Är materien en illusion?
I Andliga visheter tråden skrev Condor som ett svar till mig:
"Försök att stoppa din hand genom propellern av en fläkt som snurrar. Det går inte, fast den rör sig betydligt långsammare än ljushastighet. Du kan bara stoppa fläkten med handen så att den stannar, men inte stoppa den genom en propeller som snurrar. Precis så är det med materian. Men du kan inte stoppa elektronernas rörelse med handen. Det förblir ett motstånd där handen inte går igenom."
Efter att vi diskuterat om detta i andliga visheter började jag fundera på hur det kommer sig att det tar stopp när elektroner kommer i kontakt med varandra, och det är ju för att de är elementarpartiklar som inte går att dela mer. Så de skulle alltså vara en av de minsta byggstenarna av materien, och vara "solida".
Men sedan när jag läste mer i boken av Lothar Schäfer ställde han frågan hur utrymmet mellan elektronerna och atomkärnan kan finnas, eftersom elektronerna runt atomkärnan och protonerna som atomkärnan bl a består av attraherar varandra. Han skriver:
"Så upptäckten att elektronerna i atomer håller sig borta från atomkärnorna var en otrolig utmaning för fysikerna i början av 1900-talet. Den enda möjliga lösningen på denna gåta var att elektronerna i atomer inte är vanliga materialpartiklar, utan något annat. Frågan var, vad kan det vara för något annat?
I föregående kapitel såg vi hur materialpartiklar förvandlas till vågor när de lämnas ifred. I atomer är ET:erna inte ensamma, men kan det vara möjligt att elektronerna i atomerna är vågor, ändå? Och kan det vara så att elektronerna i atomerna inte utsätts för elektrostatiska krafter som vanliga partiklar, genom att bli icke-materiella vågor, som ET:er gör?"
Och
"Elektroner i atomer kan existera i tillstånd där de är stående vågor. Att vara en våg tillåter en elektron att hålla sig borta från atomkärnan på ett naturligt sätt."
Jag hade sedan en diskussion med ChatGPT och frågade ut den vad en atomkärna består av, vilket är protoner och neutroner, som i sin tur består av kvarkar, som i sin tur är så vitt vi vet odelbara och "fundamentala och elementära partiklar"…. Som lika som elektroner kan enligt kvantfysiken ha både partikel- och vågegenskaper.
Pga detta uppfattar jag det som att materia egentligen inte existerar, dels pga att den till största del består av tomrum, och dels för att de minsta byggstenarna i materien både har solida partikelegenskaper, och vågegenskaper beroende på om de observeras eller inte… Som jag förstår det.
Ville i alla fall bara fortsätta reflektera över detta att materien är en illusion, även enligt fysiken, vilket ju på något sätt även är en andlig fråga, där andlighet och vetenskap möts😊 Hoppas ämnet passar här och att någon finner mina tankar och funderingar lite intressanta. Jag har den senaste tiden blivit något fascinerad över detta med partikelfysik, och ur ett andligt perspektiv, också😄
Man får nog också ta mina funderingar som "tankemat" eller som inspiration till att reflektera då jag verkligen inte är en expert på detta.
- Redigerat 2024-05-18 23:18 av snowy00
#0:
Grejen är den, att elektronerna som rör sig runt en atomkärna befinner sig i en superposition, dvs. i form av en våg. Sen finns det sannolikheter om var de kan befinna sig som partikel om man mäter eller observerar dom. I en stående våg rör sig inte energin eller informationen från en plats till en annan, utan pendlar snarare på specifika punkter. Men de rör sig fortfarande.
Elekltronerna kommer inte i kontakt med varandra, eftersom 2 elektroner inte kan inta exakt samma kvantmekaniska tillstånd och deras rörelse runt kärnan följer en bestämd orbit.
Men om elektronernas energinivå förändrar sig, t.ex. om de absorberar ljus, förändras deras energinivå och de kan göra ett kvantkliv och inta en annan orbit. De kan till och med befinna sig på flera ställen samtidigt. Det är superpositionen som de befinner sig i.
Men hur som helst, om vi talar om illusionen/maya i andlig mening, så är även elektronerna, protonerna, neutronerna och hela atomerna också bara en del av illusionen. Fysiken ger bara en beskrivning av maya.
#1:
Ja🤔 det var bättre förklarat. Det är verkligen inte lätt att förklara eller förstå detta över en handvändning.
Precis, det går ju bara att försöka beskriva och förstå illusionen, Maya. Och ibland är det lite svårt att låta bli att försöka 😄
Sedan ger ofta varje svar och förklaring bara ytterligare frågor och funderingar, och det är väl okej, antar jag.😎
#2:
Ja och vissa frågor kanske vi aldrig får svar på. Men det är just den delen som vi ännu inte förstår som det är intressant att fundera över.
Jag tycker också att det är intressant att fundera över sådant här 😊
Just så, det är väldigt intressant 😊 kul att fler än jag tycker så.