Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 474 ggr
FataMorgana
3

Babbeltråd Nr. 14

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då den förra babbeltråden börjar närma sig 100 inlägg öppnar jag redan nu en ny. Men ni kan gärna diskutera färdig i den gamla också om ni vill 😄

snowy00
1

Svarar dig och Condor här i stället.

Jag hade nog ofta glömt många inlägg, så för mig hade en varning varit bra som det nu är😄

Jo, 2000 kr/månad. Men är inte så insatt i detta med leasing (än). Men antar att den totala kostnaden för en ny bil hade motsvarat den totala leasingkostnaden ganska bra i slutändan?

Ex 2000 kr x 60 månader = 120 000 kr efter fem år.

Condor
2

#1:

Det finns olika sorters kontrakt. Man kan få ett leasing kontrakt för 99,- euro i månaden också, men då har man en större summa att betala när leasing kontraktet slutar.

snowy00
2

#2:

Då förstår jag.

Vilken svacka jag hamnar i, för övrigt, ibland vid just den här tiden på dygnet. Konstigt att det ofta sker runt 19-20-tiden. Men man får lägga uppmärksamheten på något annat tills det gått över🙂

FataMorgana
2

#3: På vilket sätt då, menar du? Det här med svackan?

snowy00
2

#4: Skrev dig ett PM i stället😄

FataMorgana
2

Nu minns jag inte i vilken tråd det var, men minns att vi pratade om skräckfilmer i en tråd en gång och att jag skrev att det inte finns några filmer som skrämmer mig mer. Nåväl i går såg jag på en sådan film, det var ingen skräckfilm direkt, men det var ändå en film som fick mig att svettas som bara den och att se bort flera gånger. Både mina händer och fötter blev helt blöta av svett 😄 Vi såg på en film som heter Fall

Jag hade mjuka ben halva filmen igenom. Undrar nästan om jag inte fick min höjdskräck botad genom att se den filmen. Jag har en känsla av att inga höjder skrämmer mig mer 😄

Condor
2

#6:

Jag hade också svettiga händer och fötter under nästan hela filmen. 😄

[SolaH]
3

Då får ni skylla er själva som tittar på sådana filmer.😇😰😃

• Redigerat 2024-05-14 16:44 av [SolaH]
Condor
2

#8:

Men det var en spännande film. 😊

FataMorgana
2

#8:

Ja jag vet 😄 I något skede funderade jag t.o.m., på att stänga av teven, tyckte det blev för mycket för mig, men sen ville jag ändå veta hur det slutade och kunde inte låta bli att titta klart 😄

snowy00
2

Den filmen ska jag försöka att få tag på😄 spänning utan massa blod, hehe…

Påminner mig om en film som baserades på en verklig händelse. Om en person som klättrade i berg och klippor och fastnade med om det var armen i en klippskreva och fick såga/hacka sig genom armen för att ta sig loss 😬 lite "blodigt" iofs, men spännande. Om jag kommer på vad den heter skriver jag det här.

Condor
2

#11:

Den filmen kommer jag ihåg, men jag minns inte vad den hette.

FataMorgana
2

#11:

Ja det var en film utan en massa blod, men lite blod fick man nog också se 😄 Det var i alla fall inga blodiga hjärnmassor och tarmar med i denna film 😄

Vet dock inte om man får höjdskräck genom att se den på dator, så jag skulle föreslå att se den på en TV med stor skärm om man vill ha den effekten.

snowy00
2

#12:

Den heter visst 127 timmar.

https://m.imdb.com/title/tt1542344/

#13:

Låter lämpligt. Om jag får tag på den så ser jag den på min 55" tv (alltså en ganska stor bild).😊

FataMorgana
2

#14: Gör så 😊 Bara början av filmen tyckte jag var lite trist, med lite för mycket kärleksdrama och bla bla bla för min smak 😄 Men sen blev den rätt häftig. Tror den finns på Netflix, men också på Youtube att köpa eller hyra.

snowy00
2

#15: Ok, då blir det nog att hyra den på youtube sen vid ett lämpligt tillfälle.😊

Condor
2

Det verkar som om ni alla är ute för att njuta av det fina vädret i Sverige. Just nu har ni det varmare än t.ex. Madrid eller Lisabon. Njut av det så länge det varar.

