Babbeltråd Nr. 46
Condor skrev i förra babbeltråden:
"Här hos oss har vi elektroniska recept. Om en läkare skriver ut medicin, ser apoteket det i datorn.
Jag skulle försöka att få medicinen i förväg och säga att receptet följer senare. Apoteket kanske kan kolla om du har fått den utskrivit tidigare. Hos oss funkar det om t.ex. läkaren är på semester."
Jo, vi har också elektroniska recept. Men det känns som att det "fallit mellan stolarna"… De har sagt flera ggr att de ska fixa receptet, men inget händer.
Jag tror att de inte skulle lämna ut medicin från apoteket om man inte har recept här. De är nog benhårda på det, på gott och ont.
Men jag ringde psykiatriska jourmottagningen och har fått hämta medicin för tre dagar nu… Så förhoppningsvis hinner jag få receptet inom den tiden.😊
#0:
Fin bild på sköldpaddan 😍
- Redigerat 2025-05-12 17:21 av snowy00
#0: Gullinuttan vilken fin liten sköldis🥰
Är fotot från i år?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1: Tack! Ja jag gillar också den bilden väldigt mycket 😊. Fint att det ordnade sig med medicinen 😊
#2 Ja visst är den söt. Bilden är från i år 😊
#3:
Ja. Och min kontakt ringde sen och bad så mycket om ursäkt för det med receptet och lovade att fixa imorgon.
😊🐢
#2:
Vi har sett sköldpaddan flera ggr. i år och varje gång tog vi ett foto som vi ställde in här. En gång ställde vi in ett klipp.
#4:
Fint att allt ordnade sig.
Inatt vaknade jag kl 03.00 och låg i sängen en timme, för att sedan gå upp, då jag var för pigg för att somna om (med ca 4 timmars sömn). Så här ca 9 timmar senare börjar man bli lite mör i kroppen.
Men ligger och halvsover i solstolen framför den öppnade altandörren😎 och hoppas jag håller mig relativt pigg till ikväll… Då jag ska till fotoklubben📸
Nu efter många om och men, har jag iaf fått receptet till medicinen😁👌
#7:
Då ordnade sig det till slut i alla fall.
Här hos oss är det soligt, fast bara 17 grader. Jag var just ute och handlade och fast det inte är hett ute, är det ganska hett att köra med en svart bil. Jag ska se om jag hinner att sola lite på baölkongen idag.
#8:
Ja, precis 😊
Hos oss är det 17 grader, mulet, och lite regn. Bl a därför jag satt inne med altandörren öppen, för att det regnar.(men är ganska varmt i luften ändå)
Har ni inte air conditioner i bilen? Då brukar det ju bli kallt ganska fort. Men ja, svart drar ju åt sig mer värme av solen, än andra färger.
- Redigerat 2025-05-13 14:22 av snowy00
#9:
Sätter man på A/C förbrukar den mer bensin och motorn förklorar kraft. Det sparar jag upp till de riktigt heta dagarna. Fast när jag hade den på när vi for till sjön, konstaterade jag att den är så svag att jag tror att det är något fel på den. Det måste verkstaden kolla.
#10:
Aha 😊
Oh, inatt hade jag en riktig "skönhetssömn". Sov djupt i över 9 timmar, i stort sett utan att vakna under natten. Tänk om alla nätter vore så.🫡
(detta kändes för kort för en egen tråd, därför postar jag det här i babbeltråden)
Jag satt igår bland andra och lyssnade uppmärksamt på vad de pratade om. En stund började jag att "flyta bort", ungefär som det kan hända när man mediterar. Det var som att börja försvinna, och kroppen tappade sin form. Kanske var det att jag bara satt där, och uppmärksamt lyssnade…
Det är inte ofta det händer, i alla fall utanför meditationen. Till slut behövde jag börja röra på mig för att inte sjunka ännu djupare.
Det var i alla fall en ganska skön upplevelse, att vara så pass avslappnad bland andra.
#13:
Jag skulle säga att det var ett tillstånd där alfa vågorna ökade, precis som när man dagdrömmer.
