bar dem, så höll jag på att köra ut på en väg utan att stanna för bilarna. Så man får nog vänja sig först, innan man gör sådana saker, som att cykla, eller köra bil.
Sen var det också ovant att bära de bland folk de första dagarna. Men jag tänkte så, att jag har de på mig hela tiden från första början så går det snabbare att vänja mig. Efter en tid började det t o m kännas mer ovant att inte ha dem på mig…😊🕶️
Go förmiddag på er.
Här skiner solen från klar blå himmel
Och vinden sliter tag i trädens kronor och ruskar om. Hela 17 grader ute.
Jag tänker att jag helt enkelt får vara glad över att vi faktiskt har …. väder.
Nere på stan igår hördes en sorgesam melodi som då och då hade dovt trumslag. Det gjorde ont inombords innan jag såg och förstod vad det var.
Det var ett palestinskt begravningståg som gick genom stadens gator. Mina tårar rann över. Det var så kraftfullt sorgligt. De gick med raka ryggar, allvarliga ansikten och någonting inom mig brast.
Jag tänkte att jag inte borde gråta. Den smärtan är inte min. Jag hade för en kort stund förbjudit mig själv att känna det jag kände och jag skämdes över mina tårar -
Innan jag insåg vilken skit inställning det var.
Jag tänkte att jag borde skynda mig bort ….. …..
Och sen blev det som så att jag stod kvar.
Jag ville inte vända dessa människor ryggen och låtsas som om de inte fanns.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#42:
God morgon. Vi har också solsken och just nu redan 28 grader. 32 grader ska det bli och vi ska fara till sjön idag.
Tårar behöver man inte skämmas för. Det här skrev Osho:
"Var aldrig rädd för tårar. Den så kallade civilisationen har inflyttat rädsla i dig. Den har fått dig att skämmas över dem. När tårarna kommer skäms du. Du tänker: ”Vad ska andra tycka? Jag är en man och gråter! Det ser så kvinnligt och barnsligt ut. Det får inte hända.” – Du undertrycker tårarna… och dödar något inom dig som just börjat växa.
Tårar är mycket vackrare än allt annat du har, för tårar kommer när ditt väsen flödar över. Tårar betyder inte nödvändigtvis att någon är ledsen; ibland framkallas de av stor glädje, ibland av djup frid och ibland av extas och kärlek. Faktum är att de inte alls har något med sorg eller glädje att göra. När något rör ditt hjärta för mycket, överväldigar dig, blir för mycket och du inte kan greppa det och det börjar flöda över… då kommer tårarna.
Acceptera dem med glädje, njut av och vårda dem, välkomna dem och du kommer genom tårarna att lära dig hur man ber.
Med hjälp av tårarna kommer du att veta hur man ser. Ögon fyllda med tårar kan se sanningen. Ögon fyllda med tårar kan se det vackra i livet och dess välsignelser. "
#43: Tack! Nu blev det så där blött i tårkanalen igen.
Väldigt fint skrivet.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#44:
Ja, jag gillar också Oshos texter.
Tyckte också mycket om den där texten från Osho 🥰
#42: 🥰🤗
Hur som helst, så är det dags att köra ner datorn och fara till sjön. Idag har vi behaglig vattentempperatur, över 24 grader. Hoppas bara att det inte blåser för mycket, för enligt prognoser ska vi ha vindbyar upp till 45 km/h. Fast igår skulle vi ha haft 50 km/h, men det hade vi inte, så vi hoppas att dom har fel idag igen. Annars blir det jobbigt att trampa och man måste hålla fast handukarna.
Önskar er alla en fin dag. 😊
De få gånger jag faktiskt gråter, känner jag hur lättande det är för själ och sinne. Men av någon anledning har jag inte lätt till gråt, i alla fall i vuxen ålder. Men ibland blir man ju åtminstone rörd, så det känns som tårkanalerna börjar fyllas…
Ja, fin text av Osho.
#48:
Hoppas ni fick en fin dag vid sjön.🙂
Himmel och pannkaka vilket åskoväder som drog förbi här för en stund sen…..
Det var flera år sen jag var med om nått liknande. Stormade som 17:on gjorde det också.
