#0: Det var också en vacker blomma 😊
#2: Vacker 😍
#3: Ja, tack🙂
🥵
Nu börjar det bli varmt i lägenheten. Är 27 grader ute och ska bli 31 grader med bara sol idag, och liknande väder de kommande dagarna.
Var lite tufft att träna på förmiddagen i värmen…
Men men, det är väl detta man väntat på hela vintern.
#5:
Här har vi en grad mindre, men också med mycket sol, blandat med ett par moln som ibland blir tätare. Luftfuktigheten är hög, så det känns varmare. I morgon blir det oväder igen men på fredag och lördag ska det bli 32 grader. Inte helt molnfritt, men ändå 9-12 timmar sol, innan det blir oväder på söndag igen.
Vi har också väntat på värmen hela vintern, men när Fata Morgana hade ledigt, var det för det mesta dåligt väder. Igår var vi för första gången och badade, bortsett från de 2 gångerna i April. Så fort det blir hett här, tar det inte lång tid tills det blir oväder. Sådana där perjoder som vi hade förr i tiden, med ett högtryckområde som stannar i flera veckor, existerar inte längre.
Vi hoppas att vi kan fara till sjön antingen fredag eller lördag. Ett par moln kan man ju leva med om det är hett, men om det är blåsigt är det jobbigt att hyra en trampbåt, för då kan man inte koppla av och lägga sig ner för att sola lika mycket som man måste sitta och trampa.
De där stunderna ute på sjön är det bästa med hela sommarn. Att gunga på vågorna medan man solar, långt borta från den proppfulla stranden och ha med sig en kylväska med mat och dryck, framför allt frukt. Vattnet har man precis brevid sig om man vill ta sig ett dopp. När det är riktigt hett är det alltid ett par grader svalare än på land. Vi har varit ute på sjön när det var 39 grader hett och 27 grader i vattnet.
När det är hett brukar jag också alltid se till att träna på förmiddagen, innan det blir för hett. Men jag har också tränat när det var 35 grader. Just nu kan jag tyvärr inte träna pga axeln. Men jag tittade på ett gammalt magnetröntgen från 2008 när jag hade problem med den andra axeln. Då hade jag också riv i samma sena och till och med ett skadat band. Men ändå fick jag axeln i skick så att jag kunde träna igen, så jag är positiv till att det kommer att funka igen. Man måste bara se till att inte börja för tidigt, även om man frestas för att man tycker att det känns bra.
Fram till den 5. juli ska jag i alla fall låta bli. Då har jag tid hos ortopeden och ska fråga när jag kan träna igen. Dom har flera stycken ortopeder där. Nästa gång är jag hos en som själv ser väldigt tränad ut, så han kanske kan uppskatta det bra.
- Redigerat 2024-06-25 15:45 av Condor
#6:
Det låter härligt att gunga på sjön i värmen, och sola och bada 😊 hoppas att ni får möjlighet till det i helgen. Jag hade också velat åka till stranden men har knappt råd med bussbiljetten 🥺 men ska försöka cykla ut på den där fina udden vid sjön i veckan i alla fall…
Hoppas också du kan träna snart igen. Själv var jag hos kiropraktorn nyss (det löste sig med kostnaden) så känner mig nästan som en ny människa igen för några månader framåt.
#7:
I Sverige har ni ju inga proppfulla stränder, så där behöver man inte fly ut i vattnet med en trampbåt. Det är ganska dyrt för oss att fara till sjön. Bensinen ungefär 10 euro, inträdet för en eftermiddag för 2 personer 16 euro och dyrast är båten, som har blivit dyrare igen. För 4 timmar betalar man 60 euro. Förra året var det 55 euro.
Vi är ju kunder där sen 15 år och förr i tiden hade vi ett specialpris. Vi betalade 30 euro och kunde ha båten hela eftermiddagen. Sen förra året är dom som hade uthyrningen i penion och några andra tog över. Efter att dom kände oss som stamkunder kunde vi åtminstone ha den hela eftermiddagen (längre än 4 timmar) för 55 euro. I år är det igen andra som har tagit över uthyrningen, som inte känner oss.
Vilken varm sommardag.🥵
I solen kan man bara vara korta stunder. Och i skuggan får man slåss med myggen.
