Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 545 ggr
FataMorgana
3

Babbeltråd Nr. 13

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för ny babbeltråd. Den gamla var redan tillräckligt lång 😊

snowy00
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

DSC_0180.JPG

Bra med ny tråd.

Nu är det i alla fall riktig vår här, eller kanske till och med "försommar"? Det är härlig fågelsång i videon tycker jag😊

Condor
2

#1:

Ja, det är härligt med natur, fågelsång och sol. 🙂 Vi får öva tålamod tills i morgon.

FataMorgana
2

#1: Det var länge sen jag hörde svenska fåglar 😄 Vad vackert det låter 😊

Stjärnskott
3

Hej hej!
Soligt och fint väder ute 🙂
Varma sommargrader väntar även i morgon.🤗
Dagarna rusar förbi som om de har bråttom
Och nätterna de går långsamt. Vaknar ofta och tror att det är dags att gå upp och så är det flera timmar kvar.
Ibland är tiden ett knepigt fenomen ☺️
Koltrasten sjunger för mig på morgonen när jag går till jobbet så himla rogivande, grönskan som smyger fram mer och mer. Den tidiga morgonluften som alltid har varit magisk att möta en tidig försommar dag.
Jag fullständigt älskar denna tiden på året🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-05-03 20:41 av Stjärnskott
FataMorgana
3

#4: Det ser ju ut som att det börjar bli riktigt lummigt och grönt hos er. Härligt 🤗

Stjärnskott
2

#5: Ja, äntligen 🤩

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#4:

Ja det är in fin tid när man ser hur naturen vaknar upp och man har hela sommaren framför sig. 🙂

Condor
1

Nu ska vi ut på en prommenad i naturen. Solen skiner och just nu har vi 20 grader. Senare på eftermiddagen ska det stiga till 23 grader.

Äntligen fint väder igen. 😊

Stjärnskott
3

#8: Ja, ut och njut i solskenet. Vi har 22 grader här….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#9:

Ja, jag såg att det är soligt och varmt nästan i hela Sverige. Vi kom just tillbaka och googlar runt vad det kan ha varit för ett djur som vi såg.

Jag hörde att det rasslade till i buskarna och stannade för att titta. Då sprang någonting som liknade en igelkott, men som var större och rörde sig mycket snabbare, över stigen som vi gick på. Det gick så snabbt attt vi bara såg den en sekund. Vi undrar om det var en grävling? I alla fall hade den några färska gröna grenar i munnen, som den tappade på vägen.

Stjärnskott
2

#10: I morgon ska det mulna på och graderna ska sjunka. Det gäller att ta till vara nuet.
Skriver hon som spenderat eftermiddagen i skuggan på altanen .
Planterat om lite blommor och planterat om 2 pelargoner. De enda blommor som rådjuren låter vara 😅

Jag tänkte grävling när jag läste. Men de är bra mycket större än igelkottar…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#11:

Djuret var ungefär 3-4 ggr större än en igelkott. Men så länge jag inte vet bätre är det för mig en grävling. 😊

Vad fint att du lever så nära rådjuren. 🙂 Vi ska ha det varmt i 2 dagar till, men i morgon på eftermiddagen kan det åska. Sen på tisdag kommer nästa kallfront med regn.

Condor
2

Jag tänkte bderätta vad jag så i en djurdokumentation igår, eftersom det var såååå coolt. En jaguar simmade omkring och en krokodil fick syn på den. Krokodilen var uppskattningsvist ungefär 4 meter och den hade valt ut jaguaren till byte och simmade rakt mot den. När jaguaren fick syn på den stannade han helt coot upp och väntade tills krokodilen kom närmare. När den var tillräckligt nära störtade sig jaguaren på den och sen var det krokodilen som blev till kattmat. 😊

Där hade krokodoilen valt ut fel kille. 😄 Jaguarer har det kraftigaste bettet av alla kattdjur och i relation till kroppsvikten dom kraftigaste musklerna.

snowy00
2

#13:

Ja, dessa djurdokumentärer är ofta intressanta och häftiga att se😊

Condor
1

#14:

Ja, vi brukar helst se djurdokumentationer och vetenskapsdokumentationer.