Nu börjar dagsljuset leta sig fram igen.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#50:
Samma här 😄 från grått, mörkt, regn, och åska… Till blå himmel, lätta moln, och sol…😄 på två timmar.
#51: Här har det ju ljusnat men då inväntar jag lite kvälls sol nu då🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#49: Ja, det blev en fin dag på sjön. Det blåste lite från och till och ibland gick solen bakom ett moln för en stund. Men det var hett och skönr i alla fall. Det blev lite sent bara. Kom hem först nu och så måste jag tidigt upp i morgon, så det blir att gå och lägga sig snart 🙂
#52:
Kvällssolen har iaf kommit hit, som sagt…du kan få lite av våran…🤗
#53:
Låter skönt.🙂
Ja, du får göra så. Själv blir jag nog vaken till kl 24 ca, så att jag slipper vakna mitt i natten…heh.
Den är här nu 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Dagen på sjön var nog finare än om vi skulle ha stannat hemma. Men vinden var nog ganska stark. Man fick trampa mer i pedalerna än vad man kunde ligga och sola. Vinden kom från nord, så vi trampade till den norra delen av sjön. Sen solade man i 10 minuter innan man fick trampa tillbaka igen. Hälften av tiden var solen bakom moln. Men hett var det ändå. När vi kom hem klockan 19,30 hade vi fortfarande 30 grader.
På hemvägen stannade vi hos en resturang och åt en pinsa. Jag har aldrig ätit pinsa förr, men tyckte att den smakade bättre än en pizza.
Vi hade alla fönster öppna i natt och ändå sjönk temperaturen i hemmet bara ner till 26-27 grader som minst. Nu har vi 27 grader ute, så det är snart dags att stänga fönstrena för att inte släppa in för mycket hetta. Fast tills på kvällen har vi säkert 30 grader i hemmet igen, så det blir svårt att sova igen.
Kläder har jag bara på mig om jag går ut och efter att jag kokade mitt frukostägg ställde jag en kastrull kallt vatten på spisplattan, så att inte ännu mer värme frisätts. Höjdpunkten av hettan är torsdag och enligt prognoserna kan temperaturen stiga upp till 38 grader. För hett för att träna eller bättre sagt, den enda träningen som det inte är för hett för är att simma och trampa med trampbåten.
Lagom till nästa helg, kommer det oväder på fredag igen. ☹️ Hela veckan soligt och hett och till helgen blir vädret sämre. ☹️
#56:
Läste någon rubrik på nyheterna att det har varit/är väldigt varmt i Spanien, upp emot 40 grader. Ni verkar ha det ungefär lika.
#57:
Hettan som vi har kommer därifrån. Men jag hoppas att det inte blir 40 grader hos oss.
Just var jag ute på balkongen och vattnade blommorna och vad ser jag, jo en större dagsvärmare på våra blommor. Den flyger och suger nektar precis som en kolibri och kan slå med vingarna 80 ggr. i sekunden. Första gången som jag såg en trodde jag att det var en kolibri och undrade hur den hade kommit hit. 😄
Dom är svåra att fota, för att dom är så skygga och flyger iväg när någonting rör sig i deras närhet. Men den här lät sig inte störas av att jag vattnade blommorna. Till slut landade den mit bland blommorna. Jag misstänker att den drack vattnet som jag vattnade med. Eftersom jag hade gödningsmedel i vattnet, hoppas jag att det inte skadar den.
#41: Får jag fråga vad du har för sorts glasögon? Har du också progressiva – alltså sådana som fungerar både på långt håll och nära? Eller tar du av dig dem varje gång du behöver läsa något?
Mina kollegor tyckte att det var lite onödigt av mig att skaffa progressiva, eftersom jag "bara" är närsynt. Men jag ser faktiskt ganska dåligt redan, så jag tänkte att det kunde vara smidigt att slippa ta av och på dem hela tiden.
Jag hade gärna velat höra hur andra har gjort och vad som har funkat för dem. 😊
#60: Nu frågade du ju inte mig. Men det kanske inte gör nått att jag svarar också.