#14:
Ok, ja så kan det ju vara…🤔
#15:
När jag gick till skolan, var jag ofta i mina dagdrömmar, dvs. i ett alfa tillstånd. Lärarna visste aldrig om jag hör på eller inte. Om det som undervisades inte intresserade mig, svävade jag iväg med mina tankar och hörde inte vad som lärdes. Men om det intresserade mig, var det just i det tillståndet som jag kom ihåg allt som sas så att det också fastnade i minnet.
En gång när läraren trodde att jag inte hörde på blev hon sur och uppmanade mig att säga vad hon just sa. Sen upprepade jag ordagrant de sista meningarna som hon sa. Hon blev förvånad och sa hon att man aldrig vet om jag hör på eller inte. 😄
#16:
Hehe, ja. För mig var det som att jag lyssnade uppmärksamt. Så jag var inte direkt inne i mina tankar (tror jag).😊 Men man kan ju också lyssna mer uppmärksamt om man är avslappnad, tänker jag.
#17:
Javisst och man lär bättre i ett avslapppnat tillstånd.
Nu har jag suttit vid altanen i ca 2 timmar i streck. Vädret är underbart…och imorgon blir det ungefär lika. Då ska jag ta med mig kameran och åka till ett friluftsområde.😊
#19:
Nu börjar jag nästan att avundas. 😄 Här är vädret kasst. Vi har mest mulet med regnskurar och bara 13 grader. Det skulle bättre passa till mars än till maj. I vanliga fall borde vi ha 25-30 grader vid den här årstiden.
#21:
Det verkar som om alla har fint väder, utom vi här. 😄 Njut av det så länge det varar.
#22: Ja, det är rent underbart.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#19: Det låter sååå skönt ☀️😎
#21: Det låter också skönt att ha ett sådant väder. Vilket vackert foto 😊
Själv har jag jobbat hemifrån idag, men hann både med att städa och med att boka flygbiljetter medan jag jobbade, så jag har väl fått en hel del gjort. Men tyvärr hann jag inte vara så aktiv här. Men hur som hest är det äntligen helg 😊
#20:
Ja, trist med dåligt väder så pass länge för er. Lika som för Rore är det blåsigt här emellanåt, med kalla vindar. Men i lä, och i solen blir det riktigt varmt.
#22:
Jag och Rore har som oftast samma väder!😄😊 Men tror inte vi bor jättenära varandra ändå……
#21:
Härlig bild!
#24:
Ja, riktigt skönt är det 😊
Ska ni flyga på semester snart? Med tanke på att du bokat biljetter.
Jag har heller inte haft så mycket tid idag. Jag hade handlandet inför helgen, städning och annat.
En annan sak som visar skillnaden mellan reiki och mediciner. För 2 dagar, när Fata Morgana hade mycket stress, fick hon huvudvärk. På eftermiddagen tog hon en ibuprofen, som bara dämpade smärtan en liten smula i ett par timmar. På kvällen var det mer illa än före hon tog tabletten. Jag sa att jag ska ge henne en reikibehandling, men Fata Morgana sa att vi inte har tid för att hon måste tidigt upp. Men jag sa, låt mig åtminstone behandla 10 minuter och så gjorde jag det per distans. Effekten var starkare än effekten av Ibuprofen och i stället för att smärtan kom tillbaka, avtog den längs kvällen och natten.
Smärtmediciner dämpar bara smärtan. Men reiki både dämpar och balanserar ut vad som var ur balans.
#26: Det är bara jag som måste iväg och besöka mina föräldrar ✈️ Condor stannar hemma.
#25: Jag skulle gissa att det skiljer 6- 8 mil…. men jag bara antar det… 😇
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#27:
Kan tro det. Alvedon/ipren gör oftast inget för mig… Då funkar de mediciner som dämpar ticsen mycket bättre. De går ändå mer till orsaken bakom min egen spändhet. Men, vore intressant att pröva få reiki någon gång, och känna skillnaden.
#28:
Ah, då förstår jag nog.✈️
#29:
Ok, ja nåt sånt kan nog stämma 😊
Nu har jag suttit hela dagen och försökt att få ihop en ny text, men inser att jag inte kommer att bli färdig med den idag. Tyvärr. Men kanske nästa helg 😄 Inte för att det är så lång, utan för att det så svårt att förklara vissa saker.
