Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 66 ggr
[SolaH]
3

Om andlighet

När jag gick och strosade på gräsmattan, sa jag till mig själv tyst.
Jag är nog den mest oandliga person som finns.
Vad menar du nu?, som jag sa. Snurrade vidare i tanken, ja det är ju klart
om du blickar utåt och högt bland molnen för att be till någon Gud.
Då är man definitivt en andlig person påstod någon.
Men andlighet på gräsmattan kan väl inte finnas?, Gud är ju i himlen,så har man blivit lärd i generationer. Skrattar tyst för mig själv, våra fantastiska fantasier om andlighet är gränslösa. Snudd på absurda, nåja det är för väl att vi får tro på vad vi vill.
Så länge det inte skadar någon.

Condor
3

#0:

Ja, alla människor har sina föreställningar om att "vara andlig". 😊 Det är förståndet, som har minst aning om saken, som gör sig dessa föreställningar och religionerna och vissa vägledare talar om för människorna "hur det funkar" 😄

Dessa föreställningar finns också programmerde i chat GPT. Det här svaret får man om man frågar vad en andlig människa är:

"En "andlig människa" är en person som har en stark koppling till det andliga eller det icke-materiella, och som strävar efter personlig utveckling, inre frid och förståelse för livets djupare mening. Det kan innebära att personen praktiserar meditationsövningar, reflektion, självreflektion och/eller utforskar olika religiösa eller filosofiska traditioner för att närma sig det andliga eller det transcendentala. Att vara en "andlig människa" kan också innebära att man är medveten om och prioriterar värden som kärlek, medkänsla, tacksamhet och empati gentemot sig själv och andra. "

Men egentligen är alla människor andliga. Det finns inga oandliga människor. Vi är alla av samma andliga natur. Inom det andliga finns det inget "mer eller mindre" andligt, för det finns ingen separation.

Att koppla ihop "andlighet" med vissa beteende, med vissa strävande, med vissa övningar är bara förståndets föreställningar. Övningar och meditation är bara det som kan leda till medvetheten om sin andlighet. Men ingen övning "gör" andlig. Vad man är kan man inte bli. 😊

[SolaH]
3

Visst är så som du skriver. 🙂
Att vi alla är av samma andliga natur.
Det är bara människan som separerar den andliga naturen och gör sig utvalda.

snowy00
3

#0:

Tankarna kommer till mig, att alla är lika andliga, men samtidigt lika oandliga. Hur kan en person vara andlig? Personen är en del av Maya, illusionen. Men som Condor skriver är vi alla andliga i essensen. Det är dock först när personen tystnar, och inte längre existerar för en stund, som vår andliga essens kan blomstra fullt ut.
Men det är också bara relativt…

snowy00
3

Ps. Om man ska tala om det på ett annat sätt, så ser jag mig själv som inte särskilt "andlig" egentligen. Det jag gör är att läsa ett par "andliga" böcker då och då, gör yoga och meditation, diskuterar med er här. Annars är jag ju precis som alla andra, med "vanliga" intressen och sysslor här i livet.
Det kan lätt bli en egotripp om man börjar att se sig själv som andlig (och kanske andra som o-andliga på köpet). Man lever i en illusion, och lurar sig själv.😊

FataMorgana
3

#0: Ja är det inte underhållande ibland, vilka samtal vi för med oss själva och vad vi fantiserar ihop i våra tankar 😄 Men huvudsaken vi är medvetna om våra självsamtal och inte tror på allt vad vi vill tuta i oss själva, så är allt i sin ordning skulle jag säga 🙂

[SolaH]
3

Ja, det blir lätt en egotripp.😀
Då flera vill ha patent på ordet andlig.

[SolaH]
3

Visst är det så, har nog snöat in på det oandliga. 😃 😇

Condor
2

#4:

Samma här. 😊 Jag lever ett helt vanlligt vardagligt liv. På morgonen äter jag frukost, jag diskar, städar, handlar, lagar mat, tittar på TV, tränar, promenerar i naturen, solar, badar och annars deltar jag i det mänskliga dårskapet som vilka andra dårar som helst. Skillnden är bara att jag är medveten om dårskapet.

Det finns en zen-vishetshistoria om vad som är före upplysningen och vad som är efter upplysningen:

Före upplysningen: Hacka ved, bära vatten.
Efter upplysningen: Hacka ved, bära vatten.

Jag skrev en gång ett inlägg om att leva andligt i vardagen:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1557648/att-leva-andlighet-i-vardagen

Det här är en sajt menad för alla dem som är beredda att söka inåt för att bli medvetna om människornas sanna natur. Andlig utveckling har ingenting med trosföreställningar att göra, utan snarare att ge upp dessa för att kunna erfara den absoluta sanningen.
snowy00
2

#8:

Den zen-historian har jag också hört, och gillar den.😊