Jag skaffade progressiva glasögon trots att jag ser bra på långt håll och jag skaffde dessa enkom för att slippa ta av och på.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#61: Tack. Fint att höra! Mina kollegor gjorde mig lite osäker, så jag är bara glad om jag får höra andras erfarenheter med 😊
#60:
Jag har inte progressiva glasögon, jag tror att de kallas "enkelslipade".(?) Jag gick mest till optikern eftersom att jag har sett dubbelt på långt avstånd, t ex bilarna framför mig om jag kör bil.
Lustigt nog så tycker jag att de hjälper mest på ganska kort avstånd. T ex när jag ser på TV, eller om jag tittar på ett objekt t ex fem meter framför mig. På långt avstånd så ser jag fortfarande ganska dubbelt.(med glasögonen på)
Minns också att mitt högra öga har sämre syn än mitt vänstra, som glasögonen också hjälper för.
Jag har glasögonen på mig i stort sett hela min vakna tid, eftetsom de ändå förbättrar min syn generellt sett på alla avstånd, vad jag märker.
Jag har alltså ingen erfarenhet av progressiva glasögon, men märker att mina enkelslipade hjälper generellt sett hela tiden, så det blir värt att ha dem på mig under i stort sett hela tiden.
Jag är förresten tillsammans med familjen ett par dagar nu, så det kan ta lite längre tid för mig att svara och läsa här just nu😊
#63: Aha, okej. Jag förstår. Du har en totalt annan problematik med dina ögon och bär glasögon pga andra grunder. Men bra att dom hjälper 😊
- Redigerat 2025-07-01 05:11 av FataMorgana
Nu har den kvava luften försvunnit och därför hade vi en härlig sval natt där temperaturen sjönk ner till 15 grader. Eftersom vi hade alla fönster öppna i natt, har vi det behagligt just nu. Men ändå kommer det att bli 31 grder på eftermiddagen. Jag ska passa på att göra ett träningspass så länge det är svalt.
Inte ett moln på himlen har vi. Jag önskar att Fata Morgana skulle ha semester nu. Vilken perfekt dag för sjön det skulle vara och i morgon har vi samma väder.
Jag läste just att några i Japan ska ha grävt ut en gammal profeteria av någon självutnämnd spågumma som kallade sig Baba Wanga. Den 5. Juli ska det bli en stor katastrof i Japan. Städer kommer att sjunka ner i havet pga någon katastrof, t.ex. tsunami eller jordbävning.
Tusentals människor ska ha sagt upp deras Japan resa. Tänk hur vidskepliga somliga är. 😄
😄 En domedags profesia. Ja människan verkar gå i gång på vad som helst.
Alla goda ting är tre, sägs det.
Tidig morgon, så gick gäss med deras ungar utan för fönstret.
En ekorre som skuttade förbi. Sist men inte minst en hare.
Kan det bli en bättre morgon. 😃
#67:
Jag har inte räknat hur många ggr. som jorden skulle ha gått under sen jag föddes. 😄 Jag har heller inte räknat hur ofta jorden skulle ha transformerat sig till en annan dimension, hur ofta som utomjordingar skulle ha visat sig för världen. Och när en generation har insett hur dumma som dom har varit att tro på det där, kommer nästa generation som tror på det.
#67: Det låter som en toppen morgon
🙃
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Ja, djuren är mer aktiva när människan sover.
Steg upp före halv sex i morse.
Morgonstund har guld i mun.
Säger ju ett ordspråk, och det verkar stämma. 🙂
- Redigerat 2025-07-01 14:40 av Gråeld
Titta här, här har dom räddat en jaguarunge som tappade orken när den simmade:
Vilken tur att dom just kom förbi med deras båt.
#70:
Det bådar gott för när jag ska försöka se något djur i skogen vid gryning, sen😊
#71:
Vad gulligt att den blev räddad så 😍
#70: Jo, visst stämmer det. Jag minns en morgon för flera år sen.
Då hade jag sovit över ute hos syrran som bodde på landet.
Tidig morgon innan gryning något svalt i luften en kopp kaffe på trappan.
Det var sagolikt att bara sitta där och lyssna på naturen när den vaknade till liv och råbocken som kunde skönjas i morgondimman.