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu kunde jag inte låta bli att gå ut på balkongen och ta några foton. Ett foto är på årets första jordgubbe. Om ett par dagar ska den nog vara helt mogen🍓 På det andra fotot ser man våra smultron-liknande jordgubbar som fortfarande är långt ifrån mogna. Det sista fotot är på våra violer, som vi brukar ha som vårblommor på balkongen. Sen på sommaren brukar vi byta ut dem till petunior 😊

Condor
2

Den jordgubben ska vi skära i 2 delar och äta var sin del. 😄

snowy00
2

#16:

Härligt. Så gott med jordgubbar. Jag åt några sådana förra veckan, men de var ju köpta och tinade från frysen (jag blev bjuden på fikat).

FataMorgana
2

#17: 😂

#18 Jag älskar jordgubbar, i brist på färska går också frysta bra. Men bäst smakar dom om man själv plockar dom direkt från fältet. Vi har turen att ha en jordgubbsbonde här i byn. Men det lär ta några veckor till, tills dom mognar 😊

snowy00
2

#19:

Tänker att alla grönsaker/frukter/bär/och så smakar bäst direkt från plantan😄 minns när jag var liten och vi hade ett odlingsland på tomten. Var riktigt gott att dra upp färska morötter direkt ur jorden och äta dem….😊 Så pass ekologiskt det kan bli.

FataMorgana
2

#20: Ja definitivt. Jag önskar att jag hade kunnat plocka all min mat direkt från plantorna, så att man slapp köpa något från affärerna 😊

snowy00
2

#21: Jo, samma här faktiskt.🙂

Condor
2

#20:

Jo, det stämmer. Redan en halv dag efter plockandet smakar de inte lika bra längre. Vi äter bara självplockade.

Stjärnskott
4

#16: Årets första jordgubbe är viktig att dokumentera 🥳
Så smaskigt gott. Härliga bilder du bjuder på.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#24: Tack! Ja det kändes viktigt att dokumentera det 😄

Condor
2

Vi har haft det soligt och varmt hela dagen, men nu åskar och regnar det. ☹️

FataMorgana
1

Och med regnet och åskan, så tittade även en regnbåge fram 🌈

snowy00
2

Här har det småregnat från och till igår och idag, men jag var ute och promenerade i skogen ändå idag, och då tittade solen fram en stund iaf🌈🌞

Condor
0

Nu har vi ett riktigt skitväder igen. Regn….. regn…. och åter regn och bara 13 grader. Det blev en träningsdag här hemma för oss idag.

Stjärnskott
3

#29: Ni.ör inte ensamma. Här har det snöat och regnat omvartannat idag. Vi som hade det så fint ett par dar.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#30:

Oj, snö i maj. Det har jag aldrig upplevt när jag bodde i Sverige. Nog fanns det isrester kvar på sjöar i början på maj och ibland nattfrost, men aldrig snöfall.

Men här hos oss ska vädret bättra sig i morgon. Då blir det soligt med 21 grader och vi ska ut i naturen igen.

snowy00
3

Vi har också haft snö blandat med regn idag. Och 2-3 plusgrader. Men vi gick 1,5 timmar med promenadgruppen via psykiatrin ändå.
Det har i alla fall blivit ganska grönt nu, även om vädret är gråtrist.

Condor
1

#32:

Ni har ganska stora temperaturskillnader i Sverige just nu. Jag kollade nyss och i Stockholm har det 4 grader medan det har 15 grader i Göteborg.

snowy00
2

#33:

Ja, Sverige som är ett sånt avlångt land kan nog ha ganska stora temperaturskillnader vissa årstider.

Stjärnskott
3

#31: vi ska få fint väder till helgen igen. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
1

#35: Härligt 🌞

snowy00
2

Ja, oj, nästa vecka ska det bli 21 grader och sol här såg jag nu 🌞

FataMorgana
2

#37: Det låter fint. Då måste det ju ha varit den sista snön som föll idag 🌞

Stjärnskott
2

#37: Vi bor nog grannar på nått vis 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#39: Det verkar så 😊

Condor
3

Vi har det redan soligt. Just nu 18 grader men det blåser ganska så. Hur som helst ska vi ut i naturen på eftermiddagen. Vår första jordgubbe ser också mogen ut, så den ska vi käka idag. Tomatplantan har fått sina första knoppar som snart öppnar sig.

