Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: psykologiskt-arbete
Läst 56 ggr
Condor
2

Livets erfarenheter

Livet består av att göra erfarenheter. Erfarenheterna ökar och livstiden minskar. Man byter så att säga livstid mot erfarenheter. Men dessa erfarenheter lär oss att ta sig genom resten av livet och ev. överleva saker som hotar livet.

Eftersom livstid är det värdefullaste som vi har, bör vi ta vara på det som vi byter livstiden mot och lära av erfarenheter. Det är lärdomen av erfarenheter som ger visdom och inte själva erfarenheterna. Det finns erfarenheter som vi tycker om och det finns erfarenheter som vi helst vill undvika att göra. Men det är just dessa som vi vill undvika som utmanar oss och som vi mest kan lära oss av.

Livet är erfarenhet som kan göras eller avvisas. Förkastar man erfarenheter förkastar man livet och får erfara konsekvenserna av det. Sen kvarstår frågan om man nu är beredd att lära av dessa nya erfarenheter?

Där som vi mest kan lära av erfarenheter är relationer med andra människor. Somliga gör oss glada, andra besvikna eller arga. Men varje gång vi blir besvikna eller arga har vi en skatt som vi kan lägga till de andra skatterna i form av livserfarenhet som vi har lärt av och kanske gjort oss visare. Ta vara på denna inre skatt.

I biltrafiken kan lärdomen av ens erfarenheter vara livsviktig. Utan erfarenhet hamnar man lätt i kritiska situationer. Jag minns när jag som 18 åring hade bil och körkort sen ungefär 3 månader. Jag var alltså totalt grön och det var förstås min första vinter. Jag körde på en smal landsväg ocj gatan var blöt men det var ingen is eller snö på gatan. Jag körde ungefär i 80. Sen kom en lång högerkurva och just där var det ishalka. Bilen slirade och jag styrde emot. Sen slirade den åt andra hållet och jag styrde emot och så fortsatte det ända tills bilen stannade. Den erfarenheten har jag än idag i huvudet och när jag kör och temperaturen är nära noll grader uppmanar den mig att vara försiktig, för erfarenheterna har lärt mig att det kan komma is som man inte ser.

Var medvetna av att summan av livserfarenheterna är en skatt som man inte kan köpa för pengar. Men man kan bara tilllgodogöra sig den skatten om man lär av dessa erfarenheter. Är man klok, kan man också lära av andras erfarenheter.

snowy00
2

#0:

Lite lustigt att du skriver om livet, och FaraMorgana om döden.😊

Men ja, ibland kommer tanken till mig att precis när man som gamling kanske har fått ordning på livet, och lärt sig surfa på livets vågor, så kommer snart nästa stora resa; döden. Som att döden tar ifrån en livet, precis när man lärt sig hantera det.

I alla fall. Visst är det så att vi lär oss som mest i relation till andra människor. Inget är så bra på att belysa och ta fram ens "mörka fläckar" som andra människor. Det är något man bör ta till vara på (som du själv skriver), och vara tacksam för, även om det kan vara jobbigt från och till.

Condor
2

#1:

Det passar ju bra ihop. 😊 Inget liv utan död och ingen död utan liv. Döden var en besluten sak redan innan vi föddes. Därför finns det egentligen ingenting att förlora som inte redan var en förlorad sak från första början.

snowy00
2

#2:

Precis, det var bra skrivet! 😊