Vackert så det tog andan ur mig🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#74:
Mmmmums😋 de ser fina ut, tomaterna.😊
#74: De ser fina ut de där tomaterna 🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
På tal om tomater. Min handledare, typ, på ett av ställena jag är på om dagarna frågade om jag ville få med en tomatplanta hem. Tror jag ska ta med den hem i veckan, om den fortfarande "är vid liv" (hon frågade för ett par veckor sedan).
Då kan jag sätta ut den som ett "test" på min altan, och se om jag får fram någon tomat på den….🤔
#77:
På ett par veckor har den nog vuxit till en stor planta. Säkert får du fram tomater på den. Du behöver bara vattna, göda, ta bort dåliga blad och bäst är det att ge den en solig plats.
I vanliga fall brukar vi skörde de första tomaterna den första junihalvan. Men eftersom maj var så kall och ruskig mognar de först nu.
Sen får man alltid hålla utkik efter kräk. Om man hänger upp ett par gultavlor, kan man åtminstone se till att det inte blir för många vita flugor på den.
Förra året hittade jag ägg av de där kräken som liknar bärfisar, som förstörde skörden för 2 år. För ett par dagar hittade Fata Morgana nykläckta kräk på ett blad och när jag tog bort bladet såg jag att det även fanns ägg där. Där hade vi tur igen. Men till Sveriga har de där kräken inte spridit sig ännu.
#78:
Jo, I alla fall blir det kanske 2-4 timmar gassande sol/dag på min altan, en solig dag. Så tänkte om jag kunde I så fall placera den mot väggen där solen brukar gassa. Borde bli ganska varmt där med andra ord. Men nu ska det regna varje dag i nästan en vecka fr o m lördag, förutspår dem… Så får se hur mycket sol det blir i första taget 🙂
Vad är "gultavlor" om man får fråga?
Är det något flugorna dras till, och fastnar på?
Skönt att de där kräken inte finns I Sverige, I alla fall. (för min del då).
Jag förstår inte varför min mobil vill ändra alla i:n till ett stort I 😩 något irriterande när skriver på mobilen…
#79:
Det är klisterfällor. Somliga skadeinsekter som t.ex. vita flugor, sorgmyggor och tripsar dras till den gula färgen och sen fastnar dom i klistret.
Dom där fällorna räcker inte för att helt bli av med sådana kräk. Men de kan minska antalet skadedjur och så ser man vad det är som fastnar, så att man vet med vilka kräk som man har att göra med.
Det började regna här igår kväll vid kl 21. Och från dess ska det regna I ett dygn i streck, utan större uppehåll. Vaknade också inatt av att åskan gick. Vet inte hur vanligt det egentligen är med åska på natten?
Men som tur är blir det fin väder imorgon igen😊 innan regnvädret fortsätter.
- Redigerat 2025-07-03 07:59 av snowy00
Vi ska få 37 grader idag 🥵 Men som tur har jag det svalt och skönt på kontoret. Frågan är bara hur jag ska klara av att ta mig hem. Att gå till bussen och att vänta på den kommer nog att bli ganska så jobbigt idag 🥵
#81: Det är nog inget ovanligt med åska på natten, speciellt efter heta sommardagar ⛈️⚡ I alla fall har vi det här med ibland 😊
#82:
Ujuj, 37 grader 🥵 det har jag inte ens upplevt nån gång. Men skönt att ha det svalt på kontoret. Här är det t o m bara 11 grader ute. Jag får ha filt när sitter framför TV:n.
Du får se till att ha med dig vatten att dricka åtminstone, när du går till bussen.🥵
#83:
Det är nog så ändå. Kommer ihåg en natt när jag och en kompis tältade på fjället för länge sen, och det började åska ordentligt på natten, har jag för mig😬 då var man lite rädd för att blixten skulle slå ned i tältet…
#84: Ja, jag ska se till att inte glömma att fylla min vattenflaska innan jag går iväg 😊 Va glad att du aldrig upplevt 37 grader. Det är inte kul längre när det är så hett 🥵

Vi hade ju igår redan 33 grader utomhus och 30 grader inomhus och då var luften inte fuktig och kvav. Idag när det blir 37 grader ska luften bli fuktig och kvav. Just nu klockan 8,45 har vi redan 28 grader.
