Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 91 ggr
snowy00
1

Utföra "otroliga" saker

Jag läste just klart ett kapitel ur en bok av Paul Brunton. I kapitlet besöker han en egyptisk så kallad fakir (någon gång under tidigt 1900-tal), och denna fakir utförde flera till synes omöjliga saker med sin kropp, och medvetande/sinne. Man stack typ större nålar genom hans käke, men han kände ingen smärta, och när de drog ut dessa nålar igen kom heller inget blod. Han kunde alltså med vilja styra om blodet kom ur såren eller inte. Det var heller till synes inga sår kvar efter detta… Sedan lät han begrava sig själv i en kista under 1,5 timmar då han gick in i ett tillstånd där han varken andades eller hade hjärtpuls. Så här beskrev han själv sin upplevelse av att bli levande begravd:

"Min sömn var så djup att jag inte vet något om vad ni har gjort med mig," berättade han för oss. "Jag minns bara att jag slöt ögonen i detta rum och att jag, genom den mystiska processen av post-suggestion, har vaknat i detta rum igen exakt vid den tidpunkt jag bestämde mig för."

~ Ur boken "A search in secret Egypt", skriven av Paul Brunton

Det var flera läkare och andra vid honom när han utförde dessa saker, och ingen kunde hitta något tecken på fusk, eller liknande, enligt författaren till boken.
Fakiren förklarar också för författaren precis hur han åstadkommer detta.

Vad tror ni om sånt här? Tror ni att det är möjligt att kontrollera sin kropp, sinne och medvetande på detta sättet? Som boken säger fanns/finns många charlataner som höll/håller på med detta… Men jag själv tänker att det ändå inte vore helt omöjligt att lära sig kontrollera kroppen på liknande sätt och t ex sätta sig själv i olika trans-liknande tillstånd, osv. Sen vad den exakta meningen med det hela skulle vara kan man ju fundera på.😄

Stjärnskott
2

#0: Helt ärligt så vet jag inte vad jag ska tro. Men jag tycker frågeställningen är spännande.
En del av mitt jag vill tro på det
Min logik försöker vända den tron ryggen…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#1:

Nej, det hela låter otroligt. Men när han i boken berättar "processerna" hur han gick till väga… Ja, just det låter i alla fall logiskt.🤔 Men njae, jag vet inte heller vad jag ska tro.

Condor
2

#0:

Jag vet heller inte riktigt vad man ska tro om detta. Boken publicerades ju redan 1935. Man vet inte vilka tricks som användes, som inte genomskådades av läkarna.

Jag har t.ex. sett på TV att en snubbe stoppade sitt hjärtslag. Detta kontollerades av läkare och de konstaterade att mannen inte hade ett hjärtslag längre. Idag känner man till tricket. Man klämmer en golfboll under armhålan som utövar tryck på artären och hjärtslaget är borta.

Jag är i alla fall skeptisk.

Condor
2

Jag frågade bingen om det där med nålarna är ett trick och fick följande svar:

"Ja, det är oftast ett trick. Fakirer och andra utövare av liknande konster använder sig av olika tekniker för att skapa illusionen av att de utför smärtsamma eller farliga handlingar utan att skada sig själva. Här är några vanliga metoder:

Förberedelse och träning: Fakirer tränar sina kroppar och sin smärttolerans under lång tid. De kan också använda specifika andningstekniker och meditation för att hantera smärta.
Anatomisk kunskap: De har en djup förståelse för kroppens anatomi och vet exakt var de kan sticka nålar eller skära utan att träffa blodkärl eller nerver.
Specialutrustning: Nålar och andra verktyg kan vara specialdesignade för att minimera skador. Till exempel kan nålarna vara extremt tunna eller ha en speciell form som gör att de lättare glider genom vävnaden.
Blodstoppande medel: Vissa utövare använder kemikalier eller naturliga ämnen som hjälper till att stoppa blödning snabbt.
Illusioner och distraktioner: Precis som magiker använder fakirer ofta illusioner och distraktioner för att få publiken att tro att något mer fantastiskt händer än vad som faktiskt gör det.
Det är viktigt att komma ihåg att även om dessa handlingar kan verka imponerande och mystiska, är de oftast resultatet av noggrann förberedelse och skicklighet snarare än övernaturliga krafter. Har du sett någon specifik fakiruppvisning som du undrar över?"

Men sen finns det saker som inte är enkla att förklara. Här skär en fakir av sig tungspetsen utan att det blöder och sen sätter han dit den igen:

https://www.dailymotion.com/video/x2vjfx0

Här finns ett till klipp där en först besöker en fakir som helt enkelt har tränat att stå på en bräda med nålar. Förklaringen är att hornhuden har blitit tjockare. Det kan man uppnå genom att alltid gå barfota. Sen går dom till en "äkta helig" fakir, som håller sin ena arm rakt upp i luften sen 42 år. Han anser att man bara så kan bli upplyst. 😄

https://www.youtube.com/watch?v=8oqcpGIQICc

Själv har jag en tjock hornhud på mina knogar eftersom jag gör armhävningar på knytnävarna sen 1980 när jag började att träna karate. Det är knogarna för mellan- och pekfingret. Dessa 2 knogar har även förstorat sig tydligt. Därför kan jag göra armhävningar på knytnävarna på vilket underlag som helst utan att det gör ont och kan slå sönder brädor med knytnävarna.

snowy00
2

Det är inte riktigt lätt att veta. Men klart skeptisk är man ju. Jag läser mest boken då jag gillar atmosfären man känner i den, av Egypten på tidigt 1900-tal. Det finns en liknande bok av samma författare, men då han reser till Indien och träffar yogis och liknande. Men böckerna består inte bara av sådana saker.😊