Du är duktig du på texter.🤗 Har inte hunnit med dom senaste. Men det är bättre att lämna skrivandet till en annan dag. Då allt faller på plats. 🙂
- Redigerat 2025-05-18 18:05 av Gråeld
#33: Tack! Ja ibland är det bättre så 🤗
#32:
Den som väntar på nåt gott…😄😉
Själv är det ganska tomt på idéer, som sagt. Är nog så i perioder.
- Redigerat 2025-05-18 19:33 av snowy00
Detta är en video ni bara måste se, i alla fall ca 10 min av den. De i videon räddar en kråkunge som verkar blivit övergiven av "föräldern"…och ger den ett nytt hem tills den klarar sig själv igen.
Videon handlar om detta från början till ca 2 min 50 sek. Sedan är resten mellan ca 16 min 40 sek till slutet av videon.
Videon värmde mitt hjärta i alla fall…😊🐦🦢🦅
#36:
Det är ju fint att det finns människor som offrar så mycket tid för att föda upp en fågelunge. En sådan ung fågel måste ju matas nästan hela dagen, varje dag. Vore intessant att se hur den reagerar när den blir utsläppt igen. Om den stannar kvar i närheten?
#37:
Ja, precis. Själv hade jag nog tyckt att det vore ett övermäktigt jobb. Men fint att se hur de bryr sig om fågelungen.
Det har inte kommit nån ny video om den, kanske kommer det senare, när den blir utsläppt😊
En nackdel med att bo i stan, med altan är att det samlas ganska mycket skräp på altanen (cigarettfimpar, papper, och dylikt). Varje gång jag ska sitta där får jag sopa bort skräp som gör det ofräscht. Men men, det funkar ändå.
Det är en person på ett av ställena jag är på om dagarna som i stort har blivit hemlös pga olika orsaker (vill inte säga för mycket här, öppet, i "social media")…men det är en situation man inte vill hamna i…😵💫
#40: Nej det är ingen situation som man vill hamna i. Finns där ingen socialarbetare eller liknande som kan hjälpa den här personen, från det stället du brukar gå till?
#41:
Jo, hen får hjälp från flera håll. Så det borde ordna sig. Även om det är nära till det, uppfattar jag det som att hen inte kommer "hamna på gatan".
#40:
Det måste vara hemskt. I Wien ser man också ofta personer som sover på bänkar, t.ex. på Mariahilferstraße (en gata in Wien) har jag sett människor sova när det var minusgrader. Jag förstår inte att man inte skaffar bostad åt dom. Vi spenderar ju pengar på att ge flyktingar bostad så varför hjälper man inte människor som blir bostadslösa pga att de förlorar deras jobb?
#43:
Ja, exakt! Det är hemskt och sorgligt. Reglerna kring det är väldigt stela.☹️ Vilket gör att till slut, om det går fel, så är man "helt körd"…🙁
Alltså igår efter jobbet for vi iväg igen för att handla lite mer kläder för sommaren och hem kom jag utan kläder men med VR Brillor. Nu känner jag mig som ett litet barn som inte kan vänta på att få leka med min nyaste julklapp 😄
#45:
😮
Kul. Får man fråga vad brillorna kallas? Själv har jag ett "Meta quest 2" headset. Men på senaste har jag mest använt den för att träna kondition och benstyrka.
#46: Det är Meta quest 3S som jag har 😊 Condor ser på dinosaurier just nu 😄
#47:
Okej😊 ja, det var ju några år sedan jag köpte mitt. Men dinosaurier såg också jag på när mitt var nytt..😅
#48: Tycker det är så totalt coolt att jag inte kan slita mig loss. Måste också lära mig hur allt fungerar, så jag är ganska sysselsatt med det just nu. Försöker luska ut hur jag kan överföra det som händer i brillorna till datorn så att Condor kan se vad jag gör där 😊
#46:
Hur kan man använda brillorna för träning???? 🤔
4 timmar gick vi omkring i det där shopping centret och det fanns inte ett enda klädplagg som motsvarade Fata Morganas föreställningar. En väska behövde hon också, men i hela shopping centret fanns det inte en enda som motsvarade hennes föreställningar. Nån gång började jag att bli trött i benen. Men åtminstone är Fata Morgana lycklig över VR brillorna. 😄
#50:
Med en sån här tränings-app t ex:
https://www.meta.com/sv-se/experiences/fitxr-daily-dose-of-fitness/2327205800645550/
#52:
Det ser kul ut. Jag har tittat lite på trailer av kampsportspel, fast man kämpar ju mot tecknade figurer och det ser inte helt äkta ut. Sen undrar jag ju hur det är om jag t.ex. slår och motståndaren blockerar slaget. I verkligheten skulle ju min hand stoppas fast det finns ju ingenting i spelet som stoppar handen på riktigt, utan mitt slag skulle ju fortsätta.