FataMorgana
2

Ställer in en kort videosnutt från dagens promenad. Egentligen ville jag filma några ankor som slogs med varandra, men just när jag hade fått upp mobilen slutade dom att slåss 😄 Dessutom ser man inte mycket av dem bakom buskarna. Men åtminstone sjunger fåglarna så fantastiskt vackert 😍

FataMorgana
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Och här är några foton 😊

Condor
2

Vi käkade just årets första jordgubbe och jag kan inte förstå varför den inte hade någon smak och lukt fast den redan var mörkröd. Vi är ju nybörjare i att odla jordgubbar och jag undrar vad man gör för att dom ska få mer smak och lukt.

snowy00
2

#42, #43:

Fina foton och härlig video😍
Det ser ungefär ut som vid en å där jag brukar promenera ibland när jag besöker mina föräldrar.

Condor
2

#45:

Vi hade verkligen fint väder idag. Inte ett enda moln på himlen och fast solen redan är stark var det inte för hett. 21 grader var perfekt. Luften var klar och torr.

snowy00
2

#46:

Låter jätteskönt😁 ser fram emot nästa vecka när vi får sommarväder här med.

FataMorgana
2

#45: Tack! Ja det var en härlig promenad igen 😊

Stjärnskott
3

#42: Underbart ❤️ Det är ju så avkopplande att lyssna till.

Synd att du missade ankorna eller kanske inte… Jag vill ju se dem som fredliga….😅

Själv ser jag fram emot en somrig lördag och söndag och hoppas på att meteorologen har spått rätt 🙏

Nå ja, men nu är det nu.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#49: Ankorna slogs säkert om en hona, de brukar göra så den här årstiden. Men jag föredrar också fredliga ankor, eller änder som det heter 😄 Vi får hoppas att det blir fint väder hos er i Sverige under helgen 🌞😊

snowy00
2

#50:

Kan inte låta bli att tycka det är lite små-roligt (på ett snällt sätt) när du kallar änderna för Ankor 🦆😘

FataMorgana
1

#51: Hehe 😄 Det är nog för att man här i Österrike kallar både Ankor och Änder för Enten 😄

snowy00
2

#52: Aha 😄

Condor
2

I kväll kan ni i Sverige se polarljus. En häftig solstorm har skickat iväg massor av laddade partiklar som är på vägen till oss. Hoppas att det inte blir en blackout.

snowy00
2

#54:

Menar du typ norrsken? På vilket sätt kan det bli en blackout menar du då?🙂

snowy00
2

Ställde frågan till chatgpt så nu förstår jag nog hur du menar:

"Solstormar, särskilt coronal mass ejections (CMEs), kan orsaka strömavbrott genom att generera geomagnetiska stormar när de interagerar med jordens magnetosfär. Denna interaktion kan inducera elektriska strömmar i kraftledningar och transformatorer, potentiellt skada eller överbelasta elektrisk infrastruktur och orsaka omfattande strömavbrott."

FataMorgana
2

#55: Ja han menar norrsken. Här heter de "Polarlichter" (direkt översatt blir det polarljus"). De brukar ju varnas för att allt för häftiga solstormar kan slå ut elektricitet och på så sätt förorsaka en blackout.

https://www.svt.se/vader/kraftig-solstorm-i-helgen-kan-bli-norrsken-i-sodra-sverige

#56 Precis 😊

En kraftfull solstorm kommer att träffa jorden på fredagskvällen, svensk tid, varnar USA:s vädermyndighet NOAA. Effekten kan bli norrsken på flera platser i Sverige i helgen. ”Geomagnetiska stormar kan påverka infrastrukturen i omloppsbana och på jordens yta vilket kan störa kommunikationer, elnät, navigering, radio och satellitoperationer”, står det i ett pressmeddelande.
snowy00
2

#57: okej😊 ja, vi får hoppas att vi slipper strömavbrott och liknande då.

Stjärnskott
3

Det där med solstormar, elektricitet, urladdningar från solen osv.

Ibland undrar jag om det inte påverkar vårt inre fält i kroppen också på nått märkligt vis?

Har ni några tankar om det som fenomen?

Jag har lite svårt att formulera min fråga begripligt vill bara tala om att jag är medveten om det. 🤔

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#59:

Man brukar ju tala om att man kan märka när det är fullmåne exempelvis🤔 men om det verkligen är så eller en myt vet jag inte. Fast våra kroppar består ju till stor del av vatten, och månen kan väl påverka vattnet på jorden så helt otroligt är det ju inte.

Tänker att vi nog påverkas av elektriciteten runt omkring oss också, även den elektricitet vi har i elledningarna. Men är inte så kunnig på just det dock… Det är min tanke i alla fall.

Stjärnskott
3

#60: Ja jag tänker så jag med - vi är ju uppbyggda på signalsubstanser som har små elledningar..