Vi har det tyvärr mulet och snart kommer regnskurar.

FataMorgana
2

Själv har jag varit upptagen med att skicka in lite jobbansökningar de senaste dagarna och därför har jag inte varit så jätte aktiv här. Men nu tänkte jag att helgen får börja och eftersom vi har en helgdag på måndag, så blir det en extra lång helg för mig 😊

snowy00
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#17:

Ja, jag har varit borta hela eftermiddagen och promenerat upp för en ås med gruppen från psykiatrin. Strålande väder har vi ja🌞känner mig stekt av solen.

#18:

Skönt för dig med långhelg 🤗

Condor
2

#19:

Vilken fin natur. 🙂 Jag önskar att jag också möjligheten att bli stekt i solen. 😄 Men här har vi bara moln och regn.

FataMorgana
2

#19:

Vilken härlig utsikt på den första bilden. Inte en människa så långt ögat når. Det är den typiska svenska naturen som jag saknar så. Ett riktigt enöde 🙂

Ja det är skönt med långhelg, trots att jag är arbetslös 😄 Men det är så jobbigt att skicka in jobbansökningar, det känns nästan jobbigare än att vara på jobb (fast det kommer jag nog inte att tycka sen när jag har ett jobb). Får bara huvudvärk av det hela tiden, så ibland behöver jag också vila lite 😊

snowy00
2

#20:

Får hoppas ni får sol snart ni med då.

#21:

Jo, det blev fin utsikt till slut. Vi promenerade totalt 1,5 timmar, halva tiden uppför. Det gick jättebra för mig, men andra som är lite tyngre än mig gjorde ett riktigt bra jobb😊

Visst är det skönt med bara natur så långt ögat når. Ungefär som på fjällen här.

Förståeligt, det är ganska jobbigt att söka jobb faktiskt. Jag gjorde också så när jag sökte jobb att jag tog ledigt från det på helgerna.

FataMorgana
2

#22: Ja här har man inte riktigt den utsikten, kanske uppe bland alperna, men så här i våra trakter, möts man alltid av byggnader och människor vart man än tittar. Bara på vår promenadväg kan man få vara ostörd ibland, men ändå hör man bilarna från landsvägarna som inte är långt borta och flygplanstrafik har vi också mycket av här, och sen allt oljud från näraliggande fabriker, så det är sällan helt tyst här. Alltid blir man liksom påmind om andra människor 😄

snowy00
2

#23:

Okej, ja det är lite lika just där jag bor ändå, där jag har lägenheten, eftersom det är ganska centralt. Men visst, tar man cykeln en bit kommer man till fin, ganska ostörd natur. Enklare blir det dock om man har bil så klart.🙂vi fick åka en bit för att komma till den där åsen som vi gick upp på.

Alperna hade jag ändå velat besökt, och kanske vandrat i😄

Condor
2

Idag har vi ännu sämre väder än igår. Med regnet kom också kylan. Just nu bara 13 grader, mulet och regn. Då kan man bli avundsjuk på er i Sverige, t.ex. Stockholm soligt 20 grader.

Vi får vänta tills i morgpon tills det blir soligt igen.

FataMorgana
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj vilken skur det kom när vi var handlade idag. Kunde inte låta bli att filma en stund 😊

snowy00
2

#25:

Brrrr🥶 här har vi 23 grader och fortsatt sol. Solen verkar fortsätta hela nästa vecka också.

#26:

😮 Ja verkligen. Det var en intensiv regnskur.

Condor
1

#26:

Dom andra är säkert ute i naturen och kanske ställer in deras soliga bilder eller klipps. 😊

snowy00
2

#28:

Har tyvärr ingen bild idag😄 men vi var en sväng till en strand och åt onyttiga saker som glass och kakor……

FataMorgana
2

#27: Ja det var en häftig skur. Men i morgon ska det också bli 23 grader här 🌞

snowy00
2

#30:

Skönt 🌞

FataMorgana
2

#31: Ja det är på tiden 🌞

Condor
2

#30:

Och på söndag 24 grader och soligt hela dagen.

