Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterandlig-utvecklingpsykologiskt-arbete
Läst 126 ggr
Condor
3

Etik vs. moral

Ett citat som jag ställde in på andliga visheter fick mig att fundera och inspirerade mig till det här inlägget:

"Man kan inte tvinga individen till det goda, för för det goda ligger i individens frihet."

Är man god för att man följer normer, är det moral. Men är man god pga den egna friheten att vara god är det etik.

Etik och moral är begrepp som ofta blandas ihop. Moral är att följa etiska principer och regler. Etik är den rena etiken utan normer och regler som andra bestämmer. Ofta är resultatet av att agera utifrån moral samma som att agera utifrån etik. Men ändå är det inte samma sak.

Tar vi som exempel att det står i budorden att man ska vara trogen. Är man trogen för att man anser att gud vill att man ska vara trogen, är det moral.

Men om man är trogen för att det motsvarar ens natur, ens inre väsen, då är det etik.

Det är en grundläggande skilllnad mellan religion och en andlig väg. Rädsla frågar om belöning och straff. Det är vad religioner handlar om.

Ens inre väsen, där som samvetet finns, frågar vad som är rätt. Den frågar vad som är förenligt med en som agerar samvetsgrant. Det är en del av andliga vägen att utforska sitt inre och agera utifrån hjärtat i stället för att följa regler som man kanske tycker att dessa inte är meningsfulla.

Att följa etiska principer leder inte till självkännedom om sin egen etik och agera utifrån hjärtat. Tar vi som exempel budorden igen. Jesus insåg att ingenting förändrar sig i en person om den bara följer regler. Även om man är trogen för att det står i budorden, så är man inte trogen i sitt inre, om man inte är det pga sin egna frihet utan tvingas till att vara trogen.

Jesus sa: "Men jag säger er att var och en som ser på en kvinna med begär i sitt hjärta har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta."

Fundamentalistiska kristna som bara agerar utifrån etiska principer, alltså moral, tänker inte så djupt att de ser meningslösheten att bara följa regler. De ser det som att Jesus skärpte budorden. Alltså ännu striktare regler, ännu mer rädsla och ännu mer dåligt samvete.

Frihet kan vara begränsad ibland. Men det är bättre genom en etik som individen bestämmer inifrån sig själv än genom en moral som påtvingas utifrån.

snowy00
3

#0:

Ja, om alla agerade ur hjärtats samvete hade inte lagar behövts. Regler och lagar är ju egentligen till för dem som inte har en inre etisk kompass att följa. Och det behövs ju som det är nu, för många har inte den inre etiken och samvetet.

Condor
3

#1:

Ja och för att följa regler behövs inget samvete. Man kan agera moraliskt korrekt och ändå vara helt samveteslös. Egentligen borde religionerna leda människorna till deras inre, till deras hjärtan. Då vore det en andlig väg. Att införa regler och sprida skrämsel om man inte lyder dem blockerar vägen till deras inre.

Idag behövs inga religiösa regler, för det finns lagar och polis som tar hand om dom som är utan etisk kompass. Men för tusentals år var det inte så. Förr var det religionernas uppgift och därför behövdes en straffande gud. Den straffande guden finns kvar fast den inte behövs längre.

snowy00
3

#2:

Jo, jag tänkte ju så klart på samhällets lagar i #1, men det kanske du förstod. Religionernas regler behövs inte längre, nej. Har för mig att ordet "religion" betyder typ "att förena"…..om jag inte minns helt fel. Men religionerna har ju för länge sedan gått ifrån ordets betydelse.

Condor
2

#3:

Ja, det förstod jag. Egentligen menar religionerna ju med "att förena" att koppla ihop människorna med gud. Men de gör ju raka motsatsen.

snowy00
2

#4:

Precis.😊

Frågade också Chatgpt om ordet religions betydelse, för kuls skull:

Ordet "religion" har en intressant etymologi som avslöjar en del av dess djupare betydelse. Det kommer från latinets "religio," som i sin tur tros härstamma från verbet "religare." Religare betyder "att binda samman" eller "att knyta ihop".