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#59:

Det finns rapporter av människor som säger att de känner av solstormarna pga att de får huvudvärk, humörsvängningar eller sömnstörningar, men det finns inga vetenskapliga bevis för att det orsakas av solstormarna.

Skulle jorden inte ha ett magnetfält och alla partiklar träffa jorden, skulle det kunna vara dödligt för oss, precis som astronauter som gör en "rymdpromenad" också kan skadas. Det är bara en liten del av partiklarna som träffar jorden, men om dessa kan orsaka strömavbrott antar jag att de partiklar som träffar jorden kan påverka människors energifält, precis som elektrosmog.

Somliga människor är mer känsliga för elektrosmog, somliga inte alls. Det kanske beror på huvida starkt och harmoniskt en människas energifält är. Ett starkt energifält har ett bättre försvar mot sådana störningar och regenererar sig snabbare. Vem som har ett svagt energifält och inte är i balans känner nog av det starkare.

Eftersom det stod att man kanske kan se norrsken även här i Österrike tittade vi ibland ut genom fönstret mot norr, men vi såg ingenting. Först när vi såg bilderna på internätet insåg vi vad vi hade missat.

Titta vilket vackert norrsken över Wien:

https://oesterreich.orf.at/stories/3256579/

Jag kännde i alla fall ingenting. Jag sov bra och hade inga besvär.

Leuchtendes Magenta, irisierendes Grün und schillerndes Türkis: In der Nacht auf Samstag färbten Polarlichter den Himmel auch über Österreich in bunten Farben. Ursache für das Naturphänomen sind Sonnenstürme, die auf das Magnetfeld der Erde treffen.
  • Redigerat 2024-05-11 12:07 av Condor
FataMorgana
2

Insåg just att det finns en ny funktion på iFokus, dvs när en tråd uppnått 100 kommentarer låses den automatiskt. Så om det råkar hända att en tråd blir full medan pågående diskussion är det fritt fram för var och en att helt enkelt bara öppna en fortsättningstråd. Vill bara säga det, så att ingen tror att det är jag som låser trådarna. Egentligen gillar jag inte alltför långa trådar, så för mig är den här funktionen helt okej. Bara så att ni vet 😊

snowy00
2

#62:

Oj, det var nog det vackraste norrsken jag sett på bilderna 😮

#63:

Bra att veta. Blev bara nyfiken, kan ni sajtvärdar stänga av den funktionen eller är den obligatorisk?

Condor
2

#63:

Jag undrar ju hur det är om en tråd låser sig automatiskt, om det sen går att redigera det sista inlägget och infoga en länk till den tråden där diskussionen fortsätter?

Condor
2

#64:

Jag hittade i alla fall ingen funktion där det går att stänga av den funktionen. Men jag testade att klicka på redigera i en av de låsta trådarna och det verkar som om det går att redigera.

FataMorgana
2

Jag hittar heller ingen funktion där det skulle gå att stänga av funktionen, så den verkar vara obligatorisk (om jag inte missat något). Man kan ju redigera det sista inlägget och skriva in i det att diskussionen fortsätter i en ny tråd och sedan länka dit. Vet inte om det skulle störa någon? Men jag tänker att det i babbeltråden och i tråden andliga visheter nog inte ens behövs. Bara om det är en annan pågående diskussion om något visst ämne, så kanske det kan vara bra att hänvisa till en ny tråd. Vad tänker ni andra?

snowy00
2

Det är säkert för att minska segheten som varit på iFokus. Men bra att man kan redigera sista inlägget iaf.
Tänker att det kan ju vara bra med en länk till nästa tråd om den låses mitt i en pågående diskussion, annars kanske det inte behövs.
Så som du själv skriver FM🙂

FataMorgana
2

#68: Ja det är nog för att minska segheten. Det är lite därför jag själv alltid startat nya trådar vid ca 100 inlägg. Nu kan man förstås inte diskutera färdigt och sen först öppna en ny tråd, vid t.ex., 103 inlägg, men vi ska väl lära oss att leva med detta också 😊 Men ja, om det behövs, vid vissa diskussioner, så kan jag ju ta och hänvisa till den nya tråden genom att skriva in det i det sista inlägget.

Condor
2

Hos oss är det ju bara trådar som t.ex. andliga visheter eller babbeltråden som brukar få så många inlägg och när vi hamnar över 100 brukar vi ändå öppna en ny tråd. Nu kanske man kan göra det mellan 95 och 100 inlägg i stället, så för oss ändrar sig inte mycket.