Condor
1

#29:

Vi ska äta betydligt nyttigare saker. Idag öppnade jpordgubbsfältet här, 😊 men det är för dåligt väder för att plocka. Vi får se i morgon om det blir någonting av det.

snowy00
2

#34:

Det hade jag också velat göra, men ville inte vara o-fin och säga nej denna gången.🤪 Men har kapat 400 kcal från saker jag skulle ätit själv ikväll. I och för sig var de nyttiga saker.

Men fyra jordgubbar åt jag också iaf.

Condor
2

#35:

Genom att kapa kalorier från de nyttiga sakerna, kapar du också alla nyttiga ämnen i dessa. Jag läste en gång att om Ronaldo någon gång äter något onyttigt, t.ex. pizza, gör han med det samma 100 sit ups.

snowy00
2

#36:

Jo, det förstås, det är jag medveten om.

Jag styrketränade iaf i förmiddags och avslutade med 75 sit ups😄

• Redigerat 2024-05-17 17:20 av snowy00
Condor
2

#37:

Om man arbetar bort de onyttiga kalorierna, behöver man inte dra ner på den nyttiga maten. Man behöver ju de nyttiga ämnena.

FataMorgana
2

Nu postade en vishet i fel tråd 😄

• Redigerat 2024-05-17 17:52 av FataMorgana
snowy00
2

#38:

Jag hade ätit 2350 kcal som jag brukar när jag tränat om jag inte ätit det onyttiga, men eftersom glassen och kakorna säkert blev 400 kcal extra och jag inte vill öka i vikt, så ville jag hellre minska övrig mat så att jag fortfarande åt 2350 kcal under dagen. Men visst, kanske skulle det ha varit bättre att göra 75 st sit ups till på kvällen, i stället för att dra ned på de nyttiga kalorierna.

Fast allra helst hade jag skippat glassen och kakorna helt idag. Kanske är man för "medgörlig" ibland.

FataMorgana
2

#40: Det är inte alltid lätt att säga nej till kakor och glass. Så länge det är i undantags fall så är det väl inte så farligt tänker jag 😊

snowy00
2

#41:

Nej, det är inte så lätt alltid😂 men ja, man får hålla det till undantagsfall. Lustigt är det att jag själv i alla fall äter i stort sett bara onyttigt när andra bjuder mig på det… Hehe.

Condor
0

Det blir inga jordgubbar idag. 😢 Pga störtregnet igår öppnar jordgubbsfältet först den 20. maj. Antagligen är fältet översvämmat.

FataMorgana
2

Försöker att komma på något att skriva om till sajten, men det står helt stilla i huvudet just nu 😄 Kanske kommer jag på något senare. Nu ska vi i alla fall ut och promenera en stund och njuta lite av värmen. Eller inte riktigt än men snart 😊

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hittade så många vackra blommor idag på promenaden som jag bara ville fota och dela med mig av 😊

snowy00
2

#45:

Vackra foton😊 vad är det för frukter på första bilden tro?

Synd att ni inte kunde plocka jordgubbar…

Condor
2

#46:

Det där är surkörsbär. Det blev tyvärr inte så soligt, men det dög för en promenad.

snowy00
2

#47:

Ah, ja just när jag hade frågat kom jag att tänka på körsbär 😄

FataMorgana
2

#48: Ja dom börjar mogna nu 😊

Stjärnskott
2

#45: Tjusiga sommar fotton🤩

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#50: Tack! Vart man än vänder sig, så är det ju så vackert där ute, att jag bara vill hålla fast allt på bild 😊

Stjärnskott
3

#51: Ja, jag håller med dig 🙂
Naturens återfödelse är så intensivt vacker.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tänkte, att det här klippet måste jag dela med er. 😊

FataMorgana
3

Jordgubbsfältet hade öppet idag i alla fall 😋😋😋

Condor
2

Jordgubbarna är riktigt smaskens. 🙂

snowy00
2

#53:

Vilken gullig video…😍

#54:

😋 Ser riktigt goda ut.

Stjärnskott
3

#54: Det där ser gott ut. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#53: vilka sötnötar

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Den här gången hade vi perfekt väder för att plocka jordgubbar. Soligt och 23 grader. I vanliga fall blir jordgubbarna först 2 veckor senare mogna och vi plockade när det hade 30 grader.