Finns det några gratis kampsportspel? Fata Morgana vill inte att jag ska spela sånt i lägenheten, för hon är rädd att jag slår söndeer möbler eller TV´n eller att jag skadar mig. 😄
#53:
Ja du, jag vet faktiskt inte om det finns nå gratis kampsportsspel..😊
#54:
I alla fall har jag just skjutit ett par zombies och monster. 😄
#55:
Ok.🙂 Här är i alla fall ett spel jag nämnde förr:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Half-Life:_Alyx
Nu kostar det en hel del…men kul är det. När och om man orkar koppla upp brillorna till datorn dvs.
#56:
Så det går inte att spela det där direkt med brillorna, utan dator? Vi måste först bli lite mer insatta i det där. I mina första försök med zombie spelet kom zombisarna sen bakifrån och jag visste inte vilka knappar jag ska trycka på för att svänga omkring, så dom tog mig ganska snabbt. 😄
Men jag är inte så bra på pangpangspel dom Fata Morgana. Det skulle vara kul med ett formel 1 spel. Sånt brukar jag vara bra på. Men då behöver man fler saker som kostar pengar, som en ratt och pedaler, fast jag vet inte ens om man kan koppla dessa till VR brillor.
- Redigerat 2025-05-24 13:04 av Condor
#57:
Nej, precis. Vissa spel köper man ju och installerar i brillornas egna lagringsutrymme. De kan man spela direkt från brillorna, utan dator (vilket är enklast och smidigast).
Sen finns det spel (som det jag länkade till ovan) som man måste installera på en dator (och de kräver nog ofta en ganska "kraftfull" dator), sedan koppla in brillorna till datorn (jag gör det trådlöst)…för att sedan spela det.
Men det är en lite krånglig procedur, så ofta blir det lite som att jag vill göra det, men inte orkar.. Hehe😅
Man kan koppla t ex ratt och pedaler (vad jag vet iaf) till datorn, sen koppla brillorna till datorn, och spela på så sätt. Men vet inte om det finns ratt och pedaler som går att koppla direkt till brillorna🤔 det skulle nog isf vara trådlöst via bluetooth….. Men som sagt, vet inte om det finns.
I alla fall kan man koppla vissa spelkontroller trådlöst till brillorna…..men det är ju inte riktigt samma känsla som ratt och pedaler i bilspel.
Förresten så har jag också kört ett spel där man kör lastbil genom USA i VR-brillorna (via datorn). Det var faktiskt verkligt och ganska häftigt😄
#58:
I så fall kanske man behöver en gaming dator. På vanliga datorer är det mest optiken som inte hänger med, fast jag inte vet hur det är om man ser via VR brillor.
Men om man spelar online borde det väl funka utan dator, för VR brillorna har ju en egen webläsare.
Har rätt så många hallon buskar, och dom sprider sig som ogräs. Med sina jordrevor kommer det upp nya skott överallt.
Så man har fått bekämpa skotten med grästrimmern. Det kanske låter brutalt, men har buskar så det räcker till mer än väl.
#60:
Kanske du kan göra upp en hallonförsäljning. 😊
#60 Och jag som älskar hallon. När jag var barn gick vi alltid ut där vi hade sommarstuga till skogen och plockade en massa vildväxande hallon 😊
Det skulle vara någonting. 😄
Ja, och dom vilda är supergoa. 😀 stora mörkröda … mums
- Redigerat 2025-05-24 14:04 av Gråeld
#64:
Det vattnas riktigt i munnen på mig. 😋 Om du låter buskarna sprida sig, skulle du kunna sälja hallonen per självplockning, precis som det är på jordgubbsfälten.