Stjärnskott
3

Hallelojsan på er!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#71:

Hej 😄

Och tyvärr måste jag säga hejdå på en gång, för vi ska ut i naturen på en liten promenad. Vi har 21 grader och sol, men också lite dis i luften. Men det duger för en promenad 🌞

Stjärnskott
3

#72: 😄Jag trodde jag hade fått in fina vår bilder och skulle skryta om solsken och varma vinda..🤣

Tjii fick jag.
Underbart är det iallafall. Har lunchat ute i naturen och fikat och nu ska vi vandra vidare. Bilder kommer när jag landat hemma igen.

☀️🌞

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#69, #70:

Ja, man kan ju bara öppna ny tråd strax efter 90 inlägg ist för 100 inlägg. Är nog bästa lösningen här.

snowy00
2

#73 😄 kul med lite naturbilder sen då.

FataMorgana
2

#73:

Ser fram emot dina bilder sen 😄😊

Vi hade också en härlig promenad. Men var för lat för att ta några foton idag. Det är ändå samma blommor som blommar som sist och som jag redan fotat så många gånger 😄

FataMorgana
2

#74: Ja vi får göra så 😊

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu får trötta fötter vila…
Vilket fantastiskt väder vi haft idag.
Åkte iväg till Drottningholm slott och vandrade runt där i dag sen blev det en tur in i Storstan också.
Det är så vackert där ute i naturen så jag tror jag storknar 🥰

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#78: Der ser verkligen vackert ut och redan så grönt 😍😊

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#79: Ja, nu går det fort med grönskan.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#80: Det var också fina bilder, speciellt svanen älskar jag. Ja där ser man det tydligt, hur allt blommar upp just nu 🌱🌿

snowy00
3

#78, #80:

Verkligen fina, bilderna på svanarna 😍

Stjärnskott
3

#81: o #82

Tack!
Det var lite magi över de djur jag såg igår 😊

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#80:

Vilka fina bilder! Det kan jag tänka mig att det var en fin promenad. 🙂

snowy00
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Besöker mina föräldrar just nu, och vi har verkligen pang-väder. 25-26 grader och strålande sol i stort varje dag.

Gick vid ån som finns i närheten här och fotograferade.

snowy00
1

Här är en video på det forsande vattnet i ån🙂 hoppas den har hunnit få tillräcklig kvalitet än.

Condor
1

#85:

Då har ni det varmare än vi. Här har vi bara 20 grader och sol växlar med moln. Fina bilder förresten.

Vi kom just hem efter att vi var och köpte en ny bil. Det gamla leasingkontraktet slutar snart och även garantin. Då är det dags för en ny och den får vi i oktober.

FataMorgana
2

#86: Ja det var fina bilder och fin video. Då ska du njuta så länge värmen varar 🌞

snowy00
1

#87, 88:

Tack.😊 Ja, det gäller att njuta av vädret nu.

Hoppas ni hittade en bil som ni trivs med. Jag har blivit lite sugen att leasa nästa bil jag har, men det dröjer nog så man får väl se hur läget är då.

Condor
3

#89:

Det blev en Seat Ibiza igen. En som inte är helt så slö, dvs. 80 hästkrafter i stället för 65.

Vi har ett leasing kontrakt där allt är inkulsive, priset för bilen, försäkringen och service. På så vis slipper man överraskningar om någonting måste repareras. Antingen går det på garanti eller försäkring.

snowy00
2

#90:

Låter ju smidigt. Själv såg jag att den billigaste leasade bilen går på ca 2000 kr här… En Dacia. Men vet inte kvalitén på det då.

snowy00
2

Nu varnar iFokus för många inlägg…😄

• Redigerat 2024-05-13 17:31 av snowy00
FataMorgana
2

#92: Ja jag tror vi får lära oss leva med den rutan 😄 Själv skulle jag inte behöva bli varnad, med kanske det är bra för andra sajter.

Condor
2

#91:

Menar du 2.000 i månaden? Vi betalar knappt 300 euro inklusive allt som jag nämnde och efter 5 år är det 4.000 euro kvar att betala. Men bilen borde vara mer värd än det om 5 år, så det kan man leva med.

Ja, snart dags att öppna en ny babbeltråd, så fort Fata Morgana har genererat en bra bild.

snowy00
1

Svarade er i nya tråden😊

Stjärnskott
2

#85: Vackert!!

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
0

#96:

Ja, det är bland mina favoritställen att promenera på.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.