Nu klagar jag igen!
#8:
Nej, stränderna är verkligen inte proppfulla här där jag bor, som tur är. Men det var dyrt för er då, nästan 1000 kr för en eftermiddag. Till närmsta stranden här kostar bussen tur och retur 64 kr.🙂
#9:
Det är verkligen varmt nu.
#11:
Jag förstår, ja hellre är man på en trampbåt än i den där folkmassan så klart.
#12:
Just nu ser det ut som att vi kan fara till sjön på fredag eller lördag. 31 grader ska det bli, mest soligt med ett par moln men ingen stark vind säger väderleksrapporten. På söndag 34 grader, men med oväder på eftermiddagen.
#13:
Ah, vad skönt 😊 bra med ingen stark vind. Senast jag var på stranden var det stark vind. Fick avsluta en timme tidigare då blåsten blev för jobbig. Fyra timmar i stark blåst fick räcka den gången. Nästa gång ska jag försöka tajma svag vind också.
Hur går det med din kurs förresten, FataMorgana? Hoppas okej. Den borde väl vara slut snart förstår jag.
#15: Den går väl okej, fast det är rätt jobbigt att deltaga i dessa online-kurser, men som tur är det bara den här veckan och nästa vecka kvar. Sen hoppas jag att arbetsförmedlingen inte skickar iväg mig till en ny kurs direkt efter den, så att jag skulle ha lite tid till att söka efter jobb också 🙂
#16:
Okej. Ja, det känns ju som en fördel att man som arbetssökande hinner söka jobb😁 men skönt att kursen är slut snart då.
#17: Ja den liksom stjälper mer än hjälper denna kurs 🙄
#18:
Lite tråkigt när det är så.
Själv är jag färdig med min arbetsförmågebedömning. Det var inga större problem, bara att jag kände stress…
Jag skulle ställa massa böcker i bokstavsordning exempelvis… Det låter enkelt, men när någon ser på och antecknar, och man blir stressad så huvudet låser sig, så var det en större utmaning än det låter att få dessa böcker på rätt plats.😛 hade jag all tid i världen, och var hemma exempelvis, så hade det gått utan problem det med.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det blev en tur till udden idag. Fint väder, väldigt varmt 🥵
#19: Ja det kan jag förstå. Jag gillar inte heller att ha folk i nacken på mig som observerar och bedömer 🤨
#20 Verkligen ett vackert ställe 😍
#21:
Nej, det blir en ganska onaturlig situation. Men är ändå glad att jag fick göra bedömningen så det finns lite mer underlag för ev sjukersättning.
Visst är det 😊
#20:
Ja, det ser fint ut. Jag gilla sjöar och vatten. Sådana där sjöar i ensamheten får man leta efter här.
#23:
Jo, men det kom en kvinna med en hund och satt där ett tag också. Men hon var trevlig och vi bytte några ord. Sen var det kul att se hennes hund leka och bada i vattnet 🐶
I alla fall ska vi fara till sjön nu. Det är hett med jättehög luftfuktighet och 31 grader ska det bli. Pga den höga luftfuktigheten är det inte helt soligt, utan även ett par större moln och det finns risk för oväder. Men eftersom vi inte har haft en enda dag på sjön i år tar vi den risken.
#25:
Här är det också hög luftfuktighet och nästan 30 grader. Snart kommer åskan, och då ska det bli svalare, ungefär 20 grader. Hoppas ni slipper ovädret, då.
#26:
När vi kom fram till sjön, var det tjocka moln på himlen med bara ett par blåa fläckar och vinden ökade, så vi beslöt att fara hem igen. Nu när vi är hemma, börjar molnen att lösa upp sig. Det var ju typiskt. 🫤.
#27:
Ja, typiskt. Man vill ju inte lägga nästan en tusenlapp också blir det oväder mitt i, heller.
#28:
Nej, då är det bättre att spara pengarna. I morgon ska vi göra ett nytt försök. Det ska bli soligt hela dagen, men från och med klockan 15 vindbyar upp till 40 km/h.
Idag är det hett ute, så man får söka skugga och ta det piano.