Då skulle jag behöva ha mera mark.
Jag gör så här, låter en reva av hallonen växa till er.😃
Kan inte lova att den kommer fram i år.😇
#59:
Jo, det borde väl funka då 🤔
Ps.
Det där med att råka slå sönder möbler när man kör kampsportsspel i brillorna..det brukar ju oftast gå bra om man håller sig inom den där gränsen man har ritat ut…men, man vet ju aldrig.
Minns när jag och brorsan spelade pingis med varandra online, med våra VR-brillor…och någon av oss skulle lägga ifrån sig spelkontrollen…och per automatik höll på att lägga den i luften, på det virtuella pingisbordet 😅 Eller när man är nära på att luta sig mot pingisbordet som egentligen inte existerar…så visst finns risken för olyckor, hehe…
Kan väl ändå oxå tipsa om att pröva bowling, och även pingiset i VR…sen om man råkar ha Prime video som streamingtjänst, finns det en app där man kan se filmer som på en bioduk…fast ibland har det krånglat att komma in i den.
..ja, vill ni ha några fler tips på spel eller dylikt är det bara att säga till😊
Åh, färska hallon. Riktigt gott.🍓
Nu blev jag sugen att själv spela det där spelet jag länkade till, ikväll. Ska nog göra så, om jag inte lyckas bli för trött🙄
#66:
Du kan ju ta ett foto och sen kan vi åtminstone föreställa oss hur gott som de smakar. 😊
Jag minns när jag var barn, då hade min mormor också hallonbuskar som vi åt hallon av. Men man fick titta in i varje hallon som man åt, för att det ibland befann sig små vita larver eller maskar i dom. 😄
#67:
Det skulle bli en väldigt liten yta för att vi har möbler överallt. Tills nu har mest Fata Morgana lekt med dom där brillorna. Jag har fortfarande mina problem med dom. 😄
#70:
Okej, ja, mitt största egna problem med dem är som sagt att de kan vara lite krångliga att få igång. Sen kan man inte ha de jättelänge på sig i taget. De är ju ganska stora och klumpiga ändå..😊 Men nån gång ibland kan det vara kul att använda dem.
- Redigerat 2025-05-24 18:17 av snowy00
Spelade nyss i VR. Kul var det, men synd att spelet laggade något för mig (vilket det inte gjorde förr). Tror jag behöver en ny router… Den jag har nu är nog över 10 år gammal.
Funderar på att se en halv film eller så i VR, senare ikväll. Men risken finns väl att filmen kommer lagga också… Det visar sig.
#72: Varför bara en halv film? 😄 Mitt största problem med dessa brillor är att jag blir så yr i huvudet av dem. Laddade ner berg och dalbana och efter fem sekunder var jag tvungen att ta bort brillorna från huvudet. Sen ville jag spela ett fotbolls spel med dem och det gjorde mig också yr. Men att titta på dinosaurier var inget problem 😊 Så jag måste vara lite försiktig när jag har dem på mig och välja noga vad jag laddar ner.
#73:
Det är ganska sällan nu för tiden, som jag orkar se en hel film i streck. Det ska vara en riktigt bra film, och jag ska vara på "rätt humör" för att kunna se hela. Annars blir jag lätt rastlös, och behöver en paus 😅 Men det är nog mycket så just nu, eftetsom jag varit mycket hemma under min sjukskrivning…så jag har lite lätt kollat mig mätt på film tror jag, för tillfället🤔
Sen har jag svårt för att ha på mig VR-brillorna längre än 45-60 minuter nåt sånt. Sen börjar det nästan bli lite jobbigt, och jag behöver en paus åtminstone.
Har hört flera säga att de blir yra av VR. Jag märker inte det så mycket själv, förutom om jag skulle spela något för snabbt spel…eller ha de på mig för länge åt gången.
Men ja..man får vara lite försiktig med vad man använder de till, och hur länge i streck…😊
#71:
Jag har nog mer problem än så med brillorna. Först av allt är det svårt att hitta en position för dom där bilden är skarp, samtidigt som brillorna inte trycker på näsan eller andra ställen. Nästa problem är att jag skulle behöva läsglasögon för att läsa de små texterna i menyt, precis som jag behöver läsglasögon framför datorn. Men man kan inte ha vr brillor och läsglasögon på sig samtidigt.
