Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: övrigt
Läst 40 ggr
Condor
3

Att leva med naturens rytm

Vi människor är lyckligtvist fortfarande en del av naturen och allt i naturen präglas av rytmer, cykler och återkommande sig upprepande sekvenser, t.ex. dag/natt, årstider, in- och utandningar, månfaser, tidsvatten, blomning/vissnande och allt liv är anpassade till jordens rytm.

Allt verkar att ske automatiskt. På våren blommar naturen upp och djuren vaknar ur deras vintersömn eller vinterdvala. Även vi människor upplever en sorts vinterdvala. Pga mörkret producerar vi mer av sömnhormonet melatonin. På våren vaknar djur och människor upp ur sin vinterdvala och det är tiden för aktivitet. På sommarn får vi en vidare energibooster, för då är det mycket ljust och de första frukter och grönsaker mognar. På hösten drar sig naturen tillbaka. Bladen vissnar och djuren samlar mat för vintern eller äter på sig ett fettlager, som förberedning för vintern.

Som sagt, i naturen händer allt per autoomatik. Vi människor som är mer medvetna om naturens rytmer, följer till stor del inte dessa rytmer längre. Vi lever våra liv och är sura eller besvikna när den mörka årstiden kommer, för den är ett hinder för att leva våra liv som vi vill ha det. Vi vill ju vara aktiva och pga yrkeslivet måste vi även vara det.

Men man skulle ju också kunna leva mer medvetet och följa naturens rytmer där som vi kan följa dessa. Om man medvetet följer naturens rytmer är det lättare att acceptera att det just nu är mörkt och kalt. Visst saknar jag promenaderna i naturen och att fara till sjön för att sola och bada.

Det är kul när det är länge ljust. Man har mer "dag" och mer energi för de långa dagarna. Man sover inte bort lika mycket tid. Men om man accepterar att vinten är en nödvändig del av naturens rytm, som allt liv är anpassat till, gör man det bästa av det. I stället för att vara längre aktiv på dagarna, kan man tycka att det är trevligt att göra sig en mysig kväll hemma i soffan, t.ex. framför TV´n med stearinljus och varma drycker.

Snart är ju ändå våren här och på sommarn kommer vi att stöna över hettan. Då brukar jag påminna mig "var det inte den här tiden som jag längtade efter?"

Man anpassar sin aktivitet till årstiden ocn sen kan man passa på att äta av säsongfrukternam just när de mognar. Först kommer jordgubbarna, sen vattenmelonerna, sen aprikoser, sen persikor och på hösten vindruvor. Mums! 😋 Då lever man mer medvetet med naturens rytm och man har lättare att acceptera dessa om man är medveten om att vara en del av denna rytm.

snowy00
3

#0:

Fint skrivet, och en sån bra "synpunkt", att leva mer medvetet med naturens rytm i stället för att försöka gå emot den!

Sedan dessa onaturliga ljuskällor kom (glödlampan), så har vi ju tappat den naturliga rytmen. Nu kan vi ha det ljust dygnet runt, även om det inte direkt är något livgivande ljus.

Skärmar som TV, mobiltelefon, och datorer gör att vår rytm rubbas ännu mer.

Vi äter oftast inte längre efter säsong. Nu finns det t ex apelsiner i varuhusen året om…

Längre tillbaka hade man inget val än att sova, och vila när solen gått ned, och äta det som bjöds under de olika säsongerna.

Att ha rutiner som följer en viss rytm kan underlätta. Somna och vakna ungefär samma tid, sänka belysningen i hemmet ungefär samma tid varje dag. Få lite motion och solljus när man just gått upp.

Att meditera, och träna yoga på ungefär samma tid ger också en viss rytm, och vila för kroppen. Nu behöver man ju inte meditera exakta klockslag… Men i alla fall för mig funkar det bra att sätta mig ned för att göra mina andliga praktiker morgon och eftermiddag/kväll t ex.

Sen får det ju inte gå till överdrift och bli någon besatthet, känner jag. Men naturliga, sunda rutiner, och rytmer är bara hälsosamt.

Tack för din påminnelse.😊

Condor
3

#1:

Skillnaden mellan förr och nu är att människornas livsstil förr var anpassad till naturens rytmer och nuförtiden försöker vi att anpassa naturen till vår livsstil. Ljuset som du tog upp är ett bra exempel. Även om vi belyser allt, så är det för det inget naturligt ljus som är bra för hälsan.

Vad som gäller sömnen, så sover jag ända till det blir ljust och går bara upp när det är mörkt om jag måste. På så vis händer det ofta att jag sover över 8 timmar. Men på sommarn vaknar jag tidigt och klarar mig med 6 timmars sömn.

Gällande maten, så var det ju så att under stenåldern hade människorna ont om mat på vintern och levde till stor del på deras kroppsfett, som de la på sig under sommarn och hösten. Under svält, när kroppen är tvungen att leva på kroppsfettet, gör kroppen ketonkroppar av fettet för att vinna energi därifrån. Det är en signal för kroppen att sakta ner energiomsättningen för att spara energi. I kombination med melatoninet blir det en riktig vinterdvala.

I dagens tid är det inte längre möjligt att helt leva dessa naturliga rytmer. Fata Morgana måste upp klockan 4 på morgonen när det är mörkt, för man kan ju inte säga till arbetsgivaren att nu vill jag ha min naturliga vinterdvala. 😄 Därför behöver man också tillräckligt med mat och framför allt vitaminerna ur frukt. Eftersom det inte växer frukt här på vintern blir det blir mest importerad frukt, som t.ex. apelsiner.

Men om man försöker att leva dessa naturliga rytmer där som det är möjligt, så gott som det går i full medvetenhet, kan man bättre se sig som en del av naturen.

snowy00
3

#2:

Nej, det vore lite roligt, om man bad om ledigt pga att man behöver sin vinterdvala..😊 Annars är det ju precis som du skriver.