Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 32 ggr
Condor
3

En vishetshistoria ur boken.....

"Geschichten die Dein Herz berühren" (historier som berör ditt hjärta):

För några decennier sedan letade en rik köpman desperat efter en ny pålitlig springpojke och lade därför ut en jobbannons i tidningen.

Omedelbart anmälde sig över tjugo män, som alla blev inbjudna till en anställningsintervju.

Köpmannen valde snabbt ut en av jobbsökarna.

Hans gamla prokurist frågade honom: "Jag undrar varför du just valde den här unga mannen, även om han som enda inte kunde visa upp ett rekommendationsbrev?"

"Du har fel", var svaret, "den här sökanden hade många rekommendationer. I väntrummet trängde han sig inte före och erbjöd genast sin stol till en äldre person som väntade. Det visar mig att han har tålamod, uppmärksamhet och hjärta. Innan han kom in i mitt kontor torkade han av sina skor och stängde dörren bakom sig. Av det kan jag sluta att han är noggrann och artig. Han tog av sig hatten och sträckte fram sin hand för att hälsa. Det visar att han har goda manér. Han tittade mig, trots min granskning, alltid i ögonen. Det visar att han är ärlig. Han kunde snabbt och säkert svara på alla mina frågor. Det bevisar att han är förståndig. Han var den enda som plockade upp näsduken som jag med flit hade tappat på golvet. Av det kan jag sluta att han har goda seder. Hans händer och ansikte var rena och hans kläder var välborstade. Det visar att han är korrekt och väluppfostrad. Jag gav honom därför ett bra betyg för hans anständiga beteende. Min vän, jag sätter mer värde på det jag lär mig om en människa efter att jag har sett honom i några minuter, än på vad som står i vackert formulerade rekommendationsbrev."

FataMorgana
2

#0: Det kommer jag att tänka på vid nästa föreställningssamtal 😊

Condor
2

#1:

Jag tänkte på dig när jag hittade den. 😊