Brillorna är så stora, tunga och klumpiga att de stör och mig stör de inte bara efter 45-60 minuter, utan så fort jag sätter på dem. Jag tycker att det är bekvämare att se på film framför TV´n. Jag är också besviken på bildkvaliteten. På TV´n har man bättre bildkvalitet.
Sen vet jag inte ens vad alla knappar är bra för och har inte ens bläddrat mig genom menyt. Eftersom jag har problem att läsa det, saknas motivationen att utforska funktionerna.
Jag är glad att vi inte köpte 2 par av dessa brillor.
#75:
Jo, allt det du skriver stör också mig litet också, egentligen. Därför är det inte så väldigt ofta jag använder dem längre. (förutom träningen då). Jag har ju också glasögon nu för tiden… Så för mig är heller inte bildkvalitén på topp (vilket den ändå inte är, även om man har bra syn). Gillar också mer att se på film på TV:n. Blev att jag såg bara 20 min av filmen i VR, sen gick jag över till att se en serie på TV:n ist.
Vore det nu, hade jag inte köpt några. Jag skulle nog behöva ha ganska mycket pengar, om jag skulle motivera mig att köpa. (när jag köpte dem hade jag långt mycket bättre ekonomi än nu)
Kan väl ändå tillägga (eftersom FM nu har ett par brillor) att det som ligger mot ansiktet när man har de på sig ska gå att köpa i mjukare och bekvämare variant. Sen finns det iaf till min, ett bekvämare "spänne" som håller fast de på huvudet. Men det kanske ni redan vet 😊
#77:
Säkert finns det brillor som väger mindre och med bättre bildkvalitet, som man kan bära med glasögon. Men dom är ju också dyrare. Jag såg att det finns brillor som kostar över 1.000 euro.
#78:
Okej, ja det kanske finns det.😊 Har inte kollat "utbudet" på VR-brillor på länge hehe 😄
Nu ska jag iaf ut och promenera i skogen. Det ska inte regna idag här, är lite mulet, med ca 14 grader. Känner att jag behöver lite luft.
#79:
Här skulle vi också ha promenadväder idag. Men vi hinner inte. Vi sov till 9,45 😄 Sen frukost och nu blev vi just färdiga med våra träningspass. Om mindre än en timma börjar formel 1 i Monaco på TV och det vill vi också se.
#80:
Det blir så vissa dagar. Jag hade tänkt träna i VR idag, men var så skönt ute, så gick en rask promenad ist, som sagt. Sen gjorde jag lite ben-styrkeövningar efter promenaden, hemma.
Det låter ju lite spännande med formel 1 för er också.😊
#81:
Vi brukar för det mesta titta på loppen på TV.
#81: Mina söndagar brukar vara som sådana, att jag först sover länge, sen äter jag frukost. Efter frukosten tränar jag. Efter träningen ringer jag min mor och pratar ca 30-60 minuter med henne, sen först har jag tid för att skriva här, om det inte kommer formel 1 eller något annat jag vill titta på. Ibland känns alltså söndagar nästan stressigare än en vanlig arbetsdag 😄 Det som jag tycker är mest synd, är att jag inte hinner skriva så många inlägg här på sajten som jag önskar att jag kunde, speciellt på en söndag när jag är ledig från jobbet. Sen ibland om vädret är fint vill vi ju också hinna ut och promenera en stund. Oj vad jag önskar att dygnet hade fler timmar än så, speciellt söndagar 😄
#82:
Ok, menar du att ni ser det live, utomhus ibland? Eller var annars skulle ni se det på än TV? Ursäkta om jag är lite trög…😂😅
#83:
Förståeligt.😊
Jag vet själv hur pass lite tid man får, när man jobbar fulltid.
#84:
Vi ser det live på TV inomhus. Men om det är fint väder, struntar vi i det och far hellre till sjön eller går och promenerar utomhus.
#85:
Då förstår jag nog😊
Förstår att söndagarna blir stressande för dig. Men det gör ingenting om du drar ut på dina inlägg. Om du har skrivna inlägg klara, så kan man lägga ut dom mitt i veckan t.ex.
