Osho om religioner
Jag översätter en textstycke ur den här länken, där Osho pratar om religioner och han träffar det mitt i prick:
Alla världens religioner har från barndomen konditionerat mänskligt tänkande till tron att deras religion är den enda sanna religionen - det vill säga, religionen du föddes in i. En hindu tror att hans religion är den enda sanna religionen i världen; alla andra religioner är falska. Samma gäller för judar, kristna, buddhister, muslimer. De är alla överens om en sak: Det är inte nödvändigt att söka efter den sanna religionen, för du känner redan till den - det är religionen du föddes in i.
Detta är det största skadliga - för utan äkta religiositet kan du bara vegetera, inte verkligen leva. Du förblir ytlig; du når inte djup, inte äkthet. Du vet inget om dina egna djup. Du känner dig själv bara genom andra, genom vad de säger om dig. På samma sätt som du känner ditt ansikte genom spegeln, känner du dig själv bara genom andras åsikter om dig. Du känner dig själv inte direkt. Och åsikterna du förlitar dig på kommer från människor i samma situation - de känner inte sig själva.
Dessa religioner har skapat ett samhälle av blinda. Och de försöker ständigt övertyga er om att ni inte behöver ögon. Jesus hade ögon - varför behöver ni som kristna egna ögon? Ni behöver bara tro på Jesus - han kommer att visa er vägen till paradiset! Ni behöver bara följa honom. Men ni får inte tänka, för tänkande kan leda er vilse. Tänkande visar er andra vägar än de som är avsedda för er, för tänkande kommer att skärpa era tvivel, er intelligens. Men det är alldeles för farligt för de så kallade religionerna. De så kallade religionerna vill att ni ska vara dumma, döda och livlösa. De vill att ni ska vara utan intelligens. Men de är så smarta att de hittar bra namn för det; de kallar det "tro". Men det är inget annat än ett självmord för er intelligens.
En sann religion kommer inte att kräva tro från dig. En sann religion kommer att kräva erfarenhet. Den kommer inte att be dig att ge upp dina tvivel. Den kommer att hjälpa dig att skärpa dina tvivel så att du kan ifrågasätta allt tills du når målet. Den sanna religionen kommer att hjälpa dig att hitta din sanning.
Och kom ihåg: Min sanning kan aldrig vara din sanning, för det är omöjligt att överföra en persons sanning till en annan.
Mitt i prick av Osho. Att i frågasätta kan vara direkt farligt.
Tvivala icke utan tro, har man hört sägas.
Man ska svälja allt, med hull och hår. Vad som predikas ut och dess texter ska tolkas bokstavligen efter deras tro.
Osho avslutade så bra förklaring kring tvivel. 🙂
#1:
Ja, Osho skriver vad jag har tänkt mig hela livet, men inte kunnat uttrycka det så bra som Osho. Religionerna ger folk ett dåligt samvete om de inte tror tillräckligt, för då är de inte trogna till gud. I gamla testamentet finns ett exempel där Abraham testades av gud och skulle döda sin sohn för att bevisa hur trogen han är. Det har Osho också kommenterat och skrivit att gud känner varje människa bättre än de känner sig själva. Därför behöver han inte testa någon.
Det är just därför folk enligt religionerna inte ska tänka själva, för då kommer man på sådana här tankar.
Javisst är det så, kan hålla med om att Osho kan uttrycka det bra.😊
Det finns många lik i gaderoben.
Bra skrivet av Osho.
Det är ju skillnad på tro, och att veta. Har man erfarit, då behöver man inte tro, då vet man.
Men har man inte erfarit själv, "behöver" man tro på andra som säger sig ha erfarit. Där blir det farligt, för hur vet man vem som verkligen erfarit, och vem som inte? Bättre är då att inte tro något, och vara öppen.
😊
- Redigerat 2024-06-07 20:12 av snowy00
#4:
Precis! Det var det som Osho menade med "Min sanning kan aldrig vara din sanning, för det är omöjligt att överföra en persons sanning till en annan". Osho sa också att en tro inte blir till ens egen sanning, inte ens om det som man tror stämmer.
#5:
Ja, och man blir så mycket mer trovärdig (paradoxalt nog) om man har inställningen och säger, att andra inte ska tro på en.
- Redigerat 2024-06-08 12:32 av snowy00