Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: övrigt
Läst 127 ggr
Condor
3

Kommer allt tillbaka?

Sen jag börjde intressera mig för andlighet har jag stött på myten att allt som man gör kommer tillbaka på något sätt. Gör man gott, kommer det tillbaka till en. Gör man ont får man också tillbaka.

Det är ju väldigt svårt att granska den här myten. För om det händer något bra elller dåligt är det svårt att se ett samband med saker som man kanske gjorde för 10 år.

Sen finns det ju exempel på goda människor som har det svårt i livet och onda människor som har det bra. Dessutom låter det lite som "straff elller belöning" vad som är religionernas grej att styra människor.

Men den här veckan hände en lustig grej. Här i Österrike är varor och speciellt livsmedel 20-30 % dyrare än i Tyskland. Till och med varor som tillverkas i Österrike kan man köpa billigare i Tyskland än här. Men medan det knappast finns rabattaktioner i Tysklland, finns det massor av rabattaktioner här, som affärerna lockar kunder med.

En av dessa aktioner är att 2 av de stora matvarukedjorna Billa och Spar ofta lägger lappar i broschyrerna som kommer med posten, som det klistrar rabattmärken på. Hos Billa är det 3 märken på en lapp som man kan klistra på varor som man köper och då blir varorna 25 % billigare.

Eftersom märkena gäller i en vecka och vi brukar handla 2 ggr. i veckan, brukar jag ta bort märkena från varorna och klistra tillbaka dom på lappen, så att vi kan använda dom en gång till. Det krävs lite övning för det. Man får inte klistra på dom för hårt på varorna och vara försiktig att dom inte går sönder när man tar bort dom igen.

I tisdags när jag blev färdig med handlandet och var på vägen med vagnen till bilen, hade jag redan använt märkena 2 ggr. och behövde dom inte mer. Då slog mig tanken att det kostar mig inte så mycket tid att ta bort märkena från varorna, klistra dom på lappen igen och lägga dom i vagnen så att andra har nytta av dom i de här svåra tiderna. Sagt och gjort och jag hoppades att någon som har det svårt skulle hitta dom.

För 2 dagar kom det nya broschyrer med posten. När jag tittade igenom dom låg det 2 lappar med 3 märken i stället för en enda lapp i broschyren. Maskinen måste av misstag ha lagt dubbla lappar i broschyren.

Det kändes faktiskt som om universum belönade mig för att jag tänkte på andra. Fast det kan ju vara slump också. Om det verkligen är så att jag "fick tillbaka" för att vara snäll, undrar jag om det är någon skillnad om man gör saker utan att förvänta sig någonting tillbaka eller för att man gör det för att få tillbaka. Man kan göra saker pga medkänsla men man kan göra precis samma sak pga egopistiskt tänkande, för att få en belöning.

Maria
0

Menar du att lurendrejeri skulle belöna sig?

/Maria

FataMorgana
1

#1: Nä, det är vi som blir lurade, som betalar 20-30 % mer för alla varor än vad dom borde kosta. Om man sen tänker efter på hur mycket livsmedel som måste slängas och hur många livsmedel man måste köpa som man inte får klistra märken på, hämtar man bara tillbaka lite av pengarna som affärerna lurar av en. Att ge sina rabattmärken vidare till andra fattiga människor ser jag bara som en fin sak, men nu är ju frågan om universum ger tillbaka eller inte.

FataMorgana
1

Att fattiga människor som kämpar med att överleva gör vad dom kan för att kunna köpa mat så billigt som möjligt är helt förståerligt enligt mig.

Maria
0

Jag beklagar att ni känner er nödgade att göra så.

/Maria

FataMorgana
1

#4: Du behöver inte beklaga dig, att ta tillbaka liten del av det som blir avlurade är inget som vi mår dåligt av. Värre hade det varit om vi inte hade haft denna möjlighet.

Maria
0

I min värld är det lurendrejeri.

/Maria

FataMorgana
1

#6: i din värld ja, i min värld är det affärerna som lurar kunder på skyhöga priser och med dåliga varor. Jag har själv jobbat i mataffärer och vet hur det går till. Ser det bara som min rätt att ta tillbaka lite av det.

Maria
1

#7 Du är inte ensam om att ha jobbat i affär.

Hur illa jag än tycker att matvarukedjor sköter ekonomin så är det fortfarande fel i min värld att luras. Oavsett vem man lurar. Låter dessutom olagligt.

Han som klipper och klistrar kan väl svara för sig själv.

Jag har i alla fall fått uttryckt min åsikt.

/Maria

snowy00
2

Jag hade nog själv inte klistrat om lappar, men tycker inte det är nån stor grej om man gör det. Tror inte stora matvarukedjor går under för det.
Ungefär som att ladda ned musik på internet, jag gör det inte själv, men dömer inte de som gör eller har gjort det.

Sen till trådens ämne. Saker kommer nog tillbaka på något sätt, om man är vänlig brukar man ofta få vänlighet tillbaka på något sätt. Även om det inte alltid är så. Ibland kan för vänliga människor bli nedtryckta socialt sett. Så jag vet inte om det finns en universallag som säger att allt kommer tillbaka?