FataMorgana
2

Vilken dag idag. Först tandläkarkontroll och tandrengöring 🦷🪥 och sen när jag äntligen är hemma igen och sätter mig ner framför datorn och vill börja skriva inlägg på sajten så får jag plötsligt en akut förspänning i ryggen 😧 så Condor fick behandla mig med Reiki i stället Jag hoppas det går fort över.

Condor
2

#60:

Det måste ha varit så att du var spännd när du satt i tandläkarstolen och hemma igen räckte en enda liten dålig rörelse. Men vi får säkert ryggen i skick igen. I kväll behandlar jag igen och mina kvällsbehandlingar verkar att vara de mest effektiva.

snowy00
2

#60:

Oj, såg det här först nu.😕 Hur är det med ryggen nu då? Bättre hoppas jag.

Jag är själv lite småspänd från och till i huvud/nacke. Men det är så mycket bättre nu för mig än för en tid sen.

Ps. Tandrengöring är heller inte så behagligt.

• Redigerat 2024-05-22 19:24 av snowy00
[SolaH]
3

Usch, vad tråkigt att höra!
Hoppas att Condors reiki hjälper. 🙂

FataMorgana
2

#62: #63

Tack, lite bättre är det nog nu, eller i alla fall krampar det inte längre. Men ganska illa ändå, så Condor kommer säkert att behandla med reiki ikväll igen, så jag hoppas det blir bättre över natt 🤗

snowy00
2

#64: 🤗

FataMorgana
2

Nu undrar jag om jag inte har fått ett nytt diskbråck, nog för att ryggen inte känns så stel som i går längre, men den smärta som kommer fram vid vissa rörelser känns som något annat än ett vanligt ryggskott som jag haft säkert haft hundratals gånger. Vet inte hur jag ska förklara det, men jag kan varken luta mig framåt eller bakåt eller sitta i vissa positioner utan att det tar jätte ont. Jag är så trött på min rygg nu, för jag måste ju söka jobb och kan inte söka jobb med sjuk rygg 😧

snowy00
2

#66:

Vad tråkigt☹️ hoppas din rygg läker snabbt. Kanske får du sjukskriva dig från jobbsöket tills smärtan gått över? Men de kanske tycker att man ska kunna söka jobb trots ryggsmärtor…

FataMorgana
3

#67 Tänkte att jag funderar över helgen på saken och se hur det går på måndag. Vet inte heller vad dom på arbetsförmedlingen tycker och vad som är bäst att göra, men är det inte bra på måndag går jag kanske till husläkaren och ber efter en remiss till magnetröntgen och hör mig för hos arbetsförmedlingen vad de tycker jag ska göra. Men kanske läker det snabbt. Hoppas det.

Condor
2

#67:

Problemet är att här väntar man i flera månader på en tid för ett magnetröntgen, dvs. tills man har en diagnos, om man inte är privatpatient. Om det är ett nytt diskbråck väntar man sen i ett år på en operation och efter operationen måste man räkna med att vara sjukskriven i minst flera månader. Det är inte bra för jobbsökandet.

Kanske vi får bort smärtan med reiki. Förra gången när det hände sist, för 2-3 veckor, var ryggen helt bra efte 3 dagar. Men om nerven retas på nytt händer samma sak igen, så som det hände nu. Man har en dålig känsla att ta emot ett jobb om man inte kan lita på sin rygg.

[SolaH]
3

Alltså, vad jätte tråkigt att höra om din rygg.
Uppsök läkare och få ett sjukintyg. När du är så dålig är du inte arbetsför längre tills läkaren frisk skriver.
Vet inte hur reglerna fungerar i ert land.
Krya på dig FM, så får Condor ge dig ordentligt med reiki till vidare. 🤗

Condor
2

#70:

Jag gör mitt bästa i alla fall. Muskelspänningarna går ju bra att behandla med reiki och stelheten i ryggen har blivit mycket bättre. Men nervkontakten vid vissa rörelser och vissa sittpositioner kan man inte förhindra med reiki.

Hur som helst ska jag strax behandla igen. Tyvärr har jag inte så mycket tid för sajten och nya huvudinlägg just nu, eftersom jag är upptagen med behandlingar och göra hushållet själv, som vi i vanliga fall gör tillsammans.