#30:
Jag såg på kartan att det är varmt i norra Sverige, men längre söderut är det oväder på gång. Här är det just 29 grader, men snart börjar det att regna.
Ja, här i södra Norrland håller ett åskoväder på att dra förbi. Tror det värsta är över nu. Men riktigt kvavt är det.
#32:
Kvavt har vi det också och det är det som gör hettan jobbig.
Här är ett tips på ett radioprogram om prestationsångest och perfektionism på 30 min, med två psykologer. Har inte lyssnat på hela, men det jag hörde var ganska intressant.
https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2398783
Vet inte om det går att lyssna utomlands.
#0: Vilken fin bild av min favoritblomma!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#35:
Tack!😊 Det är nog en av mina favoriter också.
#34: Det går att lyssna här också 😊 Men idag hinner jag nog inte, för vi ska till sjön. Vi har redan 29 grader och inte ett moln på himlen 🌞
#37: ingen fara, programmet ligger ju kvar om man vill lyssna sen nån gång.😊
Låter härligt!🌞
Nu har det blivit riktigt hett. Idag blir det 33-34 grader och i natt kommer temperaturen inte att sjunka under 24 grader. Men det är inte ett moln på himlen ännu och därför inte lika kvavt i luften. I morgon blir det 35 grader innan det kommer oväder på eftermiddagen.
Eftersom vi ska till sjön, hinner jag inte att skriva här idag. Vattnet i sjön har över 24 grader.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En liten videosnutt från sjön
#40:
Härligt att vara omgiven av vattnet sådär😁 det lät som vinden tog i ganska bra ändå.
#41: Ja det var härligt, men jag tror att vinden låter värre än den var. Bara i slutet började den att blåsa lite hurtigare, men hellre på sjön med lite vind, än hemma utan vind, speciellt när vi hade omkring 34 grader som mest 😊
#41:
Ja, senare på eftermiddagen började det att blåsa ordentligt. Det var tungt att trampa. Sen hade vi en spindel på båten, precis vid Fata Morganas trampor. Ofta när hon har sett en spindel har hon sagt att det här var den största och läskigaste spindel som hon någonsin sett. Men den här gången var det jag som sa det. Vi identifierade den som en brospindel. Den var blixtsnabb och klängde sig som spiderman på sina trådar.
#43:
Okej, ja det blir väl så med mobilens mikrofon, att det låter värre än vad det är med vinden.
#44:
Ah, nej spindlar är inte alltid så trevliga. Man vill väl inte ha ned den i vattnet heller i onödan, så den drunknar utan anledning.
#45: Vi brukar ofta se spindlar som springer över vattenytan på sjön, så de borde nog klara sig även om de hamnar i vattnet. Om de inte blir uppätna av fiskar eller fåglar på vägen till fastlandet förstås 🕷️🦆. Men nej, man vill inte ha dem i vattnet i onödan heller 😊
#45:
Brospindeln utnyttjar vattnets ytspänning för att springa på vattenytan. De brukar att spinna deras nät i närheten av vatten, speciellt ovanför vattenytan. Många spindlar kan springa på vattenytan, även vanliga husspindlar.
Vi visste ju inte med det samma vilken spindel det var, innan vi kom hem och googlade efter den. Det finns ju inga dödliga spindlar i Österrike, men det finns ett par arter som man kan bli sjuk av. T.ex. den större sporrspindeln, den falska svarta änkan och nosferatu spindeln. Somliga kan orsaka nekroser och man måste bli behandlad av en läkare.
I alla fall l såg den så otäck ut att Fata Morgana inte ville sitta och trampa där som spindeln befann sig. Jag tog alltså en handuk och fångade den med den. Sen ville jag skaka av den över vattnet, när Fata Morgana ropade förskräckt att jag ska släppa handduken, eftersom den höll på att krypa upp på min hand. Jag släppte handduken. Handuken sjönk, men spindeln klarade sig nog om den inte blev uppäten av en fisk.
Idag har det blivit kvavt i luften igen och det befinner sig sahara damm i luften. Natten var het. När vi gick till sängs klockan 02,00 hade vi fortfarande 26 grader och när vi vaknade upp klockan 9 hade vi redan 29 grader.