Denna koppling antyder att religion handlar om att binda eller återkoppla människor till något större än dem själva, såsom en gudomlig kraft, heliga principer, eller en gemenskap. Ordet kan också associeras med en känsla av plikt eller vördnad gentemot dessa högre makter. Det antyder att religion inte bara är ett system av tro och ritualer, utan även ett sätt att skapa förbindelse eller relation till det heliga.

I detta sammanhang kan religion förstås som ett sätt att binda människor samman, både med det gudomliga och med varandra, genom gemensamma övertygelser, ritualer, och etiska normer.

Men jag tänker själv att det också finns en djupare andlig mening med att förena och det är att förenas på insidan, att bli Hel. Vilket religionerna också i stort misslyckats med, snarare tvärt om.

Condor
2

#5:

Religionerna tutar i folk att de är separerade från gud och sen uppträder dom som dom som kopplar ihop. 😄

snowy00
2

#6:

Ja… Mysko😄

Condor
2

#7:

På precis samma sätt håller somliga av Sveriges youtube-vägledare på, dvs. dom som syns mest på youtube.

Människor som inte har erfarit gudomligheten som finns i allla människor "vägleder" andra till det som dom själva inte har erfarit.

Det är precis samma mönster som hos religionerna. En av dom hotar till och med med gud. 😄 Vilseledda leder andra vilse.

snowy00
3

#8:

Ja, det är illa. Problemet är nog att har man inte erfarit Gud så kan man med säkerhet inte riktigt veta att man inte gjort det (paradoxalt nog). Då är det lätt att börja tro att något annat man upplevt var just att erfara Gud….🤔

Och en del kanske bara rakt ut luras "medvetet".

• Redigerat 2024-08-28 11:09 av snowy00
Condor
2

#9:

Ett par av dom som lurar medvetet är i alla fall den som bor på Malta och den som hävdar att vara en utomjording. Tutar man i folk att om dom tittar på ens video utan att spendera pengar, har dom en karmaskuld och måste rättfärdiga sig inför gud. Det är vad religioner också håller på med, att skapa ett dåligt samvete hos folk.

snowy00
2

#10:

Ja man kan undra vad att inte ge dem pengar har med karma att göra. Vad som då händer är att man själv inte blir fattigare, och dem inte rikare. Det är orsaken, och verkan…

Condor
2

#11:

Pengartiggaren ser det som att man tar emot någonting som man inte ger någonting för och att man då har en karmaskuld gentemot den andra personen.

Karma har precis som du skrev med orsak och verkan att göra och inte med skuld. Men om man tar enstaka delar från olika religioner och blandar det till något eget, kan man förstås vrida till det att man skulle ha en karmaskuld.

Han ska vara glad att karma inte fungerar på det sättet som han föreställer sig. Tänk vilken karmaskuld han måste ha av att lura av människor deras pengar. 😒 Det är ju inte så att han ger eller förmedlar dom som lyssnar på hans klipps något värdefullt som de skulle ha nytta av utan de blir vilseledda.

snowy00
2

#12:

Då går mina tankar till att det nog är bättre att ge till välgörenhet… Men inte heller det behöver man göra för sin karma.

Skillnad är väl om de tar betalt för en tjänst… Men att hota med Gud och karmaskulder känns ju bara fel.

Tänk om jag skulle ha betalat för TM-kursen pga att jag har hört att det är dåligt för min karma att inte göra det😄

Condor
2

#13:

Tänk…. och om man ger någonting eller gör någonting för en annan, har man bidragit till att personen skulle få en karmaskuld. 😄 Man skulle ju få dåligt samvete att förstöra en annans karma om man är snäll mot någon.

snowy00
1

#14:

😂