Ja, det måste vara väldigt jobbigt…🥵
#87:
Ja och nu har vi redan 30 grader. 🥵 I natt blir det regnskurar och kanske oväder, men ändå kommer temperaturen inte att sjunka under 21 grader. Det blir en jobbig natt, för om det blir skurar och oväder kan man inte ens ha fönstret öppet. Det blir svårt att sova när man har över 30 grader inomhus och har fönstrena stängda.
Fy, så plågsamt, har ni ingen alptopp i närheten. Så att ni kan söka svalka där.🥵
- Redigerat 2025-07-03 09:37 av Gråeld
#89: Sen när min semester börjar den 14.07 tänkte vi fara på en utflykt till det högsta berget i vårt län 😄 Tills dess är det bara att hålla ut i hettan 😊
#89:
Det närmaste höga berget är Schneeberg (snöberget). Där är det just 20 grader. Men det tar 3 timmar med bilen att fara dit. Det svalaste stället här i närheten är nog kyrkan i byn. 😄
Här har det tegnat och ruskat hela natten och fortsätter i samma anda gör det.
Blir liksom lite sömnig av vädret så passar på att inget göra 😅 vi har 18 grader.
Allt över 30 grader är plågsamt. Fy 17:on så jobbigt att stå och gå i utomhus.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#92:
Det låter så skönt med regn och rusk. Så skulle jag gärna ha det just nu 🌧️☂️
#93: Ja, det förstår jag
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#92:
Härligt med 18 grader. Man kan nästan bli avundsjuk. 😄
Jag har utvecklat strategier för att överleva dagen. Mycket vatten, magnesiumtillskott och så har vi vattenmelon i kylskåpet. Sen ska jag lata mig och röra på mig så lite som möjligt.
Men det värsta kommer först. Klockan 17 ska jag ut i hettan och plocka upp Fata Morgana från busshållplatsen. Då kommer vi att ha 37 grader och eftersom byn bara är 7 km härifrån, hinner inte bilens air condition göra det behagligt i bilen.
Om en bil står i hettan när det har 37 grader, tar det en timma tills det har 67 grader i bilen. Instrumentpanelen, ratten och sätena kan värmas upp till över 80 grader. Man kan knappt röra ratten. Asfalten värms upp till 70 grader. Med andra ord, man kan steka ägg på den. Att vistas ute på gatorna innebär, att man har ett värmeelement under fötterna med 70 grader och en het sol som bränner ovanför. Eftersom lufttemperaturen är högre än kroppstemperaturen, svalkar inte vinden längre, utan tvärtom, det blir hetare ju mer vinden blåser.
Men det allra värsta kommer när jag står jämte spisen för att laga mat. 🥵🥵🥵
#95:
Tror det är bäst att jag går hem till fots 😄 När jag läser vad du skriver om bilen, tänker jag, att jag aldrig kan låta dig kliva in i den en het dag som denna 😄
#96:
Nej för sjutton. Då kollaberar du redan före halva vägen. Jag får göra så att jag låter alla dörrar vara öppna en stund innan jag sätter mig i bilen och sätter på AC. När det börjar att blåsa kallt far jag iväg.
Gå inte på asfalten, gå på sidan av vägen om det går. Även om det tar någon minut längre.
Har du någon solhatt eller annat skydd för hettan.
Oj, läste inte att det var 7 km hem.
Att gå i den hettan så långt är livsfarligt.
- Redigerat 2025-07-03 10:49 av Gråeld
#98:
Bilen parkerar ungefär 100-150 meter härifrån och det är asfalt hela vägen till bilen. Än så länge är det skugga där den parkerar. Men på eftermiddagen kommer solen att skina på den.
För huvudet har jag bara en jättestor spansk sombrero, som jag köpte på kanarieöarna. Den hänger som prydnad här hemma. Men med den drar jag nog uppmärksamheten till mig. 😄
#95: Det är ju fruktansvärt……
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#99:
Det får mig att tänka på min bror som var och vandrade i Spanien förra året i September. Han gick 800 km tror jag och de första dagarna när han var där hade dom över 40 grader. Men han vandrade tappert på 🥵 Då var jag nog ganska så rädd om honom, att han inte skulle klara det, men han klarade det 😊
Nejdå, jag ska nog inte gå den sträckan. Condor får hämta mig bara 😊