Just nu 31 grader, fast solen knappt har varit framme än. 34-36 grader ska det bli och det är jätteblåsigt. Inget bra väder för sjön, så vi stannar hemma idag.
#46, #47:
Ja, så är det nog när man tänker efter, att de kan springa på vattnet.🕷️ Det var ju bra att ni fick bort den iaf, även om den inte var giftig. Den större sporrspindeln verkar finnas i Sverige också, på Öland.
#48:
Här är den kvava luften borta, det är friskt och 19-20 grader ute. Så man kan andas igen, och huvudet kokar inte längre.🙄
#49: Själv försöker jag att hitta inspiration till något att skriva om här på sajten, men just nu är det så hett att hjärnan inte riktigt hänger med 🥵🥵🥵
#49:
Brospindeln är giftig men inte farlig. Symptomerna kan vara svullnader och klåda vid bettet, huvudvärk och illamående. Men det vill jag heller inte ha.
#50:
Samma här. Svettet rinner, kroppen klibbar och det står stilla i huvudet. Just nu 32 grader och solen bara blinkar fram lite genom molnen. Det är så kvavt, som om det inte skulle finnas syre i luften.
#50:
Förstår hur det blir. För någon dag sedan satt jag själv och spelade på datorn som jag brukar göra, och det var så hett i huvudet att jag behövde avsluta mitt spelande och göra något annat. Ja, det kokade i huvudet🥵
Fick ta några svalkande duschar, då kände man sig pigg igen en stund…
#51:
Nej, det vill man ju heller inte ha så klart.
Just nu har vi 35 grader. Det blåser en hård vind med upp till 60 km/h som inte svalkar och solen bränner. skulle det inte vara så blåsigt, skulle det vara en bra dag att fara till sjön. I badet här i byn kan man inte lägga sig på en söndag med 35 grader, för det är överbefolkat. Det är bara till att stå ut tills oväder kommer på kvällen och att det blir svalare. Nästa vecka blir det bara 25-27 grader.
Oj, fy sjutton så hemskt!
Lider verkligen med er.
#55 Det är liksom så att man inte riktigt vill börja göra mat än. Bara tanken på att sätta på spisen i den här hettan får en nästan att tuppa av 👨🍳🍳🍽️
#56:
Det blir ju ändå jag som står framför spisen. 😄
#57: 😄😄😄
😂
Vad härligt det var när regnet kom igår kväll och temperaturen sjönk ner till 22 grader. Som tur gick de häftiga ovädrena ner på andra ställen, t.ex. norr om Wien, där dom hade hagelkorn som var stora som tennisbollar.
Så stora hagel kan ställa till med ett elände.
En helt annan sak som jag funderar på. Under siesta vaknade jag till, att min hand låg på hjärtchakrat. Och en varm energi spreds därifrån. Nu vet jag ej om man kan ge sig själv helande, omotiverat dsv.utan tanke. Eller är det fantasin som spelar ett spratt?.🤔
#61:
Alla människor har förmågan att ge energi till andra och sig själva via händerna, även om man inte är initierad i reiki. En reiki initiering förstärker bara det som ändå finns till.
Det flöder alltid energi genom händerna i olika intensitet. Är man avslappnad och lugn är energiflödet starkare. Vi har till och med en naturlig tendens att lägga händerna på ställen där det behövs energi och det kan ske helt omedvetet. Vi kan ta ett exempel på när vi ser en fotbollsmatch och en spelare får en spark på benet. Då ligger han på gräsmattan och håller händerna på stället där det gör ont. Säkert är han inte medveten om att man kan ge sig energi på det här viset, utan det sker instinktivt och omedvetet.
Hjärtchakrat spelar en viktig roll när det gäller att överföra energi med händerna. När du hade handen på hjärtchakrat förstärkte du även energiflödet genom händerna. Det var alltså inga fantasier, utan något helt naturligt.
Tack för din beskrivning.😀
Ps. Men ditt inlägg skulle passa att skriva om på sajten.
#63:
Ja, kanske jag har tid och inspiration att skriva en egen tråd om det nån gång. Om du har fler frågor om reiki kan du gärna öppna en ny tråd om det. Under etiketten reiki har vi dessutom 13 trådar som handlar om reiki.
