Världen - en manifestation av sinnet
Föreställ dig att allt du upplever i världen – stjärnorna, planeterna, rymden och himlen – bara är perceptioner som uppstår inom ditt sinne. Tänk dig att du har en så kraftfull fantasi att du kan manifestera en hel stad i ditt sinne, komplett med byggnader, människor och gator som verkar existera där. Detta är precis vad som händer med din upplevelse av världen. Den stad du bor i är en manifestation av ditt eget sinne.
Denna tanke är central inom många andliga traditioner och erbjuder en djupgående syn på verkligheten. När vi utforskar vår relation till verkligheten börjar vi inse att det vi upplever inte är något yttre och objektivt, utan snarare ett uttryck för vårt medvetande. Världen som vi upplever är egentligen bara perceptioner inom vårt sinne. Sinnet skapar bilder av människor, träd, stjärnor och planeter i sitt mentala utrymme. Eftersom vårt sinne är det verktyg genom vilket vi uppfattar världen, kan vi inte undkomma detta mentala rum.
Ur ett andligt perspektiv är sinnet och medvetandet inte separata från oss. Universum existerar endast som en skapelse av sinnet och dess energi, och finns inte oberoende av detta. Sinnet är inte bara individuellt utan också universellt, vilket innebär att det formas av individuella upplevelser. Vi kan ha intrycket av att vi gör upptäckter, men i själva verket är dessa upptäckter bara manifestationer av vårt eget sinne.
Likt hur en person kan vara övertygad om att världen är verklig och separerad från deras medvetande, kan någon som har djupare insikt förstå att världen egentligen inte existerar utanför deras medvetande. Om du frågar dem om de kan bevisa att världen bara existerar i vårt sinne, kan de i sin tur fråga dig om du kan bevisa att det finns en värld utanför vår perception av den.
Det är som om det inte går att bevisa något, varken åt det ena eller andra hållet. Men när vi börjar utforska dessa tankar kan vi frigöra oss från de begränsningar som tidigare verkade ofrånkomliga. Detta ger oss en djupare förståelse av vårt förhållande till världen och hur vi själva manifesterar den. Det öppnar dörrar till en större frihet, där vi inte längre är bundna av yttre omständigheter utan kan leva mer i harmoni med vår inre verklighet.
Intressant!
En vän till mig försökte sätta ord på just känsla/ upplevelse. För länge sen.
Sinnets snillrika förmåga att skapa. Det som egentligen inte finns.
Men som ändå blir en verklighet i vars och ens liv.
Jag förstod inte då vad hen menade. Jag anade men…..? Och jag ser nu att jag inte ens kan förklara det som förnamns 🙈🙉🙊
Ämnet är svårbegripligt undflyende..
En känsla är bara en känsla
Den käns i själva verket inte bra eller dålig.
Den bara är. Lika samma hela tiden.
Problemet börjar när vi sätter en etikett på den.
Bra/ dålig
Typ eller nått😵
Att det är det som bestämmer vibrationen som blir till en grund ton
som upplevs verklig?
Kanske någon anar vad jag menar?
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-07-24 18:52 av Stjärnskott
#0:
Man kan ju tänka så här. På ett fysiskt plan så kommer solljuset ned på de fysiska objekten, studsar in i våra ögon, och processas av hjärnan till en bild av objekten. Har vi något "fel" på ögon eller hjärna, kan färger, objekt se annorlunda ut. Lika så om man skulle ta droger som ger hallucinationer (som egentligen bara är en avvikelse från den verklighet man i normala fall uppfattar), eller hamna i en stark psykos, så ändras upplevelsen av objekten (de inte och yttre), och ger en helt annan verklighetsbild… Därför kan man anta att vi aldrig ser objektens verkliga varande… Vi ser dem bara genom vårat sinnes filter, genom hur vi blivit konditionerade/betingade till att se dem… Och det finns därför ingen objektiv verklighet som man många gånger så gärna vill tro. Den är alltid subjektiv, och skapas genom våra sinnen, som du är inne på.😊 Man kan ju också därför ändra på världen, eller ens uppfattning av den…och ibland ändras vår uppfattning av den automatiskt.
Men ditt inlägg #0 var intressant att läsa och reflektera över.
#1:
Jag tror mig ana vad du menar😁
#0:
Precis så är det. 😊
#1: Jag förstår vad du menar och jag håller med om att ämnet är både svårt att förstå och förklara. Att känslor bara är och att de inte i sig är bra eller dåliga utan att det är våra etiketter som ger dem värde, är en insikt som verkligen kan förändra hur vi upplever dem.
När vi börjar identifiera oss med våra tankar och känslor, skapar vi vår egen verklighet. Det är som om vi sätter på oss en lins som färgar hela vår upplevelse av livet. Problemet uppstår när vi låter dessa etiketter styra vår uppfattning och därmed vår grundläggande ton eller vibration, som du säger.
Att se känslor som neutrala och inte ge dem etiketter kan vara ett sätt att uppleva livet mer balanserat och fridfullt. Det påminner mig om mindfulness och medveten närvaro, där man observerar sina tankar och känslor utan att döma dem. Så uppstår sen en större inre förståelse, som dock är svår att förklara utåt och hitta ord för 😊
#3: 😁
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2: Ja precis. Det som du skriver får mig att tänka på Kant:
"Detta beror enligt Kant på att vi gör ett fundamentalt misstag, då vi tar tingen som de ter sig för oss (fenomen) för tingen som de är i sig själva (noumenon). Vi måste ha klart för oss att erfarenhet aldrig kan vara oberoende verklighet, utan bara just erfarenhet, och som sådan formad av det subjekt som erfar. Utgår man från att den empiriska världen visar oss tingen såsom de är i sig själva, blir den empiriska världen en paradox, som på samma gång måste vara både ändlig och oändlig, både måste bestå ytterst av enkla delar och inte göra det etc. Betraktar man däremot den empiriska världen som en tolkning, som subjektets sätt att bilda sig en upplevelse, försvinner detta problem, eftersom tid, rum, orsakssamband, ting etc. då endast blir ett (nödvändigt) mönster för denna tolkning. Hade vår kunskapsapparatur varit beskaffad på ett annat sätt, hade också mönstret varit ett annat. Det är således endast i den fenomenella världen som det existerar tidsliga, rumsliga och kausala relationer etc. I den noumenala, det vill säga det som existerar genom sig självt oberoende av om det upplevs, kan inte dessa relationer finnas, menar Kant. Det är därmed endast den fenomenella världen, vår egen upplevelse, som är åtkomlig för vetenskaplig undersökning och som förnuftet kan ha kunskap om." https://sv.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant
- Redigerat 2024-07-25 13:00 av FataMorgana
#5: Du skrev det så bra🤗
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#8: Tack, det gjorde du med 🤗
#7:
Ja, jag hade faktiskt Kant i åtanke när jag skrev inlägget, och inspirerades av hans synsätt😇