FataMorgana
3

#70: Tack, ja nu kommer ändå helgen strax och har det inte blivit bra tills efter den, så får jag nog göra som du säger 🤗

Condor
2

Jag blev just färdig med behandlingen och innan jag började kom jag på ide´n att be Fata Morgana att exakt peka på det stället där hon känner nerven. Henns ryggrad är ju ihopskruvat vid de nedersta kotorna och över dessa har hon en protrusion.

Eftersom hon började att undra om det är ett nytt diskbråck tänkte jag att hon skulle peka på det stället. Men hon pekade på ett ställe strax nedanför operationsärret, en cm till höger. Där finns det inga diskar, så jag undrar om det har hänt någonting med skruvarna där. Det skulle synas på ett vanligt röntgen och ett vanligt röntgen får man mycket snabbare.

Hoppas att vår läkare inte är på semester nästa vecka, för hon är ofta hela veckan på semester om det är en helgdag.

snowy00
2

Ja, det är nog bäst att kontakta läkaren. Hoppas ni får tag på den så snart som möjligt.

snowy00
3

På söndag ska jag förresten till en djurpark och fotografera djuren där. Samma ställe som jag var till för två år sedan. Och vädret verkar bli riktigt bra, inte för varmt, men ändå sol hela dagen.📸🐵

FataMorgana
2

#75: Det låter som att det blir en fin utflykt 😊

Condor
2

#75:

Då får vi säkert se på ett par fina djurbilder. 🙂

Stjärnskott
4

Fy vad tråkigt att läsa om din onda rygg FM.
Jag hoppas att det rättar till sig inom en snar framtid.
💚

Själv har jag kommit igång och jobbar igen. Så jag syns inte till lika ofta. Även om jag är in och läser det som skrivs.😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#76:

Ja, jag har sett fram emot detta sedan slutet av förra sommaren.

#77:

Det får ni absolut!😊 Ska fota mest med systemkameran, och då vill jag redigera dem hemma på datorn först. Så de bilderna tar lite längre tid. Men kommer fota med mobilkameran också, så säkert kan jag visa er något foto redan under söndagen.

FataMorgana
2

#78: Tack, nog ska väl smärtan försvinna snart, så som varje gång 😊 Ja jag tänkte det, att du endera är på jobb eller ute i naturen och njuter av sol och värme. Jag hoppas du hinner med både och 😊

Condor
2

#78:

Aha, därför syns du så lite. Sen du inte syns lika mycket, har vårt aktivitetslevel gått ner från mörkgrönt till ljusgrönt. 😄 Men det är ok, för jobbet är viktigt. Hoppas att du trivs i ditt nya jobb.

snowy00
2

#81: .. 😂

Stjärnskott
2

#80: Tack, jo då jag hinner med både ock. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#81: 🤣 Tack. Det var snällt 😅
Trivs som fisken i vattnet.🙃

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-05-23 19:13 av Stjärnskott
FataMorgana
3

#83: #84 Vad fint och kul att höra att du trivs som fisken i vattnet 😊

Stjärnskott
2

#85: 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
4

Idag känns min rygg nästan som vanlig igen 😊 Så det var nog inget annat än ett vanligt ryggskott pga muskelförspänning skulle jag tro.

Jag blev ju diagnostiserad med Spondylolisthes (glidkota) när jag var sjutton år gammal och har lidit av ryggproblem och smärtor ända sen dess, haft diskbråck och blivit opererad två gånger tills nu, så det är nog bara min inneboende rädsla över nya diskbråck eller att skruvarna ska lossa som gör att jag alltid befarar det värsta vid varje ryggskott som jag har.

Condor
2

#84:

Det låter ju bra. 🙂 Jag önskar att Fata Morgana också hittar ett sådant jobb.

Condor
2

#87:

Vi får väl se hur ofta sådant här uppträder. Händer det igen inom några veckor borde vi ändå göra ett röntgen. Tänk på att i förrigår var det så illa att du sa att du inte kan sitta eller stå och om du lägger dig ner vet du inte om du kommer upp igen.

Stjärnskott
3

#88: Det hoppas jag också.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#87:

Vad skönt att ryggen känns bättre😅😊 får hoppas det var ett vanligt ryggskott då.

FataMorgana
1

#91: Visst är det skönt, så länge det inte händer snart igen 😊

[SolaH]
3

Vad kul att du mår bättre.😊

FataMorgana
2

#93 Tack, ja 😊

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.