Men i grund och botten tror jag att om man är en god människa, med bra och god inställning så ger världen en tillbaks för det🙂

FataMorgana
2

#8:

Du kan kalla det för vad du vill, men jag ger inte upp min rätt att ”lura” tillbaka lite av det som andra lurar mig på. Affärerna har inte ensam patent på att få lura folk 😉

Sen handlar det inte bara om hur dom sköter sin ekonomi, utan också om hur de packar om varor med utgågna datum. Hur de lagrar frukter och grönsaker i kylen som inte ska lagras där, så att kunderna kommer hem med förstörda varor. Hur de höjer priser strax innan deras rabattaktioner, så att kunderna ska tro att de får varorna till billigare pris, när de egentligen har blivit dyrare. Det är ett lurendrejeri som skadar folk. Det skadar folk personligen. Det skadar människor som redan är fattiga och gör dem ännu fattigare och det bara för att företagsägarna ska kunna bada i ännu mer pengar än i vad de redan gör.

Att klistra om några rabatt-märken är det minsta vi kan göra för att få tillbaka lite av det som vi blivit lurade på och det som är så bra med det, är att ingen människa skadas personligen av det och företagen går heller inte i konkurs bara för det. Eventuella rabatter är ju redan inkluderade i priset de säljer varan för. Dvs köper man tex en produkt med tex 50 % rabbat så har företagen fortfarande vinst på det. Så även om alla människor alltid skulle använda dessa märken på varje vara, dvs kleta bort dem och lägga dem på nästa vara, så är också det inräknat i kalkulationen. Företagen går fortfarande på vinst.

Sen finns det ju också många människor som har tillräckligt med pengar och som inte använder sig av dessa märken, så om en annan använder sig av dem två gånger gör det verkligen ingenting. Det är liksom det minsta en fattig människa kan göra, om hon vill ha råd med att fortsätta äta 🙂

• Redigerat 2024-04-26 16:06 av FataMorgana
Condor
3

#6:

"I min värld är det lurendrejeri"

Ja, men det är din lilla värld och du verkar inte ha en aning om andra världar. T.ex. lever du i ett land med ett system som är bland det ärligaste i världen, precis som i andra skandinaviska länder, speciellt Finland.

Men ju längre söderut som du kommer, hamnar du i länder där hela systemet är uppbyggd på lurendrejeri. Kommer du ännu längre söderut, är det ännu värre. I Jamaica förklarade en inhemsk till mig hur de ser på lurendrejeri. De ser det endast som att en annan har varit smartare. Men det är normalt och godkänt där att man lurar varandra. Annars kan fatttiga inte överleva. De blir själva lurade.

I Österrrike är det inte riktigt så illa, men det har blivit mycket värre de senaste åren. Folket dumförklaras genom att alla priser är mycket högre än vad de borde vara och sen ger man rabatter för att folk ska tro att de har gjort ett bra köp. Men egentligen är det bara det normala priset.

Österrike har den högsta inflationen i västra Europa och om vi skullle ha ett korrekt politiskt system, så som i Tyskland eller Sverige, skulle de styra emot. Men vad gjorde de? De införde in ny skatt på energi mitt under krisen och vårt elbolag som till 51 % ägs av staten fyrdubblade elpriset förra året. Sen kunde man läsa i tidningarna vilka rekordvinster i miljarder euro som elföretagen gjorde.

Men för folket i Österrike går det riktigt illa just nu. Folk blir av med deras bostäder, har ingen mat att äta i slutet av månaden. fryser i deras lägenheter på vintern. Och ja, vi frös också för om vi skulle ha lägenheten behagligt uppvärmd under hela vintern, skulle min halva pension vara borta.

Livsmedel blev i genomsnitt 50 % dyrare på 2 år. Hyran blev 10 % dyrare och elen 400 % dyrare. Men företagen som är vinnare på krisen simmar i pengar. Regeringen tittar på och håller upp handen, för dyrare priser innebär mer mervärdeskatt.

För mig är de där märkena bara ett sätt att hämta tillbaka 1 % av pengarna som dom själva lurade av mig. Förra veckan köpte jag en stor påse av de billigaste äpplen. När jag kom hem konstaterade jag att de var beska och hårda och efter att jag åt en fick jag ont i magen. Jag fick kasta bort dom. Jag köpte en påse morötter som såg bra ut och nästa dag var de fulla med svarta fläckar. Jag fick kasta bort alla.

När konsumentskyddare testar livsmedel ser det ut som i den här artikeln i en österrrikisk tidning:

https://www.heute.at/s/essens-tester-verweigerten-biss-in-verdorbenen-lachs-120033372

Vilka tricks mataffärer använder sig av gav dig Fata Morgana just exempel på. Ok, du har också jobbat i mataffärer, men du lever i ditt system och du har ingen aning om hur det ser ut i länder som har ett annat system.

Det finns ett indianskt ordspråk att man först ska dömma över en annan om man har gått ett par mil i hans stövlar.