När jag läste om det som hände dig, SolaH, kom jag att tänka på något som kallas "spontana rörelser" bl a. Nu behöver det inte vara något sånt för dig, men jag har sådana rörelser konstant om jag låter dem ske och har haft det under lång tid. De aktiverades när jag började meditera, och troligen har det något med kundalinin att göra. Om jag minns rätt har min ena hand velat automatiskt lägga sig på hjärtområdet (hjärtchakrat), ungefär som att heala det, vid ett antal tillfällen.
- Redigerat 2024-07-01 17:14 av snowy00
Javisst, tanken fanns att göra en ny tråd.
Men var lite osäker,så jag valde att fråga här istället. 🙂
Där ser man vad helande kan göra för dig. 🙂
Precis när jag fick "tummen ur" och skulle klippa och sopa altanen så börjar det åska och stöttregna så jag får gå in, och göra klart arbetet imorgon😄
Nåväl, ska göra lite yoga nu i stället…
#67:
Då slapp du göra jobbet åtminstone. 😄
#68:
Haha, faktiskt kände jag lite så😂 även om det ju var lite skönt att komma ut samtidigt.
Nu har vi haft det svalt de sista dagarna, mest inte mer än 25 grader. Men nu ska hettan komma tillbaka. Idag blir det 28 grader, i morgon 33 grader och nästa vecka ska det bli upp till 37 grader.
Tyvärr blir det även en hel del moln, ibland oväder och nästan varje dag stark vind. Det är ju hemskt om det är för blåsigt och mulet för att fara till sjön när vi har 37 grader. I stället för sommarnöje blir det ett lidande hemma.
#70:
Här ska vi ha det runt 20 grader så långt väderprognosen sträcker sig. Men 37 grader för er låter riktigt jobbigt 🥵 hur klarar ni er på sommaren utan AC?
Verkar bli åska här i eftermiddag, så kommer nog inte kunna fixa altanen idag heller…..
#71:
Vi har även haft över 39 grader för några år. Hur vi klarar oss utan A/C? Vi klarar oss inte. Vi bara överlever. 😄 När det är så hett blir det inte ens svalt i bilen med A/C.
För att överleva gör vi så här. Vi dricker mycket vatten och tar magnesium som tillskott. Vi har så lite kläder på oss som möjligt, dvs. hemma inga alls. Vi sover utan täcke och har alla fönstren öppna. Vi måste lägga oss en bit från varandra pga kroppsvärmen.
På dagen har vi persiennerna nere och fönstrena stängda. Vi äter en massa frukt, speciellt vattenmelon. När jag duschar föredrar jag att först sätta på kallvatten för att kyla ner mig. Direkt efter varmt vatten, så att porerna öppnar sig igen och inte stänger in kroppens värme. Det sista vattnet är ljumet. Efter det känns det en stund svalt i kroppen.
Det är som sagt bara överlevnadsstrategier i en livsfientlig miljö. 😄
#72:
Kan tro det, att det bara blir överlevnad 😄 själv har jag nog inte upplevt så varma temperaturer.(förutom i bastu då). Max naturlig temp är väl kanske upp emot 33 grader.
#73:
Över 36 grader har hettan en helt ny dimension, för när temperaturen stiger över kroppstemperaturen hettar vinden (som annars svalkar) upp kroppen. Det ska vara ganska blåsigt med vindbyar upp till 55 km/h när hettan kommer. För blåsigt ute på sjön.
#70: Asch så himla onödigt. Tänk om vi kunde jämn fördela värmen lite ändå - här är det ingen speciell somnar värme alls - mycket moln och regnskurar.
Inte alls lika illa som det varit borta hos er…. men ändå….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Min kurs har förresten tagit slut idag 😊 Det är sååååå skönt 😊
#76: Men du,,,, 🥳STORT GRATTIS 🥳till dig.
Så himla skönt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#77: Tack 😊
#76:
Sköööööönt 🤩
#79: ja verkligen 😊
Men gud vad skönt att den långa kursen är över.😀
Nu lite vila och ta igen sig efteråt.
