Den mänskliga människan
I den sökande jakten på meningen med livet
glömmer den lilla människan allt som oftast bort
det allra viktigaste och nödvändigaste som människan faktiskt behöver på sin jordiska resa.
Självkännedom
Ärlighet
Lojalitet
Till sitt eget hjärta.
Det går inte att köpa för pengar!
Människan glömmer bort att hon är just en människa. Med allt vad det innebär.
Många av människorna som trampar runt på jordens golv önskar att de var någon annan.
Många utav människorna som vandrar på jorden är rädda och osäkra och gör sig till kopior utav varandra. För att känna tillhörighet.
Eller så tar de sig själva på alldeles för stort allvar och tror att de är den som ska tala om hur andra människor bör leva och som levererar sanningar i färdigpackad paket. Redo att säljas ut.
Till den som vill betala priset.
Oviss om de indirekta skadeverkningarna som oftast medföljer.
När man lägger sitt liv i
någonannans händer.
Människan är så rädd att möta sig själv och för att leva autentiskt.
Och hon tror sig kunna köpa sig fri för att slippa undan Livets våndor.
Det skapas trender och mode nycker för att ekonomin ska gå runt och fylla de redan rikas fickor.
Medans andra lever i fattigdom och misär.
Motpolerna är starka kontraster för den som vill och vågar se med de ögonen.
Den enes död den andres bröd.
Trots detta är det så otroligt många av oss människor ovilliga att leva det liv som vårt hjärtas röst längtar efter.
Och vi blir förbittrade
Vi blir tjurskalliga
Och vi använder oss av
försvar som omöjlig gör
en kärleksfull tillväxt
inom oss själva och andra.
Stor i orden men liten i orden
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#0: Så sant så sant. Din text påminner mig så om min egen tonårstid, där jag gjorde allt, för att bli och vara som mina vänner och de andra i klassen. På så sätt förlorar man sig själv och sitt egenvärde. Tack för din fina text 😊
Själv har jag under min ungdomstid inte ens försökt att vara som andra. 😄
#2: Du har nog alltid varit en som går mot strömmen 😄
#0:
I alla fall en fin och sann text. 🙂
Den enda perioden då jag försökt att passa in med andra var nog något år under gymnasiet. Man glömmer och säljer bort sig själv, pga osäkerhet och brist på inre kompass. Men utöver det har jag nog inte brytt mig så mycket om att passa in.😊
Men ja, tänkvärd text, Rore.
Sanna ord, fastnade i dina sista meningar.
Som jag upplever, ovilligheten är någonting som ska gås igenom.
Än kanske man inte beredd att lämna, medan man vill.
Tänker att allt har sin tid och lika viktigt att det får ta sin tid.
Oavsett hur det än är.
Lika viktigt är det att vara i nuet, så man inte drar iväg till något slags himmelrike man skapar.
Ta dagen som den kommer.🙂
#1: Min text på minner mig om mig och olika stadier i mitt liv, eller hur jag nu ska uttrycka mig.
Och jag ser det i andra också.
Livets trappsteg, acceptans, motstånd och alla möjliga feelings.
Tack för att du läst och skrivit 🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: 🙂 Så skönt att slippa den kampen
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5: Tack så mycket🙂
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5: I gymnasiet hade jag släppt försöken att passa in. Därmed inte sagt att jag önskade vara lite mer som alla andra🙂
Men jag gav liksom upp. Jag var nog för främmande för mig själv 🤔 på den tiden. För att känna att jag passade in.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#6: Kloka du. Jag håller med dig.
Allt är en enda stor livs process och allting tar sin tid.
Carpe Diem… är ett bra riktmärke - inte för att dagen ska fångas för fångastens skull.
Utan faktiskt för att jag behöver på minnas mig om att vara Närvarande i nuet.
Tack 🌼
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#7: Jag var själv väldigt osäker och blyg av mig som barn och tonåring och så kämpande jag ganska mycket med att vara omtyckt och lika duktig som andra, så ja, jag känner nog igen mig ganska bra i texten 😊
#10:
Det är nog helt olika det där, hur vi har utvecklats och fungerat socialt sett. Men själv minns jag, att även om jag kanske hade viljan att passa in där under gymnasiet, så var det också i slutet av den tiden som jag började att meditera de första gångerna… Och fick tillbaka den inre kompassen på något vis..😊
För mig skulle det ha varit omöjligt att passa in någonstans. När jag började i skolan var det jag som inte kunde svenska. Sen var det jag som inte ville äta kött. I min fritid spelade jag inte fotboll med de andra, utan tillbringade min tid helst vid sjön eller ån. Det var jag som var en alien för att jag hade en orm som husdjur. De andra kunde inte fatta hur man kan ha en orm som husdjur. Jag såg de andra som ett kollektiv och mig själv utanför kollektivet.
#14:
Kan känna igen mig i den "känslan", att vara utanför kollektivet eller gruppen. Så har jag nog känt mig som oftast ändå, genom livet. Men här på er sajt är nog bland det ställe där jag känt mig som mest "en i gruppen", av alla gruppsammanhang, har jag flera gånger tänkt på. Det är lite ovanligt för mig ändå🤔 men kul och skönt på många vis.
Häftigt med en orm som husdjur förresten😄
#15:
Vi kanske är gruppen av de grupplösa. 😄 Ormen som jag hade var en söt strumpebandsnok som jag hade i ett terrarium. Den åt fiskbitar ur händerna på mig. När ja skar fiskbitarna luktade mina fingrar fisk. Det kunde ibland hända att den bet på fingrarna i stället för fiskbiten. 😊
#16:
Hehe, ja kanske det 😄 också att man delar det här med det andliga med er här.
Hade varit kul att "träffa" en tam orm så där, man är ju sällan nära en orm ändå, och om man är det så är man alltid rädd att den ska vara giftig.
Brorsan hade förresten en sköldpadda i ett akvarium eller vad det kallas, när vi var små, han hade den nog genom i stort sett hela barndomen. De lever ju länge, sköldpaddorna.
#17:
I Sverige finns det ju bara huggormen som är giftig och den är lätt att känna igen. Mest utspridd är nog snoken och den är också lätt att känna igen på deras gulvita fläckar bakom huvudet. Snoken försvarar sig med ett illaluktande sekret om det behövs.