Sie sind Einiges gewohnt: die Konsumentenschützer der Arbeiterkammer. Beim Testen einer Speise verging aber jetzt selbst ihnen der Appetit.
Condor
2

#9:

Ja, det var bra skrivet. Medan jag läste det sista i ditt inlägg om goda människor, kom jag att tänka på Robin Hood. Somliga ser honom som en god människa och somliga som en dålig människa. Enligt lagen var han dock en tjuv. Men jag önskar att vi skulle ha en sådan i vår tid. Om jag alltså tar bort märkena från mina varor och lägger dom i vagnen så att en annan kan använda dom, är jag inte lite "en liten Robin Hood?" 😄

Kanske en gammal gumma hittade dom som just samlade ihop hennes sista slantar för att handla mat.

snowy00
2

#12:

😄 Jag tänkte faktiskt på Robin Hood när jag läste ditt huvudinlägg #0. Jag har alltid sett Robin Hood som en god människa (även om han ju var en räv i vissa tecknade versioner😉).

Tycker förresten ditt inlägg #11 var bra skrivet om saken.

Condor
3

#13:

Tack! Jag skulle kunna fylla en bok med exempel på lurendrejeri där staten och industrin går hand i hand. T.ex. är det lagligt att spendera pengar till partier här. Industrin spenderar pengar till ÖVP (det borgerliga regeringspartiet i Österrike) och sen kommer industriföreningen med "förslaget" att folk ska jobba 41 timmar i stället för 38 timmar, men för samma lön (som många inte kan leva på). ÖVP ministern tyckte att det var ett bra förslag och sa "just det, vi måste arbeta mer, inte mindre".

Jo, vi skulle behöva massor av Robin Hoods. 😊

snowy00
2

#14:

Det låter knäppt, och nästan korrupt.

Jag hade tyckt att man kan förkorta arbetsveckan med 8-10 timmar med bibehållen, eller åtminstone lite mindre lön om det måstes. Det är som att hela systemet är uppbyggt för att alla människor har hus, och barn och dyra bilar. Då kanske man måste jobba 40 h i veckan för att få allt att gå runt. Men en annan som bor själv och har en liten etta till lägenhet och ingen bil eller barn hade gott och väl kunnat klara mig på att jobba 50 % om jag velat. Men eftersom normen är 100 % och heltid så går det knappt att få jobb på deltid, även om jag klarat mig på det. Så i stället ska man behöva slita ut sig och lägga pengar på hög (som man t o m har svårt/inte tid att göra av med), bara för att vissa har hus, barn och villa.
Nu blev det mycket om det, men det är något jag tänkt på om arbetstid.😊

FataMorgana
2

#15: Det är korrupt. Ju längre söderut man kommer, desto korruptare blir det 😄 Jag minns när jag försökte berätta för min syster om korruptionen här i Österrike. Hon trodde inte alls på mig. Jag måste ha missförstått någonting. Politiker sysslar inte med sådana saker. De vill bara vårt bästa. Det är bara jag som är okunnig sa hon osv. Men ja, så är det kanske i de nordiska länderna, att politikerna inte tar emot mutor? Ingen aning. Men här är det inte så. Här är det andra bullar som gäller.

snowy00
2

#16:

Kan tänka mig att det är annat i andra länder. Har ingen aning om politiker här i Sverige tar emot mutor, men man vill tro att det är ovanligt.
Så då är det klart att spelplanen ändras också, och kan nog vara svårt för oss som inte riktigt gått i de skorna att helt förstå. Men jag tror er absolut🙂

FataMorgana
2

#17: Ja och därför klandrar jag heller ingen. Det är andra länder, andra seder, helt enkelt 😊

Condor
2

#17:

Här är korruption vardagen. Det börjar med politikerna högst uppe, t.ex. Ibiza skandalen och skandalen om ex. statsministern Kurz. Det var det värsta de senaste åren. Sen är det vanligt att om man bygger gator, rondeller och sånt att företagen som gör jobbet betalar till politiker för att få uppdraget. Det hände till och med när Österrike köpte Eurofighter för över 20 år, fast Sverige gjorde ett mycket bättre erbjudande med sina Viggen.

Men det som kommer fram är bara toüpen på isberget.

[SolaH]
4

Det förekommer nog en hel del i vårt land också. Som inte kommer fram i dagen.
Tänker den enkla människan är lätt att straffa, medan dom som sitter på toppen klarar sig. Och får bara ett nytt nytt jobb, utan att tappa sin lön.

Condor
3

#20:

Ja, så är det tyvärr.

snowy00
2

#20:

Det är nog så🫤

Condor
3

På tal om lurendrejeri. Jag köpte en box med cherrytomater i fredags. Eftersom dom ofta inte är färska, kände jag efter med fingrarna. Men jag kände bara på dom som låg överst. Dom var ok, så jag köpte dom. Men det visade sig att dom som låg längre ner var mjuka och hade skrynklig hud. Bara 1/4 av innehållet var användbart. 3/4 fick jag kasta bort. På sista tiden blev jag lurad med tomater, äpplen och morötter.

Man kan inte kompensera det här lurendrejeriet genom att använda rabattmärken 2 ggr.