Det är du väl värd. 🙂
#75:
Jag skulle gärna vilja spara upp en del av värmen vi har nu till vintern. 😊
Idag blir det 32 grader, men med mycket moln och vind upp till 60 km/h. Trots sommarvärme inget badväder. I morgon blir det oväder igen och nästa vecka hett och blåsigt.
#82: Fy 17:on 😔det blir ju plågsamt.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#83:
Ja, jag förknippar sommarvärme med att sola och bade. Men om man trots hetta måste stanna hemma är det inte kul.
Tänkte också berätta hur det gick hos ortopeden igår. Väntetiden var mindre än 5 minuter och motsvarar också tiden som jag var inne hos honom.
Han talade om för mig att riven i senan inte är ett stort problem, eftersom riven är så små. Problemet är att det befinner sig ett 1,5 cm tjockt kalklager på senfästet. Han sa att det inte försvinner med konservativ terapi, utan bara med stötvågbehandlingar. En behandling kostar 110 euro och 3-5 behandlingar krävs. Det är för mycket för mig i tider som dessa.
Sen gjorde han inget mer än att trycka på stället på axeln där problemet finns. När jag svarade att det inte gör ont tryckte han hårdare och det gjorde ont. Han ville ge mig en till kortisonspruta, men jag tackade nej. Inte tar jag väl kortison när det inte är akut inflammerat. Sen skrev han ut fysioterapi. Det var allt.
Träna kan jag göra med det samma om det inte gör ont. Men jag väntar nog lite till med träningen för säkerhets skull.
Nu regnar det ute, ska bli ostadigt väder med regn och blåst.
Men bra för växtligheten iaf.😊
#85: Fy så trist. Jag hade kalkavlagringar i vänster axel ( ledkapseln)som de gick in och skrapade bort. Men sånt kostar nog också en redg slant där ni bor. 🙄
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#85:
Skönt att du kan träna i alla fall (även om du ska vänta lite). Men, hur får man bort kalklagret om man inte kan göra stötvågsbehandling då?🤔
#87:
En vanlig operation betalas ju av sjukförsäkringskassan. Men i så fall tar det lång tid tills man kan träna igen och sen måste man nog ta starka smärtmedel längre tid. Dessutom är jag rädd för narkosen och vill undvika att ligga på sjukhus.
#88:
Nja, jag talade om för ortopeden att jag läste att det finns 4 faser om man har en kalkaxel. I den första fasen förändras cellerna. I den andra fasen lagras kalken, i den tredje fasen löser immunförsvaret upp kalken och i den fjärde fasen regenereras senan. Men han sa att det där är inte vetenskapligt bevisat.
Men jag har inget annat val än att hoppas att det är så. Kanske jag kan skynda på den processen genom att ta vitamin K2 MK-7?
#90:
Ja, just ja. Får hoppas att det är så då, och att eventuellt K2 vitamin kan hjälpa.
#91:
I alla fall bad jag bingen att ta reda på om det är vetenskapligt bevisat och han gav mig länkar som visar att der ÄR vetenskapligt bevisat. Ortopeden hade fel. Kanske han bara ville sälja terapierna?
Det är bara det att man kan fastna i en av faserna, dvs. att man inte går igenom ända tills fullständig regeneration. Men det finns också exempel på att kalken spontant kan lösa upp sig, men det går inte att förutse om det kommer att hända. Jag kan väl bara hoppas.
#81: Nu missade jag dig nästan 😄 Men Tack, visst är det skönt att få vila upp sig lite 😊
God förmiddag!
Söndag idag och vinden vindar på rejält. Molnen flyter på fort där uppe och solen hinner emellanåt skicka i väg några strålar.
Kunde ju önska lite mer sommar grader. Nu är det 16 grader. Jaja, vi har i allafall väder.
Kanske att jag ska vara nöjd med det.😅
Var ute tidigt med denna skönhet som bor hos några dagar till🥰
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
- Redigerat 2024-07-07 09:38 av Stjärnskott
#94:
Naw, vilken söt hund😍
Ja, det ser ut att blåsa på där ute. Har själv dock inte varit ut nå idag, förmiddag.
(kanske skulle jag skapa en ny babbeltråd, denna är snart full..)
Skapade en ny babbeltråd då denna snart låses.
https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1590664/babbeltrad-nr-20