"De goda"
Oavsett om det handlar om religioner, rörelser eller någon sorts flummiga andliga vägledare på youtube, så betraktar sig alla som "de goda". Deras följare blir en del av gemenskapet av "de goda". Alltså betraktar de sig också som "de goda". Men är man verkligen "god" pga sin tillhörighet till de som kallar sig "de goda"? Är det inte ens inre väsen som är det avgörande, oavsett tillhörighet?
Sådana tankar och reflektioner som man yttrar förklarar "de goda" med att antingen är man inte riktigt informerad om deras lära eller så är man en av "de onda" som måste bekämpas. Vem som inte vill ansluta sig till dem är i alla fall en av "de icke goda".
Tvivel och invändningar kan leda till sprickor i trosbyggnaden och är ett hot för gemenskapet, för "de goda". Men genom att betrakta sig som god pga tillhörigheten till någonting döljer man den egna essensen om sig själv. På så vis blir rörelsen av "de goda" till en vanlig maktstruktur, som dock förhärligas som någonting gudomligt.
Andra som också uppfattar sig som goda och som är kritiska eller har tvivel mot sådana rörelsers "helhetspaket" betraktas som "de onda" av "de goda". Men ingen av de goda går in på kritikers invändningar och tvivel. Därför betraktas även "de goda" av många som "de onda". I denna ändlösa förvirring av uppfattningar, i virrvarret av åsikter och motåsikter, kan det hända att till slut ingen riktigt vet vad som är gott eller ont.
Men man skulle kunna lyssna lite mindre till vad andra säger och titta in i sig själv.
Amen på det.😊
Livets stora prövningar, vägen till självkännedom.
#0: Jag är i alla fall en av de onda, den som kämpar för mörkret och sprider negativa energier 😄 Jag vet inte hur många gånger jag fått sådana svar, när jag försiktigt försökt att ställa "de goda" och "ljusa" frågor att reflektera över
#0:
Just det. Man kan vända blicken inåt, mot tystnaden i stället.
Tänker på TM-rörelsen, som ju inte är en religion eller så, jag skulle mer kalla det en andlig rörelse, så har han som startade den uttryckt att man kan vara medlem, och meditera TM oavsett religion, andliga uppfattningar, man kan till och med vara motsatsen; ateist och vara medlem och praktisera dessa tekniker. Yoga och meditation ska förena, också "riktiga andliga rörelser/sammanhang" ska förena, inte skapa splittring och tvivel. Nu vet jag att många också har sina egna uppfattningar om just TM-rörelsen, både positiva och negativa. Och det är ju också okej 😊
(säkert hade du inte just TM i åtanke är du skrev ditt inlägg, men jag kom att tänka på den ändå)
- Redigerat 2024-11-19 17:44 av snowy00
#1:
Tack! 🙂
#2:
Det är ju klart att du är en av "de onda" om du ställer frågor som skulle kunna få folk att tänka självständigt och inte svälja vilken goja som helst med hull och hår. 😄 Eller så är du manipulerad av de "onda makterna". 😄🤣 Man får inte tvivla på "de goda".
#3:
Nej, det var inte TM som jag hade i tankarna. Inom TM sprids ju heller inget trosystem som man måste tro på och de uppträder heller inte som "vi är de goda".
Det där "vi de goda och vem som inte är för oss är ond" praktiseras av religioner och sekter sen tusentals år och nu i vår moderna tid har olika "youtube profeter" tagit över samma system. Vem som inte tror på deras fantasier om uppstigning och tvivlar på deras profeter, som ju är de "godaste av de goda" kan bara vara ond eller manipulerad av onda krafter. 😄
#6:
😄 Precis.
Ja, det verkar som dessa youtubeprofeter är de moderna religionerna/sekterna och gör nu som de gjort… Då måste jag ju också vara en av "de onda" som inte tror på vad de sprider ut om 5D och annat 😄😂..
#7:
Visst, precis som jag också är en av "de onda" och hela vår sajt "är ond". 😄🤣
#8:
😂🤣
Javisst, jag är också en ond fe!🤥
Men jag bryr mig inte ett dugg..😉
#10:
Jag bryr mig heller inte och här är även "de onda" välkomna. 😄😊