Tror att det skulle uppskattas av många, för dina inlägg är så pass djupa. Så man behöver ha tid på sig att reflektera över innehållet.
Så är det för mig i alla fall. Trögtänk som man är.😀
Nu var jag just ute på balkongen och jag måste säga att dom där nyckelpigslarverna verkligen gjorde susen. Jag hittade inte en enda bladlus, fast det var tusentals på den violen som var mest nerlusad. Men jag såg heller inga nyckelpigslarver längre. Undrar om dom har blivit till puppor?
Vi får väl se om Fata Morgana hittar några puppor (hon jar bättre ögon än jag), så att vi kan rädda dom innan vi byter violerna mot sommarblommor. Vi vill ju inte att dom där snälla nyckelpigslarverna och pupporna ska bli bortkastade med violerna. Dom förtjänar verkligen att bli till nyckelpigor. Fast det är tråkigt att just när violerna har återmämtat sig från blaslössen och har blivit riktigt fina, måste dom bort. I vanliga fall brukar violerna i slutet av maj redan vara ganska drabbade av hettan och inte fina lägre. Men i år var det en kall maj, så dom trivdes med vädret.
Fast om vi inte köper sommarblommor snart, finns det inga petunier i blomsteraffärerna längre. Suck…….
- Redigerat 2025-05-26 13:15 av Condor
#88:
Vi får väl se hur det går för era blommor…😊
Jag hade iaf en ganska krävande förmiddag på arbetsträningen. Inge meditation denna gång…😉😄 Om man inte ska kalla det "aktiv meditation".
Läste förresten denna artikel om AI på nyheterna… Nästan svårt att skämta om det denna gång…🙄
Citerar artikeln nedan.
"AI-program tog till utpressning
Det nya Al-programmet kände sig hotat när det varslades om att det skulle ersättas. Lösningen: hota med utpressning och avslöja programmerarens utomäktenskapliga affär.
Det låter som ett skräckscenario för den som är skeptiskt lagd till artificiell intelligens och befarar att programvaran kan bli "för intelligent" och självständig.
Den nya språkmodellen Claude Opus 4 från amerikanska utvecklaren Anthropic visade sig ha en starkare självbevarelsedrift än man kunnat förutse, enligt företagets säkerhetsrapport som publicerades tidigare i veckan, skriver bland annat sajten Techcrunch.
I samband med att programvaran testades gavs programmet uppdraget att agera assistent i ett påhittat företag. Claude Opus 4 fick därigenom tillgång till mejl med antydningar om att det skulle ersättas, i andra separata mejl fanns ocksả antydningar om att programmeraren var otrogen.
Claude Opus 4 ska dả ha försökt utpressa programmeraren genom att hota med att avslöja otrohetsaffären om man valde att ersätta programmet, allt för att försöka överleva.
Företaget Anthropic som backas av Amazon ses som en stor konkurrent till mera kända Open Al."
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ai-program-tog-till-utpressning
#89:
Fast en AI gör ju bara det som den är programmerad till.
#90:
Jo, kanske det. Men de är väl också självlärande på sina sätt? Men jag kan inte så mycket om hur AI funkar… Så kan ha missförstått.
Tror förresten de där bladen på bild nr 3 är liljekonvalj som inte har blommat än.
#87: Ja, det är ju en bra idé. Jag måste ju inte posta allt under helgen, utan det går att sprida ut texterna över veckan också. Men först behöver jag skriva några nya texter. Igår kväll framför tv:n hade jag flera idéer, men idag minns jag dem inte längre 😄 Så kan det gå ibland när man inte gör några minnesanteckningar 😊
- Redigerat 2025-05-26 17:02 av FataMorgana
#92: Vacker natur. Nu har det blivit riktigt grönt och lummigt hos er med 🌿🍃 Tycker också det ser ut som liljekonvaljer det där 😊
#96:
Det känns inte omöjligt att det är puppor det där, när jag googlar lite snabbt. Men egentligen har jag ju ingen aning.😄
#98:
Fin/söt bild på fågeln uppifrån.🙂 Var den så "tam" så du kunde komma så nära?
#99: Jag satt och åt mjukglass och den ville ju smaka 🙃
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